600 forintos benzin, 650 forintos gázolaj – repkednek a sokkoló összegek arról, hogy mennyibe kerülne most a sima 95-ös vagy az alap dízel üzemanyag literje, és hogy mennyibe kerülhetnek majd egy hónap múlva a hatósági ár lejártakor. Legalábbis a hatályos jogszabály szerint.
Eközben még ennél is ijesztőbb, szintúgy sosem tapasztalt jelenség gondolkodtatta el az autósokat: akadozott a magyarországi töltőállomásokon az üzemanyagok elérhetősége. Része lett a benzinvásárlás bizonytalansága az életünknek.
A Használtautó.hu és a Jóautók.hu különféle statisztikái teljesen egyértelműen mutatják a piac reagálását erre az extrém helyzetre a hirdetések számának alakulásával, a forgási idejükkel, a keresések irányával és az átlagárakkal.
Egyre többen keresnek hibridet és a villanyautót, ráadásul gyorsabban elkelnek
„Tavaly októberben-novemberben az látszott, hogy észrevehetően gyorsabb lett a hibridek és az elektromosok eladása, ám a hatósági ár ezt visszalassította. Ha ismét elszabadulnak az üzemanyagárak, alighanem újra versenyfutás lesz tapasztalható ezeknél a modelleknél” – állítja Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője a Vezess megkeresésére.
A hibridüzemű személyautók hirdetéseinek forgási sebessége (a felrakástól a törlésig tartó időszak) átlagosan 50 nap volt tavaly szeptemberben, aztán az októberben sokat emelkedő benzinár idején lement 33 napra. Vagyis az üzemanyag drágulása idején sokkal gyorsabban megvették az eladásra szánt takarékos autókat a vásárlók. A hatósági ár is megtette hatását, decemberre visszaemelkedett 43 napra az átlagos forgási sebesség.
A legnépszerűbb hibridnek számító Toyota Prius hirdetéseire indított keresésekről az elmúlt négy hónapból kaptunk számokat a Használtautó.hu-tól. Ezek szerint a decemberi megnyugvás idején 88 773 alkalommal jelölték ki az érdeklődők az oldal keresőjében a Priust. Ezzel szemben a nemzetközi olajár további emelkedése, az ideheza repkedő 600 forintos literenkénti (de még elméleti) benzinár márciusi terjedésekor már 113 039 keresés volt a közismerten kisfogyasztású Priusra.
A Jóautók.hu a kutak ellátási nehézségei és a villanyautók iránti igény megnövekedése között lát egyértelmű összefüggést a saját adataiban.
„Mi elsőként a keresések számának alakulásában látjuk viszont a piaci preferenciák változását. A március 7-i héten, tehát a töltőállomásokon kialakuló tumultusok és időszakos üzemanyaghiányok idején megugrott az elektromos autók iránti keresések száma, ezek aránya az összes keresésben 6-ról 12 százalékra nőtt. A hibridek aránya is emelkedett 10-ről 13 százalékra” – mondja Halász Bertalan vezérigazgató a Vezessnek.
Eközben egyre kevesebb az ilyen személyautó
„Nem tudok annyi i3-ast behozni, amennyit megvennének” – állította januárban egy nepper, aki leginkább az elektromosok legnépszerűbbjének számító BMW-modell szürkeimportjával foglalkozik. Érdekes jelenség, hogy miközben az üzemanyag ára és ellátása körüli félelmek növelik a villanyautók és a hibridek iránti igényt, az autóipar globális problémái miatt nem csak az új személyautók gyártása, hanem – részben ebből fakadóan – a használtak piaca is szűkül Európa-szerte. Így a részben, vagy száz százalékban villannyal működő modelleké is.
A tavaly októberi üzemanyagár-emelkedések idején 1783 darab elektromos autó hirdetését adták fel a tulajdonosok és a kereskedők a Használtautó.hu-n egy hónap alatt, ezzel szemben idén márciusban már csak 1434 darabot. Még ennél is látványosabban visszaesett a hibridek kínálata. Októberben 2920 személyautót hirdettek meg eladásra, most márciusban viszont már csak 1999 darabot.
Immár fej-fej mellett a hibridek és az elektromosok behozatala
Csaknem másfél évtizedes különbséggel kezdte úttörú feladatát a hibrdidek királyának számító Toyota Prius (1997), valamint az elektromosok globálisan legnépszerűbbje, a Nissan Leaf (2010). Időben nagyjából szintén másfél évtizedes késéssel, de azóta szinte minden gyártó komoly választékot épített fel az ilyen-olyan hibridekből, máig sokkal szélesebbet a villanyautókénál. Ebből következően – és az alacsonyabb átlagár miatt – nyilvánvalóan sokkal szélesebb a használtautós piacon a hibridek kínálata, mint az elektromosoké.
Természetes módon sokáig jóval több hibrid is érkezett be nyugatról az országba, ám 2021-ben megszűnt a két hajtáslánccal szerelt importautók közötti darabszámkülönbség. Tavaly beérte a még mindig magasabb átlagárral és szűkösebb kínálattal rendelkező villanyosok szürkeimportja a hibridekét. Éppen fej-fej mellett állnak a listavezetők a Datahouse 2021 egészére vonatkozó statisztikái szerint.
Hibridek | Darab/2021 | Elektromosok | Darab/2021 | |
1. | Toyota Prius | 1226 | BMW i3 | 1113 |
2. | Toyota Auris | 881 | Nissan Leaf | 894 |
3. | Toyota Yaris | 391 | Renault Zoé | 309 |
4. | Toyota C-HR | 257 | Hyundai Ioniq | 260 |
5. | Ford Mondeo | 231 | Tesla Model 3 | 220 |
Az idei évben minden bizonnyal csúnya rekordokat hozó üzemanyagár még inkább lendületet adhat a benzinkutakat nem látogató elektromosok iránti igénynek, viszont nem lesznek könnyű helyzetben a kereskedők. Nyugat-Európában is kevesebb a meghirdetett autó, a forint árfolyama megjósolhatatlan (de inkább gyenge, mint erős). Érdekes kérdés, hogyan alakulnak ezek az arányok 2022-ben.
Durván emelkednek az árak
A növekvő igény és a csökkenő kínálat nyilvánvaló módon emeli az árakat, amit a feladott hirdetésekben szereplő összegek is tisztán bizonyítanak. Itt már egyéves összevetésben nézzük az árakat, ami meglehetősen jelentős drágulást mutat.
A Használtautó.hu-n tavaly márciusban 10 556 947 millió forint volt a meghirdetett hibridek átlagára, ami nagyon soknak tűnhet, a tízmillió feletti átlagárban természetesen benne vannak a márkakereskedések eladásra kínált, pár kilométert futott szalonautói is. Innen nézve még érdekesebb, hogy ezzel szemben idén márciusban már 12 597 617 forint volt az adott hónapban meghirdetett hibridek átlagára úgy, hogy ebben már darabra kevesebb az új személyautó a gyártási és szállítási nehézségek miatt. Ennél is nagyobb emelkedést mutatnak a Jóautók.hu átlagárai: a tavaly márciusi 7 973 568 forinttal szemben egy évvel később már 10 491 647 volt a havi átlagár.
Kisebb mértékben, de szintén emelkedett a villanyautók átlagára is mindkét hazai hirdetési oldalon. Manapság már senki nem várja az egykor még számos gyártótól elhangzott ígéret valósággá változását, miszerint idővel csökken majd az elektromosok ára („majd nő a darabszám, ezért csökken az előállítási költség”).
A Használtautó.hu-n 13 668 210 forintért kínálták átlagosan tavaly márciusban az elektromosokat, míg a múlt hónapban 14 050 974 forintért. A Jóautók.hu-n 2021 tavaszán átlagosan 8 383 661 forintért, míg 2022 márciusában 10 410 946-ért. Mindkét idei átlagárban itt is kevesebb a drága szalonautó, mint tavaly ilyenkor, vagyis a többéves használtak árának emelkedése százalékosan súlyosabb ennél a mértéknél.
Mindezek az összes hibridet és a teljes villanyautó-kínálatot magukban foglaló átlagárak, de mi kíváncsiak voltunk a két leginkább célkeresztben lévő modell konkrét számaira is. A Toyota Priusnál 13,4 százalékos, míg BMW i3-asnál ennél erősebb, bő 20 százalékos áremelkedést látni egy év alatt.
Az eladásra kínált különféle Priusok átlagára a múlt márciusi 3 006 899 forintról 3 404 840-re emelkedett a Használtautó.hu-n, míg az i3-asok tavaly tavaszi 7 542 967 forintos ára helyett idén márciusban átagosan már 9 070 298 forintért kínálták ezeket a BMW-ket.
Mindkét modellnél nagyobb volt az áremelkedés a tavaly október óta eltelt zűrös 5 hónapban, mint az előtte eltelt nyugodtabb 7 hónapban. A benznipánik egyértelműen felgyorsította a drágulásukat.
Mi a helyzet a benzint és gázolajat fogyasztó személyautókkal?
Megkérdeztük ezek után a vezető hirdetési oldal szakértőjét, miként mozgolódik a kereslet a jóval nagyobb számban hirdetett belsőégésű motorral hajtott, vagyis az üzemanyagpiactól függő járműveknél, és hogyan változnak az árak?
„Nem látható, hogy extrém módon szabadulnának a vásárlók a benzines és dízel modelljeiktől. Az áremelkedés e szegmensekben is megfigyelhető, de szerényebb mértékű, mint a népszerűbb elektromos és hibrid modelleknél” – válaszolta Katona Mátyás.