Az autópiacot jól ismerő szakértőink közül ezúttal Szörényi András válaszol egy-egy kérdésre, a D.A.S. JogSzerviz pedig egy biztosítóval hadilábon álló olvasónak ad választ. 

Olvasónk kérdez

Kedves András!

Eddig magabiztos voltam, hogy egy harmadik generációs Kia Ceedet veszek, de a motorproblémái elbizonytalanítottak. Kérdésem, hogy te milyen használt autót javasolnál nekem az alábbi paraméterek alapján:

Összeg:5 000 000 Ft (kicsi lehet felette, ha nagyon jó az autó) 

Kivitel: kombi nem lehet, minden más igen

Évjárat: 2015-től 

Kilométeróra állása: maximum 150 000 kilométerig

194 centiméter magas vagyok, mögöttem jó lenne ha elférne még valaki. 

Segítségedet előre is köszönöm. 

Üdvözlettel: Boldizsár

Szakértőnk válaszol

Kedves Boldizsár!

Sajnos egy aludugattyút egy bepisilő injektor is átéget, ami rossz porlasztási képpel, egy pontba túl sok üzemanyagot fúj és lokálisan megnöveli a hőterhelést. A kopogásos égés végképp durva hatással jár. Én nem vetném el a Ceedet csak ezért, mert ott van a motorhiba lehetősége, mert ez egy hibaforrás, de nem áll meg tőle az összes autó. Simán lehet, hogy valaki megveszi és alatta jól elgurul. De ha nincs már benne bizalmad, akkor tényleg ne.

Ötmillió forintért ezek a használt autók jöhetnek szóba 1

Tágas utastér, rengeteg motorvariáns, a Skoda Octavia 5E is jó választás lehet ötmillióért

Mivel magasabb vagy nálam és fontos, hogy mögéd is beférjen valaki, az ötmilliódat TDI-motoros 5E Octaviára (2013-2020) vagy VII-es Golfra költeném (2012-2019). A Škoda akkor, ha a csomagtér számít, a Golf akkor,  ha a rugózási kényelem fontosabb a holnaputánt is befogadó csomagtartónál. A 150 ezres kilométerhatárt hamar elengedném, mert valójában nagyon jó autók akadnak sokat mozgó területi képviselőktől 300-400 ezer km-rel. Nem mindegyik jó persze csak attól, hogy 180 helyett 290 ezer km van benne, de amire vigyáztak és szervizelték, az nagyon jó vétel lehet 1,5-2 millióval lejjebb. Lásd a videóban szereplő dízel Golfot 300 000 km-rel

Érdekes lehet Neked az 5E Octaviáról szóló videónk is:

 

Megnézném még a 2015 utáni Tourant is, mert nagyon praktikus, kényelmes autó és nem kombi. Műszakilag kb. azonos alternatíva velük a 2012 utáni SEAT Leon 5F. Lehetőleg 2,0 TDI-t vennék mindből, nem 1,6-ost. A kisebbekből szélesebb a választék, de a felszereltségük zömmel jóval gyengébb és az élmény sem ugyanaz, amit adnak. 100 km-en fél-egy liter gázolaj nem tétel az erőtöbbletükért, ha nem taxizni akarsz vele.

Saját magamnak a nagy belső tér, a gazdag felszereltség és a kényelem miatt valószínűleg Ford Mondeót vennék a 2,5 literes, Toyota-licenszes hibriddel vagy a 2,0 TDCi dízellel, utóbbit kézi váltóval, nem a PowerShift automatával. A hibrid is nagyon harmonikus és takarékos autó belőle, nemcsak a dízel jó a Mondeóból.

Ötmillió forintért ezek a használt autók jöhetnek szóba 3

Ford Mondeo Hybrid

Ha ebben a nagyobb méretben is gondolkodsz, megfontolnám a dízel Peugeot 508-at és a 2013 utáni Mazda6-ot, de a Mazdát csakis benzines motorral, véletlenül sem dízellel, valamint a korhatárodba majdnem beleférő, az ötmilliós limit alatt kétmillióval elvihető Renault Laguna III ötajtósát 2014-2015-ös évjáratból. A Laguna megbízhatósági szempontból bármely motorral vihető, de vagy a 2,0 dCi.t vagy a 2,0 turbót ajánlom

Üdv, Szörényi András

Fütyül a csapágy az új autóban

Olvasónk kérdez

Kedves Vezess!

Egy szűk kétéves, 67 ezret futott benzines Skoda Scala tulajdonosa vagyok. Kb. kétezer kilométer óta, a kuplung benyomásakor enyhe fütyülő hang érkezik a motor tér felől. No és ez csak akkor, ha hosszabb utat (min 30 km) teszek meg a kocsival.

A márkaszervizt felhívtam és ott azt mondták, hogy ez a kinyomócsapágy lesz, de ezért nem bontják meg az új autót. Ez a javítás a szervizkönyv szerint nem garanciális munka, így gondolom, zsebbe nyúlós lesz… Az benne az érdekes, hogy egy Samara (80 e km), egy Swift (340 e km), egy Nubira (90 e km) és a G Astra (420 e km) használata során ez a hiba, de még kuplungkopás sem fordult elő soha…

Kifejezetten kuplung- és kinyomócsapágy-baráti módon vezetek, csak indokolt esetben nyomom be a kuplungot, még lámpánál is üresbe teszem. Városban alig közlekedem. Mi okozhatta e hibát? Köszönöm válaszukat!

Üdvözlettel, László

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Vajda Úr!

A kuplung és a kinyomócsapágy valóban kopóalkatrész és mivel az Ön autójában nem a normál használattal össze nem egyeztethető gyorsasággal, mondjuk pár száz km után jelentkezett a gond, hanem két év és 67 000 km megtételével, emiatt szerintem is egyedül marad a javítás anyagi terhével.

Ötmillió forintért ezek a használt autók jöhetnek szóba 5

Akkor is, ha nem az Ön vezetési képességein, tudásán múlt a korai csapágygond (ha tényleg erről van szó). Érdemes ebben az ügyben más márkaszervizekben is tanácsot kérnie, az eltérő tapasztalatkincsük miatt kaphat olyan tippet, ami segíthet a probléma megoldásában.

Amennyiben az autó márkaszervizben vezetett szervizkönyvvel rendelkezik, ami a 2+2 éves garancia plusz két évében a jótállás megőrzésének feltétele, azt javasoljuk, hogy keresse meg az importőr Porsche Hungaria vevőszolgálatát is! Hátha hajlandóak méltányossági alapon részt vállalni a költségekből.

Úgy számoltam, hogy hamarosan jubilál és eléri az egymillió kilométert a Scala volánja mögött. Szeretettel gratulálunk Önnek a közelgő egymilliomodik kilométerhez saját autóival!

Üdvözlettel, Szörényi András

Komoly kárösszegért alig fizet a biztosító?

Olvasónk kérdez

Tisztelt DAS Jogszerviz!

Értékcsökkenési kárigény témában szeretnék kérdést feltenni. Tavaly novemberben hátulról belénk jöttek. A másik fél elismerte a felelősségét. Idén március elején kaptuk vissza az autónkat. Kértük az autónk értékcsökkenésének a megállapítását a biztosítótól és kaptunk is 215 ezer forint kártérítést.

Ezt mi nagyon keveseljük a kár mértékéhez képest. A kár 5 168 000 forint volt.

Anyagköltség 3 376 000 Ft ill. munkadíj 1 791 000Ft. Meglepődve az összegen kértünk egy EUROTAX kalkulációt, ill. ez alapján egy hitelesített műszaki szakértői véleményt is. Ebben az szerepel, hogy körülbelül 1 680 000 forintra lennénk jogosultak értékcsökkenés gyanánt. A mai napon egyeztettünk telefonon a károkozó biztosítójával még nem hivatalosan, de azt mondta, hogy ezt a számítási módszert biztosan nem fogják elfogadni stb.

Szóval a kérdés az lenne mit tehetek, ha nem hajlandóak magasabb összeget kifizetni? Illetve miért ne fogadnának el egy hitelesített műszaki szakértői véleményt? 

Válaszukat előre is köszönöm!

Szakértőnk válaszol

Az értékcsökkenés összegét többféle módon ki lehet számolni, és sajnos nincs egy kitüntetett módszer, ami megbízhatóan alkalmazható. Az egyes módszerek által kalkulált eredmények között jelentős eltérés adódhat. Természeten a biztosítók abban érdekeltek, hogy minél kisebb összeget fizessenek meg értékcsökkenés címén.

Több paraméter és szempont befolyásolja a számításokat (autó kárkori értéke, javítási költség nagysága, kárkori futásteljesítmény és jármű életkora, volt-e előzménysérülése stb.).

Az igazságügyi magánszakértői vélemény alapján is igényelhető természetesen a kár ezen a jogcímen, érdemes azonban előtte néhány más módszer szerint is ellenőrizni az értékcsökkenés összegét.

Üdvözlettel:

D.A.S. JogSzerviz
www.das.hu