Alig két hét múlva lesz a második évfordulója annak, hogy a hagyományos 95-ös oktánszámú benzin E5 jelölésűről E10-re változott a magyar benzinkutakon. Az üzemanyag persze nem csak jelölésében, de összetételében is változott, ami olyan kérdéseket vetett fel, mint például azt, hogy az autónkba ez egyáltalán tankolható-e?
A válasz pedig az volt, hogy igen is, meg nem is. A benzin összetétele nem változott jelentősen, de egy bizonyos összetevő, az etanol százalékos aránya a duplájára nőtt. Ez pedig akár műszaki gondokat is felvethet autónk működésében, amire az ACEA, az európai autógyártók szövetsége igyekezett minél hamarabb részletes listával jelentkezni, és a legbővebb listát 2018-ra sikerült összeállítaniuk, de most készült egy újabb, frissebb lista.
Az Európai Unió 2011. január elsejével hatályba léptetett Üzemanyag-minőségi Irányelve lehetővé (de nem kötelezővé) teszi, hogy az EU egyes tagországai 10% etanolt keverjenek az üzemanyaghoz. A fenntarthatóságot szolgáló direktívát még 2018 nyarán is csupán négy országban vezették be, 2020. január elsejétől viszont Magyarországon is kötelezően megjelent az E10-es – azaz egytized rész etanolt tartalmazó – 95-ös benzin.
Ez környezetvédelmi szempontból örvendetes (ennyivel kevesebb kőolaj-származékot égetünk el utazásaink során), viszont számos korosabb autó, illetve bizonyos, az etanolra nem felkészített járművek esetében mechanikus problémákat okozhat az üzemanyagba adagolt alkohol. Az ACEA ezért a gyártóktól – azoktól is, amelyek nem ACEA-tagok – bekérte az autók, modellek, hajtásláncok pontos listáját, hogy a tulajdonosokat tájékoztatni tudják.
Még úgy sem lehet tűpontosnak tekinteni a listát, hogy egyenesen a gyártóktól származik az információ, mivel minden motor és hajtás minden évjáratát és a különböző beszállítóktól érkező alkatrészeket nem tesztelték gyártás előtt az összes elérhető összetételű benzintípusra. Így még akkor sem lehetünk biztosak abban, hogy az autó üzemanyagrendszerének alkatrészei bírni fogják az E10-et, ha az szerepel a listában, hiszen több modellnél csak azt találjuk, hogy „az összes motorváltozat kompatibilis”.
Milyen autókban okozhat gondot az E10-es benzin?
Fontos leszögezni, hogy leginkább régebbi autókról van szó. Az ACEA listájában szereplő legfiatalabb olyan modellek, amik nem bírják az E10-et, 2006-ban készültek. A hazai autóparkot tekintve ez igenis érinthet nagyon sok autótulajdonost, mivel 2000 előtti autókból is még rengeteg van forgalomban.
Hogy régi autónk van, nem jelenti azt, hogy nem bírná az E10-et. A legtöbb esetben nem a korai fejlesztés, sokkal inkább az üzemanyagrendszer felépítése és a beszállítói műanyag és gumi alkatrészek miatt lehet érintett az autó. A benzinben megnövekedett etanol mértéke ugyanis jobban károsíthatja ezeket az alkatrészeket, esetlegesen lerövidítheti azok élettartamát. Ugyanakkor nem lehet biztosan állítani, hogy tönkre is fogja tenni, ilyen korú autók esetében az üzemanyagrendszer elemei már amúgy is csereéretté válhatnak.
A benzin összetétele
A benzin pontos összetételét nem tudjuk tételesen bemutatni, hiszen egyrészt ez üzemanyag-társaságonként bizonyos mértékig eltérő lehet, másrészt a legszigorúbb üzleti titok a pontos összetevők tételes listája és ezek aránya, mennyisége. De mivel néhány tételnek jogszabály által előírt mennyiségben kell jelen lennie, ezekről és néhány további adalékról is tudomásunk van. Általánosságban is elmondható, hogy a motorbenzin több mint 400 alkotóelemből áll.
Most már ugyan közel 10% bioetanol-tartalommal, de például az olefintartalom maximális mennyisége 18%. Bár most az etanol a mumus, az olefin inkább ludas például az üzemanyag kocsonyásodásáért, amit a hideg, és a használat mellőzése csak katalizál. Indokolatlan az E10 miatti korróziótól való félelem. Az etanoltartalom megnövekedésével elvileg megnőtt az oxidációs hajlam, de épp ezért az üzemanyagban már eddig is jelen lévő, antioxidáns hatású vegyületek jelenlétét is növelték, hogy a korrodáló hatás ne, vagy számottevően ne emelkedjék. A benzin összetevői továbbá: paraffinok, olefinvegyületek, ciklohexán, benzol, toluol, orto-xilolok, meta-xilolok és para-xilolok, antioxidánsok, kén (minimális, 10 ppm), ólom (igen, az ólommentesben is jelen van minimálisan: 5 ppm), oldószerrel mosott gyantatartalom, aromás szénhidrogének, súrlódáscsökkentő és lerakódásgátló adalékok, reakcióképesség-csökkentő adalék.
Vannak a hazai utakon is jellemző autók, amik nem bírják az E10-et
Az ACEA listája már 2018-ban is elég részletes volt ahhoz, hogy a Magyarországon érintett autók tulajdonosai felkészülhessenek. Jellemző modellek például a 2000-2006 között gyártott Volkswagen Polo, Golf, Bora 1,4-es és 1,6-os szívó benzines FSI motorral szerelt kivitelei. Ezek a gyártó szerint nem kompatibilisek az E10-es benzinnel, továbbra is E5-ös üzemanyaggal érdemes őket tankolni.
Régebbi modellek közül szintén érintett lehet a Skoda Felicia 1,3-as motorral szerelt kivitele, de például a Suzuki Swiftek üzemanyagrendszere, a gyártó szerint mindenképp tolerálni fogja az E10-es üzemanyagot. De vannak olyan Renault-modellek is, amiknél figyelni kell, első generációs Megane-ok között a 2,0 literes szívómotorral szerelt modellek (nálunk leginkább a Coupéban volt jellemző), valamint második generációs Lagunák 2,0 literes szívó és turbós benzinmotoros kivitelei.
Mit tehet, akinek az autója nem bírja az E10-es üzemanyagot?
Az E10 szabályozás csak a 95-ös oktánszámú benzinre hatályos, a 98 és 100-as oktánszámúra nem, ami Magyarországon azóta is E5-ös jelöléssel, legfeljebb 5% etanoltartalommal érhető el. Igen, ezek az üzemanyagok drágábbak a 95-ösnél és főleg most, a 95-ös és a gázolaj 480 forinton befagyasztott árához képest szemmel láthatóan magasabb literenkénti árat visel.
Az érintett autókba viszont még így is megérheti a drágább, alacsonyabb etanoltartalmú üzemanyagot tankolni, mert az E10 miatt akár fontos lehet átmosni a benzintankot is egyes autóknál. Az ACEA legalábbis ezt a megelőzést javasolja azoknak, akik olyan autót tankoltak fel E10-es benzinnel, ami a gyártó szerint nem kompatibilis az új üzemanyaggal. Az autószerelők szerint azonban messze nem olyan drámai a helyzet, mintha dízelt tankoltunk volna benzinesbe, elég a következő tankoláskor e5-össel feltankolni az autót és nem lehet nagy probléma.
Ha mégis okoz problémát, milyen alkatrészekkel lehet gond?
„Ebben az esetben legtöbbször üzemanyagcsövekről és tömítésekről beszélhetünk, amiknek a cseréje minimális összegből megoldható. Az üzemanyagcsövet méterre árulják az autósboltokban (800-1000 forint/méter). Az autó teljes üzemanyagrendszerében két méternél nem több gumi üzemanyagcső található. Van még pár gumitömítés a rendszerben (általában O-gyűrű), amiknek az ára szintén pár száz, esetleg pár ezer forint, és rendszerint könnyen hozzáférhető helyen vannak.
Véleményem szerint az üzemanyag-szivattyú nincs veszélyben. Autók tízmilliói futkosnak a világban az E10-nél magasabb koncentrációjú üzemanyag-keverékkel és gyári üzemanyag-szivattyúval, gond nélkül. Előfordulhat, hogy tönkremegy a benzinpumpa, de ez inkább a kopás következménye.” – Varga Tibor, Autóvizsgálat.hu.
Annak érdekében, hogy az autótulajdonosok minél pontosabban be tudják határolni, hogy autójuk érintett-e az E10-érzékenységben, az ACEA most friss listát adott ki. Ezen a korábban felületesen érintett amerikai modelleket is részletezik, valamint a japán gyártók autóiról is találunk plusz információkat.
BMW |
Minden típus kompatibilis az E10-es benzinnel, de az előírt oktánszámra ügyelj! Ez megtalálható a kezelési könyvben. |
MINI |
A BMW égisze alatt 2000-ben újraindult MINI márka minden típusa használható E10-essel. |
Rolls-Royce |
Amióta a BMW fejleszti a motorjait – az első ilyen típus a 2003-as Phantom volt –, nincs gond. |
Mercedes-Benz |
Általában nincs gond, kivéve a következő motorokat:
– 2002-2005 között gyártott, első generációs közvetlen befecskendezésű 200 CGI motorok (W203, C209 szériákban) – háromutas katalizátorral nem rendelkező, azzal utólag felszerelt, illetve porlasztós modellek. Ezek jellemzően 25 évnél idősebb járművek. |
Smart | Korlátozás nélkül használható |
Maybach | Korlátozás nélkül használható |
Alfa Romeo |
A 2011. január elseje után gyártott benzinmotorok kivétel nélkül kompatibilisek. Szintén alkalmasak az alábbi típusok itt megnevezett erőforrásai: – a MiTo és a Giulietta összes benzinmotorja – 159: 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 – Brera: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 – Spider: 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6 – 8C: 4.7 32V |
Fiat |
A 2000-es modellévtől gyártott, legalább Euro3-as besorolású motorok jellemzően használhatók E10-zel, kivéve az alábbiakat: – Barchetta: 1.8 16V – Bravo/Brava (182): 1.6 16V – Doblò: 1.6 16V – Marea: 1.6 16V, 2.0 16V – Multipla: 1.6 16V – Palio: 1.6 16V – Punto (188): 1.8 16V – Stilo: 1.6 16V (1596 cm3), 1.8 16V, 2.4 20V |
Lancia |
A 2000-es modellévtől gyártott, legalább Euro3-as besorolású motorok jellemzően használhatók E10-zel, kivéve az alábbiakat: – Lybra: 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V – Thesis: 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V |
Chrysler |
Az amerikai márka alábbi típusainak összes benzinmotorja kompatibilis az E10-es benzinnel: – Chrysler 300 C (LX) – Chrysler 300 M (LR) – Chrysler Grand Voyager (RT) – Chrysler Neon (PL) – Chrysler PT Cruiser (PT) – Chrysler Sebring (JR) – Chrysler Sebring (JS) – Chrysler Stratus (JA, JX) – Chrysler Voyager (GS) – Chrysler Voyager (RG) |
Jeep |
Az amerikai márka alábbi típusainak összes benzinmotorja kompatibilis az E10-es benzinnel: – Jeep Cherokee (KJ) – Jeep Cherokee (XJ) – Jeep Cherokee (KL) – Jeep Commander (WH) – Jeep Compass (PK) – Jeep Compass (MX) – Jeep Grand Cherokee (WH) – Jeep Grand Cherokee (WJ) – Jeep Grand Cherokee (WK) – Jeep Patriot (PK) – Jeep Renegade (BU) – Jeep Wrangler (JK) – Jeep Wrangler (TJ) |
Ford |
Az Európában 1992 óta hivatalosan forgalmazott benzines Fordok egyetlen kivétellel probléma nélkül használhatók E10-essel. Ez a kivétel a – Ford Mondeo 1.8 SCI (2003-2007) Az Európába egyéni úton behozott járművek nem feltétlenül kompatibilisek! |
Jaguar |
Az 1992-es modellévtől kezdődően minden Jaguar típus használható E10-essel. |
Land Rover |
Az 1996-os modellévtől kezdődően minden Land Rover típus használható E10-essel. |
Honda |
Minden olyan Honda gépkocsi üzemeltethető E10-es benzinnel, amelyet elektronikusan szabályozott befecskendezési rendszerrel (HONDA PGM-FI) szereltek fel. 1995 óta minden benzines Hondát ilyen rendszerrel szereltek, a korábbi modellek használata E5-ös benzinnel ajánlott. |
Hyundai | Nincs korlátozás |
Kia | Nincs korlátozás |
Peugeot |
Minden, 2000. január elseje után gyártott modell használható E10-essel. |
Citroën |
Minden, 2000. január elseje után gyártott modell használható E10-essel. |
DS |
Minden, 2000. január elseje után gyártott modell használható E10-essel. |
Opel |
Egyetlen motornál okoz gondot az E10: – Z22YH motorkódú, 2,2 literes, közvetlen befecskendezéses erőforrás |
Cadillac |
Az alábbi modellek, amiket katalizátorral és lambdaszondával szereltek, a gyártó szerint alkalmasak az E10-es üzemanyaggal való használatra:
További modellek felől érdeklődj a cadillac.europe@gm.com e-mail-címen. |
Chevrolet |
Ha az autódat 2006-ban vagy később gyártották, motorja legalább Euro4-es, és nem építettek bele alkatrészpiaci komponenseket (nem gyári alkatrészek / tuning), akkor nem lehet gond. Ha adalékanyagokat használsz, konzultálj az adalékanyag gyártójával. A fenti feltételekkel problémamentesen használhatók tovább a következő típusok: – Aveo / Kalos (2005-től) – Captiva – Cruze / Orlando – Epica – Matiz (2006-tól) – Nubira / Lacetti (2006-tól) – Tacuma / Rezzo (2006-tól) – Spark |
Corvette |
Az alábbi modellek, amiket katalizátorral és lambdaszondával szereltek, a gyártó szerint alkalmasak az E10-es üzemanyaggal való használatra:
További modellek felől érdeklődj a corvette.europe@gm.com e-mail-címen. |
Hummer |
Az alábbi benzines modellek, amiket katalizátorral és lambdaszondával szereltek, a gyártó szerint alkalmasak az E10-es üzemanyaggal való használatra:
További modellekről érdeklődj a hummer.europe@gm.com e-mail-címen. |
Dacia |
Korlátozás nélkül használható (az információ vélhetően a Renault-gyártású Daciákra vonatkozik) |
Renault |
Az 1997. január 1. óta gyártott típusok közül csak a következőkkel lehet gond: – Renault 19 – Megane 1 (F5R 700 kódjelű, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses motor) – Megane 1 (F5R 740 kódjelű, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses motor) – Laguna 2 (F5R 782 kódjelű, 2,0 literes, közvetlen befecskendezéses motor)
A 2000.01.01. és 2022.12.31. között gyártott kétliteres turbómotorok sem szeretik az E10-est: – Laguna 2 (F4R 764 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Laguna 2 (F4R 765 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Espace 4 (F4R 790 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Espace 4 (F4R 794 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Velsatis (F4R 762 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Velsatis (F4R 763 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Avantime (F4R 760 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) – Avantime (F4R 761 kódjelű, 2,0 literes turbómotor) |
Toyota |
Minden, Európában forgalmazott, 1998 januárja óta gyártott benzinmotor rendben van, kivéve: – Avensis 1AZ-FSE kódjelű, 2,0 literes benzinmotor (2000.07. – 2008.10. közötti gyártás) – Avensis 2AZ-FSE kódjelű, 2,4 literes benzinmotor (2003.06. – 2008.10. közötti gyártás) |
Lexus |
Minden, Európában forgalmazott, 1998 januárja óta gyártott benzinmotor rendben van, kivéve: – IS250 4GR-FSE kódjelű 2.5 V6 benzinmotor (2005.08. – 2007.09. közötti gyártás) – GS300 3GR-FSE kódjelű 3.0 V6 benzinmotor (2005.01. – 2007.09. közötti gyártás) – LS460 1UR-FSE kódjelű 4.6 V8 benzinmotor (2006.08. – 2007.09. közötti gyártás) |
Audi |
Minden benzinmotor rendben, kivéve az alábbiakat: – Audi A2 1.6 FSI (2003-2005) – Audi A3 1.6 FSI (2004) – Audi A3 2.0 FSI (2004) – Audi A4 2.0 FSI (2003-2004) – Gyári állóhelyzeti fűtéssel felszerelt Audi A4 szedánok (2001-2008). A fűtési szezonban nem használható E10. – Gyári állóhelyzeti fűtéssel felszerelt Audi A4 Avant kombik (2002-2008). A fűtési szezonban nem használható E10. |
Porsche |
A Porsche Boxster az 1997-es modellévtől, a márka többi típusa az 1998-as modellévtől kapott E10-kompatibilis benzinmotort. A Porsche Carrera GT nem használható E10-essel! |
Seat |
Néhány első generációs FSI motor kivételével minden motor alkalmas az E10 fogyasztására. Problémás típusok: – Toledo 2.0 FSI (110 kW) ‘BLR’ (2004.09. – 2005.11. közötti gyártás) – Leon 2.0 FSI (110 kW) ‘BLR’ (2005.07. – 2005.11. közötti gyártás) – Altea 2.0 FSI (110 kW) ‘BLR’ (2004.05. – 2005.11. közötti gyártás) |
Škoda |
Minden benzinmotor kompatibilis az E10-zel, kivéve a Škoda Feliciában (1994- 2001) és korábbi típusokban alkalmazott, 1,3 literes OHV benzinmotort. A motorokhoz létezik gyári E10 átalakító készlet, a lehetőségekről érdeklődj a márkaszervizben. Annál is inkább érdemes az alvázszám alapján megkérdezni egy márkaszervizt, mert vélhetően ugyanazok az FSI-motorok vannak az Octaviában, mint amelyek a testvérmodelljeiben nem tankolhatók E10-zel. Az ACEA hivatalos listája szerint valóban csak a Felicia kérdéses, de bennünket a Vezessnél meglep, ha egy közös motor a Škoda szerint bírja az E10-et, az Audi, a SEAT és a Volkswagen szerint meg nem. Érintett lehet az 1,8T Octavia I RS, a 3U Superb I 2,8 V6 és az Octavia II 2,0 FSI is. |
Volkswagen |
Néhány első generációs FSI motor kivételével minden motor alkalmas az E10 fogyasztására. Problémás típusok: – Lupo 1.4 (77 kW) (2000.08. – 2003.11. közötti gyártás) – Polo 1.4 FSI (63 kW) (2002.02. – 2006.06. közötti gyártás) – Golf IV 1.6 FSI (81 kW) (2001.11. – 2004.05. közötti gyártás) – Golf IV Variant 1.6 FSI (81 kW) (2001.10. – 2006.10. közötti gyártás) – Bora 1.6 FSI (81 kW) (2001.10. – 2005.09. közötti gyártás) – Bora Variant 1.6 FSI (81 kW) (2001.10. – 2005.09. közötti gyártás) – Golf V 1.4 FSI (66 kW) (2003.11. – 2004.11. közötti gyártás) – Golf V 1.6 FSI (85 kW) (2003.08. – 2004.05. közötti gyártás) – Golf V 2.0 FSI (110 kW) (2004.01. – 2004.05. közötti gyártás) – Touran 1.6 FSI (85 kW) (2002.11. – 2004.05. közötti gyártás) – Touran 2.0 FSI (110 kW) (2003.10. – 2004.05. közötti gyártás) |
Volvo |
Minden 1976 után gyártott, előírások szerint karbantartott és szervizelt Volvo benzinmotor E10-kompatibilis, egy kivétellel: az 1990-es évek derekán gyártott, 1,8 GDI motorral szerelt S40-es / V40-es típusok nem használhatók E10-essel! |
Daihatsu |
Csak az alábbi típusok tankolhatók E10-essel: – Cuore L276 2008.04.25. gyártástól* – Trevis L651 2008.05.08. gyártástól* – Sirion M3# – Materia M4# – Terios J2# – Copen L881 2008.04.25. gyártástól*
* Az egyes járművek kompatibilitásáról érdeklődj a forgalmazónál! |
Nissan | Minden 2000.01.01. után gyártott benzinmotor kompatibilis. |
Mazda | A 2002-ben vagy később bevezetett modellek, illetve a Mazda6 (GG/GY) és későbbi modellek mind bírják az E10-et. |
Mitsubishi
|
A 2007-ig gyártott modellek közvetlen befecskendezéses GDI motorjait kivéve minden benzinmotor használható E10-essel. |
Subaru | Minden 1991.01.01. után gyártott benzinmotor kompatibilis. |
Suzuki |
Minden jelenleg gyártásban lévő típus használható E10-es üzemanyaggal. A korábbi típusok kompatibilitásáról a felhasználói kézikönyvben találsz tájékoztatást. |