„A lakossági kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás átlagdíjunk a személyautóknál 5,5 százalékot csökkent tavaly 2020-hoz képest” – válaszolta a Vezess kérdésére Szombat Tamás, az Aegon Magyarország vezérigazgató-helyettese. Az egyik legnagyobb piaci szereplő illetékese szerint „a teljes lakossági állományra vonatkozó díj még erősebben csökkent”.

A Vezess által megkeresett négy nagy hazai biztosító válaszaiból kiderül, hogy ez már csak azért is érdekes díjcsökkenés, mert kivétel nélkül mindannyiuk ügyfeleinél megszaporodtak a járműtörések és megemelkedtek a számukra kifizetett összegek.

Emelkedik a törésszám, növekszik az egy autóra kifizetett kárösszeg

Mindegyik megkérdezett cég ugyanezt tapasztalta 2021-ben, csak a számaikban van némi eltérés. Az egy autóra kifizetett átlagos kártérítés összege az alábbi mértékben emelkedett a különféle biztosítóknál:

  • Allianz – 20 százalék
  • Aegon – 12,5 százalék
  • K&H Biztosító – 10 százalék
  • Groupama – 10 százalék.

Az ügyfélállományukhoz képest arányosítva ennyit növekedett a kárszám náluk:

  • Allianz – 15 százalék
  • Groupama – 10 százalék
  • K&H Biztosító – 10 százalék a casco-s ügyfeleknél (a kgfb náluk nem emelkedett)
  • Aegon – szintén „emelkedett” a kifizetések száma (a mértékét nem ismerjük).

Számos különféle okot soroltak a kedvezőtlen folyamat magyarázataként, vegyük sorra ezeket.

Egyre több a baleset, egyre drágább a törött autók javítása 1

A K&H Biztosítónál 440 ezer forint volt az egy autó javítására átlagosan kifizetett kárösszeg 2021-ben (A totálkáros BMW fotójának forrása: GettyImages)

Miért növekedett a kártérítések összege?

A szakértők által adott válaszokból kiderül, hogy a kártérítések növekedésének egyik oka a tavaly mélyrepülésben közlekedő forint, azaz az év nagy részében 360 forint környékén jegyzett (és novemberben történelmi, 372 forintig süllyedő) euróárfolyam, amely nyilvánvaló módon megemelte az alkatrészek árait.

Másrészt ezzel párhuzamosan a szektorban „jelentős munkadíj-növekedés volt megfigyelhető az utóbbi években, és ez 2020-ról 2021-re is igaz” – mondja Berentés László, a Groupama Biztosító szolgáltatási igazgatója.

Természetesen nem csak az alkatrészek, de a belőlük felépített személyautók is drágultak. Az újaknál évek óta tartó egységes tendenciát látni, a használt autóknál azonban 2021-ben soha nem látott mértékben lőttek ki az árak. Nemrég megírtuk, hogy a Használtautó.hu-ra felrakott sokszázezernyi hirdetés eladási árai 43 százalékkal emelkedtek 2021-ben az előző évhez képest.

Ebből követezően például ma közel sem ugyanannyit fizetnek egy ellopott jármű utáni casco-s kártérítésben, mint tavaly ilyenkor.

Egyre több a baleset, egyre drágább a törött autók javítása 2

Az alkatrészek és a munkadíj is drágult (Forrás: GettyImages)

Folyamatosan emelkedik a kgfb díja

Hat év alatt 43,3 százalékkal emelkedett a legnagyobb hazai alkusznál, a Netrisknél megkötött kötelező felelősségbiztosítások díja. A cég grafikonján az egyértelmű trend mellett az is szépen látszik, hogy a novemberi kampányok idején még mindig megélénkül a biztosítók árversenye, és akkor ideiglenesen lejjebb tolják az összegeket.

Most a Netrisknél megkötött díjak átlagos, éves összege 44 754 forint.

Egyre több a baleset, egyre drágább a törött autók javítása 3

Újításokat hozott a járvány a biztosítók működésében

Több dologban meglehetősen másként néz ki ma Magyarországon egy törött személyautó kárügyének a rendezése, mint a járvány előtti utolsó békeévben. Gyakorlatilag az a minimum, hogy az ügyfelek az online szerződéskötésen felül a kárbejelentést is megtehetik a telefonjukkal, pár kattintással, hívás nélkül.

Érdekesebb a sérült autók kárszekértő személyes megjelenése nélküli, videós szemléje. Van, akinél ehhez le kell tölteni egy applikációt, de akad olyan biztosító is, ahol egy sima telefonhívással indul a kárfelvétel folyamata.

„Ez aztán azonnal átváltható videós szemlére, így nem kell újabb időpontot sem egyeztetni. A munkatársunk egy SMS-ben linket küld, amire rákattintva már létre is jön a videós kapcsolat, a kárszakértő pedig a folyamat során végig segíti az ügyfelet. A jármű és az okmányok beazonosítása az ügyfél segítségével történik” – mondja Berentés László a Groupamától.

Egyre több a baleset, egyre drágább a törött autók javítása 4

Nem kárszakértő, tulajdonos (Forrás: GettyImages)

A járvány következtében tulajdonképpen felgyorsultak a folyamatok, az Allianz például annyira rugalmasnak mondja magát, hogy állítása szerint náluk a kárfelvételre akár a kárbejelentéstől számított 2 órán belül sor kerülhet. Megegyezés esetén pedig akár 24 órán belül megtörténhet a kár kifizetés az ügyfél felé.