Mindig izgalmas dolog egy autószalon, de a nagy nyüzsgésben nem biztos, hogy mindenhez hozzáférsz, rendesen körbe tudod járni, vagy legalább tudsz róla úgy képet csinálni, hogy ne nyúljon bele a fotóba minimum két darab telefont markoló kéz vagy szelfiző pojáca.

Ezért is volt klassz, amikor a Renault már hetekkel az autószalon előtt megmutatta nekünk az új R4-es előfutárának tekinthető tanulmányautót, illetve még hozzácsapott pár darab, az R4 születésnapjára készülő extra kivitelű, szintén az R4-es által inspirált érdekességet is, amiket nyugodtan próbálgathattunk. Plusz beülhettünk a márka egy másik legendás modelljének, az R5-ösnek egy nem evilági változatába, az R5 Turbo 3E-be is.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 1

R5 Turbo 3E

1980-ban mutatta be a Renault a városi kisautóból középmotoros vaddisznóvá faragott R5 Turbo versenyautót, amit később az R5 Turbo 2-es követett a sorban. Most pedig a folytonosság látszatát megtartva itt az R5 Turbo 3E, ami azért egy kicsit mégis más, mint az elődök: villanymotorok hajtják.

Méghozzá a hátsó kerekeit, mindegyiket egy-egy 190 lóerős példány, amelyek közösen 380 lóerőt és 700 Nm-t hoznak össze. A 3,5 másodperces 0-100-as sprint sem rossz, de az igazi mókát a hátsó kerekek kipörgését lehetővé tevő driftmód jelenti.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 117

Videójátékok hangulatát idézi a belső dizájn

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 118

Két darab villanymotor hajtja a hátsó kerekeket

És ez áll igazán jól a játékautónak látszó, kívül-belül vad színekkel és grafikákkal operáló 1500 kilogrammos járgánynak, ami ránézésre olyan, mint egy jól sikerült R5-karikatúra. A formáról üvölt, hogy rokonok a klasszikus Renault 5-tel, és a dizájn a végletekig túltolja a sportosságot az irgalmatlan széles gumikkal, a színezett plexiablakokkal, és a bitang méretű hátsó szárnnyal, rengeteg ráaggatott akciókamerával, LED-es hangulatvilágítással. További technikai részletek itt olvashatók:

Renault 4EVER Trophy

Más tészta az újkori R4-es, amelynek őse legalább annyira jellegzetes és messziről, szemüveg nélkül is felismerhető, mint az R5-ösé. A több mint 100 országban forgalmazott – a világon 195 és 251 közötti ország található, attól függően, hogy ki melyiket fogadja el, tartja annak – és 8 milliónál is több példányban gyártott modell utódja, illetve annak tanulmányváltozata a Renault 4EVER Trophy már nem hasonlít annyira az eredetire, mint az R5-ösből kitenyésztett, fenti driftgép.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 120

Négy méternél egy kicsit hosszabb az új, elektromos R4 tanulmányautó

A 4160 milliméter hosszú, 1950 mm széles, 1900 mm magas, 2570 mm-es tengelytávolságú autó már a 4 méteren túli kategóriában próbálhat szerencsét, amikor majd elkészül belőle szériaváltozat. Ez az a kategória, amiben szinte alig van kockázat, szinte mindent el lehet adni, pláne ha még elektromos hajtás is jár a divatos forma mellé. És a 4EVER Trophy esetében jár is, a CMFB-EV platformra épülő tanulmány teljesen elektromos hajtású. 

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 121

Talán ez a leginkább olyan része, ami az ős R4-esre emlékeztet

Bár formaterve látszólag messze áll az ősétől – az eredeti R4-es bátran nevezhető korának egyik legpraktikusabb, az összkerékhajtást nem kívánó terepen is elboldoguló, magas építésű, óriási rakterű mindenesének – azért jobban megvizsgálva előtűnnek ismerős részletek, amelyek a 30 évvel ezelőtt kifutott modellen is megtalálhatók voltak.

Ilyen a hátsó lámpa formája, és a C oszlopon lévő ablakot nézegetve is feltűnhet némi hasonlóság, egy kis fantáziával a motorháztetőre költözött kapaszkodókba is beleláthatjuk az eredeti változat elején lévő lökhárítódarabot is, a modern, természetesen LED-es fényszórók is megpróbálnak kerek lámpának látszani, mint amilyenek régen voltak az autó elején. 

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 122

Kerek lámpának látszik a LED-es fényszóró

Renault Suite N°4

A teljesen új tanulmány mellett egy szinte mozgó üvegházzá vagy fényárban úszó lazulópamlaggá alakított, szintén elektromossá varázsolt régi R4-esbe is beülhettünk még a Párizsi Autószalon megnyitója előtt.

A Renault Mathieu Lehanneur formatervezővel együtt álmodott új testet az R4-esnek, amely rikítósárga belsejével, plüsskárpitjával, derékpárnájával nagyon mókás járgány már az első ülésekben ülve is – amúgy megdöbbentően kicsik voltak régen az autók, amivel leginkább ilyenkor szembesülhetünk, amikor 30-60 éves autókba ülünk – de az igazi királyság hátul hemperegni, az üvegtető alatt.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 123

Aki szeretné átérezni, milyen egy terráriumban lakó varánusz egy napja, töltsön el egy napot ebben az autóban

Szerencsére az sem nagy baj, ha valakinek kilóg a lába, mert álló helyzetben az autó hátuljából kihúzható falappal további tér nyerhető a komfortos és stílusos henyéléshez. Orrán kicsit furcsa az összegyűrt alufóliára hasonlító borítás, és a kasztni gránitmosogatókra emléketető textúrája is nagyon egyedi. 

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 124

Pihepuha sárga plüss mindenhol

Renault Air4

Aki viszont a lazulás helyett egy nagy adag adrenalinra vágyik, annak a terem másik sarkában parkoló, szintén az R4-re hasonlító dobozos, drónszerű valamit ajánlom. A tavaly novemberben bemutatott, karbonból és műanyagból készült quadcopter felnyitható kasztnija egy kerti kempingszéket rejt, ami valószínűleg a tömegcsökkentés miatt ennyire puritán.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 125

Vicces a hipermodern quadcopter testre húzott öreg autót idéző karbondoboz

A négymotoros, egyszemélyes, apró csomagtartóval is rendelkező Renault Air4 a látszat ellenére állítólag repülni is képes, a 220 kilogrammos jármű az adattáblája szerint legfeljebb 350 méter magasra száll fel, és 2 óráig bírja egy szusszal, amihez 4 darab, egyenként 22 Ah-s lítiumpolimer-akkumulátor adja az energiát.

A négymotoros, négy darab légcsavarral felszerelt jármű maximum 94 km/órás vízszintes sebességre képes az egyenként 96 kg-nyi felhajtóerőt termelő légcsavarokkal. Valószínűleg nem ez lesz a jövő Renault 4-ese, de a látványos jószág jól passzol a modell hatvanadik évfordulójára készülő különféle extrém járgányok sorába.

Öreg vagy inkább repülő autót szeretnél? 126

A felfelé nyíló ajtónál menőbbre vágysz? Itt a felfelé nyíló kasztni

Mozgóképen az R4 ihlette quadcopter: