Összesen 4397 darab magyar rendszámos Porschét tart nyilván a KSH. A stuttgarti márka termékei kétségkívül különlegesek, de ilyen mennyiségben már-már tömegterméknek számítanak az összeállításunkban szereplő autókhoz képest. Itt és most mi ennél jóval ritkábban látható gyártókról áruljuk el, mennyi személyautójukon van magyar rendszám a legfrissebb hivatalos adatok szerint.
A Magyarországon nyilvántartott különlegességek egy része újonnan áll forgalomba, hazai vagy nyugat-európai szalonból kigördülve, a többi használtan érkezik a határ innenső oldalára. Rengeteg közülük gyűjtői darab, vagyis hiába visel magyar rendszámot, sanszosan sosem láthatóak menet közben a kátyús útjainkon.
A márkák és a darabszámok felsorolásakor az egyre ritkábbak felé haladunk.
Maserati és Ferrari – 439 és 240 darab
A közel félezer Maserati egyike az alábbi képen látható Ghibli SQ4 Modena S. A modell ugyan nem mai darab, mégis feltűnést keltett, amerre jártunk vele. Magyarországon még ez a Maserati is ritka madár, hát még amit most hallottunk: a minap a pesti szalonban valaki rendelt egy Cielót.
Sok a 240 darab magyar rendszámos Ferrari egy 9,7 millió lakosú országban, vagy kevés? Ez már-már politikai kérdés, amin nagyokat lehet vitatkozni, amit viszont tisztán látni a Datahouse éves jelentéseiben, hogy az elmúlt 5-6 esztendőben rekordokat döntöget a Ferrarik forgalomba állítása idehaza.
Cikkünk természetesen csak a magyar azonosítóval rendelkező személyautókat sorolhatja, hiszen erről létezik központi nyilvántartás. A szlovák, német, cseh rendszámokról nincs, pedig köztudottan ezekkel is futnak itthon méregdrága személyautók.
„Belső policy lett most már több mint másfél éve, hogy magyar importőrként a Porschékat magyar rendszámmal helyezzük forgalomba. Hogy ezután mit csinál az ügyfél a rendszámmal, arról nekünk már nincs tudomásunk” – közölte megkeresésünkre Árvay Péter, a Porsche és a Bentley importőrének marketingvezetője. Szerinte a brit luxusautó-márkánál is minimális a külföldi rendszámot intézők aránya. Hasonló választ kaptunk a Maserati forgalmazójától is, náluk 10 százalék körüli az arány.
Újabban a Tesláknál nagy divat kihasználni a németországi vásárlási támogatást, mostanság talán az amerikai villanyautókból látni Budapest belvárosában a legtöbb külföldi rendszámost. (Mivel csak magyar rendszámmal bőven ezer felett futnak idehaza Teslák, velük most nem foglalkozunk. 2022-re tömegmárkává nőtt.)
Bentley és Rolls Royce – 180 és 137 darab
A fővárosi Bentley-szalonban készült az alábbi fotó, évente 15-20 darabot értékesítenek, leginkább Bentaygákat és Continental GT-ket. Ezeken felül minden évben jönnek be nyugatról idősebb, használt példányok is.
A soron következő fotó is Budapesten készült. Mindig különleges élmény közlekedni a Rolls Royce – szerencsére szerkesztőségünkben majdhogynem gyakori – tesztautóival, amelyek Németországból érkeznek hozzánk. Nincs és nem is hallani, hogy lenne valamikor hivatalos értékesítés nálunk, legközelebb Bécsben lehet újonnan venni belőlük.
Aston Martin és Lamborghini – 64 és 44 darab
Lassan már tényleg csak a Rolls (és a Lamborghini) nem teszi tiszteletét személyesen a magyar vevőik fővásárosában, a Bentley, az Aston Martin, a Lotus már mind itt vannak hivatalosan. És jól megy a boltjuk… Nemrég például nemcsak azt hallottuk, hogy Astonból idén már elkelt a tavalyi egész éves mennyiség, hanem azt is, hogy két Walhallát is megrendeltek honfitársaink.
„Én úgy prognosztizálom, hogy néhány év múlva elképzelhető a márka behozatala ide” – nyilatkozta a Lamborghiniről lapunknak éppen néhány éve Aradi Géza, a Porschékat és Bentley-ket forgalmazó cég márkaigazgatója. Azóta megjelent náluk is az értékesítéseket felpörgető SUV, az Urus, mi most mégis inkább egy klasszikus sportkocsi fotóját tennék ide.
Lotus és Morgan – 36 és 14 darab
„Sokkal több sportautónál, a Lotus Exige inkább versenyautó, és nem csak azért, mert úgy néz ki. Minden klisé nélkül mondható el róla, hogy versenypályára készült” – írtuk nemrég a 43 millió forintos tesztautóról. Harminchat darabbal a Lotus már annyira ritka, hogy a fél ország úgy éli le az életét, sosem lát menet közben egyetlen egyet sem.
Morganből meg aztán végképp nem látni, eleve nem négy évszakos autó. Miközben a Lotusok használatát az útfelület minősége korlátozza, a malverni székhelyű manufaktúra termékeit csak száraz időben, jellemzően az évnek csak 8-9 hónapjában használja a tucatnyi, irigylésre méltó magyar tulajdonosa.
Egykori amerikai és angol márkák
Ez már a veteránok kategóriája, de talán egy keretesben beleférnek a már nem létező autómárkák Magyarországon lévő modelljei. Az alábbi darabszámok mind-mind magyar rendszámmal nyilvántartott autókat jelentenek. Először az amerikaiak.
- Plymouth – 156 darab
- Oldsmobile – 83 darab
- Mercury – 64 darab
- DeLorean – 3 darab
- Studebaker – 2 darab
- Hudson – 1 darab
- Edsel – 1 darab
Most pedig jöjjön néhány egykori brit márka, ha jó állapotúak, ezek szintén OT-rendszámos veteránok.
- Triumph – 82 darab
- Austin Healey – 16 darab
- Leyland – 13 darab
- Bedford – 7 darab
- Riley – 1 darab
- Beauford – 1 darab
Fisker és McLaren – 21 és 12 darab
Egyre kisebb darabszámok, egyre ritkább és különlegesebb autók jönnek. Hatalmas szenzáció volt 12 éve a Fisker Karma – akkoriban Elon Musk még csak egy átépített Lotust tudott felmutatni, amikor a dán-amerikai zseni, Henrik Fisker már ilyen elképesztően vonzó autót gyártott. Ugyan két tucat sincs az országban, egy tipp, hol lehet jó eséllyel körbe járni egyiküket: a Magyar Tudományos Akadémia sarkánál áll rendszeresen ez a példány.
Minden alkalommal érdeklődve nézem a Datahouse éppen aktuális adatbázisait az újonnan vagy használtan forgalomba helyezett személyautókról, hátha jött be egy-egy McLaren az országba. Hát, nem jön minden évben.
Bugatti és Wiesmann – 2 és 1 darab
Hallottak róla, hogy van Magyarországon Bugatti? Sajnos nem tudjuk, hogy a két darab milyen: Veyron-e vagy esetleg Chiron. Azok közül is melyik limitált kiadás… Amiben biztosak lehetünk, az az, hogy gyűjtő(k)nél vannak, és nem fogjuk lefotózni őket a sarki benzinkútnál.
„Az én babám, egy Wiesmann” – írta pár éve Insta-fotójához Szalai Ádám válogatott focista. A képen egy német rendszámos GT MF5-ös volt látható, és akkor itt kell leírnunk a másik tippet: aki különleges autókat akar látni, a válogatott edzéshelyszíne környékén kell élesítenie a fényképezőjét. A parkolóban készült fotókon a sablonos Cayenne-ek és G-Mercik mellett látni a cikkünkben szereplő márkák modelljeit is.
Koenigsegg, Pagani és Spyker – nulla
A pályán kiválóan teljesítenek labdarúgóink, de itt még van lemaradásuk. Talán gyűjtőknél lehet külföldi rendszámmal egy-egy Pagani vagy Spyker, Koenigseggből például egy évtizede Vácon lehetett látni egy fehér példányt. Ha valaki megmutatná a sajátját ezekből a márkákból, elérhetők vagyunk.
Hallottunk pár éve egy Ford GT érkezéséről, a Valhallák is jól elrejtett, méretes garázsokban pihennek majd minden bizonnyal hasonlóan értékes, a közvélemény és a sajtó előtt zárt termekben.