Éveken keresztül láttuk-hallottuk az autógyártókat nemzetközi autókiállításokon, a márkák jövőjét bemutató rendezvényeken, befektetői kerekasztal-beszélgetéseken és más fórumokon impozáns mennyiségű új elektromos autó érkezését bejelenteni, köztük komplett modellcsaládokét. Időközben ezek az elektromos autók részben elkészültek és Magyarországon is megvásárolhatóvá váltak.
20 milliós határ: kisautótól kisbuszig
Mivel a választék nagyon gyorsan és igen szélesre bővült, cikkünkben abból a szempontból tekintjük át a kínálatot, hogy az egyes elektromos autók milyen áron mekkora hatótávot biztosítanak. A cikkhez kalkulált viszonyszám azt fejezi ki, hogy egyetlen kilométernyi elektromos hatótávolságra hány forint jut egy villanyautó listaárából. Magyarul hol kapjuk a legkevésbé drágán a hatótávolságot?
Minden típus az alapverziójával és annak listaárával szerepel a táblázatban. A hatótávolság az összehasonlíthatóság kedvéért minden esetben a szabvány szerint mért WLTP-adat maximuma, amit a nagyobb kerekek és a különféle extrák csökkentenek.
Cikkünkben 20 millió forintos listaárig szerepelnek az autók, ami a folyamatos áremelések miatt pillanatfelvétel csak 2022 augusztusának utolsó harmadából. Az árhatár miatt maradt ki a már az 58 kilowattórás akkuval is 20,4 milliós alapárral nyitó Škoda Enyaq, a 20 millió fölé csúszó Kia EV6, a Stellantis/PSA-csoport legtöbb elektromos kisbusza illetve a Tesla valamennyi elektromos autója.
Cikkünk írásakor a legalacsonyabb árú Model 3-ért is 21 699 990 forintot kellett fizetni. A hátsókerék-hajtású alapmodell 491 km-es hatótávolságával 44 195 forintba és 50 fillérbe kerül egy megtehető km. A Model S Plaid esetében, amelyre a gyártó 322 km/órás végsebességet ígér és 600 km-es WLTP-adatot ad meg, az 58,2 milliós ár alapján 97 007,5 Ft ugyanez az érték.
Előfordul, hogy azonos gyárban készülő autók az egyik márkánál rendelhetők, a másiknál nem, ez a helyzet a Peugeot-nál épp nem elérhető e-Rifterrel, amely Citroën ë-Berlingóként vagy Toyota Proace City EV néven fent van az árlistán. Hasonló a felállás a nem kapható VW ID.3-mal és a rendelhető Audi Q4 E-tronnal, jóllehet ugyanabban az üzemben készülnek Zwickauban.
Ár/hatótáv: döntő, de nem kizárólagos
Az alábbi összevetés nem az egyetlen fontos szempont elektromos autó vásárlásakor. Simán előfordulhat, hogy valakinek a pocsék hatótávjával is figyelemre méltó ár/érték arányú Mazda MX-30, vagy a minden szempontból igen eltalált FIAT 500e sokkal jobban beválik városi autóként, hiába kapni arányaiban olcsóbban a hatótávot máshol.
Mert a hatótáv az a kincs ugyan, ami a villanyautókból a legfájóbban hiányzik a belső égésű motoros autók kényelmes használatához képest, de egy elektromos autóval való elégedettségünkre nagyon sok más tényező is kihat. Ilyen a töltés gyorsasága, a zajcsillapítás, az autó vezethetősége, belső tere, üléseinek kényelme, a felszereltség, a hasznos villanyautós funkciók megléte (pl. okos útvonaltervezés, könnyen állítható rekuperáció) és így tovább.
Ebben a kiemelésben az a 10 akkumulátoros elektromos autó szerepel, amelyek ár/hatótáv aránya felmérésünk szerint a legjobb.
1. MG ZS EV L. range: 13 599 000 Ft, 115 kW/156 LE, 440 km, 30 906 Ft/km
2. Renault Zoé R110: 13 449 000 Ft 80 kW/109 LE, 395 km 34 048 Ft/km
3. Kia e-Niro: 15 699 000 Ft, 150 kW/204 LE, 460 km, 34 128 Ft/km
4. Dacia Spring: 8 209 000 Ft, 33 kW/44 LE, 230 km, 35 691 Ft/km
5. Renault Megane E-Tech EV60: 16 249 000 Ft, 160 kW/218 LE, 450 km, 36 108 Ft/km
6. Kia e-Soul Long R. (64 kWh): 16 649 000 Ft, 150 kW/204 LE, 452 km, 36 834 Ft/km
7. Renault Zoé R135: 14 349 000 Ft, 99 kW/135 LE, 386 km, 37 173 Ft/km
8. MG ZS EV Standard r: 11 999 000 Ft, 130 kW/177 LE, 320 km, 37 497 Ft/km
9. Opel Corsa-e: 13 400 000 Ft, 100 kW/136 LE, 353 km, 37 960 Ft/km
10. Citroën ë-C4: 13 770 000 Ft, 100 kW/136 LE, 350 km, 39 343 Ft Ft/km
Írásunk végén megtaláljátok a többi 20 millió Ft alatti elektromos autó ár/hatótáv arányát, alább pedig kiemeltünk pár érdekes autót a 20 millió Ft alatti akkumulátoros elektromos hajtású modellek közül.
Önmagában az alacsony ár nem lett volna elég ennyire előkelő helyezéshez. Az MG ZS EV a nagyobbik akkucsomaggal villanyautós szinten kiemelkedő hatótávolságot nyújt 440 km-rel. Ezért tud arányaiban itt a legkevesebbe kerülni egy elektromosan megtehető kilométer.
Két Kia is bekerült az első tízbe, ráadásul az új e-Niro a nála jóval korosabb autók között, egészen friss technikával tud dobogós lenni. A 64 kilowattórás akkucsomag a feltűnően hatékony hajtáslánccal a tavaly tesztelt elektromos Soul és vadonatúj e-Niro WLTP-hatótávolságát is 450 km fölé emelte.
Jól szerepelhetett volna a Hyundai Kona Electric, amely a 39,2 kilowattórás akkuval is megad 305 km hatótávot, a 64 kilowattórása pedig 484-et, de jelenleg nem rendelhető. A Hyundai így egyedül az Ioniq 5 alapverziójával képviselteti magát a 20 millió Ft alatti villanyautók mezőnyében.
A 19 399 000 forintos, Comfort felszereltségű Ioniq 5 hátsókerék-hajtású, akkukapacitása 58,3 kilowattóra és az Audi E-tron GT-n, illetve a Porsche Taycanon innen egyedülálló benne a 800 voltos elektromos rendszer, ami közös a 20 millió Ft felett nyitó KIA EV6-tal. Ezért is tölthető olyan átütően gyorsan az akkumulátora nagyteljesítményű egyenáramú töltéssel, ami sokat rövidít a töltési kényszerszüneteken.
Technikáját tekintve a Honda e vagy a Hyundai Ioniq 5 simán prémiumtermék, de ha a márkanév alapján soroljuk be az autókat, akkor az áttekintésbe három prémiummárka négy típusa fér bele, valamint a prémiumszegmensbe törekvő DS és a Cupra egy-egy autója sorolható ide.
A prémiumszegmenst a műszakilag közeli rokonságban álló XC40-es és a C40-es a Volvo orrmotoros, elsőkerék-hajtású verzióján, illetve ez elektromos MINI Cooper S E-n kívül az Audi Q4 E-tron alapváltozata képviseli.
A hátsókerék-hajtású Q4 E-tron 35 farmotorja 170 lóerős, 310 Nm a nyomatékmaximuma. Az Audi belépő villanyautójának alapmodellje 9,0 mp alatt gyorsul 100-ra, végsebessége ugyanúgy 160 km/óra, mint a modellrendben felette következő verzióé 204 lóerővel. Az autó 55 kWh-s akkujából 51,5 kilowattóra a kiautózható nettó érték, amivel 310-343 km a WLTP szerint mért hatótávolság.
A hátsókerék-hajtás miatt csupán 10,2 m a fordulókör átmérője, ami parádés egy 4,6 méteres autótól. A váltakozó áramról 7,2 kW-os, egyenáramról 110 kW-os maximális töltési teljesítmény elfogadható érték, együtt lehet vele élni, de nem több.
Vidám és nívós elektromos autó a FIAT 500e, amelyből a nagyobbik akkus maradt meg a magyar piacon. 42 kilowattórás akkukapacitással 85 kW az egyenáramú villámtöltés sebessége.
Ugyanilyen DC-töltési teljesítményt kínál a Renault Megane E-Tech a kisebbik akkuval. Az ár/hatótáv arányával kiemelkedő 60 kW-órás akkumulátorral a villámtöltés maximum 130 kW-tal futhat a gyári adatok szerint.
Érdekes, hogy a gyár írásmódja szerint már nincs ékezet a típusnévben, bár a negyedik generációig volt. Ez is megkülönbözteti a belső égésű motoros Mégane-modellektől. A magyar piacon az összes villany Megane-ban alapáras a 22 kW-os váltóáramú töltő. Ez teszi igazán jól kihasználhatóvá a teljes töltőházat mesze legnagyobb részét kitevő váltakozó áramú töltőket.
A teljesítményét felkerekítve 220-asnak hívott Megane E-Tech 7,5 mp alatt gyorsul 100-ra, 160 km/óra a végsebessége és a 4200 mm-re rövidített kompakt autónak 10,4 méteres a fordulóköre. A legizgalmasabb adata mégis talán az 1561 kg-os önsúly vezető és csomag nélkül, ami igen csekély érték.
Nem minden pénzkérdés
Vannak olyan problémák a hazai elektromobilitásban, amelyek milliárdok ráfordítása nélkül is megoldhatók. A Villanyautósok.hu szakportál javaslatainak megvalósulásával sokaknak könnyebb volna dönteni autóvásárláskor a különféle hajtásmódok között.
Az egyik feladat egyértelmű időpontokat vagy villanyautó-részesedést megjelölni, ameddig az új és a használt zöld rendszámos autók, ideértve a konnektorról tölthető akkus hibridek, kedvezményei érvényesek, és megadni azt a dátumot, amikortól a belső égésű motoros autók behajtási tilalmakkal számolhatnak.
Szükség volna tisztánlátásra a parkolási kedvezményekben is. Az adott településen zónánként eltérő lehet a szabályozás, és van, ahol az elektromos autóknak igen, a szintén zöld rendszámos plug-in hibrideknek nem jár ez a kedvezmény (pl. Miskolc és Pécs). Az interneten elérhetők privát gyűjtések, például itt, jó lenne azonban hivatali, önkormányzati forrásból egy weboldalon értesülhetni róluk. Jót tenne a zöld rendszámmal járó kedvezmények feltüntetése a fizetős övezetek pénznyelő oszlopain és a parkolási alkalmazásokban.
Kedvezőbb helyzetet teremtene a töltőhelyek egységes jelölése, kiemelve a töltőket például a gyorsforgalmi úthálózat mentén. Megérett az idő szabályozni a töltőhelyek blokkolásának szankcióit, akár nem villanyautóval parkol oda valaki, akár elektromos autót hagy ott aktív töltés nélkül vagy „felejt” ott a töltés végeztével. (A Tesla nagyon húzós üresjárati díjakat számol fel ennek elkerülésére a Supercharger-hálózatban öt perc felett. A szerk.)
Megérett az idő a forgalmi engedély módosítására, például a hengerűrtartalom helyett az akkumulátor-kapacitás megjelölésével. Így kivédhető volna a laikusok becsapása a használtató-kereskedelemben olyan autókkal, amelyek egy generáción belül többféle akkumérettel is készültek.
Az ötödik javaslat a töltés jogi hátterének rendezését szolgálja. A társasházban élők többsége jelenleg a saját parkolójában vagy kocsibeállójában nem tudja tölteni az autóját, mert a lakóközösség megakadályozhatja a szakszerű áramellátás kiépítését. A céges autók otthoni töltésének elszámolására sem ismer megfelelő megoldást az adórendszerünk, ami miatt sok cégnél halogatják az elektromos autóra való átállást. További részletek itt.
Alább megtaláljátok azon elektromos autók ár/hatótáv arányát, amelyek 2022 augusztusában, a cikk írásakor 20 millió Ft alatti listaáron szerepeltek a márkaimportőrök árlistájában, illetve konfigurátorában.
Audi Q4 E-tron 35: 19 531 330 Ft, 125 kW (170 LE), 343 km, 56 943 Ft/km
Citroën ë-Berlingo M: 14 820 000 Ft, 100 kW (136 LE), 280 km, 52 929 Ft/km
Citroën ë-C4: 13 770 00 Ft, 100 kW (136 LE), 350 km, 39 343 Ft/km
Cupra Born: 18 949 670 Ft, 150 kW (204 LE), 424 km, 44 693 Ft/km
Dacia Spring: 8 209 000 Ft, 33 kW (44 LE), 230 km, 35 691 Ft/km
Dongfeng Seres3: 46 600 USD/19 106 000 Ft, 120 kW (163 LE), 301 km, 63 475 Ft/km
DS3 Crossback E-Tense: 15 550 000 Ft, 100 kW (136 LE), 341 km, 45 601 Ft
FIAT 500e (42 kWh): 12 950 000 Ft, 70 kW (95 LE), 320 km, 40 469 Ft/km
Honda e: 14 129 000 Ft, 113 kW (154 LE), 222 km, 63 644 Ft/km
Hyundai Ioniq 5: 19 399 000 Ft, 125 kW (170 LE), 384 km, 50 518 Ft/km
Kia e-Soul Mid Range (39,2 kWh): 14 549 000 Ft, 100 kW (136 LE), 277 km, 52 523 Ft/km
Kia e-Soul Long Range (64 kWh): 16 649 000 Ft, 150 kW (204 LE), 452 km, 36 834 Ft/km
Kia e-Niro: 15 699 000 Ft, 150 kW (204 LE), 460 km, 34 128 Ft/km
Mazda MX-30: 11 520 000 Ft, 107 kW (145 LE), 200 km, 57 600 Ft/km
MG ZS EV Standard range: 11 999 000 Ft, 130 kW (177 LE), 320 km, 37 497 Ft/km
MG ZS EV Long range: 13 599 000 Ft, 115 kW (156 LE), 440 km, 30 906 Ft/km
MINI Cooper S E: 12 290 000 Ft, 135 kW (184 LE), 234 km, 52 521 Ft/km
Nissan LEAF 40 kWh: 14 490 000 Ft, 110 kW (150 LE), 285 km, 50 842 Ft/km
Nissan LEAF 62 kWh: 17 190 000 Ft, 160 kW (218 LE), 385 km, 44 649 Ft/km
Nissan e-NV 200 Evalia: 15 580 000 Ft, 80 kW (109 LE), 200 km, 77 900 Ft/km
Opel Corsa-e: 13 400 000 Ft, 100 kW (136 LE), 353 km, 37 960 Ft/km
Opel Mokka-e: 15 200 000 Ft, 100 kW (136 LE), 338 km, 44 970 Ft/km
Opel Vivaro-e Combi L (50 kWh): 18 550 000 Ft, 100 kW (136 LE), 231 km, 80 303 Ft/km
Opel Zafira-e Life M (50 kWh): 19 800 000 Ft, 100 kW (136 LE), 231 km, 85 714 Ft/km
Peugeot e-208: 13 050 000 Ft, 100 kW (136 LE), 340 km, 38 382 Ft/km
Peugeot e-2008: 14 000 000 Ft, 100 kW (136 LE), 320 km, 43 750 Ft/km
Renault Zoé R110: 13 449 000 Ft, 80 kW (109 LE), 395 km, 34 048 Ft/km
Renault Zoé R135: 14 349 000 Ft, 99 kW (135 LE), 386 km, 37 173 Ft/km
Renault Megane E-Tech EV40: 14 549 000 Ft, 96 kW (130 LE), 300 km, 48 496 Ft/km
Renault Megane E-Tech EV60: 16 249 000 Ft, 160 kW (218 LE), 450 km, 36 108 Ft/km
Smart EQ Fortwo: 7 440 000 Ft, 60 kW (82 LE), 135 km, 55 111 Ft/km
Toyota Proace City Verso EV L1H1: 16 660 000 Ft, 100 kW (136 LE), 278 km, 59 928 Ft/km
Volkswagen e-Up: 11 141 710 Ft, 61 kW (83 LE), 260 km, 42 852 Ft/km
Volvo XC40 Recharge: 19 376 000 Ft, 170 kW (231 LE), 425 km, 45 591 Ft/km
Volvo C40 Recharge: 19 976 000 Ft, 170 kW (231 LE), 435 km, 45 922 Ft/km