4 777 032 forint volt a meghirdetett használt autók átlagára az év első felében a Használtautó.hu-n – derül ki a Vezess által az oldal üzemeltetőjétől kikért számsorokból. Fájdalmasan magas összeg onnan nézve, hogy mennyire öregecske a hazai járműpark, de különösen akkor figyelemre méltó, ha összevetjük a közelmúlt számaival.

A tavalyi átlagár ugyanis 3 989 114 forint volt, míg a 2020-ban feladott hirdetésekben szereplő kínálati árak átlaga csak 2 789 710 forint.

Ez 71,3 százalékos áremelkedés gyakorlatilag 1,5 év alatt. Soha ennyire drága nem volt még a használt autó Magyarországon, mint most, és ilyen mértékű áremelkedés sem sokkolta a vásárlók tömegeit ennyire rövid időszakban.

A kevesebb ügyféllel dolgozó, átlagéletkorban valamivel fiatalabb járműparkot – részben átfedéssel – kínáló, de szintén fontos JóAutók.hu-n még ennél is magasabbra, 6,6 millió forintra jött ki a több tízezernyi hirdetés átlagára 2022 első hat hónapjára. Halász Bertalan ügyvezető szerint ez 30 százalékos drágulás már a tavalyi átlagárhoz képest is.

Konkrétan mennyi most az ország öt legnépszerűbb modelljének az átlagára?

Hosszú évek óta jellemzően Opel Astrát, Volkswagen Golfot, Ford Focust, Suzuki Swiftet és Volkswagen Passatot hirdetnek a magyar eladók a leggyakrabban. Csak ebből az öt személyautóból jelenleg körülbelül 750 ezer példányt használunk a kopottas útjainkon, ezért is különösen érdekes megnézni, mennyi most a róluk fél év alatt feladott apróhirdetések átlagára.

Az alábbi táblázatban a Használtautó.hu adatai láthatók, 2022-nél természetesen csak az első félév statisztikáit átlagolva (az összes meghirdetett generáció/évjárat szerepel benne).

  Átlagár 2022
első felében
(forint)
Átlagár 2021-
ben (forint)
Átlagár 2020-
ban (forint)
Opel Astra 1 476 550 1 373 227 1 291 360
Suzuki Swift 891 706 832 073 641 154
Ford Focus 1 891 638 1 728 060 1 568 393
Volkswagen Golf 2 367 549 1 857 125 1 618 456
Volkswagen Passat 3 403 837 2 667 142 2 255 275

A legfontosabb következtetés, hogy bár itt is általános, folyamatos és jelentős az áremelkedés, a legnépszerűbb tömegautóknál a piac átlagánál valamivel kisebb mértékű volt a drágulás a mögöttünk lévő viharos időszakban. 

Ebben a táblázatban az áremelkedés mértékének a nagysága szerinti sorrendbe raktuk a modelleket.

  Modell Áremelkedés
mértéke (százalék)
1. Volkswagen Passat  50,9
2. Volkswagen Golf 46,2
3. Suzuki Swift 39
4. Ford Focus 20,6
5. Opel Astra 14,3

A Focusnál, és főleg az Astránál jóval kisebb az áremelkedés mértéke a piac egészéhez képest, aminek egyik oka lehet, hogy ezek közül alig-alig van meghirdetett szalonautó, amelyek ára ugye felfelé húzza az átlagot.

Sosem látott áremelkedés a használt autóknál 1

Hajtásláncot és kategóriát nézve átlag felett emelkedett a hibrid és az elektromos, valamint kompakt és középkategóriás modellek ára, plusz a szabadidő-autóké

Csupa rossz hír: szűkül és öregszik a kínálat

Átlagosan 99 ezer darab apróhirdetést adtak fel havonta a jármű-tulajdonosok a legnagyobb hazai platformon az év első felében, ami 7 százalékkal kevesebb a tavalyi hasonló időszak adatánál. Önmagában ez még nem drámai visszaesés, azonban már a 2021-es aktivitás is szerényebb volt a korábbiaknál, a járvány előtti három évben (vagyis, 2017/2018/2019-ben) még átlagosan 116 ezer hirdetés közül válogathattak havi szinten a vevőjelöltek.

Vagyis a tendencia egyértelmű: folyamatosan szűkül a kínálat, aminek belső és külső okai egyaránt vannak. A 12 százalékos mínuszba csúszó újautós piac szállítási problémái, és az ott is drámai áremelkedések miatt egyértelműen kevesebb autó kerül a használtak piacára is. Másrészt a külföldi használtautós utánpótlás lehetőségei is szűkülnek. Az Európa legnagyobb hirdetési fórumának számító Mobile.de oldalon szintén látványos a kínálat visszaesése, ott manapság napi átlagban 200-400 ezer darab hirdetéssel kevesebb közül válogathatnak a kontinens minden szegletében böngésző magánszemélyek és a kereskedők.

Utóbbiak közül egy nagypályás (aki évi 600-800 autót hozott be korábban) pár hete úgy panaszkodott megkeresésünkre, hogy a megszokott mennyiségnek csak a felét tudja összeszedni Németországban, azt is nyögvenyelősen. Ráadásul szerinte éppen azokat a személyautókat a legnehezebb összevásárolnia, amit a magyar átlagvevők leginkább keresnek idehaza: a 2010-2015 közötti kis vagy közepes méretű benzineseket és hibrideket.

Pontosan rímel erre a Használtautó.hu üzemeltetőjének a tapasztalata. “Leginkább az olcsó autók száma csökkent, miközben a meghirdetettek is egyre idősebbek. Számos modellnél látható, hogy úgy öregszik, hogy közben az ára egyre feljebb kerül” – magyarázza a Vezessnek Katona Mátyás, az oldal szakértője.

A náluk eladásra kínált személyautók átlagéletkora már 12,9 évre nőtt az év első felében (az országban futó bő négymillió személygépjármű 14,5 évnél tart), a kínálat pedig jelentősen átalakult. Két-három évvel ezelőtt még a feladott hirdetések több mint ötöde 500 ezer forintnál olcsóbb autót kínált, 2022-re a legolcsóbb kategória részaránya 15 százalék alá csökkent. Az 1-3 milliós modellek aránya stagnált, a 3-5 milliósoké enyhén, az 5 millió forint felettieké már jelentősen növekedett.

Sosem látott áremelkedés a használt autóknál 2

Két szegmens apad leginkább a meghirdetett személyautóknál: a kínálat alja és a kvázi teteje, azaz a legolcsóbb „belépő” modellek, és a fiatal, jó állapotú autók

„A legolcsóbb autók legtöbbször fel sem kerülnek az oldalra, hanem az ismeretségi körben már azelőtt gazdára találnak, hogy az előző tulaj kiszállna belőlük. Ugyanez a helyzet a fiatal, minőségi használt autóknál. Kiemelten igaz ez a hibridekre és az elektromosokra, de akár egy dízeles, 100-150 ezer kilométert futott, szervizkönyves Škoda Octaviára vagy Volkswagen Golfra is. A kereskedőnek meg sem kell hirdetnie, ha ilyen autót tud vásárolni, hiszen jellemzően van nála néhány vevő telefonszáma, akit azonnal fel tud hívni” – sorolja a tapasztalataikat Katona.

Érdemes kivárni? Jöhet majd árcsökkenés?

A legnagyobb hazai újautó-forgalmazó cég, az öt márka gépjárműveit kínáló Porsche Hungaria vezetője két hete azt mondta a Vezessnek, hogy az új kocsiknál két-három éven belül visszatérhet a 15-20 százalékos kedvezmények kora, ami évtizedekig jellemző volt idehaza, ám mostanság elpárolgott a régi alkuk gyakorlata. Korábban ez nyilván hatással volt a használtak piacára is, de itt vajon mi várható? Milyen tanácsot adnak a szakértők azoknak, akiknek per pillanat ugyan nem égető a vásárlás, de azért belátható időn belül mindenképpen szükségük lesz kocsira? Ugorjanak most, amíg nem lesz még drágább minden, vagy próbáljanak várni 1-2 évet?

“Akinek szüksége, igénye van autóra, az a töretlennek látszó áremelkedés miatt vásároljon mihamarabb, de persze ne elhamarkodottan. Aki kivárna, annak vélhetően 1-1,5 év nem lesz elegendő ahhoz, hogy a piac keresletiből kínálatiba forduljon át, ezáltal a vevők kerüljenek pozícióba. Ugyanakkor az szinte biztos, hogy addigra olyan áremelkedés fog bekövetkezni, hogy még egy esetleges alku után sem fog jobban járni a mostani árakhoz képest” – ad tanácsot Katona Mátyás.

Sosem látott áremelkedés a használt autóknál 3

2022 egészét nézve még bővülést látunk a szürke importban, azonban júniusban és júliusban már közel 10 százalékkal elmaradt a használtak külföldről való behozatala az előző évi nyári számoktól. Látható, hogy a 400 forint feletti euróárfolyamnál már sok modell esetén nem éri meg a külföldi vásárlás. Az elkövetkező hónapok inkább stagnálást vagy csökkenést ígérnek a behozatalban

Halász Bertalan, a JóAutók.hu ügyvezetője sem javasolja a csodavárást a vásárlást fontolgatóknak, de azért érdemes figyelni. „Az árváltozás dinamikája a korábbinál kisebb lesz a gazdasági környezet drasztikus romlása miatt, de a háztartásokat terhelő várható pluszkiadások miatt máris érezhető a kereslet visszaesése az autópiac különböző szegmenseiben, ami csökkenti az eddig tapasztalható jelentős árnyomást. Nagy mértékű csökkenésre biztosan nem számíthatunk, a legvalószínűbb mozgás a jelentősen kisebb mértékű drágulás lehet, miközben egyes szegmensekben kisebb áresésre is sor kerülhet.”

Általánosságban szerinte a lényeg, hogy manapság „egy jó ajánlat estében nincs értelme tovább várni”.