Összesen 291 306 ezer gyorshajtást rögzítettek a traffipaxok 2022 első felében – derül ki a Vezess által az ORFK-tól kikért legfrissebb adatokból, ami naponta átlagosan 1609 darab bírságot jelent a január elejétől június végéig terjedő időszakra. Ez jelentős növekedés a 2021-es napi gyorshajtásos átlaghoz képest, viszont alatta marad a korábbi számoknak.

Így alakult a mögöttünk lévő teljes években az ORFK szerint a bírságok száma.

Év Bírságszám/év Bírságszám/nap
2021 515 028 1411
2020 618 184 1689
2019 687 501 1883
2018 623 142 1732

A száguldozók lebukásának a növekedéséből következik, hogy megemelkedett az év első felében a költségvetés bevétele is. „A kiszabott bírságok összege összesen 10 011 779 000 forint volt” – állítja a rendőrség, ami napra lebontva 56 245 949 forintot jelent átlagosan abban a hat hónapban. Igen, naponta bő 56 millió forintot fizetnek a sebességhatárokat negligáló autósok.

A bírságok összege így alakult az elmúlt esztendőkben az ORFK szerint.

Év Bírságösszeg forintban/év Bírságösszeg forintban/nap
2021 16 289 805 006 44 629 602
2020 21 415 600 000 58 512 568
2019 23 619 520 000 64 711 013
2018 21 172 165 000 58 005 931

A lefülelt gyorshajtások után 30 ezer forinttól 300 ezerig terjedő büntetések szerepelhetnek a kipostázott levelekben, a helyszíni bírság 5 és 50 ezer forint között lehet. Mivel a magyarországi rendszer meglehetősen toleráns, a közigazgatási bírságnál már a legkisebb is érdemi sebességhatár-átlépést jelent (például 90-es táblánál minimum 108 km/órás tempót). Ezért érdekes megnézni, hogy mennyi egy adott időszakban az átlagos bírságösszeg, 2022 első fél évében ez 34 368,5 forint volt.

Az elmúlt teljes évek átlagos bírságösszege:

  • 2021-ben 31 628,9 forint
  • 2020-ban 34 642,7 forint
  • 2019-ben 34 355,6 forint
  • 2018-ban 33 976,4 forint

Nincs túl nagy szórás közöttük, azonban tény: itt is jelentős a romlás tavalyhoz képest, sajnos az elmúlt évek majdnem a legmagasabb számát hozta 2022 első fele. Ezekből az átlagokból az egyik lehetséges következtetés, hogy ha az adott időszakban magas az átlagos bírságösszeg, jellemzően magasabb bírságokat kaptak az autósok, azaz nagyobb mértékben lépték át a sebességhatárokat.

Mivel 2020-ban köztudottan jelentősen visszaesett útjainkon a forgalom, „könnyebb” volt száguldozni az üresebb utakon, és ha szabad így fogalmazni, talán „biztonságosabb” is, mint amikor rengeteg jármű mozog a gyorshajtók körül. Mint idén, amikor sokkal sűrűbb forgalom mellett lett szinte ugyanolyan magas az átlagos bírságösszeg, mint a koronavírus miatt sokkal csendesebb 2020-ban. Javulás helyett sajnos visszatértünk a 2019-es szintre.

Újra elszabadult a pokol az útjainkon 1

A képen látható járműveket 90-es táblánál fotózták a rendőrök (Forrás: police.hu)

Hullámvasúton a bírságszám

Látszik az adatsorokból (feljebb csak 2018-tól mutatjuk), hogy a járvány rendesen megkavarta a részben forgalomfüggő bírságolást. 2020-ig növekedtek a regisztrált sebességtúllépések, majd a koronavírus-járvány első – kijárási korlátozásokat hozó – évében a forgalomcsökkenéssel párhuzamosan visszaestek a két évvel korábbi szintre. Tavaly azonban kezdett a normálisan megszokott mértékhez közelíteni a forgalom az utakon, ennek ellenére érdekes módon tovább csökkent a bírságolás.

Vajon miért csökkent ekkorát a bírságszám tavaly? Lehet, hogy nem is a forgalom vagy a pandémia mozgatja? Esetleg más is erősen befolyásolja?

Tavaly nyáron olyan hírek szállingóztak, hogy esetleg a kevés bevethető ember miatt kevesebb sebességmérést végeztek a rendőrök, a traffipaxok “eltűntek az utak mellől”. Egy politikus adatigénylést nyújtott be az ORFK-hoz akkoriban, a válaszban pedig óvatosan ugyan, de elismerték, hogy kevesebbet traffipaxoznak. “A rendőrség a közúti közlekedési intézkedések során is a büntetés helyett a prevenciót helyezi előtérbe, tekintettel arra, hogy a fő cél a jogsértések kockázatának lehetséges csökkentése” – állt a rendőrség kissé furán megfogalmazott akkori levelében.

Napra lebontva most viszont ismét azt látjuk, hogy egyre több autós szabályszegését rögzíti az 525 készülékből álló VÉDA-rendszer. Azon belül is a meghatározó többséget minden bizonnyal a rendőrautók jobb első ülésébe szerelt vagy az útszélen állványra helyezett 160 darab mobil traffipaxok észlelhették, mert az utak fölé szerelt 365, előre kitáblázott sebességmérő előtt rendszerszerűen lassítanak a járművezetők.

Csakhogy azt nem tudjuk, a közismert rendőrhiány mellett hol, mikor és mennyi órában működtetik ezeket a készülékeket. Mikor megkértük az ORFK-t, hogy értékelje az idei, 2022-es adatokat a tavalyi egész éves, valamint az akkori féléves adatokhoz képest, a következő választ küldték. „A közfeladatot ellátó szervek adatszolgáltatási kötelezettsége a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok szolgáltatására terjed ki, de az adatok értékelésére nem. Az ellenőrzések során feltárt jogsértéseken alapuló eljárások számadatait jelentős mértékben befolyásolja az ellenőrző hatóság intézkedési aktivitása, azaz önmagában a feltárt jogsértések számának alakulásából nem lehet megalapozottan következtetni a jogkövetés szintjére.”

Újra elszabadult a pokol az útjainkon 2

Ezt az autót kétszer mérték be ugyanazon az úton pár hónap különbséggel. A 90-es táblánál egyszer 156-tal száguldott, máskor 142-vel (Forrás: police.hu)

Sokat mértek eddig, vagy keveset, egy biztos: hamarosan bevetik a legújabb traffipaxokat is

Működésük kezdete óta rendszeresen közli a Vezess az egykor még „szupertraffipaxnak” hívott készülékek meghibásodási adatait, ezt most is kikértük a rendőrségtől. A fixen rögzített sebességmérőknél, valamint a működésüket biztosító eszközökön „84 esetben végzett beavatkozást” a rendőrök kérésére a gyártó cég, ezenfelül 33 esetben a mobil készülékeken. „A megadott esetszámok nem tartalmazzák a rendszer üzemeltetésével kapcsolatban biztosított tevékenységeket, mint például a szoftverfrissítéseket, megelőző karbantartási tevékenységeket, rendszermonitoringot és ellenőrző vizsgálatokat” – tette hozzá az ORFK sajtóosztálya.

Hogy ez a 117 javítás fél év alatt sok-e vagy kevés 525 készüléknél, azt döntse el mindenki maga, a lényeg, hamarosan bővül a traffipaxok száma. Összesen 40 darab, mozgás közbeni sebességmérésre is hitelesített berendezést vásárol ugyanis az ORFK. A nettó 296 millió forintba kerülő műszereket még nem használják, „még nem szállította le a közbeszerzési eljárás nyertese” – válaszolta most a Vezess kérdésére a rendőrség, amely szerint még nem telt le a határidő.

Először egyetlen darabot szállít le belőle az új traffiflotta gyártója, amivel az ORFK szakértői „lefolytatják a rendszeresítési eljárást”. Amennyiben ez eredményes, utána szállíthatják le a maradék 39 traffipaxot, „melynek időpontja egyelőre nem határozható meg pontosan” – mondja az ORFK.

A bevetés kezdete tehát még bizonytalan, az viszont egyértelmű, hogy mit vár el rendőrség az újonnan belépő 40 darab mobil traffipaxtól. “A menet közben végrehajtott sebességmérési tevékenységgel felfedett jogsértések számának növekedését, ezáltal a sebességtúllépések visszaszorítását.”