Legózni mindig oltári jó kikapcsolódás és szerencsére a dán játékgyártó sem hagyja a rajongókat új készletek nélkül. A 2021-es új szettek sora sem lett éppen rövid, ha csak a járművek között nézünk szét, megérkezett a Titanic, ami azonnal a legnagyobb és legtöbb darabból álló valódi (nem falikép) LEGO készletként érkezett meg, vagy épp a Volkswagen T2-es Transporter lakóautó és érkezett új Batmobile is a polcokra. Valamint egy autós szemmel szintén remeknek tűnő készlet, a Ford F-150 Raptor.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 1

A Ford és a LEGO együttműködése már évek óta tart. Kaptunk már 1969-es Mustang Fastback-et Creator Expert kategóriában, vagyis a kiállításra szánt modellek között, a kisebb Speed Champions autók között is szerepelt Mustang, valamint szintén az idei kínálatban jelent meg a GT és a Bronco is, a legfrissebbet pedig éppen napokkal ezelőtt mutatták be, ami egy lendkerekes Mustang Technic készlet. Az 51 990 forintért elérhető Raptor pedig a komolyabb Technic szettek közé érkezett a 18+-os termékcsaládban, ez persze nem azt jelenti, hogy gyerekek ne tudnák összeépíteni.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 71

Nyolc zacskó, de csak 3-ig számozva sok alkatrészből kell válogatnunk az építés szakaszaiban

Oltári jól néznek ki az új 18+-os szettek dobozai, a Raptoré is szinte teljesen fekete, alul a modell sárga színéhez passzoló sárga sávval. A doboz hátulján láthatjuk az igazi autót is – ami épp idén frissült – valamint a kész modell méreteit (42x16x17 centiméter) és az igazi autó műszaki adatait is, ami egyébként jól mutat a dobozon.

Terep sportautót adott a népnek

Már a 90-es években foglakoztatta az SVT részleget az, hogyan készíthetnének sportmodellt a pickupból. Erre kialakult egy furcsa igény az amerikai vevők között, főként ezért kerülhetett a Viper V10-ese is a Dodge RAM orrába, de a Fordnál is elkészült a kompresszoros V8-as F-150 SVT Lighting. Ekkora autóhoz és erőhöz viszont már sok hely kell és az aszfalt általában véges. Így jött a kézenfekvő megoldás, ha már terepjáróból készül, akkor legyen tényleg az. 2010-ben pedig megszületett az első F-150 Raptor.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 72

2010-ben érkezett az első Raptor, V8-as motorral, erősített felfüggesztéssel

A BAJA tereprali versenyek nyomán az akkor még kétajtós nyújtott kabinos F-150 alvázát megerősítették, futóművét pedig külső tartályos FOX sport lengéscsillapítókkal látták el. Motorja első körben 5,4 literes, 340 lóerős V8-as volt, majd a Super Duty 6,2 literes 411 lóerős nyolchengeresét is megkapta.

2014-ben érkezett a modellváltás, a 13. generációs F-150-ből készült második Raptor pedig épp a downsizing kellős közepépe érkezett. V8-as helyett duplaturbós V6-os motort kapott, ami így is erősebb lett, mint az előd, 450 lóerőt teljesít, egyedi osztóművet kapott, hátul zárható differenciálművet és automata összkerékhajtást. Az erősített alváz és a FOX gátlók 33 centire emelték a hasmagasságát, elöl duplalengőkaros futóművét pedig olyan alkatrészekből rakták össze, amik bírják az ugratásokat is.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 73

A 2021-ben érkezett harmadik F-150 Raptor 450 lóerős V6-os motort kapott, de 760 lóerős V8-ast is ígérnek

A Raptor harmadik generációja éppen idén, 2021 februárjában érkezett egy erős faceliftként. Motorja egyelőre maradt a 3,5 literes EcoBoost, de a Ford már azt is megígérte, hogy visszatér a V8, méghozzá kompresszorral és 760 lóerővel, hiszen valamivel meg kell fogni a RAM 1500 TRX-et.

1379 darabot fogunk találni a dobozban, plusz egy összeszerelési útmutató füzetet, valamint egy matricaívet. A dobozban számozott zacskóban vannak az alkatrészek, de ahelyett, hogy mindegyik külön számot kapott volna, csak 1-3-ig számozták őket és van összesen 8. Az építést is három szakaszra bontották, a zacskók pedig elég nagyok, vagyis ez a szett inkább azokak kedvez, akik szeretnek nagyon sok alkatrész között bogarászni építés közben. Ennek megvan a varázsa.

Könnyen felismerhetőek a Technic alkatrészek, egészen más elemek ezek, mint amikkel a klasszikus LEGO szettekben szoktunk találkozni. Az összeillesztésükhöz kis csapok (pin) szükségesek, ebből annyira sok van, hogy a harmadik szakaszban egy zacskóban csak a fekete pinek vannak és ebből még van piros, kék és sárga is. Aki szereti ezt a jellegű építést, annak a Raptor jó falat lesz.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 74

A kormány nincs bekötve

Össze kell építenünk a motort, az első és hátsó futóművet és a hajtást is. Ezen a ponton érezni a modellben hiányosságot, hiszen az első kerekeket nem csatolták be a hajtásba, ez a Raptor csak hátsókerékhajtású, a valóságban viszont csak összkerékhajtással készül. Rugózása viszont remek, a Technic szettekhez készült rugóstagokat használták elöl és hátul is, de a hátsó futómű megoldása elég egyedi.

Az építés több szempontból is hasonlít a tavalyi Dodge Chargerhez, de a hátsó híd a Raptorban egy komolyabb megoldás. Az egész szerkezet elég önállóan képes mozogni, a hátsó kerekek 3,5 centit képesek rugózni, míg az elsők csak 2,5-et. Ezzel a hátsó futómű mozgása nagyon hasonlít a valódi terepjárók merevhidas felfüggesztéséhez, egész nagy dolgok is könnyen megmászhatóak a LEGO Raptorral.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 75

3,5 centin rugózik a hátsó tengely, jó nagyokat tud lépni

Nyílnak az ajtajai, a géptető alatt figyelhetjük, ahogy járnak a dugattyúk a V6-os motorban, van benne navigáció és egy jókora kormány is, igaz, ez nincs bekötve az első futóműhöz, ekkora szetteknél nem is szokta a LEGO.

Kormányozható a tetőről, lenyitható a plató ajtaja és vannak rajta elég jó részletek, amiken lehet csemegézni. A matricák is sokat dobnak rajta, nagyon tetszik az oldalsó fellépők grafikája és az első hátsó dekor, igaz, a lámpákat szívesebben raktam volna össze darabokból, mintsem matricából.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 76

Matrica lámpák helyett látványosabb lett volna, ha meg kell őket építeni

Az építés legjobb része nálam egyértelműen a plató összerakása volt. Szépen kialakították a belső oldalait is a kerékdobokkal, jól néz ki a pereme és a nyitható ajtó is elég masszív. A hátsó sárvédőkre került nyomtatott alkatrészektől elég élethű a hátsó rész, de a szélvédő kerete és a motorháztető illeszkedése is nagyon klassz.

Vannak rajta egyedi alkatrészek is, amiket csak a Raptorhoz tervezett a LEGO, ezek a sárvédők fekete szélesítései, szintén rengeteget dobnak a modellen. Összeépíteni nekem három laza estébe telt, ha valaki komolyabban nekilát, 4,5-5 óra alatt biztosan össze tudja rámolni, de egy ilyen szett építését mindenképp ajánlott inkább minél hosszabbra húzni, óriási élmény ez még mindig.

Ha igazi Raptornak nincs hely, jó buli a megépíthető is 77

Hasonló a felépítése a tavalyi Dodge Chargerhez

Ez egy főleg játékra szánt készlet és épp emiatt jó pont, hogy a karosszéria elég masszív, jobban tart, mint a tavalyi Dodge, simán bírja a rugózós és ugratós tesztköröket. Emellett viszont még látványos is, főleg a színe miatt. A Creator Expert szettek között persze elég elnagyolt, de a Technic szettek varázsa éppen ez, hogy még így is tökéletesen felismerhető, de bírja a strapát és a játékot.