A 2022. július 1-től kiadott rendszámtáblák mintája látható az alábbi képeken. Négy betűből és három számból álló új azonosítókat vezetnek be a nyár közepétől, mert a jelenlegi karakterkészlet kifogyóban van. És sokadszor is leírjuk: az új rendszámokon NEM lehet kirakni csúnya (vagy bármilyen értelmes) szavakat, mert az első két karakter csak két magánhangzó vagy két mássalhangzó lehet (a dz kivételével kétjegyű mássalhangzók sem szerepelhetnek itt).
Persze ez csak az alapkészletre vonatkozik, az egyedi rendszámok esetében extra összegért kialakítják majd a megrendelő által kitalált hétkarakteres kombinációt. Utóbbiak legalább három, legfeljebb hat folyamatos betűjelből és legalább egy, legfeljebb négy folyamatos számjegyből, együttesen hét jelből állhatnak. Az egyedileg előállított és egyénileg kiválasztott rendszámtábla (utóbbi esetében nem lehet eltérni az első két karakterre vonatkozó korlátozástól) betűjelei helyén ékezetes magánhangzók nem állhatnak, a számjegyeinek helyén nem szerepelhet kizárólag nulla számjegyekből álló érték.
A különleges rendszámok ára nem változik az újítással. A rendelet szerint az egyénileg kiválasztott rendszámtábla kiadásának, jogosítottjának személyében történő változásának engedélyezése 112 450 forint. Egyedileg előállított rendszámtábla kiadásának, jogosítottjának személyében történő változás engedélyezése 435 000 forintba kerül jelenleg is.
Egyelőre persze sokáig velünk lesznek még a mostani rendszámok, hiszen nagyjából 4,5 millió jármű rója a hazai utakat, és cserélni nem kötelező őket. Az újonnan forgalomba helyezett, a külföldről frissen behozott, illetve a valamilyen okból július 1-től átrendszámozott járművekre kerülnek az új táblák. 1990 augusztusától kezdték kiadni az eddig gyártott, három betűből és három számból álló széria első darabjait, a legelső új rendszám az AAB-001 volt. A három betűből és három számból összeálló rendszám összesen 17 576 000 (26³ x 1000) kombinációt biztosított. Alábbi cikkünkben még többet megtudhatsz a korábbi rendszámokról:
Érdekesség még, hogy ha az egyik rendszám elveszett a járműről, kérésre legyártottak egy harmadikat; de a következő alkalommal, amikor újra eltűnt az egyik tábla a párból, a jármű új rendszámot kapott. A regisztrációs matrica megsemmisülése esetén is új rendszámot adnak ki. A sérült rendszámtáblát és/vagy regisztrációs matricát – amennyiben még azonosítható állapotú – kérésre újra legyártják. Mivel a sérültet az új átvételekor le kell adni, az ilyen újragyártásnak nincs darabszám korlátozása.
Az autósoknak is megvan a véleménye az új rendszámról:
“A már nem használt rendszámokat miért nem lehet újra kiadni? Nem hiszem, hogy valaha is lesz egyszerre 17,5 millió magyar gépjármű forgalomban. (ennyi kombinációt tud a mostani 6 karakter) Most van olyan 4 millió körül.”
“Sokkal jobb megoldás lett volna, ha marad a jelenlegi rendszer, viszont új rendszámot mar csak akkor adnak ki, ha egy régit bevontak, igy meg lehetne oldani, hogy az ezereves fostalicskakat idővel kivonjak a forgalomból.”
Ha kíváncsi vagy rá, mi jutott még eszükbe, az alábbi cikkben elolvashatod: