Káosz uralkodik az ország nagyvárosaiban a vészhelyzet miatt tavaly mintegy öt hónapig tartó ingyenes parkolás következtében, mondták az önkormányzatok vezetői. A belső területeken nem találtak autójuknak helyet az ott lakók, és mint most kiderült, Budapesten rekordközelbe emelkedett a szabálytalankodó sofőröknek kiszórt különféle büntetések száma 2021-ben – olvasható ki a Vezess kérésre a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) által kiadott statisztikákból.

Tavaly 13 289 távolléti helyszíni bírságot (thb), valamint 2950 helyszíni bírságot szabtak ki Budapest közteresei, ezen felül 1886 alkalommal feljelentették az autósokat. 

Thb-t akkor alkalmaznak a FÖRI munkatársai, amikor nincs a kocsinál a gazdája, ilyenkor értesítő kerül a szélvédőre, valamint megy a fizetési felszólítás a jármű üzembentartójának. A helyszíni bírságot a jogsértést elismerő, autójánál lévő sofőr kapja, aki a bírság összegét is elfogadja. Ha valaki vitatja a hibáját – vagy több jogszabályt is megsértett – akkor jön a feljelentés.

  2021 2020 2019 2018
Távolléti helyszíni bírság (db) 13 289 10 874 5651 5156
Távolléti helyszíni bírság (Ft) 256 005 000 207 886 000 114 725 000 84 751 000
Helyszíni bírság (db) 2950 2588 1478 1696
Helyszíni bírság (Ft) 41 325 000 52 077 000 31 045 000 39 782 000

Meglehetősen látványos a növekedés, három év alatt csaknem a háromszorosára ugrottak az üzembentartó távollétében kiszabott bírságok, és duplázódtak a sima helyszíni bírságok. Csak ebből a két büntetésfajtából csaknem 300 millió forint összegben osztottak büntetéseket a fővárosban tavaly.

„Az ingyenes parkolás lehetősége jelentősen növelte a belsőbb kerületek terhelését, a home office, illetve az oktatási intézmények zárva tartása miatt otthon maradók gépjárművei mellé nagy számban érkeztek autók az agglomerációból, valamint a külső kerületekből. A korlátozott mennyiségű parkolóhelyek miatt megnőtt a szabálytalanul megálló gépjárművek száma, illetve rengeteg lakossági bejelentést kaptunk, hogy az állampolgárok a lakossági várakozási engedélyük ellenére képtelenek a lakókörnyezetükben gépjárművükkel leparkolni” – ad magyarázatot a számokra Mosdóczi Tamás, a FÖRI Közterület-felügyeleti Osztályának helyettes vezetője.

Ötszörösére emelkedett az autók lebilincselése a járvány alatt 1

Szabad parkolóhely hiányában ebben a közel fél évben rengeteg jármű állt be kapukijárókba, állt fel járdára vagy éppen a mozgássérülteknek fenntartott helyeket foglalta el

Kidobták a kerékbilincseket, aztán jött a járvány

Alig emlékszünk már rá, pedig korábban szokatlan események történtek 2019 Budapestjén. Csökkent a szabálytalan járművek elszállítása és az autósokkal szembeni helyszíni bírság, sőt a FÖRI egy huszárvágással beszüntette a kerékbilincselést. Azt mondták, onnantól többször kérnek és figyelmeztetnek, és csak nagyon szükséges esetben büntetnek.

„Az intézkedési statisztikáink, illetve a tapasztalataink alapján megállapítható, hogy a járművezetők magatartása kismértékű javulást mutat a fővárosi közlekedésben, valamint a parkolási kultúrában” – felelték 2020 januárjában a kérdésünkre. Nagyjából azokban a hetekben fedeztek fel egy újfajta vírust a kínai Vuhan városában, márciusban már világjárvány tombolt, áprilistól vége volt Magyarországon a fizetős parkolásnak. Nemsokára Budapesten újra előszedték a raktár mélyéről a nemrég behajítgatott kerékbilincseket.

Ötszörösére emelkedett az autók lebilincselése a járvány alatt 2

Pedig úgy tűnt, ennek vége

A pandémia első évében még ritkábban használták ugyan az autósokat rendkívül irritáló büntetésformát, 2021-ben már a 2010-es évek első felét idéző mennyiségben kattantak a fémcsapdák a személyautók bal első kerekeire: tavaly megötszöröződött a kerékbilincselés.

  2021 2020
Kerékbilincselés (db) 1227 259
Kerékbilincselés (Ft) 13 182 000 2 770 000
Járművek elszállítása (db) 2252 1769
Járművek elszállítása (Ft) 45 030 000 36 640 000

Százalékosan nézve jelentős mértékben növekedett a szabálytalanságon kapott autók elszállítása is. Leginkább a mozgássérültek számára fenntartott helyekről visznek el autókat, de a zebra elé beállók és a biztonságos forgalmat leállásukkal más módon zavaró járművek is könnyen a lopósautó platóján találhatják, majd egy külvárosi telephelyen várhatják a taxival érkező bosszús gazdájukat.

A kerékbilincsek leszereléséből és az elszállított autók visszaadásából bő 80 millió forintot szedett be a FÖRI tavaly a saját szabálytalanságukra minden bizonnyal legtovább emlékező üzembentartóktól.