Sokat ér most az autósok számára a magyar rendszám, olcsóbban tankolhatunk itthon, mint a külföldi rendszámos autók tulajdonosai. A magyarországi üzemanyagárstop tavaly november óta tart, a hatóságilag limitált 480 forintos ár viszont jóval a piaci ár alatti, vagyis a benzinkutak borzalmas helyzetbe kerültek. A magánvásárlóknak ez jó, vállalkozások viszont ez idő alatt is piaci áron vehették, vehetik az üzemanyagot. A piaci ár viszont csökken. De vajon meddig? Tartható-e még ez a helyzet, miközben az üzemanyag-ellátás sem zökkenőmentes? Mehet-e annyira mélyre az üzemanyagok ára, hogy feloldják az árstopot? Lesz-e újabb növekedés? Szakértők véleményét kérdeztük a jelenlegi helyzettel kapcsolatban.

Mióta tart az árstop és mit okozott?

Tavaly ilyenkor még azt találgattuk, hogy az üzemanyagok ára vajon eléri-e az 500 forintos lélektani határt vagy sem. Majd ezt követően az év végére úgy megemelkedett az olaj világpiaci ára, hogy a magyar kormánynak is lépnie kellett, mert a benzin és gázolaj kiskereskedelmi ára az egekbe szökött.

2021. november 15-én vezette be a kormány az árstopot Magyarországon. 480 forintban maximálták a benzin és a gázolaj kiskereskedelmi árát, vagyis ennél drágábban nem adhatták egyik autósnak sem, aki magánszemélyként tankolt. Az árstop azóta tart, és bár mi ennyiért tankolhatunk, a piaci ár soha nem látott magasságokat is elért.

Csökken a benzinár, mégsem lehetünk boldogok? 1

480 forint a legmagasabb ár, amennyiért a benzinkutak magánszemélyeknek adhatnak el üzemanyagot jelenleg

Júniusban volt, hogy 802 forintba került egy liter benzin és 833 forintba egy liter gázolaj. A helyzet nem csak nálunk rossz. A világ minden táján elszabadultak az árak, márciusban volt olyan nap, amikor Magyarországon volt a legalacsonyabb, ekkor még 600 forint alatt járt, míg például Hollandiában már ennek kétszeresét fizették az autósok az üzemanyagok literjéért.

„Magyarországon a kisebb benzinkutak kerültek szorult helyzetbe a hatósági ár miatt. Többen a nyitvatartási idő szűkítésével igyekeztek csökkenteni a rezsiköltségeket, míg rengeteg esetben elbocsátásokhoz, a kiszolgáló személyzet létszámának csökkentéséhez folyamodtak, de több kúton a nagyobb felelősség miatt fel is mondtak a személyzet tagjai” – árulta el a Vezessnek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Több esetben ez sem volt elég, és a kisebb töltőállomások közül több be is zárt a hatósági ár bevezetése után. Most a legfrissebb hírek szerint a Shell kényszerül bezárni öt töltőállomását, ám ebben nagyobb szerepet játszik az üzemanyagok ellátásának, szállításának akadozása.

Hurrá, csökken a benzin ára! Ennyire azért ne örüljünk…

Külföldiek és kamionosok, szállítmányozásban dolgozók a hatósági ár mellett is piaci áron tankolhatnak. Számukra nagyon jó hír, hogy a júniusi 833 forintos gázolaj után most, júliusban a legfrissebb információk szerint majdnem 100 forinttal fizetnek kevesebbet literjéért, éppen 747 forinton áll a gázolaj átlagára.

Csökken a benzinár, mégsem lehetünk boldogok? 2

Az árstop mellett a külföldiek és a teherautósok piaci áron tankolhatnak csak, mindenki más hatósági áron tankol, nekik van kint segítség is a számoláshoz

Mi okozta ezt a hirtelen csökkenést a hirtelen növekedés után? „A nemzetközi piacokon egy átmeneti árcsökkenés látható, az olaj ára leesett 100 dollár alá, viszont nem tartott sokáig. Most újra elkezdett emelkedni, 108 dollár körüli a legfrissebb információ szerint. Ez csak átmeneti, további gyors emelkedés várható a világpiaci ár tekintetében, 120 dollár körüli árakra kell számítanunk, ami újra meg fogja emelni az üzemanyagok szabad – nem hatósági áras – árát” – magyarázta a Vezessnek Molnár László, a Gazdaságkutató Intézet (GKI) vezérigazgatója.

A piaci árak ingadozása nem csak ezen múlik, nagyban függ a pénznem értékétől, az euró, dollár árfolyamától. Mivel az olaj árát dollárban jegyzik, a forint értéke pedig folyamatosan csökken a dollárral szemben, ezért további áremelkedés várható az üzemanyagok tekintetében. A szakértő szerint ez csupán egy negatív kilengés jelenleg, amire később is lehet példa, viszont folyamatos növekedésre kell számítanunk a továbbiakban is. Jelentős csökkenésről egyelőre ne is álmodjunk.

Csökken a benzinár, mégsem lehetünk boldogok? 3

Már csak a Mol hazai olajfinomítója látja el üzemanyaggal a hazai kutakat, leállt a schwechati finomító egy hiba miatt

Grád Ottó szerint sem érdemes komoly csökkenésekre számítani. „Valamelyest rendeződni látszik az euró és a dollár árfolyama, ha javulni nem is fog, most úgy néz ki, hogy ezen a 400 forint körüli árszinten megpihen, ez meglátszik majd az üzemanyagok árán is. Nem lesz sokkal kevesebb, de talán az egy hónappal ezelőtti csúcsot már nem közelíti meg. Mivel a Brent-olaj nemzetközi ára is emelkedni látszik, én azt gondolom, hogy az elkövetkező hetekben újabb árcsökkenő bejelentések már nem lesznek.”

Magas az ára, és még elég sincsen belőle

Több szempontból is nehéz most a helyzet az üzemanyagok piacán. Ebből csak az egyik az árfolyam okozta hatalmas áremelkedés, a másik az ellátás. Nincs elég benzin és gázolaj ahhoz, hogy ki tudják szolgálni Magyarország összes benzinkútját. A Shell éppen a cikk írása alatt jelentette be, hogy kénytelen bezárni öt benzinkútját vidéken és Budapesten, hogy a többi, fontosabb és forgalmasabb helyen működő állomásait el tudja látni. Budapesten és környékén 10, Dorogon 30 kilométeren belül találnak a vásárlók másik Shell benzinkutat, ami működik.

Csökken a benzinár, mégsem lehetünk boldogok? 4

Bár most csökkent az üzemanyagok ára, ne szokjunk hozzá, újabb áremelkedés várható rövid időn belül

A szállítás több szempontból is problémás. „Normál esetben a hazai ellátás 70%-át állítják elő hazai olajfinomítóban, a maradék 30% pedig importtermék. A hatósági ár bevezetésével ez a 30% szinte teljesen eltűnt, a piac majdnem 100%-át hazai finomító látja el üzemanyaggal. Még az az importmennyiség sem tud most jönni az OMV számára, amit szerződéses kötelezettségből szállítanának, mert a schwechati olajfinomító üzemzavar és baleset miatt jelenleg bizonytalan ideig nem üzemel. Néhány százalékot jelent csupán a prémium-üzemanyagok importja, de több esetben már ezt sem hozza Magyarországra az adott gyártó” – fejtette ki Grád.

Jelenleg a Mol olajfinomítója látja el a hazai benzinkutakat benzinnel és gázolajjal, ahol pedig éppen az éves karbantást kezdik meg augusztus elsején. Ez a nagyjából háromhetes leállást jelentő folyamat még úgy is okozhat később zavarokat, hogy a Mol feltöltött tárolókkal kezdi meg a karbantartást, vagyis vélhetően folyamatosan lesz üzemanyag a töltőállomásokon.

Az ellátási problémákra szinte minden benzinkút és forgalmazó ugyanúgy reagált. Korlátozták a tankolható mennyiséget, általában 50 literben, de van olyan benzinkút, például a Mobil Petrol üzemeltetésében, ahol 20 liternél többet nem tankolhatunk egy fizetésre. A szakértő szerint ugyan a múltban nem volt példa hasonló intézkedésre, a jövőben valószínűleg ennél komolyabb „megszorításokra” nem kell számítanunk.

Milyen a helyzet a többi országban?

Semmiképp nem járnánk jól, ha a kormány egyik pillanatról a másikra eltörölné az árstopot. Jelenleg 700 forint alatti a benzin literenkénti ára, ami azért fájna mindenkinek a 480 forintos ár után. Viszont ezzel az árral sem járnánk rosszul a legtöbb ország árait tekintve. Magyarország az olcsóbbak közé tartozik. Jelenleg csak Oroszországban, az USA-ban, Máltán, Grúziában, Törökországban, Lengyelországban, Moldovában és Montenegróban olcsóbb az üzemanyag a Holtankoljak.hu szerint.

Környező és népszerű úti célú országok üzemanyagárai

Ország Benzin (Ft/) Gázolaj (Ft/l)
Szlovénia 701 738
Szerbia 710 758
Románia 711 762
Szlovákia 776 776
Horvátország 813 821
Olaszország 825 811
Spanyolország 828 807
Ausztria 854 854

Szlovákiában 1,908 euróért, 776 forintért adják a benzint, Horvátországban 1,999 euróért, 813 forintért, Ausztriában pedig 2,1 eurót, vagyis 854 forintot kell fizetni egy liter benzinért. A legdrágább jelenleg Izland, ahol átszámolva 999 forint egy liter benzin és 991 forint egy liter gázolaj. Innen nézve nem is járnánk annyira rosszul, de a kormány döntése egyelőre az, hogy 480 forintért tankolhassanak a magánszemélyek, ami tekintve, hogy a lakosság jelentős részének mekkora többletköltséget fog okozni a rezsicsökkentés frissítése és a kata eltörlése, egészen jó hír.

A jelenlegi, csökkenést mutató árfolyam tehát nem ad okot bizakodásra. Az üzemanyagok ára a belátható jövőben nem lesz ennél alacsonyabb, inkább magasabb összegekre kell számítanunk. Hogy meddig tarthat még az árstop? A szakértők szerint bármeddig, nem valószínű, hogy akárcsak egy hónapon belül feloldaná a kormány, így erre sem kell számítanunk, egyelőre.