Megingathatatlanul tovább emelkedik az új villanyautók értékesítése Magyarországon, az év első felében 2265 darab vadonatúj, tisztán elektromos modell állt forgalomba, ami a teljes, 57 411 darabos piac szűk 4 százaléka – derül ki a Datahouse friss statisztikáiból. A darabszám és a piaci részesedés is természetesen a korábbiakat messze felülmúló rekord.
A villanyautók értékesítése ezzel 84,6 százalékos emelkedést produkált az összességében 11,4 százalékkal visszaeső, számos globális válságtól sújtott piacon, amelyet a speciálisan hazai problémának számító forintgyengülés is jelentősen drágít.
2022 első felében 28 márka kínált összesen 58 különféle tisztán elektromos modellt a magyar vevőknek, ma már minden egyes komoly cégnek ott áll a szalonjában 1-2-3… különféle méretkategóriájú villanyos alternatíva. Jóformán csak az egészen kis példánnyal dolgozó luxusmárkák kínálatából hiányoznak (Bentley, Ferrari stb.), de tőlük sem sokáig.
Nézzük meg, melyik villanyautóból mennyit sikerült hazavinni az ügyfeleknek a mögöttünk álló hónapokban.
A modellek toplistája – Második a Model 3
Stabilan tartja még első helyét a Kia Niro a 2022-ben állami támogatás nélküli, azaz a jelentős taxisvásárlásokat nélkülöző listán. Rögtön tegyük hozzá, a 210 darabos forgalomba állítás egyben 21,6 százalékos mínuszt jelent a bajnoknak a múlt évi hasonló időszakhoz képest. Ráadásul nem a márka történetében elsőként megnyert Az Év Autója díjas házon belüli rivális – az EV6 – rabolta el a vevőket, erről bővebben a márkalistánál olvashatnak majd alább.
Egészen más irányba tart a Tesla Model 3, tulajdonképpen 2022 volt az amerikai márka világhódítónak szánt terméke életében az első időszak, amikor a magyar piacra nagyobb tételben importálhatott végre a hivatalos importőr. Amely ugyan az év első hónapjaiban még egy budai bevásárlóközpont átmeneti pop-up store-jában fogadta a vevőjelölteket, de pár hete a hírek szerint csendben megnyílt az első szalonjuk a Váci úton. Korai lenne még szimbolikusnak nevezni, hogy éppen a világ egyik legnagyobb autógyártójának (Toyota) a volt szalonját vették át.
A lényeg, 185 darab Teslára került magyar rendszám hat hónap alatt, hogy mennyire mondjuk német azonosító (az ottani vásárlási támogatást követően), azt természetesen nem tartalmazzák a hazai statisztikák. Jól látatón Budapesten is futkároznak magyar tulajdonosok ilyen kocsikkal. Létezik egy prognózis a szakmában, miszerint addig állnak magasan az amerikaiak értékesítési számai a világban, míg elkezdenek villanyautókat gyártani a nagy nevű márkák, onnantól majd csak egy brand lesz a sok között a Tesla, számai pedig a sor közepén/végén. Eddig nem jött be a tipp, de nem is most kell ezt lecsekkolni, hiszen az árban velük egy szinten lévő prérmiumgyártók még épphogy csak elkezdték kiépíteni a kínálatukat. Nézzünk rá erre a listára 4-5 év múlva, amikor valóban sorjáznak majd a közvetlen riválisok, és nem csak árcédulában, hanem szoftverben és akku-technológiában is ott lesznek majd a németek, ahol most a Tesla. Az amerikai márka pedig eléri majd az európaiak, és talán a japánok összeszerelési minőségét és megbízhatóságát.
Harmadik helyezett a villanyautó-piac kontinentális (ár)gyilkosának szánt Dacia Spring, minden bizonnyal látunk még ennél a 167-nél, vagy éppen az évi 300-350 darabnál is magasabb számokat majd a hazai statisztikákban, ha beköszönt a béke és a nyugalom az autóiparban.
Az alábbi táblázatban nem írunk százalékos változásokat 2021 első hat hónapjához képest, csak darabszámosat, mert a toplista mostani 20 szereplője közül 9-et nem is forgalmaztak akkor, többől pedig csak mutatóban voltak akkor még kocsik.
Modell | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest / darab | |
1. | Kia e-Niro | 210 | -58 |
2. | Tesla Model 3 | 185 | +176 |
3. | Dacia Spring | 167 | +164 |
4. | Fiat 500 | 136 | +70 |
5. | Škoda Enyaq | 118 | +40 |
6. | Nissan Leaf | 115 | +39 |
7. | Hyundai Ioniq 5 | 88 | nem forgalmazták |
8. | Hyundai Ioniq | 84 | 76 |
9. | Hyundai Kona | 81 | 39 |
10. | Tesla Model Y | 73 | nem forgalmazták |
A Volkswagen-konszern három különféle márkával szerepel az első 20-ban, közülük a Škoda Enyaqból állt forgalomba a legtöbb, egyre szélesebb a csoport kínálata tisztán elektromosból. A magánszemélyektől a taxikon át a car sharing-cégekig sokan veszik a termékeiket.
Immár csak hatodik a hazai piacon a Nissan Leaf, habár példányszámot nézve ez a fél év még így is erősebbre sikerült, mint a tavalyi. Figyelemre méltó a Hyundainál a régebbi Ioniq és az újabb Ioniq 5 szinte azonos forgalomba állítása. A Datahouse szerint az idősebb modellból 2022 első felében átadott 84 darabból 82 példány 2021-es gyártás, 2 pedig 2020-as. Ezzel szemben az Ioniq 5-nál 40 példány 2021-es, 48 pedig 2022-es.
Modell | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest / darab | |
11. | BMW iX | 60 | nem forgalmazták |
12. | Kia EV6 | 58 | nem forgalmazták |
13-14. | Mercedes-Benz EQS | 47 | nem forgalmazták |
13-14. | Mini Electric | 47 | -10 |
15. | Mercedes-Benz EQA | 44 | +10 |
16. | BMW i4 | 41 | nem forgalmazták |
17. | Mercedes-Benz EQB | 40 | nem forgalmazták |
18. | Volvo XC40 | 39 | nem forgalmazták |
19. | Volkswagen ID.3 | 35 | -33 |
20. | Audi Q4 e-tron | 35 | +25 |
A második 10-esben találjuk az első generációs Kia Nirónál mindenben jobb, ráadásul Az Év Autója díjjal kitüntetett EV6-ost, amelyről azt hallottuk, hogy bár óriási irányába a magánszemélyek és a cégek érdeklődése, az importőr egyszerűen nem tud felvenni rá rendelést, mert nem kap autót. Valószínűsíthetően lesz ez az autó sokkal előrébb ennél a listán, csak szállítson végre Magyarországra a gyár.
Sanszosan kevesen találnák el, de a Hyundai mellett a Mercedesnek szerepel a legtöbb különféle modellje a villanyautók 20-as élmezőnyében, mindkét cégnek három-három. A németek járművei közül is a méregdrága, extravagáns (mások szerint „szokni kell még” formájú) EQS-ből állt forgalomba a legtöbb. (A riválisának tekinthető Tesla Model S eközben totálisan eltűnt a piacról, egyetlen egy új példány sem állt forgalomba.)
A márkák toplistája – Szoros dobogó, ebből még bármi lehet
Dél-koreiai, amerikai, dél-koreai – az első három helyezett mutatja, mennyire bealudtak az európai márkák a villanyosításban. Nagyon minimálisak köztük a különbségek, bármelyikük megnyerheti majd az évet, amely még akár hozhat egy újabb állami támogatást is. Pénz nemigen akad a kasszában, de suttognak erről-arról a szakmában, ráadásul rém kínos, hogy rengeteg európai országában szuper – és bőkezű, alanyi jogon járó – programok futnak, ezekről (és az ideálisnak tűnő támogatási formáról) ebben a cikkünkben írtunk.
Éppen a meglehetősen borsos árú villanyautókat gyártó Mercedes a példa rá, hogy akinek egyáltalán van kínálata (immár hat különféle elektromos modellt árulnak), azt megtalálják a magyar ügyfelek, flottások és privát vásárlók egyaránt. Itt jegyezzük meg, hogy a márkák 20-as listáján 7 prémiumgyártót látunk.
Márka | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest / darab | |
1. | Kia | 287 | +9 |
2. | Tesla | 258 | +248 |
3. | Hyundai | 253 | +203 |
4. | Mercedes-Benz | 192 | +107 |
5. | Dacia | 167 | +164 |
6. | BMW | 161 | +93 |
7. | Fiat | 136 | +70 |
8. | Nissan | 121 | +15 |
9. | Škoda | 120 | -11 |
10. | Volkswagen | 96 | -54 |
A Dacia, a Fiat, a Nissan és a Škoda esetén elég volt egy-egy kedvelt modell a márkalista első tíz helyéből egynek a megszerzéséhez. A kedvező pozíció ellenére azt látjuk a számaik mellett, hogy a négyből hárman idén kevesebb autót szállítottak le a tavalyinál, minden bizonnyal a globális járműipari problémák miatt. A VW-konszernt konkrétan sokkolta az elektromos modelljeik számára fontos kábelkötegek ukrajnai gyártásának váratlan megszakadása.
Átkanyarodva a második tízes táblázatra, itt már egészen kis számokat találunk. Hiába a bő 80 százalékos emelkedés év per év alapon, a négymilliós hazai járműparkhoz, vagy akár csak a belsőégésű motoros modellek értékesítéséhez képest is még mindig rendkívül kevés elektromos autó lép be a nagy közös halmazba. Nemrég megírtuk, hogy miért nem csökken az áruk.
A Peugeot tizenegyedik helyéhez elég volt fél év alatt 79 autóátadás (ebből 30 példány 2008-as, 29 darab 208-as), míg a húszas listára kerüléshez mindösszesen 17 forgalomba állított Hond-e is elégségesnek bizonyult.
Márka | Darab | Változás 2021.01-06-hoz képest / darab | |
11. | Peugeot | 79 | +29 |
12. | Volvo | 63 | nem forgalmazott |
13. | Audi | 61 | +42 |
14. | Mini | 47 | -10 |
15. | Opel | 34 | +20 |
16. | Porsche | 33 | +13 |
17. | Citroën | 32 | +5 |
18. | Ford | 30 | +29 |
19. | Mazda | 28 | +9 |
20. | Honda | 17 | +12 |
Az i3-as előtt Nissan Leafből fut a legtöbb villanyos idehaza, utána pedig a Renault Zoé következik a harmadik helyen – amely új autóként kiesett a top 20-ból. Amint látják, nincs a listán a francia márka korábbi sikerterméke, összesen 9 darab újra került magyar rendszám: egy 2020-as gyártású mellett öt 2021-esre, és három 2022-es példányra.