Sosem látott mértékben drágultak a használt autók 2021-ben, a Használtautó.hu-ra 2021-ben felkerült bő egymillió apróhirdetés átlagára 43 százalékkal emelkedett tavaly.

Sajnos nem jártak sokkal jobban az új személyautók vásárlói sem. Összesen 122 ezren – családok és cégek – tapasztalták meg az utaláskor, hogy az új kocsik ára is emelkedett, több szegmensben milliós összeggel. De vajon mennyit drágultak pontosan? Mielőtt megnéznénk részletesen az összes kategóriát, játsszunk picit!

Öntsük be egy Excelbe az összesen 19 különféle méretkategória 2021. december 31-én érvényes átlagárait, és nézzük meg, hogy ezeknek az összegeknek mennyi az átlaga. Kijön egy képzeletbeli új jármű, és annak a magyarországi átlagára.

Kivétel nélkül minden benne van a táblázatban a Daciáktól és Suzukiktól a BMW-ken és Mercedeseken át a Porschékig. Kiskocsik, ilyen-olyan szabadidő-autók, középkategóriások, és luxusszedánok, minden, aminek van hivatalos, forintos listaára. Tippelje meg, mi jött ki e hatalmas és sokszínű massza átlagárára!

Adunk négy számot, csak az egyik a valóság. Tehát 19 méretkategória árainak az átlaga a kérdés.

Ön szerint mennyi az ár?
7,4 millió forint
9,6 millió forint
13,3 millió forint
18,2 millió forint

Mielőtt kiderül a helyes szám, ismerkedjünk meg a pontos, forintos összegekkel méretkategóriánként. A Vezess kérésére a világ egyik legnagyobb járműipari statisztikákat készítő cége, a JATO rendkívül részletes adatsort állított össze. Összesen 19 kategóriára bontva kiszámolták, hogy az adott méretosztályokban 2021. december 31-én mennyi volt a hazai autószalonok által kínált összes új autó listaárának átlaga. Így van 19 átlagárunk a legolcsóbb kisautós kategóriától az ilyen-olyan SUV-okon át az überluxus cirkálókig és sportkocsikig.

Összehasonlításképpen elkértük az egy évvel korábbi árakat is, így pontosan látjuk a magyarországi újautó-piac különféle szegmenseinek a tavalyi áremelkedését.

Hogy könnyebben be lehessen lőni a kategóriák mögött álló járműveket, mindenhol megneveztünk egy-két konkrét modellt.

A – Minik – 5 091 424 forint a kategória átlagára

Nemrég sorba rendeztük az ország 10 legolcsóbban megvásárolható új személyautóját (itt lehet forintos árakkal megnézni őket), arról a listáról idetartozik például a Kia Niro és a Hyundai i30 párosa, de olyan borsosabb árú lifestyle-minik is, mint a Fiat 500.

Szemmel láthatóan igyekszik alacsonyan tartani az árakat ebben a régióban az importőrök többsége (nem mindenkinek sikerül), egy év alatt mindössze 4,66 százalékos, azaz átlag alatti volt az áremelkedésük (a 2020. december 31-i átlagár a szegmensben 4 864 822 forint volt).

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 1

B – Kisautók – 7 403 361 forint

Rendkívül fontos szegmens a magyar átlagemberek számára, a Suzuki Swiftek, Renault Cliók, Volkswagen Polók és Opel Corsák világa. Nyugat-Európa vásárlóinál jellemzően második autó, vagy a nagykorúvá vált gyerek első kocsija, nálunk sokak számára családi mindenes (így is inkább használtan megvásárolva), ezt kezdte átírni az újautó-piacon a kisebb méretű SUV-ok megjelenése. 7 035 448 forintos átlagárról indulva 5,23 százalékkal emelkedtek az áraik tavaly.

Soknak tűnt már az előző kategória ötmilliós ára is, ez a közel hét és fél millió pedig szinte hihetetlennek, de ma már ott tartunk, hogy 5,7 millióról indul egy sima, alap Corsa listaára, a tisztán elektromos változaté pedig 12,2 millióról. Ebben a szegmensben is vannak drága villanyosok, amelyek befolyásolják az átlagárat, ahogy a többségnél szintén.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 2

B – SUV – 8 770 371 forint

Évről évre egyre divatosabb és szélesebb kategória, szinte minden márka kínál itt modellt, egymást gyilkolják a vevőkért. Tényleg csak néhány versenyző a 2021-ben 5,85 százalékkal dráguló szegmensből: Suzuki Vitara, Renault Captur, Opel Mokka, Nissan Juke, Mazda CX-3.

Ezek jellemzően 6-7 millióról indulnak, az átlagárat 8,7 fölé olyan kis méretű prémiummárkás szabadidő-autók viszik fel, mint például a Mercedes-Benz GLA a maga 12,8 milliós alapárával.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 3

C1 – Alsó-középkategória – 9 476 030 forint

Innen kellene egy átlagos magyar családnak válogatni, nálunk inkább a céges autók alja ez a kategória: Kia Ceedek, Ford Focusok, Opel Astrák és társaik alkotják nagyobb számban, de az 1-es BMW és az A-osztályos Mercedes is ez a méret. Tavaly 6,33 százalékot híztak az árcédulák, brutális, hogy 9,5 millió közelében jár ma nálunk az alsó-középkategória átlag, alap listaára.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 4

C1 – SUV – 11 506 185 forint

Nincs könnyű helyzetben a JATO, a felületes ismeretekkel rendelkező járművezető pedig még kevésbé, amikor a hosszban és magasságban immár gyakorlatilag teljesen egybecsúszó mérettel rendelkező négykerekűeket kell valahogy konkrét névvel ellátott méretkategóriákba rakosgatni úgy, hogy a hasmagasságról (ami persze rengeteg ún. szabadidő-autónál zéró) nem is beszéltünk. Arról pedig végképp, hogy értékesítési céllal melyik márka, minek is nevezi és hová sorolja a portékáját. Ez itt a Suzuki S-Cross világa, tavaly 4,88 százalékkal drágult a csoport.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 5

C2 – Alsó-középkategória+ – 11 971 886 forint

Már magyar név sincs ennyi szegmensre, mindenesetre a Skoda Octaviák és egypár társuk tartozik ide. Már 2020. december 31-én bőven tízmillió forint felett (11 235 510) járt az átlagár, ahonnan 6,55 százalékot drágult a múlt esztendőben.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 6

C2 – SUV – 15 217 748 forint

Szintén népszerű és kedvelt kategória nagyon komoly versennyel. Pláne úgy, hogy egyre több cég vásárol Golfok és Astrák helyett például Hyundai Tucsont vagy Nissan Qashqait, mellettük ide soroljuk például a Mercedes-Benz GLB-t is. A 4.61 százalékos áremelkedés mindenképpen átlag alatti.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 7

Mini MPV – 10 974 723 forint

A hétülésesek 2,5 milliós állami támogatásának a bejelentése előtt még azt írtuk, hogy a szabadidő-autók elképesztő térnyerésének egyik áldozata az egyterűek világa, azonban az ingyenmilliók megdobták az MPV-k értékesítését. Ugyan mininek nevezi a JATO ezt a kategóriát, mégis ide sorolandó mások mellett a Dacia Lodgy, így pedig már nem is annyira meglepő olvasóinknak a 8,29 százalékos áremelkedés. Népszerű hétüléses, ráadásul nemrég megírtuk, egyes Daciák ára 20-30 százalékkal ugrott meg tavaly Magyarországon.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 8

Közepes MPV – 9 948 909 forint

Figyelemre méltó, hogy a méretben valamivel nagyobb egyterűek kategóriájához 10 százalékkal alacsonyabb átlagárat adott meg a JATO úgy, hogy itt kiemelkedő, 10,29 százalékos volt az áremelkedés mértéke. Nyilván nem függetlenül a növekvő kereslettől.

Az összes kategória közül ott volt a legnagyobb az áremelkedés, ahol az állam megsegítette a sokgyerekes családokat: Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter, Toyota ProAce City Verso és még egypár modell tartozik ide.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 9

Nagy MPV – 14 568 217 forint

Sokkal kevesebben vásároltak a kisbusznak is nevezhető, leginkább terebélyes, dobozos egyterűekből, mint például a Renault Trafic Combi vagy az Opel Zafira. Nem is emelkedett annyira az áruk, mindössze 5,18 százalékkal.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 10

D1 – Felső-középkategória – 14 295 506 forint

Számtalanszor bemutattuk már a lassú elmúlás jeleit az egykor klasszikus cégautós ligának tartott kategóriáról, amelyet szintén felemészt Európában a SUV-őrület. Nincs már Toyota Avensis, rég megszűnt a Honda Accord, bizonytalan a Mazda 6 sorsa, szinte csak a VW Passat tartja magát. 5,72 százalékot drágultak tavaly.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 11

D1 – SUV – 14 988 479 forint

A nagy tulakodás közepette kevéssé szem előtt lévő kategória, a 4,7 méter körüli Hyundai Santa Fe és például a Nissan X-Trail tartozik ide, valamint az egyik legszerényebb 2021-es árváltozás 4,08 százalékkal.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 12

D2 – Felső-középkategória+ – 16 253 439 forint

Kivételesen itt nem beszélhetünk méretkategóriáról, ugyanis a JATO a Passat/Mondeo párosnál valamelyest kisebb Mercedes C-osztályt, 3-as BMW-t, A4-es Audit sorolja ide egypár társukkal. A hazai viszonyok közepette drága, de vonzó szedánok és kombik világa. Kimondottan magas, 8,47 százalékos drágulást szenvedett el ez a kategória.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 13

D2 – SUV – 25 771 062 forint

Hosszúságban 4,8 méter után járunk, a bőven huszonmilliós Volkswagen Touaregek és a méretben szinte azonos, de jóval olcsóbb és legalább annyira formás Kia Sorrentók kategóriájában. Itt is jobban járt, aki a tavalyi 7,5 százalékos drágulás előtt tudott vásárolni.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 14

Nagy autók – 23 343 301 forint

A világ legjobbjai közé sorolják a kategóriát uraló, és a levegőt Európában minden vakmerő próbálkozótól elszívó nagy hármast: BMW 5, Mercedes-Benz E-osztály, Audi A6. Mintha sosem lettek volna, úgy eltűntek innen a két éve a szemöldökünket felhúzó akciók: 12 millióért E200-as Mercit, 15 millióért konnektoros 5-ös BMW-t kínált akkoriban az importőr. 21 608 276 forintról 8,03 százalékos emelkedés után jutott ide az átlagos induló listaáruk.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 15

E1 – SUV – 27 938 166 forint

Budapesten meglehetősen sok egy-két éves Mercedes-Benz GLE és BMW X5 szaladgál a lakásszinten mért vételáruk és a tavalyi 6,32 százalékos átlagár-emelkedésük ellenére. Mindig lesznek vevőik.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 16

E2 – Luxusautók – 45 990 966 forint

Szedánban az autógyártás csúcsa az S-osztályos Mercedes, ami mellett immár ebbe a kategóriába sorolandó a márka elektromos csúcsmodelljeként az EQS is. A 4,99 százalékos áremelkedésnél talán fájóbb a vásárlóiknak, hogy újabban meg kell ismerkedniük a soha korábban nem tapasztalt érzéssel: hiába van pénzük, nem biztos, hogy megkapják érte, amit szeretnének.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 17

E2 – SUV – 46 409 836 forint

A legmagasabb alapárú kategória, az X7-es BMW-k és a GLS Mercedesek felségterülete. Ahogy a cikk elején írtuk, itt volt a legkisebb az árváltozás, szinte észre sem lehet venni azt a 0,84 százalékot, ami itt közel 400 ezer forint per jármű.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 18

Sportautók – 27 470 569 forint

Sosem adtak el még annyi új Porschét Magyarországon, mint 2021-ben, persze senki ne gondolja, hogy a 911-es volt a márka húzómodellje. Akkor nem 27 millió lenne itt az átlagár, ami leginkább a Mazda MX-5-nek, vagy a tőle drágább, de azért nem Porsche-árszintű Ford Mustangnak köszönhető. Itt sem kellett izgulni: csak 4,98 százalékos volt a drágulás.

Itt vannak a pontos számok, ennyivel drágultak az új autók kategóriánként 19

Na és vajon mennyi mindennek az átlagára?

Garantáltan nem a legmagasabb összegre voksoltak a legtöbben a cikk eleji szavazásnál, ezt az összeállításunk írásakor is könnyű megtippelni.

Pedig ha átlagot vonunk a 19 kategória áraiból az jön ki, hogy 18 283 693 forint.