Aktuális szakértői összeállításunkban a jogi kérdésre választ kereső és használt autóra vadászó olvasóink kerülnek porondra! Szakértőink megválaszoltak több érdekes olvasói felvetést. Ha neked is van kérdésed, írj nekünk!
2,6 milliós javítás egy fiatal, karbantartott autón?
Olvasónk kérdez
Tisztelt DAS Jogszerviz!
2016 májusában vásároltunk egy Hyundai Tucson gépjárművet. A kocsit végig a feleségem vezette, aki 3 gyerekes anyuka. A gépkocsit folyamatosan márkaszervizben szervizeltettük (ami egyben a kereskedés is, ahol vásároltuk). Az idén májusban járt le az 5 éves garanciája. 2021. október 18-án a gépkocsi leállt.
A leállás előtt semmilyen hibajel nem volt tapasztalható. Bevitettük autómentővel a megszokott márkaszervizbe, ahol 2 nap után közölték, hogy a motor kikönyökölt (tönkrement). A kocsi 164 ezer km-t futott. A motorcserére összeállították az árajánlatukat, ami 2,6 millió Ft-ról szól. Ezt én nem tudom elfogadni: rendszeresen szervizelt, nem agyonhajtott kocsiról van szó, aminek a motorjának sokkal többet bírnia kellett volna szerintem.
A szervizvezető sem érti, hogy mi történhetett. De nem tud semmit tenni az érdekünkben. Mit tehetek? Van-e bármilyen lehetőségem legalább az osztott költségviselésre?
Válaszát előre is köszönöm!
Szakértőnk válasza
Tisztelt Levélíró!
Egy ilyen fiatal autó esetében – szabályszerűen betartott szervizintervallumok és rendeltetésszerű használat mellett – a jelzett futásteljesítmény egyértelműen nem indokolhatja a motor tönkremenetelét. Nem túlzás feltételezni, hogy egyedi rejtett hiba merült fel valamelyik kritikus alkatrésszel kapcsolatosan.
Nehezíti az igényérvenyítést az a tény, hogy a jótállás és a kellékszavatosság törvényi határideje már letelt. Nagyon fontos, hogy minden alkatrészt meg kell őrizni és minél előbb meg kell állapítani a meghibásodás pontos okát, ez az egyik előfeltétele a további eljárásnak.
Ebben az esetben indokoltnak tűnik megkeresni a márka importőrét is, mert egy ilyen hiba rendkívül rossz fényt vethet a gyártóra véleményünk szerint.
Üdvözlettel:
D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu
Benzines helyett dízelt
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
Költözés miatt szeretném a mostani prémium márkás „modern benzines” kocsimat egy kicsit olcsóbb kategóriás dízelre cserélni. Munkába járás szempontjából, nagyjából napi szinten 120-150 km-t tennék meg javarészt autóúton, hétvégi kisebb városozással, így a fogyasztás sem utolsó tényező.
Költségkeretben maximum 3 milliót szeretnék szánni rá, közepes méretű kocsiban gondolkodom. Három típus nyerte el a tetszésemet, szintén szempont, hogy a láncos motorokat kerülném:
– Octavia 5e 1.6TDI
– Golf VII 1.6TDI (tetszik, hogy kettőstömegűvel nem kell számolni a két típus esetében)
– MK3,5-ös Focus 1.5TDCi motorral.
Az Octavia és Golf leginkább az elterjedtsége miatt tetszik, ami mellett a fogyasztás sem utolsó, de magasabb futásúak, mint a Focus, ami fiatalsága és a felszereltsége miatt tetszene, ellenben nagyon keveset tudok róluk. Melyiket ajánlaná ezen típusok közül, mik lehetnek az esetleges buktatóik? Esetleg van más márka, ami kihagyhatta a figyelmem?
Köszönöm előre is segítségét.
Szakértőnk válasza
Kedves Attila!
Műszaki szempontból tökmindegy, hogy Octaviát vagy Golfot vesz, ugyanaz a műszaki tartalom. Az 1,6 CRTDI nagyon eltalált, megbízható motor. Jellemzően 250-400 000 kilométert a főbb alkatrészek gond nélkül elbírnak. Valójában ez jellemző már szinte minden modern dízelmotorra.
Nincsenek nagy minőségbeli különbségek a különböző gyártmányok között. Ezután szokott kezdődni az üzemanyagrendszer valamilyen meghibásodása, turbó, kettős tömegű lendkerék (ez gyakran hamarabb) stb… Természetesen a megbízhatóság nagyban függ az addigi használattól és karbantartástól.
A Focus 1,5 TDCI motorja szintén remek erőforrás. Az Opel 1.6 CDTI motorja egy J, esetleg K Astrával szintén jó párosítás lehet.
Buktató rengeteg lehet az előző sérülésektől kezdve a műszaki gondokig bármi. Amennyiben nem szeretné, hogy átverjék, kérje szakértő segítségét az átvizsgáláshoz.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu
Kétmillióért városi kisautót
Olvasónk kérdez
Kedves Tibor!
2 millió körül (plusz irányba 2-300 ezer még belefér, de az esetleges vásárlás utáni várható karbantartási költségek miatt inkább “vésztartalékot” képeznék belőle) nézegetnénk benzines, szaladgálós, szinte 100%-ban városi felhasználású kisautót feleségemnek. Országúti versenyzés, fogyasztás nem szempont, a biztonsági felszereltség (légzsákok főként), könnyű parkolás annál inkább. Három gyerek van (8, 5, 2 évesek), időnként mind a hármat kell majd fuvarozni vele.
Elsődlegesen Hyundai i20, Kia Rio vonalon indultam el, i10 vagy a Picanto beltere gyerekekkel megrakodva szerintem már túl kicsi. Kérdésem az lenne, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a fenti árkategóriában lévő járműveknél van-e olyan típushiba, jellegzetes problémaforrás, amire érdemes lehet figyelni, illetve milyen konkrét típust tudná ajánlani ezeken kívül ebben az árfekvésben.
Már van egy 2010-es Hyundai i30 kombink, ami 5 éves korától van nálunk és jó szolgálatot tett eddig.
Válaszát előre is köszönöm.
Szakértőnk válasza
Kedves Szabolcs!
A Kia Rio/Hyundai I20 megbízhatósági szempontból remek választás lehet, amennyiben valóban elférnek majd benne 3 gyerkőccel. A két típus padlólemeze korrodációra kevésbé hajlamos, inkább a segédkeret, futóműalkatrészek szeretnek rozsdásodni. Ehhez képest találkoztam már rongyosra rohadt példánnyal is a sógoroktól.
A motorok szintén megbízhatóak, de vigyázzunk! Amennyiben indításkor csörgést hall a motorból, ideje vezérműláncszettet cserélni. A jó hír, hogy nem vészes az alkatrészek ára. Munkadíjjal kb. 100 000 forintból megúszható. Ha a csörgés nem szűnik meg az indítást követő másodpercekben és gázadás után gázelvételkor szintén hallható, bizonyosan a dugattyú csapszeg furata kopott meg a dugattyúkban. A probléma orvosolható, de ennek a hibának a szakszerű javítása már komolyabb összeg és gyakorlatilag darabokra kell szedni a motort.
Sajnos mára a legtöbb szerelő csak a „cseréljünk motort” jelszót ismeri, ezért bontott motort találni nehéz és drága mulatság. Amennyiben jól tudom, 400 000 forint körül van egy Kia/Hyundai motor ára bontottan. Ha az én motorom lenne csapszeges, én biztosan a javítás mellett döntenék. A négy dugattyú csapszeggel kb. 30 000, a gyűrűgarnitúra (4 db) 18 000, a hengerfejtömítés kb. 8000 forint. A művelet kb. egy munkanap alatt elvégezhető, tehát a munkadíj kb. 100 000-120 000 forint körül realizálható. A hengerfal csak extrém esetben sérül. Összegzésül kb. 200 000 forintból orvosolható a probléma, ha nem rántja le a szerelő.
A városi kisautóknak sanyarú a sorsuk: rengeteg hidegindítás, karosszériasérülés, kuplungolás, fékezés, gödrök megtalálása…, ezért már kis futásteljesítménynél is előfordulhatnak jelentősebb sérülések, kopások. Sok ilyen városban használt „anyataxi-t” árulnak a hazai piacon, ezért is kiemelten fontos , hogy vásárlás előtt lássa a kiválasztott autót szakértő.
Üdvözlettel,
Varga Tibor
autovizsgalat.hu