Több sebből vérzik a jelenlegi használtautó-piac. Minden aktualitás, ami az autóipart, a globális piacokat, a valutaárfolyamot érinti, az meglátszik a használt autókon is. Bosszantóan magasra emelkedtek az árak. Újautó-árban mennek pár éves használtak, és van olyan típus, amit többért lehet eladni, mint amennyiért pár éve vásároltuk.
Nehéz helyzetben van, aki rendes autót szeretne észszerű pénzért. A rendes autó persze relatív, de ha csak egy 15 éves Yarist nézünk, egymillió alatt nem lehet hozzájutni, ami nem tűnik valami reálisnak. Hát még a magasabb kategóriákban, esetleg a prémiumautók között, pláne a hobbiautónak való alapokat nézve.
Hetek óta túrom a keresőket és általában mindig ugyanaz az eredmény: rendesen felhúz, hogy látszólag szemetekért kéne minimum 1,5 millió forintot fizetnem. BMW 3-as (E46) a cél, mert szeretek vezetni, és ebben találtam meg eddig mindent, amit keresek egy autóban, nyilván hathengeres van a célkeresztben. De a hirdetések 99%-a olyan, hogy már a fotóktól is elmegy a kedvem, ami pedig rendesnek néz ki, 3-4 millió forintnál startol. Mi történt? Kamionszámra hozták be ezeket az országba, tele van velük az utca, és mégis magas az áruk.
Vannak kivételek, lehet találni korrekt áron is szépet, mint ez, de nem most.
Értem én, hogy jó autó és sokan keresik, de amikor már fotókon is látszik, hogy egy takarításra sem igényes a tulaj, akkor nem érzem indokoltnak a magas árakat. De mi van helyette? Van egyáltalán, ami pótolhatja? Olcsóbb, drágább? Nézzünk szét a piacon rendes, hátsókerekes, vagy legalábbis jó vezetési élményű autók után!
Miért pont az E46, miért jó, mi a jó belőle?
Egy elég jól eltalált modell. Az 1998-tól készült negyedik generációs 3-asban ért össze igazán minden a technika és minőség terén is. Kiváló vezetési élményt tud nyújtani, a kormányzás súlyozása, a tengelyek közti tökéletes súlyelosztás és a futómű feszes hangolása mind tökéletes harmóniában van mindegyik karosszériaváltozatnál.
Készült belőle szedán, kombi, kupé és kabrió is, valamint a háromajtós, rövid hátú Compact. Egy 2001 utáni frissített modellre ránézve, amin már nem is sárga indexek vannak, nagyon nehéz megmondani, hogy a 20-as éveiben jár. Örökzöld a forma, arányos, elegáns, sportos is, ha kell, ezer arca van, de mindenképp ízléses, és ez a mai BMW-ket elnézve óriási szó.
Dízel- és benzines motorral is készült. Dízelből 2,0 és 3,0 literest is találunk, a 18d és 20d négyhengeresek, a 30d pedig hathengeres. Mindegyiknél előfordulhat jellemző hiba, a négyhengeresek esetén a pillangószelepek törése okozhat nagy bajt a motorban, de az ékszíjtárcsa is tönkremegy a 320d és 330d-k többségében, amitől a motor töltés és hűtés nélkül maradhat, mi pedig az út szélén, így ezekre érdemes figyelni.
Benzinesek esetén túl nagy kockázat nincs, főleg a kisebbekkel adódhat gond. Az 1.6-os 316i-k vezérműlánca eshet le, ezzel tönkretéve a motort, a későbbi 1,9-eseknél ez a probléma már nem jellemző. 2,0 literes hengerűrtartalomtól fölfelé már mindegyik motor hathengeres, a 320i, 323i, 325i, 328i és 330i fokozatosan a drágább változatok. A kezdeti 320i még 150 lóerős M52-es motorja a modell súlyához képest már kicsit gyenge, 2000-től azonban már az M54-es motorral szerelték, ami 2,2 literes és 170 lóerős, sokkal élénkebb vele az E46.
A sorhatosok legnagyobb baja a szelepszárszimeringek kopása, magas olajfogyasztás, könnyen felismerhető kék füst a jele. Ezeken felül rozsdásodásra hajlamos a kerékjáratoknál, küszöböknél, valamint futóműalkatrészei, szilentjei nehezen viselik a hazai úthálózatot, a hátsó futómű bölcsőjének bekötési pontjánál a padlólemez is eltörhet. Komoly problémák nem lengik körül az E46-ot, éppen ezért lehet, hogy 20 évesen mostoha körülmények között is remekül túlél, csak éppen ezekkel van tele a hazai piac.
Találunk 6-700 000 forinttól kezdődően egészen 5-6 milliós magasságig. Nagy a szórás állapotban is, de tökéletesen látszik, hogy az igényesebbek a drágábbak, míg más modellel ez nincs így, de erről majd később. 1 millió forinttól már vannak szép, alacsonyan felszerelt szedánok, kupéról és kabrióról viszont 2 millió forint alatt ne is álmodozzunk, értelmes kombit is nagyjából itt találunk.
Mercedes jó lehet helyette? CLK, vagy W203-as C-osztály játszhat
Hasonló évjáratban kutatva a legközelebbi modell, ami szóba jöhet, a második generációs Mercedes C-osztály, a W203 és a CLK, vagyis a kupé és kabrió. Egészen más a stílus, ezért ritka az E46-ot és C Mercit is keresők közös halmaza, de előfordul, én is elgondolkodtam rajta bizonyos okok miatt. Az első és legszembetűnőbb, hogy a Mercedes CLK-k szemmel láthatóan sokkal igényesebb tartásúak. Nincsenek utólagos felnik, ablaksötétítés, nagyon koszos utasterek, vagy kiült ülések az olcsóbb autókban sem, ráadásul a világos utastér sem ritka. Vonzó autó, be kell vallani.
Kupé és kabrió esetén a CLK választása most elég kedvezőnek tűnik, 30-40 darabot folyamatosan hirdetnek, és ezek szinte mindegyike elég vállalhatónak is tűnik. Rémesen könnyű lelakni egy világos utasteret, ha ez igényes, akkor a gazdája vigyázhatott rá. A CLK karosszériáját nem a Mercedes, hanem a Karmann gyártotta, így mentesült azoktól a rozsdásodási hajlamoktól, ami az alapját adó W203-as C-osztályra igaz, így a kupé és kabrió tartósabb darabok amellett, hogy csinosabbak is.
Elöl is több lengőkaros futóműve miatt ennek felújítása komoly költség lehet, így az olcsóbb autóknál mindenképpen figyeljünk a menet közbeni koppanásokra. Motorkínálata legalább annyira széles, mint az E46-é, csak itt sorhatos helyett V6-osokkal találkozunk. A belépő négyhengeres motorok, mint a 180 jelölésű, 2,0 literes szívó, nem nagy kockázat, ahogy a C 180 Kompresszor és C 200 Kompresszor sem, viszont az autó karakteréhez, méretéhez képest nem valami erősek, és cserébe még sokat is fogyasztanak a mechanikus kompresszor miatt.
A szedánhoz, a kombihoz és a CLK-hoz is a legjobb választás valamelyik korai V6-os. Az M112-es moduláris motorcsaládban 2,4-5,0 literes hengerűrtartalmú motorokat találunk, utóbbi már V8-as. Strapabíró szerkezet, az olajfogyasztás sem jellemző, de a kisebbik motorokba is több mint 8 liter olaj kell. A 2004 utáni M272-es motorok már kevésbé ajánlhatóak, a balansztengely kopása és törése miatt kockázatos választás lehet. Négy- és hathengeres dízelmotorokkal is készült a W203 és a CLK is, ezeknél leginkább a pillangószelepek és a változó geometriás turbók lehetnek problémás, drágán javítható elemek.
Egészen mélyről, félmillió forint környékéről indul a kilistázott autók ára, a teteje meg 4 millió körüli a C-osztályoknak. CLK-ból 850 000-től 7 millióig terjedő skálán válogathatunk, de már 1,5 millióért olyat találunk, aminek szép a belseje, igényes a külseje és csábítóan szép a színösszeállítása. Kevés benne a sportosság, így nehéz az E46-hoz hasonlítani, de nagyon jó áron vannak tényleg szép autók.
Prémiumok közt a Lexus léphet még a képbe
1998-2005 között gyártott egy nagyon kívánatos modellt a Lexus, ez pedig az IS200. Sokan azt mondták rá, hogy a japánok megcsinálták a jó BMW-t, hiszen sokkal igényesebben kialakított futóműve elöl is kettős keresztlengőkaros, így még precízebben vezethető, mint az E46. Az sem elhanyagolható, hogy az IS200 már a JD Power megbízhatósági listájának élén is állt évekkel ezelőtt, míg az eddig említett modellek közül egyik sem. És ezzel együtt nehéz találni olyan hibát, ami jellemzően előfordulna a modellel.
Elegáns szedán, sportos is, borzasztóan tetszik még mindig, és annyi hibát sem tud felmutatni, mint a német konkurensek. Viszont nincs belőle valami túlzottan nagy választék. Az európai piacra csak egyféle motorral készült, ez pedig egy soros hathengeres, 2,0 literes, változó szelepvezérléses szívómotor. 155 lóerős, vagyis az E46 320i párjának pont megfelel, de másképp jó.
Az IS200 a nagybetűs sportos japán szedán. Precíz kormányzás és futómű, könnyű karosszéria és sokat forgó motor. A sorhatos 4500 alatt harmatosan gyenge, míg egy BMW motorja alul is nyomatékos. Az IS200-zal nagyon akarni kell sportosan menni, különben nincs benne nagy tűz. Ellenben ott a precízen összeszerelt utastér és a vezethetőség többi eleme, amitől valóban nagyon jó az élmény összességében.
Árban is párban van az E46-tal, az IS200-ak 1,4-2,0 millió között mozognak, de nagy a szórás. Szeretik tuningolni kisebb-nagyobb sikerrel, de vannak szépen tartott autók. Amerikai piacra készült, 3,0 literes motorral szereltet is találunk itthon, az IS300 több mint 200 lóerős, így abban már meglehet a kellő tűz alacsony fordulatszámoknál is, de csak egy-két darabot hirdetnek.
Elsőkerék-hajtás szóba jöhet?
Ebben az esetben most nem, hiszen épp egy hátsókerék-hajtású modell konkurenseinek néztünk utána. Ez nem jelenti azt, hogy fronthajtásúból nincs jó, sőt, de elég más asztal. Egy Alfa Romeo 156-ot én is szívesen hajtanék, ott a Volvo S60 R, ami magasabb árkategória is, de valljuk be, felejthetetlen menést rendez. Sorolhatnánk még, de az már egy másik gyűjtés lesz.
Te milyen autót vennél, ha a fő szempont a vezethetőség, de 2-3 milliónál nincs rá nagyobb kereted? Jöhet kommentben az összes ajánlat!