Izgalmas időszak a mostani az autópiacon, itt a chiphiány, fém nyersanyagból sincs annyi, amennyi kellene, a használt és az új autók árai is az egekben. Közben egyre nagyobb a CO2-para, szinte már nincs új autó valamiféle hibrid hajtás nélkül – itt nagy a szórás, az alibi lágy hibrid rendszerektől egészen a száz kilométer feletti tisztán elektromos hatótávú, külső áramforrásból is tölthető változatokig – és egyre több olyan autógyártó is ráfanyalodik a tisztán elektromos hajtású autókra, amelyek ettől megpróbálták magukat távol tartani. Többek között a Toyota is ilyen, de míg néhány autógyár teljesen felhagy, vagy legalább ígéri, hogy felhagy a belső égésű motorok gyártásával, addig a Toyota ennél óvatosabb, és nem tesz fel mindent egy lapra. Bízva a sokféleségben, a hibridektől az elektromos hajtáson át a hidrogénig többféle megoldást is kínál, mindenhová az oda optimálisat.
Ezt mutatták meg nekünk néhány napja Brüsszelben, az idei Kenshiki fórumon. Már 2020-ban is láttunk hasonló rendezvényt a japán autógyártól, ami leginkább egy VIP autószalonra hasonlít, ahol a tervek felvázolása mellett kiscsoportos foglalkozásokon közelebbről is megmutatják az autókat, technikai varázslatokat, tanulmányokat. Idén a sokféleségen volt a hangsúly, többek között beülhettünk a Corolla Crossba, amiben már az ötödik generációs hibrid hajtás dolgozik, megnyomkodhattuk belülről a bZ4X fantázianevű elektromos modellt, rácsodálkozhattunk a hidrogén tüzelőanyag-cellák új generációjára és hallhattunk hidrogént égető Yaris GR kipufogóhangot is.
bZ4X
A Toyota úgy látja, Nyugat-Európában 2025-re 10 százalékra nő a nulla károsanyag-kibocsátású járművek – ZEV-k – aránya, ami 2035-re akár az 50 százalékot is elérheti. A jóslatok szerint Norvégia akár már 2035 előtt is megvalósíthatja, hogy károsanyag-kibocsátás nélküli – elektromos, vagy hidrogén üzemű – járművekre váltson és az előrejelzések szerint hasonló átalakulás várható egész Nyugat-Európában.
Így a Toyota sem halogathatta tovább, hogy csak elektromos hajtással megvásárolható modellt dobjon piacra. Sőt, nem is csak egyet, hanem egész modellcsaládot, amelyek mind a márka új, kifejezetten elektromos autók alapjának szolgáló eTNGA nevű padlólemezére. A bZ almárka alá a jövőben több, tisztán elektromos jármű érkezik, de az első, a bZ4X már itt is van, beleültünk, kipróbáltuk rajta, amit a fedett, rosszul bevilágított csarnokban csak lehetett.
Lassan megszokjuk, hogy az összes elektromos autó egy kaptafára készül, mind nagy, pufók buborék, letisztult, gömbölyded ívekkel, és óriási, tágas belsővel. Nagyjából ilyen a Toyota elektromos autója is, nagy, 20 colos, a sarkokba tolt kerekekkel, SUV-s hangulattal és a lehetőségekhez képest komolyan vehető tereptudással. A légellenállás itt is fontos, az autó alsó borítást kapott, van óriási légterelője, diffúzora és aktív lamellái a hűtőmaszkban. Óriási tengelytávja miatt mindkét üléssorban rengeteg helyet kapnak az utasok, míg a vezető a kis méretű kormány fölött elnézve láthatja a messzire került, 7 colos digitális műszerfalat.
Csomagtartója 452 literes és olyan magasra nyílik a csomagtartó ajtaja, hogy a legtöbb mélygarázsnak tuti leveri majd a plafonját, és a gomb is irgalmatlan magasan van, amivel csukható az ajtó, de aggódni nem kell, állítható a végállás magassága. Első- és összkerékhajtású változat is készül belőle, az elsőkerekes 150 kW-os (204 lóerős), amivel 8,4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, az összkerekes változat 217 lóerős, gyorsulása pedig 7,7 másodperc.
Egy elektromos autó legdrágább alkatrésze az akkumulátor, amire a bZ4X esetében a Toyota tízéves vagy egymillió kilométeres garanciát vállal. Egész pontosan arra, hogy a folyadék temperálású akkumulátor megőrzi eredeti kapacitásának 70 százalékát. Ehhez a tulajnak el kell végeztetnie a Toyota szervizében az éves átvizsgálást. A bZ4X rendszere egyenként figyeli a cellák feszültségét és hőmérsékletét, hogy szükség esetén beavatkozzon, és megelőzze a meghibásodást. Az utasokat a különösen takarékos hőszivattyús fűtés mellett extra infravörös hőpanelek is melegítik, aminek nagy előnye, hogy indulás után már akár egy perccel is képes melegíteni.
Lítiumion-akkumulátora 71,4 kWh-s kapacitású, és az előzetes mérések szerint ez bő 450 kilométer leautózására lehet elegendő. Akkumulátora alkalmas a gyorstöltésre, megfelelő körülmények mellett fél óra alatt 80 százalékra tölthető, 150 kW-os gyorstöltőről. Emellett napos helyen parkolva évi 1800 kilométer ingyen hatótávot is össze lehet kukázni a tetőre telepített napelemek segítségével.
Corolla Cross
Hasonlóan fontos modell a Toyota életében a Corolla szabadidő-autós megjelenésű, Cross változata, amivel a márka szinte minden méretkategóriában fel tud mutatni egy divatos, SUV-szerű járgányt, az Aygo Crosstól a Land Cruiserig. A Corolla Cross 4460 mm-es hosszával méretben a RAV4 – 4600 mm – és a C-HR – 4390 mm – közé érkezik, és ebben debütál a legújabb, ötödik generációs öntöltő hibrid rendszer is.
A C-SUV szegmensbe érkező autó dizájnja megfelel az európai piac igényeinek, és illeszkedik a Toyota többi modelljénél megismert formai megoldásokhoz. Méretéből adódóan gyerekes családoknak is megfelelő lehet, amit praktikus részletek – nagyra nyíló ajtók, alacsony alsó peremű, tágas csomagtartó – is segítenek.
Az ötödik generációs hibrid hajtáslánc első- és intelligens összkerékhajtással is elérhető, miközben a korábbinál nagyobb nyomaték, és szintén nagyobb elektromos teljesítmény áll a vezető rendelkezésére. Új fejlesztésű a lítiumion akkumulátorcsomag is, amely amellett, hogy nagyobb teljesítményű, a tömege mégis 40 százalékkal kisebb, mint az elődé volt.
Megnőtt a motorok teljesítménye is, az elsőkerekes, kétliteres hibrid 197 lóerős, az AWD-i változatban pedig a hátsó tengelynél is található egy 42 lóerős villanymotor. Műszerfala 12,3 colos kijelzőből áll, míg a fedélzeti rendszer 10,5 colos monitort kapott. A tervek szerint az új Corolla Cross első darabjai valamikor 2022 őszén várhatóak.
Ne menjetek messze, még nincs vége, a második részben a hidrogénes Yaris érkezik, megmutatjuk az új, jóval kisebb és egyre elérhetőbb árú, szintén hidrogénnel működő, kompakt, bármibe beépíthető tüzelőanyag-cellát és egy vicces bokorugró Lexust, amit vajon mi hajt? Igen, persze hogy hidrogén!