A régi idők hírei érdekességként hatnak gyorsan változó világunkban. Hírturkáló rovatunkban évtizedenként tekintünk vissza az adott év aktuális hónapjának eseményeire, és kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak vélt információt.
30 éve történt – Villanyautót kapott az olasz környezetvédelmi miniszter
Ma már elkerülhetetlennek látszik, hogy Európában a belső égésű motorok hanyatlása következik. Bár a töltőhálózat még rémesen foghíjas, az elektromos autók méregdrágák, és arányuk a teljes autóállományban elenyésző, azért a szándék nem új. A környezetvédelemmel foglalkozó szakemberek már 30 éve is ezt az irányt jelölték ki, igaz, sokkal szerényebb eszközökkel, erről szól az MTI tudósítása 1992-ből.
Róma, 1992. november 20. péntek (MTI-tud.) – Carlo Ripa di Meana olasz környezetvédelmi miniszter hivatali gépkocsija ezentúl egy elektromos meghajtású Fiat Panda. A gépkocsit Cesare Annibaldi, a Fiat public relations igazgatója adta át a miniszternek csütörtökön. „A városban ezentúl csak ezzel közlekedem hivatali utakon, így a kormányülésre és a parlamenti meghallgatásokra is ezzel megyek” – jelentette a miniszter.
A Fiat már közel egy éve árulja az elektromos Pandát, amely a világon az első, kereskedelmi forgalomban kínált villanyautó. Eddig mintegy 100 példányt adtak el belőle, többnyire cégeknek. Panda Elettrával jár Giovanni Agnelli, a Fiat elnöke és Cesare Romiti, a vezérigazgató is.
A kisautó ára 25 millió líra, vagyis egy luxus Alfa Romeo árával vetekszik. 100 kilométer tehető meg vele két töltés között, amely 6-8 órát vesz igénybe, viszont bármilyen 220 voltos hálózati csatlakozóból elvégezhető.
„Helyes, ha a környezetvédelmi miniszter példát mutat és tiszta gépkocsival közlekedik. Reméljük, mások is követik példáját” – jelentette ki a Fiat vezetője az átadáskor.
20 éve történt – Szárnyal a Renault, Év Autója címet kap a Mégane II
Ma már egymillió forint alatt mért használt autó a Mégane II, de húsz éve a csillogó autószalonok sztárja volt, tömegek akartak a közelébe férkőzni, modern formai megoldásai, prémium utastere, a széles motorkínálat pedig Év Autója címet ért.
Hamburg/Párizs, 2002. november 19., kedd (MTI) – A szakújságírókból álló nemzetközi zsűri a középkategóriás Renault Mégane II-es típusnak ítélte oda a 2003-as Év Autója címet. A futurisztikus kivitelezésű autó 322 pontot kapott, a második helyen álló Mazda 6-os 302 pontot, a Citroen C3-as 214 pontot. Az élmezőnyben volt még a Ford Fiesta, a Honda Jazz, a Mercedes E-osztály és az Opel Vectra.
Ez az ötödik alkalom, hogy valamely Renault-modell nyeri el az Év Autója címet.
A hét európai autós szaklap által támogatott versenyt 1964 óta rendezik meg. A zsűrit 58 újságíró alkotja 22 országból. A gépkocsikat gazdaságosság, kényelem, biztonság, menettulajdonság, funkcionalitás, ár/teljesítmény arány és külcsín alapján vetik össze egymással. A luxusmodelleket nem veszik figyelembe a versenyben.
A 2002-es Év Autója díjat a Peugeot 307-es nyerte el.
10 éve történt – Havi 33 ezerbe kerül egy autó
Tíz éve mérték fel, hogy mennyit költ átlagosan autójára egy átlagmagyar. Havonta 33 ezer forintra jött ki a végösszeg, amivel ma is azonnal kiegyeznénk.
Átlagosan havi 33 ezer forintba kerül ma Magyarországon egy személygépjármű fenntartása – derül ki a Generali-Providencia Biztosító Zrt. nemrég elkészült kutatásából. Az eredmények szerint komoly különbségek vannak a budapesti, illetve a vidéki autósok kiadásai között. A kutatás során ötből négy autós mondta azt, hogy érte már sérülés a gépjárművét, ennek ellenére a megkérdezetteknek csak 26,4 százaléka rendelkezik casco biztosítással.
Az október végén elkészült 1200 fős reprezentatív felmérés szerint, átlagosan havi 32.921 forintba kerül egy gépjármű fenntartása. Minden felmerülő kiadás, a benzinköltségtől a biztosításokon át az esetleges javításokig szerepel ebben az összegben.
A felsőfokú végzettségűeknél, illetve a budapesti lakosoknál ugyanakkor már havi 40.000 forint feletti átlagos összegek szerepelnek. A megkérdezettek 13 százaléka mondta azt, hogy nem ő fedezi a gépjármű fenntartásának költségeit.
Arra a kérdésre, hogy rendelkezik-e az autós casco biztosítással, mindössze a megkérdezettek 26,4 százaléka válaszolt igennel. A budapestieknél, illetve a felsőfokú végzettségűeknél is csupán 35 százalék körüli volt ez az arány.
A kutatás során arra is keresték a választ, hogy milyen típusú sérülések érik a leggyakrabban a gépjárműveket. Minden második válaszadónak már megkarcolták az autóját, négyből egy autós már ütközött másik járművel.
De 10 százalék felett volt azoknak az aránya is, akiknek már feltörték a gépkocsiját. A megkérdezettek 6,4 százaléka mondta azt, hogy okoztak már sérülést gépjárművében az extrém időjárási jelenségek is.
A budapesti adatok ezen a téren is kiugróak voltak, hiszen a fővárosi autósok 20 százalékának törték már fel az autóját és 10-ből 4-en már ütköztek másik járművel. A kutatás egyik meglepő adatának nevezik, hogy országosan csupán a megkérdezettek 20 százaléka mondta azt, hogy soha semmilyen sérülés nem érte még a járművét, ez az adat pedig mindössze 10 százalék volt a budapesti autósok esetében – olvasható a közleményben.