VAZ 2106 és 21061: talán nem vagyok vele egyedül a saját generációmban, akinek ezek a kódjelek a gyermekkori álomautót jelölik. AI-s rendszámmal a Lada 1600 és az 1500S fontos állami- és pártfunkcionáriusok szolgálati autója volt, nagyon kevés magánember juthatott hozzá. 1200-esben felcseperedő emberpalántaként nekem az autók netovábbját jelentette.

Nagy szám volt a 2106 és a 21061

Kétszer annyi kerek fényszórója volt, mint a kohólámpás, hátul letekerhetetlen ablakú 105-ös Škodának, a 601-es Trabantnak vagy a mi Zsigulinknak. 78 lóerővel (1600) vagy 75 lóerővel (1500S) a belső sáv uraként hasított itthon, akárcsak a korábban bemutatott, barokkosabb Ezeröcsi, a 2103-as. Elegáns díszlécek ragyogtak rajta, vészvillogója és külön helyzetjelzője volt, összetett hátsó lámpája számomra maga a modern kor.

Utasterük pláne maga volt a fény s a pompa birodalma, legalábbis akkor annak tűnt, mert legfeljebb az Autó-Motorban és az Autóséletben láttam felső kategóriás nyugati autókat. Vastag alsó zajelnyelő borítást kaptak teljesen szövetburkolatú padlóval, üléskárpitozásuk nagyvilági, hangszigetelő szövetbetétet rejtett a tetőborítás, igényes burkolat bélelte a csomagtartót és fedte az olcsóbb Ladákban pőrén álló pótkereket illetve az itt is csupán 39 literes benzintankot.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 2

Képzeletben én forgattam a cifra kürtlapos kormányt, uraltam a gépet a gyönyörű és gazdagon műszerezett, fordulatszámmérővel és olajnyomásmérővel is ellátott műszerfalra tekintve. Édesanyám és nővérem hátul olvas a kartámaszos kanapén, édesapán elismerő mosollyal nyugtázza, ha a tökéletes gázfröccsel visszateszem hármasba a világ legpontosabb sebességváltójának buggyos műbőrszoknyával ékített karját, majd erőből odaverem a diktatúra vadászatban megfáradt kegyeltjeit az M24-es Volgában.

Nem gyári. Nem baj

Pár évtized eltelt az ábrándozás óta, de a 2106 és a cikkben szereplő 21061 azóta is a bűvkörében tart. Ezért volt nagy az öröm, amikor felkerestük hű olvasónkat a képeket készítő Hamvas Tamással, hogy bemutathassuk autóját.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 146

Eredetileg elefántcsontszínű volt. 385 000 km van a karosszériájában, a felújított motorban csak 35 000. Képek: Hamvas Tamás

Gábor 1500S jelű Ladája kicsit sem az a példány, amit az eredetiségfetisiszták kedvelnének, de ha nem kezd bele az egyedi autó építésébe és a kocsi felújításába, talán oda is veszett volna ez az eredetileg taxizásra befogott autó, amelyben majdnem 400 000 kilométer van. Legalábbis a karosszériájában, de erről később.

A 20161 az Ezeröcsi 1452 köbcentis motorját a Lada 1600 elegáns kasztnijával és belső terével társította. A póriasabb Ladákhoz szokott magamfajta az autót körbesétálva felfedezheti a lökhárítók gumi ütközőbakjait és műanyag végelemeit, a kerékjáratokat keretező krómfényes csíkokat és a csomagtérnyitó gomb benyomásával kívülről kulcs nélkül is nyitható csomagtartót.

Saját kezű lakatolás

Eredetileg ez az autó egy elefántcsont fényezésű Lada 1500 speciál volt. 1985 és 1989 között a Főtaxinál szolgált, ottani selejtezése után, 140 000 km-rel vette meg a mostani tulajdonos édesapja, aki tovább taxizott vele.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 147

Nemes műszerfal, gazdag műszerezettséggel. Az üléseken is látszik hogy a csodálatos kék belső nem az 1500S-é, egy 2103-as Ezeröcsiből származik

Volt az autónak LPG-s korszaka is, ami nagyon észszerű megoldás a Ladáknál az üzemanyagköltségek visszafogására, de a gázszett rég kiköltözött belőle. Parádéskocsiként a motor 100-as benzinen él, amivel 9-9,5 literből megtesz 100 kilométert, rúgva persze többet fogyaszt.

Felújításáig 350 000 km pörgött a különleges Lada 1500S-be az összesen megtett 385 ezerből. A karosszéria állapota az évtizedek múlásával sokat romlott, alapos lakatolásra szorult. A Lada Club Hungary tagjaként az autó gazdája önzetlen és értékes segítséget kapott a felújításhoz Baranyi Lajostól, a neves fővárosi Lada-restaurátortól.

Nekem sosem tűnne fel, de az oldalsó díszlécek most ragasztva vannak, mert a karosszéria saját kezűleg végzett lakatolása során a tulajdonos begittelte a díszlécek rögzítésére szolgáló lyukakat. A díszlécek kincset érnek, nem véletlenül lopták le egyszer őket a közterületen parkoló 21061-ről. Egyedi a LED-fényforrás az összes lámpában, így az indexben és a tolatólámpában is.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 149

Alulról is makulátlan. Állítható Koni-lengéscsillapítók feszessége, jól megfogják a hátul hajtó Ladák farának jellegzetes himbálását a merev tengely oldalirányú mozgása miatt

Kék belső motoros ablakokkal

Aki szereti a Ladákat, elsőre láthatja, hogy az ülések sem eredetiek, mert az 1500S magasra kihúzató első fejtámlás üléssel jutott el az exportpiacokra. Eredetileg az autó világos belső térrel jött ki a gyárból, amiről majd a hölgyek megállapítják, hogy bézs, homokszínű, drapp, vajszínű, nyers színű, tejeskávé vagy más árnyalatú-e. Itt ennek nincs már jelentősége, mert sikerült venni az autóhoz egy igazán szép kék belső berendezést, ami az oly gyönyörű 2103-as Ladák egyik ékessége.

Ne legyen rá szükség, de a Zsiguli.hu cikkében azt olvastam, hogy itt a vezetőt ütközéskor felnyársaló merev kormánytengely, Barényi Béla megfogalmazásában a Lenkradspiess helyett biztonsági csuklós kormányoszloppal ellenkormányozhat a vezető, a hátsókerékhajtás szépségébe belefeledkezve.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 150

Mindkét első ablakemelő elektromos, praktikus extra a szintén utólagos központi zár. Gyárilag ilyesmi nem létezett a korabeli Ladákhoz

Belül is nagyon sok minden változott, az életet első elektromos ablakemelő és villanymotoros központi zár teszi kényelmesebbé. Szürreális érzés egy hátsókerekes Ladában gombnyomásra mozgatni az első oldalablakokat. Nagy munka volt ilyen szépen megvalósítani az egészet, benne a kábelek átvezetésével az erre gyárilag semmilyen módon fel nem készített első ajtókba.

Harmonikatető a Twingóból

Tulajdonosa szerint nem volt különösebben nehéz a bontott Twingóból származó harmonikatetőt beszerelni, szerintem erről sokan mást mondanának. Mivel a B-oszlopok között futó keresztborda odalett a vászon tolótető beépítésével, ezt részben pótolják más erősítések.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 151

Egy Twingóból származik a bontott harmonikatető. Mivel a B-oszlopok közötti keresztborda odalett a vászon tolótető beépítésével, ezt részben pótolják más erősítések

Varázslatos a szélsusogás nyitott tetővel, a hangulat a tetőkeretes kabriólimuzinokat idézi. A kézzel hátratolható vászontető szép időben imádnivaló extra, ha már a Lada nem kínált gyári tolótetőt, amit a Deluxe-kivitelű Wartburgok villantottak.

A motor sem széria

Nagyon megfogott bennünket ebben az autóban, hogy nem csupán kedélyes poroszkálásra képes. Érzésre egyszerűen túl jól harap a motor ahhoz, hogy széria legyen, nem is egészen az. A legérdekesebb benne talán, hogy Gábor laptoppal programozható gyújtórendszert épített bele, amivel percenként 100 főtengelyfordulatonként beállítható az előgyújtás. A motor keverékképzését egy Opel Astrából származó szívócső-nyomásérzékelő, ismertebb nevén MAP-szenzor (Manifold Absolute Pressure) teszi pontosabbá, a szívócsőbeli nyomás avagy a depresszió mérésével.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 152

Van mit csodálni. Az autót felújító Gábor (a képen sapkában) laptoppal programozható gyújtórendszert épített be saját gyártású kábelköteggel és bolygóműves önindítóval

Jelen állapotában a soros négyhengeres nem fullad be nagy gázra és szépen forgatható a fordulatszámmérő sárga cikkelyéig. Az autóelektronikai modernizálás része a saját gyártású kábelköteg és az áttételes önindító, amely kisebb a gyárinál, de a bolygómű áttételével nagy nyomatékkal, mégis elég gyorsan képes megforgatni a motort.

Többféle karburátort végigpróbált az autó gazdája. A gyári karbival vákuumos mozgatású a második porlasztótorok, tehát nem olyan egyszerűen működik, mint az 1200-asé, amely 110 körül kinyitja a második torkot, ha kell, ha nem. Végül itt a Samarából átvett karburátor vált be legjobban, most is az van az autón.

Szintén utólagos beépítés az elektromos üzemanyag-szivattyú, ezzel a motor nyári forróságban is könnyen indul. Ez gond lehet a hosszmotoros Ladáknál, mert a kipufogócsonk fölötti porlasztóból a hő hatására el tud párologni a benzin és az önindítónak kell párat fordítania a motoron , mire a gyári mechanikus benzinszivattyú pótolja az elpárolgott benzint, ha fel nem töltöd a motortérből a kézi pumpával. Elektromos szivattyúval sokkal könnyebb a forróindítás. A Samara-karbival a motor nem fullad meg padlógázon és nem kap túl kevés benzint sem.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 153

Nagyon jól harap a motor, többféle karburátor után a Samarából átvett vált be a legjobban, most is az van a gyárilag 75 lóerős, de itt jóval többre taksálható négyhengeresen

Felszabadult a kipufogó

Nemcsak a szívászaj ejt rabul ebben az autóban, de a kipufogóhang is belakja a szívedet. A kettős középső dob helyett itt csak egy kipufogódob van elöl, mint az 1200-esekben, így többet kap a külvilág és a legénység is a motor életjeleiből.

Nagyjából 35 000 km lehet a szériaelemekkel felújított motorban. Gábor mesélte, hogy vett egy gyári dugattyúgarnitúrát, amiben a dugattyúk kézzel megfogva is érezhetően eltérő súlyúak voltak.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 154

Szívászaja rabul ejt, a kipufogóhang belakja a szívedet. És milyen szép feszesen fut!

Ebből elege lett és rendelt négy dugót a Mahle kínálatából, mert a német specialista gyárt Lada-dugattyúkat is. A hengerfejből egyetlen millimétert vett le a síkolás, a szintbe húzással a hengerek végnyomása 12-ről 13,6 barra nőtt. A gyorsulás vehemenciájából a gyári 75 helyett valahová 85-90 lóerő közé tippelném a csodás hanggal, energikusan felpörgő szívómotor csúcsteljesítményét.

Nyári autó, 20W50-es olajjal

Illik a csúcsformához az étolajhoz mérhető tisztaságban leeresztett motorolaj is, a kipufogóvég tiszta, mérhető olajfogyasztás sincs, bár az autót sajnálatosan ritkán láthatja az utca népe, kevés idő jut menni vele. A legnagyobbrészt nyári használat miatt 20W50-es motorolaj keni és hűti a négyhengerest, ezzel a viszkozitással a melegben sem hígul túl az olaj márkatalálkozón araszolva, felvonulás közben.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 155

Megvan a varázsa a kihajtható kartámaszos hátsó ülésnek

Ha nincsenek is olyan távlatok, mint a BMW berkein belül, egy Ladában is sok mindent lehet fejleszteni a rokon típusok technikájával legózva. Így váltotta az eredetileg négyfokozatú, rövid áttételezésű sebességváltót egy ötgangos a kocka Ladákból.

Nemcsak a hangja tökös, az autó feszesen fut. Szokatlan, de annál örömtelibb, hogy nem produkálja a hátul hajtó Ladák farának jellegzetes himbálását a merev tengely oldalirányú mozgása miatt.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 157

Így néz ki egy gyári 1600-as Lada a korabeli sajtófotón. Innen a kasztnit, a 2103-ból az 1500-as motort örökölte a VAZ 21061. Kép: Wheelsage.org

A négy Koni-lengéscsillapító szigorúan fogja a karosszéria mozgását. Ezek ráadásul állítható lengéscsillapítók, mert ez a világszinten is egyedülálló autó még ezt is tudja. A rugók eredete márkán belüli, ide is a Niva nagyobb keresztmetszetű, erősebb rugóinak levágásával készültek.

Közös a szenvedély

Olajcsere akkor is van, ha csak 500-800 kilométer jött össze egy év alatt, amiben a soltvadkerti Lada-találkozón kívül a sómentes időben megejtett járatások is benne vannak.

Talán az egész világon nincs olyan Lada, mint ez Budapesten 158

Nincs súrlódás a ladás szenvedély miatt, felesége is a közösség tagja, Gáborral jár a találkozókra

Idén téltől a tulajdonos már otthon tudja tárolni az autó, nem a cég telephelyén áll, időnként az áru mögött, így könnyebb lesz elővenni száraz hidegben. Nagy dolog, hogy a családban nincs súrlódás a ladás szenvedély miatt, erre utal a szélvédőn a Lada Girls matrica. Gábor felesége is a közösség tagja, együtt járnak a találkozókra.

10 pont, vagy kicsit több? Hogy tetszik az egyedi Lada 1500S?
átlag
8.65
szavazat
2456
10 pont, vagy kicsit több? Hogy tetszik az egyedi Lada 1500S?