Jelenleg úgy tűnik, hogy a közúti közlekedés, az autóipar középtávú jövőjét az elektromobilitás jelenti, a villanyautók piaca robbanásszerűen bővül. (Ide értjük a tisztán elektromos hajtással érdemi távot megtenni képes öntöltő és konnektoros hibrideket, valamint a csakis villanymotorokkal szerelt autókat, a mild/segédhibrideseket viszont nem.)
2019-ben 2,1 millió ilyen autót adtak el globálisan, 2020-ban – miközben a koronavírus-járvány miatt a világ autóeladásai 28%-kal visszaestek – 41%-os bővüléssel 3 millióra nőtt a forgalomba helyezések száma, idén pedig csak az első félévben 2,65 millió elektromos autó fogyott, az év végére a tavalyinak duplája is elmehet, valahol 6 millió darab körül lesznek az eladások.
A jelenleg egyre csak növekvő tortából sokaknak juthat szelet.
A hagyományos autógyártók természetesen „rajta vannak az ügyön” – nem is kell bemutatnunk a mostanában sorra érkező villanyos modelljeiket –, amiben segítik őket a hatalmas anyagi és humánerőforrásaik, az évtizedek, sőt, nem egy esetben több mint egy évszázad alatt kiépült infrastruktúra, know-how, ám hátráltathatják őket a hagyományaik, az elektromobilitásra még kevésbé fogékony, de már meghódított piacok kiszolgálásának kényszere, így nem megy az azonnali átállás, a „tanker” nem fordul könnyen, és mivel új területről, új technológiákról van szó, a friss, kimondottan erre a célra alapított gyártók, márkák is jó eséllyel indulnak.
A nagyközönség még nem ismeri őket, de a szakma, az iparág és a piac értői – és velük a szemfüles befektetők – nagyon is figyelnek ezekre az alig néhány éves, de pillanatnyilag igen komoly potenciállal rendelkező cégekre, autóipari unikornisokra.
Olyannyira, hogy a „menőbbek” tőzsdei értéke (piaci kapitalizációja) sok hagyományos, globálisan ismert és beágyazott autógyártó-óriásét is meghaladja, több tízmilliárd dollárra értékelik őket a börzéken. Előbb nézzük viszont a régi motorosokat!
A 15 legértékesebb hagyományos autógyártó piaci értéke 2021. december 1-jén (Forrás: Companiesmarketcap.com)
Autógyártó | Piaci kapitalizáció (milliárd USD) | Ország |
2. Toyota | 251,85 | Japán |
3. BYD | 138,59 | Kína |
4. Volkswagen | 125,95 | Németország |
5. Daimler | 104,18 | Németország |
7. General Motors | 87,67 | USA |
9. Ford | 79,04 | USA |
10. Great Wall Motors | 69,27 | Kína |
11. Ferrari | 65,13 | Olaszország |
12. BMW | 62,17 | Németország |
14. Stellantis | 56,82 | USA/Franciao./Németo./Olaszo. |
15. Honda | 49,26 | Japán |
17. Hyundai | 38,20 | Dél-Korea |
18. SAIC Motor | 37,73 | Kína |
20. Maruti Suzuki India | 29,52 | India/Japán |
21. Geely | 29,12 | Kína |
Az összegek érzékeltetésére: Magyarország GDP-je (bruttó nemzeti összterméke) 2020-ban 155 milliárd dollár volt, az országi idei, 2021-es költségvetésének kiadási főösszege 23 465 milliárd Ft, azaz jelenlegi árfolyamon 70,4 milliárd dollár.
A fenti listából kihagytuk őket, hogy lejjebb külön-külön is bemutassuk a pillanatnyilag legértékesebb 5+1 EV-startupot.
19. Li Auto – 37,01 milliárd USD
A pekingi központú Li Autót 2015-ben alapította Hsziang Li üzletember. Jelenleg egyetlen modelljük elérhető, egy villany-SUV, a Li ONE, melynek sorozatgyártása Csangcsouban folyik.
A Li Auto pillanatnyilag csak a hazai piacon – 93 városban összesen 174 kereskedésben – forgalmaz, a termelés idei felpörgésével eddig bő 110 ezer ONE-t gyártottak le (ebből 75 ezer idén készült).
Bár a cég egyelőre több százmillió dolláros veszteséggel működik, a piac bízik bennük, főleg természetesen tervezik a nemzetközi piacra való kilépést, ígéretük szerint 2022-től pedig már minden új modelljük 4-es szintű önvezetésre is képes lesz.
16. XPeng – 45,23 milliárd USD
Míg a Li Auto csak tervezi, az XPeng már ott van a nemzetközi porondon. A céget 2014-ben alapította két autóipari szakember az Alibabában érdekelt, és a márkanevet is adó Hsziaopeng He pénzügyi támogatásával.
Az XPeng idén októberben gyártotta le 100 ezredik elektromos autóját csaocsingi gyárában, fő termékük a P7-es villany-sportszedán, de G3i néven SUV-t is kínálnak, méghozzá Európában is, ezek forgalmazását idén kezdték meg Norvégiában.
A nemzetközi terjeszkedés érdekében, az exportigények kielégítésére 2022-ben egy második és harmadik üzem építését is megkezdik Kuangcsouban és Vuhanban, sőt, nem hivatalosan egy negyedik létesítményről is hallani. A cél, hogy pár éven belül évi 300-400 ezer elektromos autót tudjanak előállítani.
Gyártásban sehol sincsenek
A termelési számok érzékeltetésére: míg a cikkben tárgyalt márkáknál százezres tételekről beszélünk, néha azokról is csak célként, 2020-ban a Toyota 10,47, a Volkswagen-csoport 10,38 millió autót gyártott, a Fiat-Chryslert és a PSA-t tömörítő Stellantis 8,25 milliós, a Hyundai-Kia 7,22 milliós, a Ford 6,39 milliós számmal büszkélkedhetett, de még a Honda gyáraiból is 5,25 millió gépjármű került ki.
14. NIO – 67,02 milliárd USD
Az XPenghez hasonlóan máris jelen van Európában a sanghaji NIO. A 2014-ben alapított cég ugyancsak a villanyautókban utazik – naná! –, amit a villanyos formaautó-szériában, a Forma-E-ben való részvétellel is hirdetett.
A NIO akkucserés programjával, fejlett vezetői asszisztensrendszerével, a Nomi Mate-tel, valamint saját fejlesztésű önvezető technológiáival igyekszik kitűnni a tömegből – a tőzsdék értékelése szerint sikeresen.
Legfőbb, már Európában (Norvégiában) is elérhető modelljük a 2018-ban bemutatott ES8 hétüléses prémium-SUV, amely mellett ES6 és EC6 (2019 és 2020) néven két másik szabadidő-autójuk is van – utóbbi divatos kupés formában –, az év elején pedig ET7 néven prémiumszedánt is piacra dobtak.
A NIO mostanáig összesen 156 ezer villanyautót gyártott le, ennek több mint felét, 81 ezret az idei év első 11 hónapjában.
9. Lucid Motors – 83,05 milliárd USD
2007-ben, a kaliforniai Newarkban (USA) Atieva néven, eredetileg villanyautó-akkumulátorok és hajtásláncok fejlesztésére és gyártására alakult a cég, melynek vezetői között a Tesla korábbi alelnöke és a Mazda Észak-Amerika volt tervezési vezetője is ott van.
2016-ban történt meg az átbrandelés, akkor jelentették be, hogy Lucid Motors néven prémium-villanyautók gyártásába kezdenek.
2017-ben Arizona államban 700 millió dolláros befektetéssel megkezdték a gyárépítést, a Casa Grande-i üzemből idén szeptemberben került ki az első kész autó.
Az amerikai szabvány (EPA) szerint a csúcskivitelben (Dream Edition) akár 840 km-es hatótávú, 1108 lóerőt produkáló, hajszál híján 5 méter hosszú (2960 mm tengelytáv) Lucid Air komoly kihívója lehet a Tesla Model S-nek, de az európai prémiumgyártók hasonló modelljeinek is.
A Lucid az év végéig néhány száz Air eladását tervezi, de az évtized közepére évi 130 ezres gyártást és eladást céloz.
6. Rivian – 103,51 milliárd USD
Bár már 2020 januárjában láttuk a CES kiállításon, a Rivian első modellje, az R1T villany-pickup gyártása is idén szeptemberben kezdődött.
A céget 2009-ben alapították a kaliforniai Irvine-ban, és R1 néven már 2011-ben kis villanyautó-tanulmánnyal álltak elő, ám igazán komolyra 2015-ben fordultak a dolgok, amikor nagy tőkeinjekciót kapott a startup.
2018-ban véglegesítették, hogy rövid távon egy pickup (R1T) és egy SUV (R1S) gyártását tervezik, előbbi – megelőzve a nagy dérrel-dúrral és kínos pillanatokkal beharangozott Tesla Cybertruckot – szeptember óta elérhető az USA-ban. Négy villanymotorja összesen közel 800 lóerőt teljesít, 3 másodperc alatt van 100-on, a jelenleg elérhető alapmodell hatótávolsága 500 km, ráadásul nagy hasmagassága miatt a gyűrődést is jól bírja.
A Rivian év végéig 580 R1T legyártását tervezi. Az USA-ban több helyszínen található üzemeinek termelési kapacitása állításuk szerint évi 150 ezer darab, 2023-ra ez 200 ezerre emelkedik, az évtized végére pedig ambiciózus célt, évi 1 milliós gyártási volument tűztek ki.
+1: 1. Tesla – 1108 milliárd USD
A végére hagytuk a céget, melyet mára senkinek sem kell bemutatni, a Teslát. A villanyautós startupok öregapja, a fenti cégek példaképe és egyben célpontja jelenleg messze a világ legértékesebb autógyártója, négyszer annyit ér, mint a Toyota!
Az egyesek által lángésznek, mások által svindlernek, értelmetlen, megvalósíthatatlan dolgokat a hozzá nem értők számára sikeresen eladó csalónak tartott Elon Musk 2004-ben szállt be az előző évben alapított Teslába 6,5 millió dolláros befektetéssel, 2008-tól irányítja is a céget.
A Tesla első villanyautója a Lotus Elise kasztniját használó Roadster volt. A 320 km-es hatótávú sportkocsiból bő 2500 darab fogyott a gyártás 2012-es leállításáig, egy példány – Musk saját autója – 2018 februárjában az űrbe is eljutott a SpaceX Falcon Heavy rakétájával, ma már valahol a Mars pályáján is túl jár.
A cég jelenleg két szedánt (az ötajtós Model S-t és a négyajtós Model 3-ast), valamint két crossovert (a kisebb Model Y-t és az akár hétüléses Model X-et) forgalmaz, a már említett, bő két éve leleplezett, futurisztikus külsejű Cybertruck piacra lépése továbbra is várat magára. Állítólag 600 ezer rendelés van rá.
A Tesla az indulása óta „csak” 1,91 millió autót gyártott, de a brand olyan erős, hogy már Cybertruck alakú „fütyülőt” is értékesítenek. A cég sikertörténetének számos árnyoldala is van, meghibásodások, önvezetés közbeni balesetek, pénzügyi ügyeskedések, munkaügyi visszaélések kötődnek Musk cégének nevéhez.
Akárhogy is, jelenleg a Tesla a király az elektromos autók, sőt a teljes autóipart is tekintve, de a feljebb említett, és a talán pillanatnyilag még nem is ismert kihívók meg is szorongathatják majd, a következő évtized gyilkos versenyt és küzdelmet hoz az elektromobilitás terén, mi egyelőre csak kíváncsian figyelhetjük, kik emelkednek ki, kik lesznek a nyertesek. Bízzunk benne, hogy elsősorban mi, a fogyasztók leszünk azok!