Gyerekülés – alig pár évtizeddel ezelőtt a család legkisebb tagjait egyszerűen ölbe fogva, ha pedig nagyobbacskák voltak, az első vagy hátsó ülésbe ültetve, kombikban, sőt, néha szedánokban is a csomagtérben szállították az autósok, ám mára szerencsére szinte mindenki tisztában van azzal, hogy ez elfogadhatatlan.
Az elmúlt 30 évben egyre nagyobb hangsúlyt és jogi hátteret kapott a gyermekek biztonságos autóztatása, melynek eszköze a gyerekülés.
Bírsággal járhat, de a tét is jóval magasabb
Manapság már hazánkban is hosszú ideje kötelező a kicsik szállítására alkalmas eszközök használata, a KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) is kitér erre a 48. §-ában, mely – egyszerűsítve, hétköznapi nyelvre fordítva – két szempont, a kor és a testmagasság alapján írja elő ezek használatát.
Az alapszabály az, hogy a 150 cm-nél alacsonyabb gyermekek csakis a testméretükhöz és testsúlyukhoz igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállíthatók. 3 évnél fiatalabb, 135 cm-nél alacsonyabb gyermek kizárólag gyerekülésben szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.
A gyerekülést (gyermekbiztonsági rendszert) a jármű e célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz a gyártó által meghatározott szerelési információknak megfelelően kell rögzíteni. A jármű rendes haladási irányával ellentétes irányban a jármű első ülésére a gyerekülés csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel, vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen kikapcsolták.
A gyermeket ugyanakkor nem kötelező – de természetesen erősen ajánlott – gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni, ha a gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel biztonságosan rögzíthető – azaz az öv pántja a mellkason középen fut keresztbe, a hason, nyakon ugyanis súlyos sérülésveszélyt jelentene, ezért fontos a testmagasság.
A gyerekülés a szó szoros értelmében életmentő lehet, így magától értetődő, hogy előírt használatának elmulasztása büntetéssel jár: a járművezetőt 15 000 Ft fix helyszíni bírsággal, vagy szabálysértési eljárás során 30 000 Ft fix bírsággal sújthatják.
Ki segít a választásban?
Sok más (autós) termékhez hasonlóan a gyerekülésekből is számtalan gyártó kismillió gyártmánya elérhető, nem is könnyű eligazodni az óriási kínálatban.
A gyártók alapvetően testmagasság, -tömeg, kor – és részben a beszerelhetőség – alapján kínálják az üléseiket. A rengetegben való eligazodásban a szekértői és ismerősi ajánlások, az esetleges korábbi saját tapasztalatok mellett a tesztek nyújthatnak segítséget. A már-már etalonnak számító német ADAC autóklub például rendszeresen, minden tavasszal és ősszel teszteli a piac legújabb – pontosabban hat hónapos átfutású – szereplőit, majd a teszteken gyűjtött eredményeket egy nagy, hosszú évek óta vezetett összesítőben is elérhetővé teszi.
Alább az ADAC 2022-es két gyereküléstesztjének eredményeit foglaljuk össze, mutatjuk, hogy a friss termékek közül melyek bizonyultak a legjobbaknak – és kevésbé ajánlhatónak – a tavalyi évben.
Mielőtt belevesznénk a táblázatok adataiba, érdemes megjegyezni, hogy az ADAC-nál elsősorban életkor alapján csoportosítják az üléseket, ám nyilvánvalóan bőven lehet és van átfedés a használhatóságot illetően, a „másfél éves korig” besorolású ülés is jó lehet a legkisebbeknek vagy épp 3-4 éves gyermekek számára is, a kiválasztásnál természetesen mindig a gyártó testmagasságra és -tömegre vonatkozó adatai az irányadók.
2022 folyamán az ADAC összesen 50 (30+20) gyerekülést tesztelt és értékelt, ezek közül egy szerzett „nagyon jó” 30 „jó”, 14 „kielégítő” eredményt, míg ötöt nem ajánlhatónak minősítettek.
Mi a fene az az ISOFix?
Cikkünkben – a táblázatokban pedig hangsúlyosan – többször is megjelenik az ISOFix kifejezés. A tapasztaltabb autósok, autózás iránt érdeklődők nyilván tudják miről van szó, de sosem árt elismételni, hogy ez a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet 13216-os számú, bő három évtizede létező szabványának közkeletű neve.
Ahogy sejthető, a szabvány a mára az autó- és kiegészítő-gyártók által alkalmazott standardra vonatkozik, mely a gyerekülések rögzítését egységesíti, ami bő egy évtizede kötelező minden Európában forgalomba helyezett személygépkocsiban.
A szabvány az ülések hát- és ülőlapján található rögzítési pontok centiméterre pontos helyét határozza meg, ennek köszönhetően a külső gyártók gyerekülései minden autóval kompatibilisen kapcsolódhatnak a jármű vázához, valamint a biztonsági övekhez, ami megakadályozza, hogy az eszköz nagyobb erőhatásnál elforduljon vagy kipördüljön, ez pedig jelentősen nagyobb védelmet nyújt a sima biztonsági öves bekötésnél.
Ezeket inkább ne!
Kezdjük is az utóbbiakkal, melyeket nem szerepeltetünk a táblákban: a Lionelo Antoon RWF-nél, a Walser Kids Experts Noeminél, az Urban Kanga Uptown Model TV107-esnél és a Jané Koos i-Size R1 + iPlatform Comfy esetében a tűzállóságot segítő rákkeltő vegyületek mérhető mennyiségben voltak jelen, elbuktak a teszten – a harmadik ráadásul az oldalirányú ütközésnél sem biztosított kellő védelmet –, míg a Kinderkraft Comfort Upnál az utóbbi szempont mellett ellene szólt az is, hogy a nagyobb gyermekek utaztatásához ki kell szerelni a háttámlát. A német autóklub hozzáteszi, hogy a Lionelo gyorsan reagált a múlt tavaszi teszteredményekre, az ülés friss, már piacra dobott, utódja, a Lionelo Antoon Plus huzata már nem mérgező.
A legmenőbb új gyerekülések
Alább láthatók a további, 4 éves korig, 105 cm-es magasságig kínált gyerekülések ADAC-os bontású adatai, melyekben a biztonság 50, a kezelhetőség 40, az ergonómia 10%-os súllyal esett latba, az értékelés pedig az alacsonytól a magasabb felé a jobbtól a rosszabbat jelenti, alább láthatók:
1 éves korig (75 cm-ig)
Beépítés | ISOFix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Pontszám | ADAC-minősítés | Ár | |
Maxi-Cosi CabrioFix + CabrioFix i-Size Base (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,7 | jó | 50-65 ezer Ft + 57-70 ezer Ft |
Graco Snugessentials + Isofamily i-Size Base (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | nagyon jó | 1,8 | jó | 48 + 48 ezer Ft |
Maxi Cosi CabrioFix i-Size | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,8 | jó | 50-65 ezer Ft |
Chicco Kiros Evo i-Size + i-Size Base | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | jó | 2,1 | jó | 360 euró (144 ezer Ft) |
Másfél éves korig (40-87 cm-ig)
Beépítés | ISOFix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Pontszám | ADAC-minősítés | Ár | |
Bugaboo Turtle Air + Turtle Air Wingbase (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,6 | jó | 50-65 ezer Ft + 57-70 ezer Ft |
Cybex Aton B2 i-Size + Base One (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | nagyon jó | 1,7 | jó | 48 + 48 ezer Ft |
Cybex Cloud Z2 i-Size + Base Z2 (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,7 | jó | 110-115 + 90-105 ezer Ft |
Recaro Avan + Avan/Kio Base (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | jó | 1,8 | jó | 360 euró (144 ezer Ft) |
Nuna Pipa Next + Base Next (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | nagyon jó | 1,8 | jó | 150 + 118 ezer Ft |
Cybex Aton B2 i-Size | hátrafelé néző | nem | jó | jó | jó | nagyon jó | 1,9 | jó | 60-76 ezer Ft |
Peg Perego Primo Viaggio SLK + i-Size Base (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,9 | jó | 72 + 46 ezer Ft |
Bugaboo Turtle Air | hátrafelé néző | igen | jó | jó | jó | nagyon jó | 2,0 | jó | 70-95 ezer Ft |
Nuna Pipa Next | hátrafelé néző | nem | jó | jó | jó | nagyon jó | 2,0 | jó | kb. 150 ezer Ft |
Cybex Cloud Z2 i-Size | hátrafelé néző | nem | jó | jó | jó | nagyon jó | 2,1 | jó | 110-115 ezer Ft |
Peg Perego Primo Viaggio SLK | hátrafelé néző | nem | nagyon jó | megfelelő | jó | nagyon jó | 2,3 | jó | 72 ezer Ft |
Recaro Avan | hátrafelé néző | nem | jó | megfelelő | jó | nagyon jó | 2,4 | jó | 65-99 ezer Ft |
Jané iMatrix + iPlatform Comfy (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | jó | elégséges | 2,6 | megfelelő | 450 euró (180 ezer Ft) |
4 éves korig
Beépítés | ISOFix | Biztonság | Kezelhetőség | Ergonómia | Káros anyagok | Pontszám | ADAC-minősítés | Ár | |
Swandoo Curie | hátrafelé néző | igen | nagyon jó | jó | jó | nagyon jó | 1,9 | jó | 540 euró (216 ezer Ft) |
Maxi-Cosi Mica Pro Eco i-Size | hátrafelé néző | igen | jó | jó | nagyon jó | nagyon jó | 2,1 | jó | 175-195 ezer Ft |
Maxi-Cosi Pearl 360 + FamilyFix 360 Base (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | jó | nagyon jó | nagyon jó | 2,1 | jó | 140 + 120 ezer Ft |
Cybex Sirona Z2 + Base Z2 (rögzítőtalp) | előre-/hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | jó | nagyon jó | 2,3 | jó | 155 + 100 ezer Ft |
Nuna Todl Next + Base Next (rögzítőtalp) | hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | nagyon jó | jó | 2,3 | jó | 190 ezer Ft |
Graco Turn2Me | hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | jó | nagyon jó | 2,8 | megfelelő | 115-120 ezer Ft |
Joié Spin 360 | hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | nagyon jó | nagyon jó | 2,8 | megfelelő | 157-175 ezer Ft |
Lionelo Antoon Plus | előre-/hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | jó | nagyon jó | 2,9 | megfelelő | 123 ezer Ft |
Chicco Seat2Fit i-Size | hátrafelé néző | igen | jó | megfelelő | nagyon jó | jó | 3,0 | megfelelő | 165-180 ezer Ft |
Chicco Seat2Fit i-Size | hátrafelé néző | igen | megfelelő | megfelelő | nagyin jó | jó | 3,0 | megfelelő | 380 euró (kb.150 ezer Ft) |
Itthon sem csak az ár számít
Természetesen érdeklődünk hazai forgalmazónál is, hogy itthon mi helyzet, melyek a legkeresettebb gyerekülések, valamint hogy mik a vásárlók legfőbb szempontjai a döntésben. Talán meglepő, de itthon sem az ár az első, sokkal fontosabb, hogy mit ajánlottak az ismerősök, és az, hogyan érezheti magát a kicsi az ülésben.
„Pár éve a vásárlók a 0-25 és 9-36 kg közötti biztonsági autósüléseket keresték, és nem volt fontos az ISOFIX-rögzítés. Az utóbbi két évben már majdnem mindenki a 0-36 kg között ajánlott ülésekre teszi le a voksát, és nagyon fontos az ISOFix-es csatlakozó és a deréktámasz is. Néhány éve jött be a 360°-ban forgathatóság, így kiszálláskor és beszálláskor elég elfordítani a megfelelő irányba az ülést, és már rögzíthető is a pici, ez mára rendkívül kedveltté vált. Az állítható napvédő sem volt régebben jellemző, de ésszerű újítás, ezt is többen szeretik, mert hosszabb utakon általában alszik a pici és zavaró lehet, ha éri a nap” – válaszolta a Vezess kérdésére a Babakocsigyar.hu.
A cég tapasztalata szerin az ár is fontos, de párezer forint nem számít, mert a boltokba a vásárlók már konkrét elképzeléssel, az interneten kinézett termék nevével érkeznek. Ott szeretnék megfogni a terméket, szeretnék belepróbálni az autójukba a kiszemelt ülés kiállított verzióját, esetleg bele is ültetik a gyermeket.
„A legfontosabb szempont az ismerősi ajánlás. Nagyon fontos, hogy jól érezze magát benne a pici, nálunk abszolút favoritok a Mama Kiddies biztonsági autósülések. A második legfontosabb, hogy az ülés a kívánt funkcióknak megfeleljen, melyek általában az ötpontos biztonsági öv, hogy kényelmes legyen, a 0-36 kg között ajánlott kategóriába essen ISOFix-es, dönthető és szűkítőbetétes legyen az adott ülés” – folytatta a cég képviselője.
A Babakocsigyar.hu tapasztalatai alapján az elmúlt időszakban a MamaKiddies forgatható gyerekülései voltak a legkelendőbbek, ezek náluk 52 és 65 ezer Ft közötti áron elérhetők.
Használtan is kaphatók
Befejezésképp tegyük hozzá, hogy hazánkban is létezik a használt gyerekülések piaca, a különböző apróhirdetéses, aukciós oldalakon túl erre specializálódott kereskedők is léteznek, ha alaposan tájékozódtunk arról, mit szeretnénk, akár féláron is vásárolhatunk ugyanolyan jó terméket. Érdemes ugyanakkor észben tartani, hogy a gumiabroncsokhoz, bukósisakokhoz hasonlóan a gyerekülések anyagai is öregszenek, és bizonyos idő után már nem nyújtják ugyanazt a biztonságot, mint újonnan, azaz ha használtan vennénk ilyet, elengedhetetlen a további utánanézés a gyártói és szakértői oldalakon – néhány tízezer forint egyszeri megspórolása sosem ellensúlyozhatja a család szeme fényének testi épségének akár maradandó romlását, hogy a legrosszabbról ne is beszéljünk…