Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, azaz hétköznapi nevén a KRESZ számos feltételhez köti a járművek közlekedésben való részvételét, egyáltalán nem mindegy, milyen állapotú autóval (teherautóval, motorkerékpárral) indulunk útnak.
Alapvető feltétel, hogy a jármű rendelkezzen érvényes hatósági engedéllyel, azaz forgalmival, valamint megfelelő számú és típusú hatósági jelzéssel, azaz rendszámtáblával, de ezen túl elindulás előtt elvileg mindenki köteles lenne ellenőrizni a kormány, a fékek, a gumiabroncsok és világító- és fényjelző berendezések állapotát, működését is. Ha a fentiekkel gond van – és/vagy hiányzik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás –, az üzemben tartó nem indulhat el a járművel, ahogy azt másnak sem engedélyezheti.
Ha mindenki tartaná magát ezekhez, viszonylag kevés ön- és közveszélyes állapotú gépjármű lenne az utakon, de sajnos nem mindenki elég felelős – szerencsére ha egy leromlott állapotú jármű fut ellenőrzésbe, a hatóság emberei gondoskodnak arról, hogy az ne közlekedhessen tovább, röviden: ugrik a forgalmi.
Elveszik, bevonják – van különbség?
Mielőtt továbbmennénk, tisztázzuk, mit is értünk az alatt, hogy repül a forgalmi, valamint azt, hogy mi adhat erre okot!
Az ORFK a Vezess érdeklődésére leszögezte, hogy a rendőrség a forgalmi engedélyt a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló jogszabály (326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet) 96. §-ában meghatározott esetekben jogosult, egyben köteles a helyszínen elvenni.
Az említett rendelet a következőket sorolja: ha a forgalmi – vagy ideiglenes forgalmi – érvényességi ideje lejárt vagy az okmány annyira megrongálódott, hogy érvényességi ideje nem állapítható meg; ha a jármű a műszaki vizsgán nem vett részt az előírt időpontig – ez jelenleg nem áll, a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzetben „felmentés” van az újravizsgáztatás alól, de azt legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napban pótolni kell!
Folytatjuk még: szintén ide tartozik, ha gyanú van arra, hogy a jármű rendszámtábláját, forgalmi engedélyét, ideiglenes forgalomban tartási engedélyét, regisztrációs matricáját, címkéjét meghamisították, vagy épp hiányzik a regisztrációs matrica – pl. szélvédőcsere után –, az üzemben tartó pedig nem tudja igazolni, hogy folyamatban van az utángyártás; és természetesen akkor is, ha a járművet engedély nélkül átalakították – tuninggépek ültetéssel, szélesítésekkel, szabálytalan fényekkel, túl széles gumikkal –, vagy akár baleset, akár csak hanyagság folytán a feljebb említett berendezései – nem működő fékek, lámpák, az előírt minimális profilmélységen túl kopott, de akár a forgásiránynak nem megfelelően felszerelt gumik – vagy karosszériája olyan állapotban vannak, hogy azok balesetveszélyt jelentenek.
A fentiek fennállása esetén az intézkedő rendőr a további közlekedés megakadályozására elveszi a forgalmi engedélyt és leszereli a rendszámot, erről pedig elismervényt ad.
A bevonás, még pontosabban visszavonás egy következő lépés, azt a rendőrség felterjesztése alapján a jármű üzemben tartójának lakcíme (jogi személynél székhelye) szerint illetékes közlekedési igazgatási hatóság teszi meg a jármű forgalomból történő kivonását elrendelő határozatával.
Szomorú valóság
Az ORFK sajnos sem az érintett járműkategóriák, sem az okok szerint nem vezet statisztikát, de az elmúlt évek rendőrségi hírei, közleményei között szemezgetve érzékletes példákat találunk a forgalmik helyszínen történt elvételére.
Az ügyetlenül átírt-meghamisított vagy az átszerelt rendszámmal együtt kölcsönadott forgalmik maguktól értetődő eseteit nem részletezzük, ezekből az ország útjain és a határátkelőkön is fogtak eleget. Sajnos.
2019 augusztusában a képen is látható állapotú, az 1,6 mm-es minimális barázdamélységet nyilvánvalóan nem teljesítő és amúgy is siralmas állapotban lévő abroncsai miatt vették el azonnal a szigetvári rendőrök egy személygépkocsi esetében a forgalmit.
Tavaly júniusban a békéscsabai rendőrök gyorshajtó, az utakon randalírozó autósokat ellenőriztek, a tuningolt járgányok közül végül négy gépkocsi forgalmi engedélyét vonta be a közlekedési hatóság.
Durva, de 2020 májusában valaki szélvédők, lámpák és rendszám nélküli, végtelenül lepukkant Mazda 323-assal haladt az M5-ös autópályán Lajosmizse magasságában. A rendőrök az értesítést követően elhagyva találták meg a csotrogányt, ugyanis a vezető addigra elsétált a legközelebbi benzinkútig. A forgalmit természetesen azonnal elvették, bár ez már-már halottnak a csók volt, hiszen az okmány érvényessége már amúgy is lejárt – naná, hogy kgfb sem volt rajta.
Általában sírva nevetős oroszországi műhelyfotókon mutatunk ilyesmiket a Vezessen, de sajnos itthon is előfordul… A Sajószentpéteren idén november közepén megfogott autó esetében az csak a kisebb gond volt, hogy az október közepi tulajdonoscserét követően 15 napon belül nem indították el az átírást, az viszont már borzongató, mit is láttak a rendőrök, amikor benéztek az ütött-kopott Opel Corsa alá: a törött felfüggesztéshidat az új tulajdonos – vagy valami „megbízható szaki” – kenderkötéllel „rögzítette”. Ugrott a forgalmi, hát persze!
Évente több mint tízezer forgalmit vesznek el
Érdeklődésünkre az ORFK elárulta, hogy 2021 novemberének végéig majdnem 12,5 ezer forgalmi engedélyt vettek el a helyszínen.
Ijesztő szám, hiszen ha a forgalomra nem veszélyes adminisztrációs problémák mellett csak felét, de akár harmadát is adták a műszaki okokból történt elvételek, az is azt jelenti, hogy több ezer balesetveszélyes gépjármű jár köztünk minden nap.
Igen, minden nap, ugyanis a korábbi évek is hasonló számokat hoztak: 2019-ben 12 655 (az év november végéig 11 812), 2020-ban 14 834 (november végéig 13 787) forgalmit voltak kénytelenek elvenni a rendőrök a helyszínen. Az idei első 11 hónap 12 404-es esetszáma azt sejteti, hogy a 2021-es végső statisztika sajnos közelebb lesz a tavalyihoz, mint a 2019-eshez, azaz érdemi csökkenés semmiképp sem látszik.
0, azaz nulla
A rendőrség mellett az Információs és Technológiai Minisztérium alá tartozó Nemzeti Közlekedési Hatóság is jogosult a forgalmi engedélyek elvételére.
Természetesen az NKH-t is megkérdeztük, ők hány esetben tettek ilyet az elmúlt két évben, valamint idén, ám meglepő választ kaptunk, az eredmény 2019-re, 2020-ra és az idei év első 11 hónapjára is 0, azaz nulla.
Érdemes hozzátenni, hogy annak ellenére, hogy nyilvánvaló esetben természetesen léphetnének a személygépkocsik esetében is, az NKH munkatársai közúti ellenőrzéseik során elsősorban a teherjárművek állapotát, szabályosságát vizsgálják, a „gyanús” személygépjárművekről pedig inkább a rendőr kollégáikat értesítik, ők intézkednek.
Az NKH szóvivője emellett elmondta, hogy sokszor találkoznak a hírekben is gyakran feltűnő horror-/halálkaravánokkal, azaz Nyugat-Európából keletre vagy a Balkánra használt autókat elképesztő és elképesztően veszélyesen szállító kisbusz/kisteherautó és akár több tréler kombójával, ám a forgalmi elvételére csak magyarországi kiadású okmányoknál van lehetőségük, így ezeknél a félreállítás az eszközük, a problémás szerelvényt, vontatmányt csak akkor engedik tovább, ha az megfelel az előírásoknak.
Kedves Olvasónk, te vajon biztosan továbbmehetnél egy közúti ellenőrzés után? Ha a fentiek kételyeket ébresztettek benned, mielőbb orvosold az esetleges problémákat, hiányosságokat, mert ha nem teszed, jó esetben csak a forgalmi engedély bánja, rossz esetben magad, szeretteid és mások egészségét és testi épségét is veszélyezteted!