Jó minőségű, elérhető árú használt autót találni egyre nehezebb feladat, ebben segítenek szakértő kollégáink a levélben érdeklődő olvasóknak.
Öreg autót külföldről?
Olvasónk kérdez
Kedves András,
Autóvétel előtt állok. A Volvo 740/940,VW Passat B3 és Opel Senator B érdekelne. Mindegyik esetben az automata, benzines variáció jöhet csak szóba, minimum a közepesen erős motorokkal. Melyik lenne a legbölcsebb választás kényelem, biztonság, vezethetőség, megbízhatóság és tartósság szempontjából?
Rozsda, rohadás melyiknél lehet? Típushibák, ill. amikre vásárlásnál oda kell figyelni a fentebb említett járműveknél? Mennyi lenne a várható fenntartási költség, illetve a forgalomba helyezés? Mert a jármű külföldről lesz behozva.
A másik dolog pedig az lenne,hogy mik a sajátosságai, jellemzői a holland és a belga autóbehozatalnak, hogyan néz ki pontosan?
Köszönettel
János
Szakértőnk válaszol
Kedves János!
Három ennyire ritka és koros autótípusnál nagyon nehéz jellemző hibalehetőségekről beszélni, mert jóval több mint 20 éve nincs gyártásban egyik sem. A legőszintébb azt mondanom, számítson rá, hogy bármi is elromolhat bennük. Így az a lényeg, hogy az adott autónak milyen az előélete, milyen javításokon van túl.
Korróziós szempontból a 900-as Volvók a védelme a legjobb és a Senatoré a legrosszabb a trióból, az alábbi cikkben részletesebben bemutatott Passat B3 a kettő között mozog.
Mivel a két hosszmotoros és hátsókerekes nagyautó nagyon más világ, mint a keresztmotoros és a Syncro-modelleket leszámítva elöl hajtó Passat, a malacorrút engedném el először és a másik kettő felhajtásába ölnék pénzt és energiát.
Mivel mindkettő nagyon ritka, mielőtt Belgiumba és Hollandiába indulna értük, elmennék hazai klubtalálkozókra, bekapcsolódnék adekvát Facebook-csoportokba, hátha van itthon eladó Senator B vagy 900-as Volvo, ami megfelelő. Ezzel rengeteg időt, pénzt és vesződséget megúszhat, tekintve, hogy 35 illetve 32 évvel ezelőtt bemutatott autókra vadászik.
A behozatal költségeiről itt tájékozódhat pár kattintással: A regisztrációs adó Senator és a 940 esetében is igen magas lesz, mivel a nagy hengerűrtartalomhoz rossz emissziós osztály társul, Euro 1-nél jobb besorolású motorjuk nem volt. Csak a nagyságrend érzékeltetésére: a 2969 köbcentis motorral egy 1991 januári Senator 3.0i regadója 518 662 forint.
Uniós országként a hollandiai és a belgiumi behozatal nem különbözik érdemben attól a folyamattól, mintha Németországból vagy Ausztriából hozna haza használt autót, így ezt a cikkünket ajánlom figyelmébe:
A forgalomba helyezés hivataljárását és a vizsgáztatást rábízhatja szakemberre is, ami legalább 30 ezer Ft többletkiadás, de ha majdnem nulláról kezdi a tájékozódást, amit levele sugall, akkor megérheti, mert rengeteg macerától megszabadul és nem kell a vizsgahelyszínre trélereznie az autót. A műszakihoz „bérelhet” P-rendszámot is, de erről erősen lebeszélném a művelet kockázatai miatt.
A várható fenntartási költségekről nem tudok mit mondani, mert a szervikiadások nagyrészt a szerencséjétől függenek, attól, milyen autót választ, mennyire nyúl mellé vagy vásárol szerencsésen. Egy automatikus váltó felújítása most kb. 600 ezer és 1,5 millió Ft között mozog a szükséges ráfordítástól függően, a fogyasztási értékeket pedig az egyes motorváltozatok teljesítményét megadva le tudja szűrni a Spritmonitor.de oldalon.
Sajnos egyetlen B Senator van fent a 177 lóerős, 12 szelepes 3.0i motorral, ennek átlaga 11,1, Omega A-t is csak egyet találtam, itt 10,3 liter/100 km a napló szerinti átlag, tehát valami ilyesmire számítson városon kívüli használatban. A legyakoribb, 131 lóerős 940-es a hengerenként kétszelepes B230-as motorral benzinből 10,2, autógázból 11,96 litert fogyaszt átlagosan 100 km-re.
Én mindkét típust nagyon szeretem és megőrzésre érdemes limuzinnak tartom. Sok örömöt kívánok az autóval, akár a B Senator, akár a 900-as Volvo lesz a befutó!
Üdvözlettel, Szörényi András
Autópályára milyen benzinest vegyek?
Olvasónk kérdez
Kedves Vezess Csapat, Szörényi András, Varga Tibor,
Nagyon szeretem a cikkeiket, videóikat, azt gondolom, hogy a kiemelkedő minőség mellett igazán hiánypótlóak is!
Részben pont emiatt is írok, hogy megkérdezzem, terveznek e külön foglalkozni a kialakult őszi helyzet miatt (dráguló üzemanyagárak, bizonytalanság) a mostani használtautó piaci körképpel. Egyre több helyről hallom, hogy benzines autókba kezdenek el gondolkodni és a használtautó piacon is úgy látom ezek cserélnek gazdát gyakrabban – ugyanakkor folyamatosan szűkül a kínálat és kevesebb az eladó.
Jelenleg autóvásárlás előtt állok és nagyon sokat segítene, ha egy autószakértő válaszolna azzal kapcsolatban, hogy milyen autót érdemes most keresni. Tudom, mindenki ilyen kérdést tesz fel és mindenki a ‘tökéletes verdát’ keresi, de minél többet olvasok és nézek utána a dolgoknak annál bizonytalanabb kezdek lenni :))
Az autót amit keresek/keresünk, főleg vidéki utakra, autópályán/autóúton használnám (80% városon kívül, kb 400 km kéthetente és kb 1x egy héten Pesten). Erre régen saját magamnak a válasz biztos az lett volna, hogy vegyek egy diesel motorú autót, de a mostani helyzet miatt (és az egyre problémásabb konstrukciók miatt) már félek belefogni és inkább benzineseket nézek. ‘Sajnos’ a szedánok, lépcsőshátúak tetszenek (barátnőmnek is), pl 2000 köbcentis motorral: Mazda 6 (bár itt a 2.5 is tetszik), Honda Accord, BMW-k.
Az évjárat kapcsán pedig örülnék, ha legalább 2009-2010-es lenne, árban pedig a 2-3 millió között lenne jó tartani (de múltkor eljutottam -igen gyorsan-a keresések között, hogy már a 4-4,5 milliós autókat nézem, úgyhogy már nyitott vagyok a drágábbra is, ha az jelentős évjárat/minőségbeli ugrás… Jelenleg egy 28 éves 323F-es Mazdát használok, ami a hosszú évek alatt a szívemhez nőtt, de most már le szeretném cserélni egy újabbra :)
Köszönöm,
Üdv,
Zoli
Szakértőnk válaszol
Kedves Zoli!
Köszönjük leveledet és bizalmadat, amivel kitüntetsz bennünket! Én szigorúbb lennék az ársáv tartásával, mert különben nagyon nehéz lesz autót venni, ha kétmilliós és 4,5 milliós autók is játszanak. Ha mégis elmész négymillióig, a legracionálisabb autó dízeles fogyasztással, de a szívó benzinesek megbízhatóságával a második generációs Suzuki Baleno. 3,5 és 4 millió között mennek most, de a magyarok elszegényedésével nem ebben a sávban számítanék az árak olvadására, nagyobb alkulehetőségre, mert itt nem várhatók kiszámíthatatlan szervizköltségek, tervezhetetlen kiadások a normál karbantartáson felül. A Balenóról nemrég írtunk:
Könnyűsége miatt jól megy a szívó benzines is, a kettős tömegű lendkerék nélküli turbós motorral pedig repül a Baleno, de az nagyon ritka autó.
A kétmilliós sávban a faceliftes, 2005 utáni Mazda6-ból egy déli eredetű, olasz-spanyol vagy más ok miatt nem rozsdás jó lehet, de itt sajnos mind az 1,8-as, mind a 2,0 literes motor eheti az olajat és ha a kipufogóvéget gondosan tisztára törölték, akkor az olajevésnek nehezen látod nyomát, amennyiben az eladó nem árulja el őszintén a valós olajfogyasztást.
A saját kétmilliómat lépcsős háttal 1,6 literes Volvo S40-ra költeném, mert ez a Ford motor nem zabálja az olajat, jó stabil, nincsenek vezérlésmódosítós meg egyéb beépített bajai és városon kívül az áramvonalas szedánban országúton 6,5-8 liter között mozog a fogyasztása 100 km-re.
De ha ezek szerint nem szorít a cipő, akkor nem drágább és fiatalabb autót vennék, hanem egy élménytelibb S40-et, tehát az öthengerest, akár a 140, akár a 170 lóerős motorral. Ha az előbbi lesz, az elvileg szoftveresen felhúzható 170 lóerőre, mechanikai változtatások nélkül. Ez egy erős, szerethető, nagyon szép hangú, finoman járó motor és városon kívüli forgalomban minimális a többletfogyasztása az 1,6-oshoz képest, ha azonos sebességgel hasonlítjuk össze.
Az alábbi cikkben volt szó a 2008 utáni Mitsubishi Lancerrről is ajánlott autóként:
Akár 1,5, akár 1,6-os motorral jó választás, ám jóval nyersebb, kevésbé kényelmes autó, mint a Ford rokonság miatt kedvező alkatrészárakkal megáldott, de a volvós belső térrel érdemben megszépített és a kortárs Focusoknál sokkal jobban felszerelt S40. Az S40-ből lehetőleg nem vennék xenon fényszóróst, mert sokkal drágább a cseréje, javítása, mint a sima halogénesé, de épp a nagyrészt városon kívüli használatra egy autóhoz fontos az erős motor, a jó ülés, a jó hifi mellé az erős fényszóró is, amiből a xenonos S40-nel mind a négyet kipipálhatod, ha a 2,4 literessel veszed.
Mivel leveled alapján nem a Chevy Cruze vagy a J Astra szedán dobogtatja meg a szívedet, hiába racionális limuzinok polgári használatra, mérlegeld esetleg a 2002 utáni Mercedes CLK-t is, amely nagyon kényelmes, igazán biztonságos és a kortárs C-osztállyal szemben elfogadható korrózióvédelmű autó. Nagy előnye, hogy nem az a réteg szeretett bele, aki aztán lerúgja, tehát a kétmilliós sávban is találhatsz valóban szép és rendesen szervizelt autókat. Ebben a tekintetben nagyon más a CLK-s kultúrkör, mint az eladó E46-os BMW-k zöme. A 209-es kódjelű CLK-ról itt olvashatsz:
A CL7-es Honda Accord szerintem is nyerő, bár nagyon büszke az ára. Finom konstrukció jó minőségben, a Mazda6-nál könnyebben találhatsz belőle nem rozsdásat, szóval erről sem beszélnélek le. Itt olvashatsz róla:
Ebben a cikkben megtalálod a videós átvizsgálást is Varga Tiborral a 2002-2008 közötti Accordról.
Remélem, tudtunk segíteni!