Nehéz eldönteni, mi a nagyobb újdonság: hogy hétszemélyes szabadidőjárművet mutatott be a Dacia, vagy hogy ugyanez a típus másfél év múlva hibridként is elérhető lesz. Magyarországon alighanem az előbbi vonzza majd a vevőket a márkához, pedig ősidők óta kínál három üléssoros modellt a Dacia: előbb volt a Logan MCV, majd a Lodgy vette át ennek a helyét. Mostantól a két hétülésest, valamint a Dokkert egy személyben fogja helyettesíteni a Jogger.
Dacia Logan MCV | Dacia Lodgy | Dacia Jogger | |
Hosszúság (mm) | 4473 | 4498 | 4547 |
Szélesség (mm) | 1740 | 1751 | 1784 |
Magasság (mm) | 1640 | 1680 | 1632 |
Tengelytáv (mm) | 2905 | 2810 | 2897 |
Hibrid autója ezzel szemben soha nem volt még a Daciának, így szakmai szempontból mindenképpen ez a fontosabb újdonság, még akkor is, ha a benzin-elektromos hajtáslánc majd csak 2023-ban jelenik meg a kínálatban.
Megújul a Dacia
Komoly fejlődést és változást várhatunk a Daciától az elkövetkezendő években. A márka arculata teljesen megújul, szakítanak a hagyományokkal és lecserélik a 60-as évek óta használt pajzs alakú emblémát. A legutóbbi, most is használt sörnyitó változat is hordozott magában az eredeti formából és főként a kék színből, de most ezt az árnyalatot is elengedi a Dacia.
A márka új színe a khaki zöld, utalva ezzel a megújult filozófiára, a szabadság érzetére és a robusztusságra. A Duster óta a Dacia kicsit egybeforrt ezzel a bakancsos stílussal, amit most még inkább kihangsúlyoznak, és ez már első blikkre is kimondottan jól fog állni mind a márkának, mind az új modelleknek, már a Daciának is lesz valami, ami a sajátja.
Az új embléma szögletes, stilizált D és C betűket mutatnak, mely az új logóból került ki. Ez a letisztult modern felirat utal kicsit a márka digitalizációjára, egyre inkább teret nyernek a modern extrák és a magasabb kategóriákból is ismert felszereltségek. Az új dizájn pedig nem csak az autókon fog megjelenni.
Átalakul minden Dacia kereskedés a következő év közepére, letisztult, modern arculatot fognak kapni természetközeli színekkel, mint az említett khaki zöld, de a barna több árnyalatával is találkozhatunk majd, valamint alapanyagként fával.
Míg az előzetes alapján arra következtethettünk, hogy a robusztus Bigster tanulmányautó jelenik meg szériagyártású kivitelben, a Jogger kecsesebb, barátságosabb annál: a Sandero / Logan páros lágy orrkialakítását kapta meg. Érdemes megjegyezni, hogy bár a Dacia arculata komoly változáson fog keresztülmenni az elkövetkező években, a Jogger még nem viseli az új emblémát, amit a Bigster tanulmányautón mutatott meg a Dacia.
Használati értékét hosszabb hátsó ajtónyílás, mélyebbre húzott oldalablak-vonal, valamint 200 mm-es szabad hasmagasság javítja. A leghátsó üléssor 50:50 arányban osztott, előrebillenthető, de ki is szerelhető, a hátsó oldalablakok kibillenthetők. Mindhárom üléssor saját tetőablakot kapott – az ötszemélyes így kettőt, a hétüléses hármat. Az üléseket lépcsőzetesen építették be; a második sor 55 mm-rel van magasabban, mint az első, a leghátsót pedig további 25 mm-rel emelték meg.
A csomagtartó üléselrendezéstől függően akár 1819 literes. Az ötüléses verzióban alaphelyzetben 708 liternyi poggyász fér el, a hétülésesben 160/565 literes a raktér. Ötletes a Sanderón bemutatott moduláris, integrált tetősín, ami 80 kilóig terhelhető. A hosszanti sínek keresztbe fordíthatóak és rögzíthetőek a tetőn, így nem kell megvenni hozzá a kereszttartókat, ez egyébként alapáras felszereltség.
Opciós extra az ülésfűtés, az automata klímaberendezés, a kulcs nélküli nyitás és indítás, a szürkületérzékelő, az elektromos kézifék, a tolatókamera, a holttérfelügyelet, valamint a parkolóradar. Autonóm vészfékrendszer is van, ez 7-170 km/óra között aktív.
Az erősen a magyar piac igényeihez tökéletesen passzoló új Daciát pedig a cikkünk élesítésének napjától elő is lehet rendelni a hazai kereskedésekben, amihez az importőr a bevezetéskori árakat is elárulta nekünk. A Jogger első körben kétféle motorral rendelhető és a belépőmodell pedig gázüzemű. Az 1,0 literes TCe benzinmotor 100 lóerős verziójának 50 literes benzintartálya mellé egy 40 literes LPG-tartályt is beépítenek, amivel elérhető az 1000 kilométeres hatótávolság is.
Emellett az 1,0 literes háromhengeres TCe benzinmotor 110 lóerős verziója is elérhető lesz 200 Nm nyomatékkal. Az árak tekintetében érdemes figyelembe venni, hogy az Essential belépőmodellhez még nincsen klímaberendezés, ennek ára 5,169 millió forint ötüléses kivitelben. Hétülésesként 5,419 millióról startol, a hétüléses klímás modell kezdőára pedig 5,549 millió forint. Jövő év végéig pedig még él a 2,5 millió forintos nagycsaládos állami támogatás is.
Dacia Jogger árlista
Motor | Essential | Comfort | Extreme |
TCe 100 LPG 5 üléses | 5 169 000 Ft | 5 819 000 Ft | 6 119 000 Ft |
TCe 110 5 üléses | 5 289 000 Ft | 5 939 000 Ft | 6 239 000 Ft |
TCe 100 LPG 7 üléses | 5 419 000 Ft | 6 069 000 Ft | 6 369 000 Ft |
TCe 110 5 üléses | 5 539 000 Ft | 6 189 000 Ft | 6 489 000 Ft |
Automata váltó a hagyományos motorokhoz egyelőre nem lesz a Joggerhez és vélhetően a jövőbeli változatokhoz sem, ahogy az összkerékhajtás opcióját sem említette még a gyártó. Lesz azonban hibrid hajtáslánc, a Renault saját fejlesztésű 1,6 literes szívó benzinmotorjával és 1,2 kWh-s akkumulátorral. Ez egy hagyományos hibrid, vagyis öntöltő rendszer, külső áramforrásról nem tölthető, és ezzel is mindenképp komoly fejlődés felé vezeti a Daciát.