Talán nem minden olvasónk értesült róla, de ezen a héten fut a Párizsi Autókiállítás, a Salon de l’Auto a párizsi expoterületen. Mint a világ oly sok exponált pontjára, az itteni vásárvárosba is jutott a hétfői sajtónapon temérdek szelfiző pojáca, akiknek ez csak érdekes kulissza személyes nagyságuk sokadszori megörökítéséhez.

Hiányzó nagy nevek, érkező kínaiak

Pedig volna mit megmutatni, még akkor is, ha erősen foghíjas a kiállítók sora. Nagy európai márkából kevés vesz részt, nem állított ki a többek között az Alfa, a Citroën, a FIAT, a Ford, az Opel. Nem jöttek el a japán autógyártók, a német prémiummárkák és a Volkswagen-konszern leányvállalatai sem.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 1

Mivel a legtöbb itthon meghatározó autómárka távol maradt a Párizsi Autószalontól, nem voltak tucatszám minél hamarabb bemutatandó világújdonságok sem. A kegyelmi pillanatot kihasználtam arra, hogy elbeszélgessek az Alpine műszaki fejlesztési alelnökével, Robert Bonetto úrral, akinek a táncrendjében szerzett nekem egy helyet a Vezesst Párizsba meghívó Renault-importőr.

Hagyományos leleplezés Párizsból. Amatőr felvétel! Ebben a cikkben részletesen, szép fotókkal bemutatjuk az R4Ever Trophy tanulmányautót

a videó a hirdetés után indul

A kasztni a régi, a technika új

Az interjú apropója az A110 E-Ternité koncepcióautó, egy akkumulátoros elektromos kísérleti autó a körülrajongott A110 alapjaira és karosszériájával, de akkutömbökkel és villanymotoros hajtással, amiről szó sem volt a középmotoros sportautó koncepciójának rögzítésekor.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 65

Lancia raliautók fogadtak egy olasz VPN-szolgáltató standján a 6-os csarnokba érve. Alákukucskálva látszott, hogy a B-csoportos Delta S4-ből hiányzik a hajtása, a 037 és a Stratos nem tűnt hiányosnak

Nyáron a Transalpinán is mentem az A110-zel és nem hiszem, hogy annál nagyobb autós élmény fog érni közúton, amit a hot hatch-ek teljesítményszintjét meg nem haladó, de csak 1100 kilós és középmotoros sportautó adott.

Épp a konstrukció kivételessége miatt érdekelt, hogy is gondolják az Alpine-nál az elektromos átállást. 10 évvel a belső égésű motoros új autók forgalomba helyezésének EU-s tiltása előtt, már 2025-től csak elektromos új autók érkeznek a márkától, köztük a Mégane RS utóda és egy elektromos crossover is bővíti, hígítja az Alpine kínálatát, ami most az A110 különféle verzióiból áll, köztük az új A110 R-ből.

Párizsi Autószalon: csak ezen a héten

Harsogjon bármit a propaganda Nyugat-Európa hanyatlásáról, nekem a nyugat és benne Párizs továbbra is valamivel vonzóbbnak tűnik, mint Cseljabinszk vagy Vlagyivosztok. A francia főváros nemcsak egy misét ért meg a katolikus hitre áttérő IV. Henriknek, egy látogatást is bőven megérhet nektek, amire plusz egy okot ad a Mondial de l’Auto.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 67

Október 23-ig látogatható a 2022-es Párizsi Autószalon

A korábbi kettővel szemben most már csak egyhetes autókiállítás október 23-áig tart nyitva. A francia fővárost északkelet-délnyugati irányban átszelő 12-es metróval juthattok el oda legegyszerűbben, a Porte de Versailles megállónál kell leszállni a hangulatos Vanves városrészben. 16-20 euró közötti a felnőttjegy ára, 7-17 év közötti gyermekeknek a belépő 8-10 euróba kerül, a 7 év alattiaknak ingyenes a belépés, részletek itt.

Nem kérdés, hogy az idei rendezvény sem dimenziójában, sem fényében nem éri el a 2018-ig tartó grandiózus korszakot, de azért is jó megnézni, mert az utolsó nagy nemzetközi autókiállítás lehet a Fény Városában. A Stellantis-konszernből a Peugeot és a Jeep maradt meg fajsúlyos kiállítóként, de a területet a Renault-csoport uralta a Renault, a Dacia és az Alpine standjával, kiegészülve az együléses járműtől valódi autóig érdekes mobilitási szolgáltatásokat kínáló Mobilize jelenlétével. Ázsiából viszont itt volt többek között a kínai BYD, a Great Wall, az Ora, a WEY és a vietnámi Vinfast, amely márkák részben már jelen vannak néhány európai országban, részben most készülnek piacra lépni.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 68

Idén feltűnően sok kínai autómárka állított ki. Ezen a Panamera-utánérzésen már túlhaladhatott az ottani autóipar, legalábbis a párizsi standokon akadtak ígéretesebb autók, mint a képen látható Ora The Next Cat

Nagyon sajnálnám, ha így lenne, egy 1898 óta megtartott eseményről van szó, amit először a Tuileriák Kertjében rendeztek meg, majd a Grand Palais volt az otthona. Sokáig kerékpárokkal és motorkerékpárokkal együtt állítottak ki az automobilok gyártói, idén pedig Paris Motor Week néven az autós háttéripar szereplőivel és autóipari beszállítókkal közös a szalon.

Hogy lehet könnyű egy elektromos sportautó?

Az elektromos átállás eldőlt, főleg az európai flottaemissziós határértékek miatt, de a konszernt vezető Luca De Meo is elég egyértelműen kijelölte az irányt a prémiummárkának: „Azért akarom elektromossá tenni az Alpine-t, hogy megőrizhessem ezt a nevet az örökkévalóságnak” – nyilatkozta még nyáron.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 69

Nagyrészt új az autó elektronikája, az A110 elektronikai struktúrája nem volt felkészítve elektromos hajtásra

Egyelőre az Alpine villanyügyi fejlesztései egyetlen publikus eredményben manifesztálódnak, a márka 60 éves évfordulóján, idén nyáron a Francia Nagydíj előestéjén bemutatott A110 E-Ternité koncepcióautóban. Erről az autóról beszélgettünk a 6-os csarnokban, az Alpine párizsi standján, a kocsi körül.

A sajtóközlemény szerint az autó egy „rolling laboratory”, tehát nem lesz belőle utcai autó, legalábbis az aktuális generációból nem. Az első elektromos Alpine A110 azért készült, hogy a súlycsökkentésre és sportosságra felesketett gárdának legyen tapasztalata az akkumulátoros elektromos hajtással egy sportkocsiban, mert előbb-utóbb meg kell csinálniuk.

Nem akartam megforgatni a kést Bonetto úrban a villanyautós dagadás kapcsán, mert el tudom képzelni, milyen önfegyelem kell ahhoz, hogy a fejlesztőcsapat beletegyen négy mázsányi akkumulátort abba az autóba, amely évek munkájával, rengeteg mérnöki finesszel, drága anyagokba invesztálva lett 1,1 tonnás.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 70

Kívülről alig vannak jelei az A110 E-Ternité villanymotoros, akkumulátoros hajtásának. Az egyik a kipufogócső hiánya

Akku: 392 kg. Súlygyarapodás: 258 kg

Mivel a 242 lóerős, 300 Nm nyomatékmaximumú villanymotor önmagában jóval könnyebb a turbóval, annak nyomásszabályozó perifériájával és a motor kipufogógáz-utánkezelésével súlyosbított benzinesnél, a 258 kilogrammnyi hízás csekélyebb a folyadékhűtésű akkumulátor 392 kilójánál.

1378 kilós az Alpine első elektromos sportautója, körülbelül az a három mázsa veszett oda, amivel a benzines Alpine 110 könnyebb tudott lenni, mint egy Porsche 718 Cayman. Kétüléses, középmotoros sportautók között ez egy világ, de ha úgy vesszük, az elektromos Alpine A110 E-Ternité még mindig csak ott tart, mint a legközelebbi konkurens négyhengeres benzinessel. Az akkumulátoros villanysportautók között megmaradhat az előnye, amit most a benzines a belső égésű motoros Caymanok, Suprák, 400Z-k között élvez.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 71

12 akkumodult sikerült bepréselni a benzines A110-ből átvett karosszériába, négyet az orrba, nyolcat a farba

12 akkumodult sikerült bepréselni a benzines A110-ből átvett karosszériába, az E-Ternité konstruktőrei négynek találtak helyet az autó orrában, nyolcnak a farában. Az akkucellák és a modulok is a nagyobb akkus Megane E-Techből származnak, amelyet nemrég teszteltünk.

Ezzel az elrendezéssel minimálisan módosult csupán az autó súlyeloszlása. Robert Bonetto a szériaautóra 43:57-es arányt mondott az első és a hátsó kerekek között, az elektromosra 42:58-at, ami még jót is tehet gyorsításkor és fékezéskor a dinamikus átterhelődés miatt.

Villanyautó, de van benne váltó

Motorként a villany-Megane-ban 218 lóerős villamos gép szolgál, csak itt feljebb mentek a terheléssel. Egyes elektromos autóknál a gyárak által kommunikált csúcsteljesítmény csak igen rövid időre érvényes, mert a túlmelegedés elleni védelem hamar visszacsavarja a motorból kivehető csúcsteljesítményt. A tartósan leadható lóerőadatot Robert Bonetto sem árulta el, de biztosított arról, hogy itt nem 20-30 másodpercekre 242 lóerős a motor, hanem percekig hajtható csúcsterheléssel.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 73

Nagyon nehéz volt a kész karosszériában elhelyezni a 12 akkumodult és hűtésüket

Az autó adatlapja szerint 4,5 mp a gyorsulás 100-ra, de mégis 250 km/óra az A110 E-Ternité végsebessége. A legtöbbször egyfokozatú erőátvitellel megvalósított elektromos autók áttételezése mindig kényszerű kompromisszum az élénk gyorsulás és a városon kívül is gazdaságos motorterhelés között, emiatt is vannak leszabályozva az elektromos autók többnyire 135-180 km/óra közötti sebességnél.

Az elektromos A110-nél a jó gyorsulás vagy nagy végsebesség dilemmáját ugyanúgy oldották fel, mint a Porsche a Taycannal: egygangos erőátvitel helyett kétfokozatú automatikus váltót építettek be, ami szerkezetileg egy kettős kuplungos sebességváltó. Egyedi konstrukció, csak néhány alkatrésze közös a sima A110-ben lévő Getrag DW30 dupla kuplungos automatával.

Nézegettem a kiállított autó gumiabroncsainak oldalfalát, hogy találok-e rajta jelzést, ami alapján a villanyautó többletsúlya miatt speciális gumik kellenének az Alpine A110 E-Ternité tanulmányra, de nem. Sima erősített oldalfalú Michelin Pilot Sport4S gumija van, amilyen a benzines szériaautókon is. A súlytöbblet miatt csak a hátsó futóművet kellett megerősíteni, itt újak az alsó lengőkarok, eltérőek a rugók és az itt Öhlins lengéscsillapítók is.

Fájhat ugyan, de muszáj lesz villanyautóra váltani 74

Nemcsak a sportautó válik elektromossá, a kompakt egyterű is a Renault Scenic Vision tanulmányautó alapján. A CMF-EV padlólemez a Megane E-Techből ismert, a villanymotor 218 lóerős

Célok: 500 km és 1320 kg

Bonetto szerint az ügyfelek hatótávigénye egy sportautótól legalább 500 km a WLTP-ciklusban mérve, amit a nettó 60 kilowattórás akkucsomaggal 420 km körül járó prototípus még nem tud.

Emiatt a készülő széria-sportautónál a legfontosabb az aerodinamika és a hatásfok javítása, amivel mérsékelhető a szükséges akkuméret és közelebb kerülhet az elektromos sportautóra házon belül kitűzött 1320 kilós súlyhatár. Még pár év, és kiderül, hogy elektromos hajtással az A110 utóda mennyire tud közel maradni a mostani nívóhoz vagy a kényszervillamosítással lerombolja saját szobrát.