Történelmi szerepet töltött be a Nissan Leaf az autóiparban. Az első olyan megfizethető (nem olcsó, de széles tömegek számára elérhető) elektromos személyautóként futott be karriert, amely világszerte hirdette, elfogadottá tette és bő félmilliós darabszámával bizonyította ennek a régről újra előhalászott hajtásláncnak a létjogosultságát a 2010-es évtizedben.
Joggal és kíváncsisággal várta a villanyautózásra nyitott világ az utódját, amely végre itt van, megérkezett Magyarországra is az Ariya. A legelső példányok már kelletik bájaikat a hazai Nissan-szalonok előtt, a kereskedők gyorsan fel is dobták az első hirdetéseket a Használtautó.hu-ra.
Rápillantva az ajánlatokra sajnos egyből mellbe vág az áruk. 28-30 millió forint per autó!
Mielőtt bárki a szájára venné a megfizethető villanyautó (vagyis egykor a Leaf) gyártójaként a Nissant, hogy hát mennyire elszálltak az árral:
1, tényleg durva ez az összeg,
2, semmi egyedi nincs benne, teljesen általános a drágulás, minden új elektromos autó ára jelentősen megemelkedett a közelmúltban.
Cikkünkben most megmutatjuk, hogy honnan hová emelkedtek az elektromosok árai, az őket forgalmazó importőrök pedig az okok mellett azt is elmondják, az árcédulák vastagodása mellett az áram-, és benzinárakat mozgató globális és hazai történések miként hatottak a magyar szalonokba betérők vásárlási kedvére.
24,4 millió forint ma az új villanyautók átlagára
2021 októberében 7,99 millió forintért még lehetett venni idehaza új Leaf-et, ma 14,49 millió forintról indul, pedig csak egyetlen év telt el azóta. Önmagában sokkoló különbség, ráadásul ez a közel tizenötmilliós összeg messze átlag alatti villanyautóár 2022 őszén. Az Ariya 28 milliós árcédulája sajnos közelebb áll a magyar piac jelenlegi átlagához.
„Míg a hagyományos modellek átlagára jelenleg 15,7 millió forint körül van, addig a tisztán elektromosoké 24,4 millió forint a teljes magyar autópiacot nézve” – ismerteti a valóságot a Vezess olvasóival Bujáki Zsolt, a Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója.
A Nissan Leaf, a Volksvagen ID.3 vagy éppen a Hyundai Kona EV tavaly őszi árában persze még benne volt az állami támogatás is, ami eltűnt, se híre, se hamva következőnek. Amint alább írjuk, központi szubvenció mellett sem maradtak volna a tavaly őszi árak, számos egyéb oka van az elmúlt egy esztendőben meghökkentő szintre emelkedett drágulásnak.
Nézzük meg a konkrét összegeket! Táblázatunkból szándékosan kihagytuk a prémiummárkás villanyautókat, csak az olcsóbb, nagyobb darabszámban fogyó modellek közül mutatjuk meg több mint féltucatnyinak a tavaly őszi és a jelenlegi alapárát, amelyekből ugye 2021-ben még levágott az állam is 2,5 millió forintot.
Vagyis az e-UP 6,39 millióért volt hazavihető tavaly (a mostani 11,65 millió helyett), a Hyundai Ioniq5 12,49 millióért (a mostani 19,39 millió helyett), a Renault Zoé 7,05 millióért (a mostani 15,09 millió helyett) és az említett Leaf pedig 7,99 millióért (a mostani 14,49 millió helyett).
Alapár (millió forint), 2022 október |
Alapár (millió forint), 2021 október |
|
Nissan Leaf | 14,49 | 10,49 |
Renault Zoé | 15,09 | 9,55 |
Dacia Spring | 8,8 | 6,49 |
Volkswagen e-Up | 11,65 | 8,89 |
Volkswagen ID.3 | nincs ár, nem rendelhető | 14,12 |
Skoda Enyaq | 21,32 (179 LE) | 14,73 (148 LE) |
Hyundai Ioniq 5 | 19,39 | 14,99 |
Hyundai Kona EV | 13,99, nem rendelhető | 10,99 |
Kia EV6 | 20,89, nem rendelhető | 16,19 |
Az állami támogatást beleszámítva (bele kell, hiszen ez volt a hazai valóság 2020-ban és 2021-ben) egyes modellek a jelenlegi ár felének környékén voltak megvehetők a magánszemélyek számára nem is olyan régen. De enélkül is látunk 30 százalékos áremelkedést ennyire rövid idő alatt.
Hangsúlyozzuk még egyszer, az áremelkedést mutató táblázatba a hazai kínálat olcsóbb villanyautóit vettük bele, és nem szerepelnek benne a jellemzően 20-30-40 stb. milliós BMW-k, Volvók, Mercedesek, Audik, ahogy a Lexus, a Jaguar vagy a Porsche modelljei sem. Csak árban a kínálat alja.
Számos fájdalmas, ismert ok a drágulásnál
„A magas gyártási és szállítási költségek, és az alapanyaghiány (elektromos autók esetében a lítium árának növekedése is) az egész autóiparra hatással volt. Beszerzési áraink jelentős növekedésének, illetve az euró/forint árfolyam romlásnak köszönhetően kénytelenek voltunk folyamatos áremelést végrehajtani az elmúlt egy évben” – mondja Mihályi Norbert, a Nissanokat forgalmazó importőr aftersales igazgatója. A márka villanyosaival szimpatizálókat nyilván nem vigasztalja, hogy a modellkínálatuk egészét érinti a drágulás.
Az autóipart sújtó csiphiány az elektromosok gyártásába még fájóbban nyúl bele, „így az árak is jobban emelkedtek, mint a hagyományos motorok esetén, kb. 10 százalékponttal. Nyilvánvalóan fontos tényező még az ukrán háború és az általa generált alkatrész- és nyersanyaghiány, és persze a forint gyengülése, valamint az infláció” – folytatja az áremelkedés okainak sorolását Bujáki.
Nem döntő szempont az energia ára
Számos olyan esemény történt az elmúlt egy évben idehaza, amelyek az autóárakon felül megrángatták a személyautók üzemanyagainak az árát is a benzintől az áramig. Miközben a 95-ös alapbenzinre és a gázolajra egy éve hatósági árat vezettek be 480 forinton, tavasszal a legnagyobb köztéri töltőhálózatot üzemeltető Mobiliti 33 százalékos áremelkedést jelentett be, tegnap pedig a Mol Plugee emelt ismét, idén már másodszor árat. Ezalatt egész évben lógott a levegőben a benzin és a gázolaj esetén a 600-700 forintos piaci ára, ami ki tudja, mikor hullik a belső égésű motorral hajtott autók tulajdonosainak a nyakába.
A hazai piacon 70 százalékos aránnyal legnagyobb újautó-vásárlónak számító cégek egy ideje már ezt a méregdrága üzemanyagot tankolják, vagyis számukra az üzemeltetési költségek – főleg a nyilvános töltőket használva – manapság kisebb előnyt jelentenek, mint egy éve. Bujáki Zsolt szerint a hazai energiaárak még sincsenek érdemi hatással az új villanyautók vásárlására.
„Nem tapasztalunk összefüggéseket a kérdéses pontok között, akinek elektromos autó kell, az megveszi mindentől függetlenül. Az érdeklődés növekedése kimutatható mindkét csoportnál, a cégeket motiválja még az is, hogy nem kell ezekre az autókra (BEV) cégautó adót fizetni. A magánügyfelek főleg a használt modelleket keresik, míg a céges ügyfelek külföldi központjainak „zöldítési” politikájának megfelelően egyre bővítik elektromos flottájukat” – állítja a Porsche Hungaria kommunikációs vezetője, azt ugyanakkor elismeri: „valószínűleg nem segíti az elektromos átállást” a villanyautók és a hagyományosak közötti árkülönbség.
Hiába méregdrága, hiába vennék, alig van villanyautó
„Köztudottá vált, hogy nem lesz többé állami támogatás, ezért elkezdtek folyamatosan jönni a vásárlók, a kivárás időszaka megszűnt” – ezt már Telbisz Dóra mondja, a Hyundai hazai forgalmazójának megbízott marketing- és kommunikációs vezetője szerint nem az autók ára a probléma, hanem, hogy alig vannak elérhető, sőt megrendelhető kocsik.
Az elmúlt időszakban ugyanis a gyár folyamatosan csökkenteni kezdte a számukra elérhető darabszámot. „De az érdeklődés – a folyamatosan emelkedő árak ellenére – továbbra is növekedett. Így érkeztünk el 2022-ben oda, hogy minden egyes idei évre allokált Kona EV és Ioniq 5 már értékesítésre került, és 2023-ban várhatóan még kevesebb elérhető darabszám lesz. ” Telbisz Dóra tapasztalatai szerint a magánszemélyeknél az elektromos autók iránt való érdeklődés ennek ellenére folyamatos.
Csak a mi nyolcautós táblázatunkból három jelenleg nem elérhető. Hiába a brutálisan megemelkedett árak, az Év Autója Kia EV6-ból, a régi nagy kedvenc Kona EV-ből, és az eredetileg az egész Európa meghódítására szánt ID.3-ból jelenleg rendelni sem lehet.