Sosem látott áremelkedés sokkolta tavaly a használt személyautót vásárlók pénztárcáját, és a drágulás idén is tovább folytatódik. Ennek ellenére határozottan növekszik a külföldről behozott kocsik száma, a Datahouse legfrissebb adatai szerint 35 313 darab személyautó érkezett az országba az év első három hónapjában, ami 14 százalékkal több , mint tavaly ugyanekkor.
A növekedéssel párhuzamosan látni némi átrendeződést is a vevők (és az őket kiszolgáló kereskedők, nepperek) között népszerű modellek és márkák sorrendjében.
A 20 legnagyobb darabszámban behozott modell
Negyedéves viszonylatban szokatlanul jelentős mértékben, 32,3 százalékkal emelkedett a Volkswagen Golfok importja, összesen 1228 példány érkezett az országba január eleje és március vége között. Ezzel átrendeződött a dobogó, 1188 darabbal az Opel Astra most a második leginkább kedvelt, miközben 2021 egészében még ez a modell volt a listavezető. Szintén hátrébb került a sorban a Ford, 1121 darabbal harmadikként zárta a negyedévet.
Évek óta ez a három modell a legnépszerűbb a nyugatról használt személyautót rendelők és az onnan az üzlet reményében kocsit beszerző kereskedők között. A német kompakttrió együttes piaci részesedése majdnem pont 10 százalék.
Modell | Darab | Változás (százalék) | |
1. | Volkswagen Golf | 1228 | 32,3 |
2. | Opel Astra | 1188 | 14,8 |
3. | Ford Focus | 1121 | 10 |
4. | Volkswagen Passat | 900 | 6,1 |
5. | Opel Corsa | 759 | 17,6 |
6. | Opel Meriva | 746 | 23,5 |
7. | Audi A4 | 733 | 24,6 |
8. | Kia Ceed | 725 | 14,9 |
9. | Hyundai i30 | 641 | -6,5 |
10. | Ford Fiesta | 583 | 20,9 |
Húsz százaléknál nagyobb mértékben növekedett a top tízben az Audi A4 (24,6 százalék), az Opel Meriva (23,5) és a Ford Fiesta (20,9) importja. Egyedül a tavaly még szárnyaló Hyundai i30 behozatala esett vissza az élmezőnyben.
Vele azonos mértékben csökkent a 3-as BMW-k betrélerezése, a 2016-ban még abszolút legelső helyezett prémium középkategóriás importja öt éve megállíthatatlanul süllyed, mint a tóba dobott tégla. Az elmúlt években mintha racionálisabb választásokat hoznának a használt autóban gondolkodó vásárlók.
Hogy ebbe a körbe tartozik-e az i3-as BMW, az pro és kontra sok-sok érvet felsorakoztató vita tárgya lehet. Mindenesetre tény, hogy 50,5 százalékos növekedéssel robbant be a top 20-ba, nemrég írtunk róla hosszabb cikket, hogy a benzinpánik mennyire megnövelte az elmúlt hónapokban az érdeklődést irányába, és azt is, milyen durván húz felfelé az ára. A Datahouse több évtizedes statisztikakészítési történetében először fordul elő, hogy egy elektromos autó szerepel az importlista első 20 helyezettje között. (Igen, tudjuk, egy részük hatótávnövelős REX, de jelentős többségben vannak a tisztán villanyosok.)
Modell | Darab | Változás (százalék) | |
11. | Honda Jazz | 545 | -2,6 |
12. | Toyota Yaris | 480 | 2,1 |
13. | BMW 3 | 459 | -6,5 |
14. | Honda Civic | 443 | 8,3 |
15. | Audi A3 | 420 | 11,7 |
16. | BMW i3 | 414 | 50,5 |
17. | Volkswagen Polo | 407 | 9,7 |
18. | Opel Zafira | 356 | 9,8 |
19. | Mercedes E-osztály | 344 | 34,3 |
20. | Škoda Octavia | 342 | 11,1 |
Érdemes még megemlíteni a Škoda Octaviát, ami tökéletes használt családi autónak tűnne Magyarországra, ám az összességében 14 százalékkal növekedő piacon ennek csökkent a leginkább az importja a tavalyi első negyedévhez képest.
Összességében 14 (vagy 15, ha ide vesszük a Škodát is) német autó alkotja a népszerű húszak táborát, valamint 3 japán és 2 dél-koreai modell. Sehol egy szem francia, sehol egyetlen olasz.
A 20 legnépszerűbb márka
Megingathatatlanul őrzi dobogóját a Volkswagen, az Opel és a Ford hármasa, egyelőre az utóbbi években erősítő Toyota és a Hyundai sem veszélyezteti pozíciójukat. Sőt, az első 10-ben ugyan a használt Kiák behozatala növekedett a legnagyobb mértékben (+ 24,9), a Volkswagen márka újra sláger idén (+ 23,6).
Kiemelkedően erős negyedévet zárt az E-osztályok (+34,3 százalékos!) importjával a Mercedes, az i30 csökkenése ellenére a Hyundai, a mindig népszerű A4-gyel a Audi és az elmúlt években kedveltté vált Merivával az Opel is, ezen márkákból a piac növekedésének átlagánál több érkezett az országba.
Márka | Darab | Változás (százalék) | |
1. | Volkswagen | 4055 | 23,6 |
2. | Opel | 3652 | 18,1 |
3. | Ford | 3107 | 3,6 |
4. | Toyota | 2141 | -1,8 |
5. | Hyundai | 1929 | 19,5 |
6. | Audi | 1902 | 17,5 |
7. | BMW | 1756 | 9,4 |
8. | Mercedes | 1706 | 20,2 |
9. | Kia | 1621 | 24,9 |
10. | Honda | 1388 | 4 |
Kimondottan gyengén sikerült ez a negyedév a Toyoták és a Fordok importjában, valamiért ezekből most sokkal kevesebb jött be az országba, mint tavaly ilyenkor.
A 20-as lista második felének messze legnagyobb meglepetése a Renault márka, amelynek különféle autói évtizedek óta jelentős számban futnak az útjainkon, ám az utóbbi években a Citroënnel együtt kevés jött be belőlük.
Márka | Darab | Változás | |
11. | Renault | 1244 | 31 |
12. | Mazda | 1065 | 8,5 |
13. | Nissan | 993 | 23,6 |
14. | Fiat | 943 | 19 |
15. | Peugeot | 942 | 18,3 |
16. | Škoda | 841 | -2,3 |
17. | Citroën | 783 | 12,6 |
18. | Mitsubishi | 655 | -0,3 |
19. | Suzuki | 653 | 11,8 |
20. | SEAT | 642 | 23,9 |
Ebben a táblázatban már alig volt változás a sorrendben, pedig a Nissan és a SEAT importja jóval átlag feletti mértékben növekedett, mindkettő bő 23 százalékkal. A japán márka húzómodellje egyértelműen a Leaf (318 darab), míg a spanyolból Leon és Ibiza szinte ugyanolyan mértékben érkezett (209 és 205 darab).
Magyar rendszám került néhány használt különlegességre is
A negyed év alatt érkezett 110 használt Porsche már nem hírérték. Sajnos a KSH valamiért nem rögzíti a márka hazánkban futó példányainak a számát, szinte biztos, hogy lakosságarányosan Európa élmezőnyében vagyunk az egy főre jutó Porschék számában. És nem a 8-10-12 éves Cayenne-ek dominálnak, 911-esből érkezett a legtöbb, szinte minden évjárat 1979 és 2021 között.
Na de a ritkaságok, először a britek. Érkezett egy 2015-ös évjáratú Rolls Royce Phantom, egy 2019-es McLaren GT, három Aston Martin (DB9, DB11, Vantage), és kilenc Bentley (benne egy Mulsanne, két-két Bentayga és Flying Spur, valamint négy Continental GT).
Ezen felül tíz használt Maserati is átlépte a határt, amiből a legtöbb Levante volt (négy db). Öt darab nagyon fiatal Ferrari is érkezett, mind három év alattiak: 488, 812 Superfast, F8 Tributo, GTC4 Lusso, Roma. A legfeltűnőbb mégis, hogy negyed év alatt négy Lambióorghinire is magyar rendszám került: két Huracánra, és két – mindössze pár hónapos – Urusra.
Talán még náluk is nagyobb feltűnést kelt majd egy most betrélerezett Ford, egy 1966-os ős-Mustang.