Magyarországon 2021 első hónapjában 390 forint volt a 95-ös benzin literje, most fixen 480 forint, de a Gazdaságkutató Zrt. (GKI) szerint akár 700 forint lehet hamarosan az ára. Hogyan jutottunk ide? Tényleg a tavalyi ár dupláját nyöghetjük hamarosan?
2021: őrült változások és egy történelmi döntés
Három részre lehet osztani a múlt évet az üzemanyagok fogyasztása és árváltozása szerint, mondja Grád Ottó a Vezessnek. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint 2021 első felének látható fogyasztásnövekedése a korrekció időszaka volt a pandémia első esztendeje által hozott összeomlás után. Januártól júliusig szépen fogyott és normális árszinten, 370-425 forint között mozgott az alapbenzin kiskereskedelmi ára.
Ezután jött az augusztusi OPEC-gyűlés (Olajexportáló Országok Nemzetközi Szervezete), ami után 3 hónap alatt közel 30 százalékot drágult a nyersolaj világpiaci ára, aminek meglátszott itthon is a következménye: hétről hétre egyre magasabb összegek szerepeltek a kutak totemoszlopain. November első felében nem volt ritka az 510 forint körül kínált 95-ös és az 520 forintos gázolaj sem. A mindig jóval drágább sztrádás kutakon pedig megjelentek az 550 forintos feliratok.
Ekkor jött a kormány bejelentése: november 15-től két hónapon át maximálisan 480 forintért árulhatják a 95-ös benzin és a sima gázolaj literjét a töltőállomások. Attól teljesen függetlenül, mennyiért jutnak hozzá. „Tulajdonképpen még a szocializmusban sem volt jogszabályban forintra meghatározva a benzin ára a központi irányelvek ellenére. A rendszerváltás utáni évtizedekben pedig komoly verseny közepette kialakult piaci áron vásároltak az autósok évtizedeken át. Lehet mondani, hogy történelmi döntés a hatósági ár bevezetése” – nyilatkozta lapunknak Grád Ottó.

A szocializmusban sem volt ilyen
Jelentősen visszaesett a jobb minőségű üzemanyagok vásárlása
Első ránézésre igazán klassz dolognak tűnhet 500 forint helyett 480-ért tankolni, azonban a központi ukáznak számos érdekes, egyesek számára igen keserű következményei lettek.
Nagyjából öt éve lendült be a folyamat: az autósok egyre több magasabb minőségű – prémium – üzemanyagot töltöttek a járműveikbe. Egyrészt élvezték annak közvetlen hatásait (minimális teljesítménynövekedés), jót tettek vele személyautójuk motorjának (ne felejtsük, 14,5 év a hazai járműpark átlagéletkora), vagy sokan az E10 bevezetése után próbálták óvni a nagyobb alkoholtartalomtól az öreg családi mindenest.
A hatósági ár egyik kellemtelen következményeként szinte azonnal visszaesett a prémiumbenzin és a minőségi gázolaj vásárlása, mert akkorára növekedett a hatósági áras alapüzemanyagok és a továbbra is piaci áras prémiumok literjének ára közötti különbség, hogy azt rengetegen nem bírják anyagilag. Helyette vették a 95-öst 475-ért, 480-ért.
Szépen mutatja a változásokat alábbi két táblázatunk. Az elsőben láthatjuk a háromnegyed éves (még hatósági ár előtti) fogyasztási adatokat, míg a második az egész éves számokat mutatja a prémiumok visszaesésével, az olcsóbbak vásárlásának növekedésével.
2021. 01-09. | 2020. 01-09. | Változás (%) | |
95-ös benzin | 830 548 091 | 812 593 815 | 2,2 |
Prémiumbenzin | 235 926 335 | 234 240 110 | 0,7 |
Gázolaj | 1 545 310 304 | 1 482 340 034 | 4,2 |
Prémiumgázolaj | 221 320 072 | 186 188 392 | 18,9 |
A fogyasztási adatok literben szerepelnek, a statisztikák forrása a Magyar Ásványolaj Szövetség.
2021. 01-12. | 2020. 01-12. | Változás (%) | |
95-ös benzin | 1 132 297 875 | 1 069 001 811 | 5,9 |
Prémiumbenzin | 299 886 991 | 314 621 481 | -4,7 |
Gázolaj | 2 083 251 407 | 1 973 077 748 | 5,6 |
Prémiumgázolaj | 295 618 879 | 257 781 994 | 14,7 |
Talán nem tragikus, hogy a teljesítménynövekedés miatt a legerősebb személyautókat hajtók kevesebb 100-as benzint töltenek a kocsijaikba, az viszont mindenképpen kellemetlen változás, hogy a járműveiket gondos gazdaként – akár alkalmanként – prémiummal kényeztető tulajdonosok kényszerből tömegével elhagyták az elmúlt években felvett szokásukat, és hónapok óta már nem vásárolnak prémiumot. Az pedig egyenesen problémát okozhat, hogy a hatósági áras E10-es benzint tankolják a legalacsonyabb jövedelmű tömegek a százezernyi valóban öreg személyautójukba.
Túlélésért hajtanak a kisvállalkozók, elmaradnak a tervezett karbantartások, veszteségeket termelnek a diszkontok
Számos egyéb kellemetlen következménye létezik még a hatósági árnak. Grád szerint kimondottan nehéz helyzetbe kerültek a családi vállalkozásban működő, leginkább a szegényebb vidéki régiókban üzemeltetett töltőállomások azzal, hogy a piaci áron kapott üzemanyagot kötött áron adhatják tovább. „Tudomásom szerint eddig nem voltak kútbezárások” – válaszolja kérdésünkre, de hogy mit hoznak az előttünk álló hónapok, arról nem mer nyilatkozni.
Gondolhatnánk, hogy a nagy láncok országszerte jelentős forgalmat bonyolító, bejáratott kúthálózattal bírják a nyomást. Az ő esetükben sem marad következmények nélkül a piaci körülmények között termelt profit mostani kiesése. Könnyen elmaradhatnak az idénre tervezett karbantartások és a hozzájuk betérő autósok komfortját javító fejlesztések. Azt pedig senki nem tudja, hogy a kávé és virsli ára mennyi lesz a kútjaikon egy-két hónap múlva. Arra már nem vonatkozik a csirkefarhátas döntés sem.
Pórul jártak a mindig legalacsonyabb árakon üzemanyagot kínáló úgynevezett diszkont kutak is, köztük a hipermarketek mellé telepített népszerű töltőállomások. Míg korábban tömegek kötötték össze a hétvégi nagybevásárlást a tankolással, a hatósági ár elolvasztotta a diszkontok árelőnyét, és ebben a helyzetben sokan visszatértek a „márkás” kutakhoz.
Eddig nem láttunk ringbe repülő törülközőt, de sokakban megmaradt a részben állami Mol üzenete a versenytársak felé: szívesen átveszik a nehéz helyzetbe került töltőállomások üzemeltetését. A zöld festék már bekészítve.
Kérdés a hatósági ár időtartama, ami nem az, a jó minőségű üzemanyagok drágulása
Jelen állás szerint február 15-ig él a hatósági ár, amelyet politizálás nélkül lehet a kampányidőszak gyermekének nevezni. Kérdés, hogy egy hónap múlva mit lép a kormány, karnyújtásnyira az országgyűlési választásoktól meri-e a piacra bízni a 95-ös benzin és az alapgázolaj árát.
A magas magyarországi adótartam mellett a kiskereskedelmi árat leginkább befolyásoló két tényező ellentétes irányba mozog. A forint dollárhoz viszonyított árfolyama az egy hónapja jegyzett 326,6 forinthoz képest hétfőn 312 volt, ami 4,5 százalékos erősödés.

Kedd délutáni tankolás 479,9 forintos áron. Hamarosan 50 ezer lenne egy teletank?
Eközben a brent típusú nyersolaj világpiaci árának grafikonja meredeken tör az ég felé, négy hete megállás nélkül: december 20-án 70,8 dolláron zárt, tegnap 86,4 dolláron (ez a november 15-i árat is felülmúlja), ami 22 százalékos emelkedés. Erre mondja azt a GKI, hogy szélsőséges esetben lehet az akár 150 dollár is, aztán ha eltörlik a hatósági árat, akkor 700 forint is lehet a 95-ös literje. Akár…, ha…, lehet…
Grád Ottó szerint ez az olajárszint lehűtené a járvány eleji belassulás után most pörgő világgazdaságot, komoly problémákat okozva az Egyesült Államoknak és Kínának egyaránt. Márpedig ezt ők nem fogják engedni.
Valószínűleg azt sem feltételezhetjük komolyan, hogy a már tavaly hatósági árat bevezető kormány hetekkel a választások előtt rászabadít a szavazókra egy jelentős üzemanyagár-emelést. Más kérdés persze, mi lesz a választások után, bárki is alakít kormányt.