Aki nyaralást tervez és a költségeket kalkulálja, alighanem a forintgyengülés és az üzemanyagár-növekedés kettős szorításában vergődik. Megpróbáltuk felmérni, hogy a népszerű helyekre autóval induló olvasóinknak idén mennyivel kerül többe az üzemanyag a tavalyinál.

Cikkünkben 100 km-en 7,0 literes fogyasztással számolunk. Lehet, hogy ennél kevesebből is elgurul egy átlagautó, de aki autópályán 110-zel utazik és egyedül, üres autóval megy nyaralni, vonjon le belőle valamennyit. 130-150-es sebességnél kevés telerámolt autó jut el öt literből 100 kilométerre, még dízelmotorral is nehezen.

Mivel a maximált üzemanyagár július 1-ig él és az ársapka érvényét már kétszer meghosszabbította a kormány, csak a külföldi tankolásra eső drágulást próbáltuk meg kikalkulálni a tavalyihoz képest horvátországi, franciaországi és olaszországi autós nyaralással.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 1

Horvátország: irány a Sárkányszem-tó!

Először vegyük azt a szomszédos országot, amely a belföldi nyaralás után talán a legnépszerűbb cél. Millió jó hely van Horvátországban, közülük a Dalmácia középső részére eső Rogoznica lett a nevezetes cél, hogy a sziklafalról belevethessük magunkat a Sárkányszem-tóba. A Sibenik és Split közötti félszigeten kialakult, simogatóan meleg tengerszembe ugorva másodperceket zuhanhatunk a csobbanás előtt.

Rogoznica jóval messzebb van, mint például Krk, de azért nem kell Dubrovnikig nyomni a gázt. A Google-térkép szerint irányonként 713 km vár az utazóra a Lánchíd budai hídfőjétől mérve.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 35

Idén is sok magyar család indulhat Horvátországba. Nemcsak az autópályadíj lesz magas, hanem az üzemanyagok ára is

Horvátország gáláns gesztussal fogadja az utazót, mert az autópályák mentén díjmentesen használhatók a mosdók, de délnyugati szomszédunknál már tavaly is jóval drágábban tankolhattunk, mint itthon. Jó közelítéssel 2021 nyarán átszámítva 500 forintot ért a benzin literje és 490 Ft körüli kuna volt a gázolaj ára.

Horvátországban a cikk írásakor körülbelül 1,8 eurónyi kunába kerül egy liter benzin, így 5015 forintból tehetünk meg 100 kilométert. A tavaly még 480 forintnak megfelelő 95-ösel ez a távolság kijött 3360 forintból.

Ha táv felét tesszük meg horvát kúton beszerzett benzinnel, akkor 11 750 forinttal több pénzünkből lesz kipufogógáz és haladás, mint az elmúlt évi nyaralás során. Mivel egyetlen kuna már a 60 forintos határt nyaldossa, nem lesz olcsó leöblíteni a vezetést a csapolt Karlovacko vagy Ozujsko korsójával, ha nem a szlovén Laskót isszátok helyette.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 36

Július 1-ig él a 480 forintos ársapka az üzemanyagokra, de a hosszabbítás esélye miatt minden úti célnál számoltunk egy hazai teletankkal a határ előtt

Franciaország: gyönyörű hely, méregdrága üzemanyag

Varázslatos országukat a franciák L’Hexagone avagy hatszög néven is emlegetik. A 672 051 négyzetkilométeres ország Európa egyik fő turisztikai központja, sőt, az Európai Unió tagállamai közül Franciaországba látogat a legtöbb utazó.

Itteni úti célunk legyen Párizstól kicsit keletebbre, így Magyarországhoz közelebb eső Disneyland! Az idén 30 éves attrakciót kiegészíti a Walt Disney Studios Park, ahol a filmipar működésébe pillanthatunk bele.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 37

Franciaországban is sokat drágult az üzemanyag, a gázolaj és a benzin literje is 2 euró felett van

Ha a nulla kilométerkőtől indulunk a Lánchíd budai oldaláról, egészen pontosan 1452 km a táv, oda-vissza 2904 kilométer. 7 literjével 2021-es árakon az akkor literenként 1,45 eurós gázolajból a kinti tankolással fedezett szakasz minden 100 kilométerére 3600 Ft üzemanyagköltség jutott. A szikragyújtású frakciónak a tavaly nyáron 1,55 eurós benzinnel autózva 3850 forintba került 100 km.

Időközben a gázolaj ára 2 euró és 7 cent körül mozog literenként, ugyanennyi 95-ös benzinért nagyjából 2,1 eurót kell kifizetni. Idén ugyanaz a 100 kilométer nemzeti fizetőeszközünk letérdelése és az üzemanyagárak emelkedése miatt dízel autóval 5820 forintba kerül, benzinnel 6160 forint.

Ha a teljes utat a Franciaországban vagy útközben, Ausztriában és Németországban vett üzemanyaggal kalkulálnánk, még nagyobb volna a különbség, de mi úgy számoltunk, hogy 800 kilométert meg tudunk tenni az itthon tankolt üzemanyagból illetve hazafelé a határátlépés után tankolva. Ebben az esetben is 46 600 forinttal többe kerül az út gázolajjal és 48 500 forinttal, ha benzinnel autózunk, mint az elmúlt évben. Elég sok pain au chocolat-ról és bouillabaisse-ről kell lemondani családapaként, ha ezt a pénzt nem tudjátok pluszban rászánni a nyaralásra.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 38

Franciaországi, horvátországi és olaszországi célpontokat választottunk

Mesekastély 750 km-re

Ha Disneyland túl messze van, de mégis valami mesebelit szeretnétek látni, megcélozhatjátok Németország délkeleti részét. A 13 millió lakosú Bajország a müncheni Oktoberfest nélkül is épp elég örömöt tartogat.

Célunk a Schwangauban található Neuschwanstein kastély, amely nem véletlenül köszön vissza Csipkerózsika-kastélyként a Disney-filmek elején. Walt Disney személyesen is járt a síkvidéki tavakra és a tiroli Alpokra is csodás panorámájú épületegyüttesben. A kastélyra a Pöllat vízfolyás szurdokján átívelő Marienbrücke hídról nyílik talán a legszebb kilátás.

Neuschwanstein építésének egyik motivációja az az 1866-os diktátum volt, amelyet a poroszok ellen elveszített háborút követően erőltetett rá a bajor királyra a győztes. Ekkortól II. Lajos nem rendelkezhetett többé hadserege felett, ezért is foglalkoztathatta őt egy mesés, saját világ megvalósítása, ahol még szuverén uralkodó lehetett.

Nézzük, mennyit drágult az utazás! Németországban a legnagyobb helyi autóklub, az ADAC adatai szerint, 2021 júliusában átlagosan 1 eurót és 55 centet kellett a benzin, illetve egy eurót és 39 centet a gázolaj literjéért a kutakon hagyni. A cikk írásakor a Németországban június elsejével csökkentett árak ellenére is 1,95 euró körül mérik a benzin és 1,99 euróért a gázolaj literjét a töltőállomások.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 39

Repülővel utazni környezetpusztító az autóhoz képest, ha nem egyedül autóztok. Schwangau és a Neuschwanstein kastély 750 km-re van Budapesttől

Ha az irányonként 750 kilométeres távon egy hazai és egy kinti teletankkal számolunk, idén Otto-motoros autóval 12 100, dízellel 15 900 forinttal kerül többe az a nem különösebben hosszú túra, mint az elmúlt évben.

Európa legnagyobb tagságú civil és fogyasztóvédő szervezete az olajipar profitéhségét jelölte meg a drágulás fontos tényezőjeként. „Az árak erősen túl vannak emelve. A Kartellamtnak (az ottani versenyhivatal) semleges szereplőként meg kell állapítania, hogy az üzemanyagár-kedvezmény nem érvényesül és a politikának cselekednie kellene. Jelenleg ugyanis az adófizetők támogatják az olajipar nyereségességét, és az iparági szereplők nyilvánvalóan arra használják ki a válsághelyzetet, hogy a fogyasztók kárára maximalizálják a profijukat” – nyilatkozta Christian Laberer, az ADAC üzemanyagár-szakértője.

Itália: legyen az Örök Város!

Itáliában hasonlóan sok csodát látni, mint Franciaországban, felejthetetlen helyek és élmények sora ösztönzi honfitársainkat, hogy például az Amalfi-partra látogassanak.

Olaszországon belül az Örök Városként emlegetett Rómát tettük meg célállomásnak, ahol lépten-nyomon homlokon csókol a város több mint 2700 éves történelme, lenyűgöznek építészeti csodái, köztük a Falakon kívüli Szent Pál-bazilika, de a fagyi, egy ristretto vagy olívaolajos-fokhagymás tészta is erős motiváló tényező.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 41

Tavaly Itáliában 1,49 eurós gázolajjal és 1,625 eurós benzinnel konfrontálódhattatok. Idén a megroggyant forint miatt átszámítva 800 Ft körül lesz egy liter üzemanyag

Olaszországban régóta kiemelkedően drága az üzemanyag, legyen az benzin vagy gázolaj. Egyedül az ott nagyon népszerű autógázt lehet fájdalommentesen tankolni, még most is. Ha tavaly turistáskodtatok arra, nagyjából 1,49 eurós gázolajárral és 1,625 eurós benzinárral konfrontálódhattatok.

Ezek sem a hazai viszonyokat idézték, mert ez a szint az akkor még valamivel erősebb forintárfolyammal is 530 illetve 580 forintot jelentett, de most kis kerekítéssel 1,9 euróba kerül a gázolaj és két euróba a 95-ös motorbenzin literje.

Róma 1215 kilométerre van a nulla kilométerkőtől, Borsos Miklós szobrától, ahonnan az 1-es és a 8-as út kivételével az egy számjegyű magyar főutak távolságszámítása indul. Oda-vissza 2430 kilométer, amiből 1600-at kalkuláltunk olasz üzemanyaggal.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 42

Itthon a matricás rendszerrel megfizethetőbbek a gyorsforgalmi utak, a szakaszonként beárazott olasz autostrada egy hosszabb úton méregdrága

Az elmúlt évhez viszonyítva dízel autóval 1600 kilométert olasz árakon megtenni idén 25 760 forinttal kerül többe, benzinnel pedig 24 640 forinttal lesz soványabb a bukszátok a 2022-es nyaraláskor, mint egy éve. Nem akarom elrontani a kedveteket, de az üzemanyagon kívül számolni kell az autostrada használati díjával, ami a francia autópályákhoz mérhető érvágás.

Látva ezeket az összegeket, ténylegesen fáj az áremelkedés. Emlékeztek, mennyiért tankoltunk 10-20 éve? Alábbi cikkünkből kiderül, az árakban szerepe volt a mainál összehasonlíthatatlanul erősebb árfolyamú nemzeti valutánknak. 2012 elején egy euró még csak 299 forintot ért, a forint évek óta tartó mélyrepülésével talán már nem is emlékeztek rá. hogy tíz éve 227 forintért vehettünk egy dollárt a mai 375 forint helyett.

Mit tehetek a drága üzemanyag ellen?

Mit lehet tenni? Hosszú úton a fogyasztáscsökkentés leghatékonyabb módja a sebesség mérséklése. Többször is végeztünk hasonló mérést és az eredmények azt mutatják, hogy érdemes időben elindulni, több időt szánni az utazásra és nemcsak egyenletes sebességgel, de mérsékelt tempóval hajtani.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 44

Nem túl szórakoztató, de fegyelmezett gázadással sokkal messzebb juttok egy tankkal

Méréseink szerint a dízelmotoros Volvo V50 1,6D fedélzeti számítógépe a folyamatosan tartani próbált 140-nél 6,8 l/100 kilométert kalkulált. A sebességet 110-re mérsékelve 5,2 literre esett a fogyasztás. 170-nel repesztve 7,8 literre ugrott a fogyasztás és az egyenletes 140-hez képest az átlagsebesség alig javult a sok fékezés miatt, tehát a gyakorlatban alig voltunk gyorsabbak.

Később három teljesen egyforma Renault Talisman 1,6 dCi-vel 110-130-150-es sebességet tartva teszteltük az üzemanyagigény és a sebesség viszonyát. 110-zel osonva 5,43, a megengedett 130-at tartva 6,58, a 30 ezres csekkel még épp nem fenyegetett 150-nel gurulva 7,46 literes fogyasztás adódott a Budapest-Szeged-Budapest útvonalon 100 km-re.

Ezért ugrik meg a fogyasztás a sebességgel

Jól látni az értékekből, ahogy a sebesség növekedésével a légellenállás válik a meghatározó menetellenállássá. Ennek az az oka, hogy a közegellenállás legyőzéséhez szükséges energia meghatározásának képletében a sebesség négyzetesen szerepel. A légellenállás leküzdéséhez mindenkor szükséges erőt az 1/2ρCwAv2 képlet adja meg, melyben ρ a közeg sűrűsége, a Cw a közegben haladó tárgy alaktényezője, az A a tárgy felülete, a v pedig a sebessége – és ugye ez utóbbi van négyzetre emelve a formulában.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 46

Nem feltétlenül kell nagyszerviz, de a motorolaj, a hűtőfolyadék, a fékfolyadék és a szervoolaj szintje illetve a gumik légnyomása legyen rendben

Tehát minél gyorsabban halad a tárgy (autó) a közegben (levegőben), négyzetesen szaporán fokozódik a közegellenállás leküzdéséhez szükséges erő. És mivel ez az erő az üzemanyag felhasználásból származik, értelemszerűen a fogyasztás is egyre nő a sebességgel.

Autópályán a súlynak kisebb a szerepe, mint a sok újraindulást igénylő városi forgalomban. A többletterheléstől lejjebb ülő autó légellenállása még javul is valamicskét, de a kamionok, lakóautók után felgyorsítani viszont itt is több energiába kerül. Mégsem a drága benzin miatt kerüljétek el az autó túlterhelését, hanem a vészfékezések, kikerülések biztonsága, az ismeretlen úton esetleg elnézett, rosszul felmért kanyarok miatt.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 47

Ne közvetlenül a nyaralás előtti napokban nézessétek át az autót! Ha valamelyik folyadék szintje nem megfelelő, az utántöltés önmagában nem megoldás! A hiány okát kell kideríteni és megszüntetni

Motorolaj, víz, légnyomás, hidraulikaolaj

Bármerre is nyaraltok Magyarország szépségeit felfedezve vagy külföldre tartva, kipihenten, jó műszaki állapotú, működő légkondis autóval induljatok útnak, amiben felfújtátok a pótkereket, a terheléshez igazítottátok a gumiabroncsok légnyomását, rendben van a motorolaj, a hűtőfolyadék és a kormányszervo olajának szintje.

Ha bármelyikkel gond van, az utántöltés önmagában nem jó megoldás, mert a folyadékvesztés okának feltárása és elhárítása vezet tartós eredményre.

Próbáljatok türelmesek és előzékenyek lenni a többi emberrel, a tumultus másoknak is nehéz és a nyaralás felszínre hozhat sok feszültséget.

Mennyivel drágább idén nyaralni menni? 48

Nem lesz olcsó a szezon, de szép nyarat és jó pihenést kívánunk!

Bár a forint értéktelensége és a fájdalmas pénzromlás a belföldi és a külföldi pihenést is nagyon megdrágítja, élvezzétek azt a szabadságot és örömöt, amit csak a személyautós nyaralás adhat meg varázslatos helyek felfedezésében, jó emberek megismerésében. Biztonságos utazást, hibátlanul működő autót, jó pihenést és sok örömöt kívánunk, bármerre is indultok!