Nekünk magyaroknak Románia egyik kevésbé ismert része, inkább vakfoltja az egyik legdélebbi, Dolj megyében található város, Krajova. A 250 ezres nyüzsgő, életerejét reggel-este közlekedési dugókkal mutató hely nem mondható közkedvelt turista célpontnak, de ez érthető.
Innen nem látszanak a Kárpátok rejtélyes csúcsai, messze a tenger, közlekedés szempontjából viszont csomópontnak számít, ami talán okot adott az ország kommunista vezetésének az ipar fejlesztésére.
Ez csak légből kapott feltételezés, mert a Nicolae Ceaușescu vezette rendszer nem épp a racionalitásról volt híres: lehet abszolút a véletlen műve, hogy végül Krajovában épült fel az ország egyik legnagyobb autógyártó üzeme, ahol Citroen másolatok után ma már Fordok készülnek.
A Dacia mellett ezen ugyanis ezen a helyen született a francia autóiparral történő együttműködés másik gyümölcse, az Oltcit.
A régi korok terméke, az Oltcit
1976-ban a Citroen és a román kommunista kormány közösen fogott bele az Oltcit Club/Citroen Axel gyártásába. Miután 1991-ben a franciák kiléptek, a Daewoo látott lehetőséget az óriási gyártelepben, Tico, Cielo, és Espero típusok összeszerelése indult meg itt a kilencvenes években.
Végül a koreaiak is leléptek, a gyár rövid ideig állami kézbe került, majd jött a Ford, és felforgatott mindent, de pozitív irányban. 2009-ben átvették a gyárat, majd először a Ford Transit, majd a kevésbé ismert városi egyterű, a Ford B-Max összeszerelésével indult be az üzem.
A felfutó termelést a rengeteg modellbe szállított 1,0 literes háromhengeres Ecoboost motorgyártó részleg fejelte meg, majd 2017-ben jött az Ecosport, végül a legjelentősebb, új típus, a kizárólag itt gyártott Ford Puma. Tulajdonképpen ennek a modellnek az indulása adta az apropót a Budapestről kocatempóban 7-8 óra alatt teljesíthető kis túránkhoz, de a koronavírus keresztbe tett az első terveknek.
Mire sikerült a járványügyi szabályoknak megfelelő, biztonságos bemutatót tető alá hozni, addigra a Ford Puma már két éve rótta a világ útjait, de ettől a gyár nem lett kevésbé érdekes.
A Ford modern gyárközpontot húzott fel Krajovában, és úgy tűnik a globális márka elégedett a Romániában garantált gazdasági környezettel, mert új beruházásokkal bővítik tovább a létesítményt. A Ford 300 millió dolláros beruházással készíti elő egy új haszongépjármű 2023-as gyártását a Krajova üzemben, amelynek tisztán elektromos hajtású változata 2024-ben mutatkozik be; ez lesz a román autóipar legelső, nagy sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású járműve.
Munkába állítottak több mint 600 robotot, ami tovább javította a karosszériaüzem, a présüzem, a fényezőrészleg, a kárpitozóüzem és a futóműrészleg hatékonyságát és minőségét. Jelenleg nagyjából 6000 dolgozó együttes munkájával napi ezer autó és ezernégyszáz motor hagyja el összeszerelve a gyárat, vagyis előbbiből minden 67 másodpercben, utóbbiból 47 másodpercenként kerül ki kész termék.
Az első Ford Puma, ami Krajovában készült, az összes gyártásban résztvevő csapat aláírta
Ennek a grandiózus munkának a részfolyamatait tapasztalhattuk meg a gyárlátogatás során, de a szokásos, külső szemlélőként átélhető kiállításszerű élmény helyett most testközelből, az összeszerelés egyes feladatait is kipróbálva élhettük át a legmodernebb Ford típusok születését.
A Ford romániai gyára komplex egység, gyakorlatilag feltekercselt acéllemezek érkeznek, és teljes, indítható autók távoznak, több beszállító is a gyárkapun belül dolgozik.
Kivételesen több gyártási folyamatot is kipróbálhattak a meghívott újságírók, a képen épp az alvázszámot beütő automatával ismerkednek a kollégák. Működtetése nem igényel szaktudást, de ahogy a digitális vezérlés felismeri az adott karosszériát, és mindig a megfelelő számsort készíti elő, majd üti be, az mutat rá, hogy mennyi mindennek kell hibátlanul működnie napi 1000 autó legyártásához
A gyártási folyamatok 90 százaléka automatizált, az operátorok legtöbb esetben csupán egy jelet adnak a gépnek, vagy épp etetik azt, mint ennél az állomásnál. Itt kerül beépítésre a szélvédő, a feladat a targoncák által helyszínre szállított üveglapok átemelése a speciális keretbe, ahonnan a robotkar már átveszi a beragasztás feladatát.
A már említett 600 Kuka robot egyike. A német cég az egyik legismertebb márka ebben a szegmensben. Ha szeretnénk ilyet otthona, akkor az Ebay oldalán már 3 millióért találunk használt darabokat, de egy mini verziót pár tízezerért is pátyolgathatunk
Ez a mild hibridek sokat emlegetett, ülés alá kerülő akkumulátora, ami a Bosch szállít a Ford számára
Minden gyárban előfordul selejt, még a precíz robotok korában is
Speciális feladatokra speciális szerszámok. Minden munkaállomáshoz saját kézi csavarozógépek tartoznak, amelyek bírják a mindennapos 24 órán át tartó igénybevételt. A Ford gyárban leginkább az Atlas Copco termékeit láttuk.
A munkafolyamatoknál mágneses takarókkal védik a a fényezett karosszériát a karcolások ellen. A monoton munka emberi pillanatait mutatják a takarón megjelenő feliratok, firkák
A gép dolgozik, a közönség feszülten figyel
Ezen az állomáson történt az autó folyadékokkal való feltöltése. Minden itt kerül a motorba, és szerencsére itt is mindent szenzorok figyelnek, nehéz lenne különféle folyadékokkal elárasztani az üzem padlóját. Felül a mindentudó színes lap, ez tulajdonképpen az adott autó konfigurációs térképe, látható rajta az adott felszereltségi szinthez tartozó összeállítás, és egyéb származási, gyártási infók
A szalag kígyóként keringve viszi végi az autókat, amelyek itt már fényezve, a legtöbb alkatrésszel kiegészülve várják további sorsukat
Ezen a ponton ölt autóformát a sok alkatrész, az önhordó karosszériához csatlakoztatják a motor-futómű egységet, kipufogórendszert
Elsőként indíthattuk a sorról kiguruló autókat, a motorindító gomb megnyomása után már saját kerekeiken gurultak tovább a Fordok
Itt készülnek a széles körben használt egyliteres, három hengeres Ecoboost motorok is.
Első a biztonság: a látogatás pár órájára is kaptunk munkavédelmi cipőt, a sor bárhol megállítható egy jelzőkötél meghúzásával, vagy egy ilyen szép nagy piros gomb megnyomásával
A Ford a közelmúltban jelentette be, hogy 300 millió dolláros beruházással készíti elő egy új haszongépjármű 2023-as gyártását a Krajova üzemben, amelynek tisztán elektromos hajtású változata 2024-ben mutatkozik be; ez lesz a román autóipar legelső, nagy sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású járműve. Ezzel a beruházással közel 2 milliárd dollárra nő az az összeg, amit a Ford 2008, vagyis a Krajova üzem megvásárlása óta befektetett a romániai autógyártásba.