Röviden – Cake Makka Flex
Mi ez? A Cake márka többféle elektromos robogót, motort gyárt, a Makka ezek közül a városi mindenes 
Mit tud? Csendben közlekedhetsz vele a városban, és sem a dugó, sem a megemelkedett parkolási díjak nem fognak felzaklatni
Mibe kerül? Az attól függ, épp hogy áll az euro-forint árfolyam, a Makka jelenleg 4490 euró, ami ma 1,8 millió forint
Kinek jó? Akinek muszáj a városban mozognia, kevés cucca van, és a BKV nem megfelelő alternatíva számára

Amióta nagyjából reménytelen autóval elérni a körúton belüli világot, azóta kizárólag robogóval közelítem meg a belvárost. A kényelmetlenségért kárpótol, hogy mindennél gyorsabban jutok el vele bárhová, ahol közvetlenül a bejárat előtt hagyhatom a járgányt, és még fizetnem sem kell a parkolásért, csak a közel harmincéves kétütemű százszor jobban szennyezi a levegőt, mint egy autó. Persze robogóból is van elektromos, és kedvem is volt kipróbálni, mennyire más, mint a hagyományos, benzines változat. Sikerült is keríteni egy komoly dizájnú, svéd robogót, a Makkát, amivel egy hétig nyúztuk egymást.

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 1

Külső

Már messziről is nagyon menőnek tűnik a Makka, annak ellenére, hogy sokkal inkább egy komolyabb elektromos bringának néz ki, mint robogónak. Vastag csőből hajlított váz, biciklikre jellemző, állítható magasságú, nyeregszerű ülés és nagyon szellős felépítésű a kétféle színben, fehérben és szürkében kapható villanyrobogó. A kerekei már komolyabbak, a rücsis, ballonos abroncsok ugyan nem a legkisebb gördülési ellenállásúak, nem ezzel fogsz fogyasztási rekordot dönteni, de a küllős kerékkel és a nagy tárcsafékkel vagányul fest.

Középen, a lehető legalacsonyabban található a széles, tépőzáras hevederrel rögzített akkumulátor – van kulccsal zárható biztonsági zár is – egy rugózott és állítható keménységű hátsó rugóstag, illetve a hátsó kerékben az agymotor. És a kötelező felszerelések, a LED-es lámpa és irányjelzők, szögletes tükrök. 

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 67

Kicsike ablak az agymotor házán

Maga a Makka egy modellcsalád neve, ami négyféle változatot takar. Pontosabban két alapváltozat van, a pucér és a csomagtartós, és mindkettőből van lassabb, nagyobb hatótávú és gyorsabb, rövidebb hatótávú variáns. A csomagtartósak a Work nevet kapták pluszba, míg a Range a növelt hatótávú, a Flex pedig a fürgébb változatot jelöli. 

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 68

Tárcsafékek elöl hátul

Kezelőszervei pont olyanok, mint egy robogón: jobb kéznél az első fék és a motorindító gomb, ami a módválasztó is – van normál és takarékos állás -, ha már életre kelt a jármű, középen a műszerfal, ami itt folyadékkristályos kijelző és a pillanatnyi sebességet, megtett kilométereket és az akkumulátor töltöttségét jelzi, balra pedig a hátsó fék karja és a fényszóró-, a reflektorkapcsoló és az irányjelző gombja. Az irányjelzőből nagyon hiányzik a motorokon megszokott kis gomb középen, amivel alapállásba lehet lökni az indexet, ha már kijeleztük magunkat. Van még töltőcsatlakozó is a nyereg alatt, ahová 12 voltos csatlakozót és USB-A és -C aljzatot is elrejtettek. 

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 69

USB aljzatból kettőre is futotta

Technika

Kétféle változatban is kapható a Makka, az egyik a hosszabb távú közlekedésre optimalizált változat, ami a 25 km/órás csúcssebességével inkább csak egy masszívabb biciklivel ér fel, míg a Flex szűken 50-nel – 48 km/óránál sehogyan sem tudtam gyorsabb haladásra bírni – is szalad. Akksija 1,5 kWh-s, 48 voltos feszültségű, lítiumion-csomag, 11,2 kilogrammot nyom, amit még kényelmesen fel lehet cipelni akár az irodába is, hogy 3 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor újra tele legyen. Állandó mágneses agymotorja 2,8 kW-os, legnagyobb nyomatéka 42 Nm a tengelyen, ami 60 Nm a keréken mérve, a futómű pedig elöl 9, hátul 12 centit képes kimozogni. Már csak a legfontosabb maradt: a hatótáv. Ebben sajnos nem túl izmos a Makka, mindössze 50 kilométert lehet vele megtenni két töltés között. Fanyalogni mégsem kell, a nagyobb hatótávhoz izmosabb akksi, nagyobb tömeg kell, ami nem jó dolog egy villanyrollernél. Ingázni, napi ügyeket intézni viszont ennyi is elég. 

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 70

11,2 kg az akksicsomag

Vezetés

Ha nem kell az akksi biztonsági zárával bajlódni, töltésnél bent hagyjuk a motorban, akkor a Makka indításához mindössze egy apró műanyag lapocskára lesz szükség, amit a műszerfal sarkához érintve lehet aktiválni a járművet. Aztán megtekerni a jobb markolatot, és már indul is a jószág. 48-ig szépen gyorsul – normál módban -, aztán ahogy eléri a megengedett maximális tempót, hirtelen elvész az erő. A hajlított alumíniumváznak és a bicikliülésnek köszönhetően kissé pucérnak éreztem magam motorozás közben, amin a két oldalsó lábtartó sem sokat javított. 

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 71

Alul az akksi

Gyorsulása érzésre odaver egy sima, 50-es benzines robogónak, és ami nagyon mókás, közben csendben és mindenféle vibráció nélkül lehet vele haladni. Pedig szerintem városban közlekedve néha kifejezetten hasznos, ha egy robogónak, ami álló sornál elmehet az autó között, van valami hangja. Persze nem biztos, hogy valóban segítség az autósnak észrevenni a motorost, hiszen szinte mindenki felhúzott ablakkal, klímázva vezet nyáron, egyre jobb hangszigetelésű autókat. Ugyan a motornak van egy kaparó hangja, a kerék bütykei is surrognak, ahogy a féktárcsába harapó betéteknek is van egy zajuk, úgyhogy nem teljes a csend, de fényévekkel finomabb dolog elektromos robogót hajtani, mint egy kétüteműt benzinest. Jó ötlet a húsos, ránézésre terepre való gumi is, amivel az átlagos pesti úthibák nem okoznak problémát a Makkának, ami még az alacsony súlypont miatt egészen stabil is.  

Unod a drága parkolást és a dugót? Itt a megoldás 72

Állítható keménységű rugó

 

Költségek

A Cake Makka Flex változata jelenleg 4490 euró, ami forintban nagyjából 1,8 milliót jelent. 300 euróval olcsóbb a gyengébb, de nagyobb hatótávú Makka Range, a Work változatból a gyengébb 5390 euro, míg ebből az erősebb kivitelért már 5690 eurót kérnek. A Work változat alapból nagyobb akksival jön, amivel a 100 kilométer körüli hatótáv is hozható. 

Értékelés

Vidám külsejével, egyedi dizájnjával és minőségi kidolgozásával a Makka egy kívánatos, roppant divatos városi közlekedési eszköz. Tele van remek ötletekkel, vezetni is klassz, de az 1,8 millió forintos ár miatt nem valószínű, hogy tömegesen fog feltűnni Budapest vagy más hazai nagyváros forgalmas útjain. Ha kedvet kaptál hozzá, a forgalmazó honlapján kutakodj lehetőség után, mert akár te is kipróbálhatod. 

Mellette – Ellene
 
  • Izgalmas forma
  • Mindenféle kiegészítő kapható hozzá
  • Kivehető, könnyű akksi
 
  • Szerény hatótáv és csúcssebesség
  • Minimális védelem a menetszél ellen
  • Kis méretű ülés

Szavazás

Hány pontot adnál egy ennyire vidám, svéd elektromos motornak?
átlag
5.15
szavazat
288
Hány pontot adnál egy ennyire vidám, svéd elektromos motornak?