Rengetegen vezetnek autót rutinból, megszokásból. Az első években berögződött fogások kísérnek minket, és akinél rossz szokások alakulnak ki a vezetés tanulása során, az hosszú távon autója megbízhatóságát is csökkenti.

Sokszor nem is vesszük észre ezeket, nem tudatosulnak, pedig érdemes változtatni rajtuk, hiszen ha odafigyelünk, akkor növelhetjük a technika élettartamát, és elkerüljük a nagy szervizszámlával járó javítások kockázatát.

Mindig üresen kongó üzemanyagtartállyal járni

A túltankolt autó sem egészséges, de ahogy az első kattanás után rátöltött decik feleslegesek, úgy a mindig lógó üzemanyagszintjelző sem optimális. A tartály alján, főleg az idősebb autók esetebén leülepedik némi szennyeződés, amit a „kétezerért tele” technikával tankolva könnyebben felszív az üzemanyagpumpa. Így eltömődik az előszűrő, és ha a szennyeződés mértéke már elég nagy, akkor a pumpa is feladja a szolgálatot, és nem juttatt üzemanyagot a motor felé. 

Ha pedig nem jut bele üzemanyag (ami hűtőési funkciót is ellát) akkor a túlmelegedő, amúgy elég megbízható alkatrész is tönkremehet. Télen, igazi fagyos időben a lecsapódó pára okozhat problémát a pár litert tartalmazó tartályban. Főleg dízeleknél fordul elő, hogy a jéggé fagyó víz bekerül az üzemanyagrendszerbe, és eltömíti a magasnyomású szivattyút. Ebből ered a vizezett gázolaj legendája, így találhattak már páran jeget a rendszerben, pedig csak nem kellett volna üres tankkal járni.

Kinyomva tartott tengelykapcsoló

A tengelykapcsolót komoly igénybevételre tervezték, a masszívabb darabok, főleg ha a nem kell nagy erőt átvinniük, 200-250 ezer kilométert is kibírnak. Csakhogy a szerkezet a gyors kapcsolásra van kitalálva, egy mozdulat a pedálon, pár másodperc, és ennyi. Ezért káros szokás pirosnál várakozva, pár percre megállva sebességben hagyni az autót, és folyamatosan nyomni a kuplungot. 

Ezekkel a szokásokkal hosszú távon teszed tönkre az autód 2

Költséges mutatvány a kuplungcsere, okos használattal kitolható az élettartam

Teljesen felesleges végig kinyomva tartani a szerkezetet 20-30 másodperces várakozás alatt, miközben a kinyomócsapágynak maximum 1-2 másodpercig kellene dolgoznia. Ezzel értelmetlenül terheljük az alkatrészt, a tengelykapcsoló csapágya könnyen elhasználódik, és ilyenkor az egész szettet cserélni kell. 

Hideg motorral bele a sűrűjébe

Az egyik legelemibb autógyötrő hibáról, a hidegen pörgetésről is le kell mondani, ha cél a hosszú motorélettartam. Hosszas melegítést nem igényelnek az autók, főleg nem egy helyben állva, de az intenzív használatot csak akkor érdemes megkezdeni, amikor az olaj és víz elérte a megfelelő üzemi hőmérsékletet, és az egész blokk átmelegedett. 

A részletek ebből a videóból derülnek ki.

Visszaváltás helyett csak padlógáz

Egy észrevétlen motorgyilkos szokás az alacsony fordulaton, magas sebességi fokozatban adott nagy gáz. Ez különösen rosszat tesz a motornak, sokkal jobban megterheli, mint ha az ajánlott fordulaton kérnénk tőle a több erőt. Sok modern és közepesen modern autóban van váltásra figyelmeztető jelzés, de ezek sokszor csak a felfelé váltásban, gyorsulásnál segítenek, funkciójuk főleg annyi, hogy segítsenek a takarékos vezetésben.  

Apróságnak tűnik, hirtelen belegondolva nem is tűnik károsnak, mégis, ha a videóban ecsetelt módon használjuk az autónkat, az megrövidíti a motor élettartamát.

Hanyag tárolás és a jó öreg kosz

Az autónkat élete során csak kis százalékban használjuk tényleges közlekedésre, ideje nagy részét pihenéssel tölti. De vajon milyen minőségű ez a pihenés? A legjobb megoldás természetesen egy száraz, zárt garázs lenne, de ez nem minden esetben adott. 

Semmiképp se tároljuk autónkat hosszú távon füves területen, sáros földön állva! Kertben, de a klasszikus, gyeprácsos kövekkel fedett parkolókban is gyorsabban pusztít a korrózió, a föld felől érkező pára vígan rágja az erre fogékony típusok padlólemezét. 

Hiába szól, rá se rántasz

Ott a jó öreg motorhibalámpa, de mivel megy a gép, nem fáradsz a kiolvasással, a szerelőhöz rohanással, biztos csak egy kopogásszenzor, vagy egyéb bagatel tétel. Ezekből jönnek a több százezres számlák, mert a „check engine” mögött tényleg rengeteg hiba meghúzódhat, ezeket illik komolyan venni, ahogy a műszerfal egyéb jelzéseit is.

Általában a pirosak hívják fel a figyelmet az igazán nagy bajra, a narancssárga már nem életbevágó, de annak okát is ki kell vizsgálni, és elhárítani a problémát.

Sőt, a fülünket se zárjuk be az oda nem illő zajokra, a lassan életciklusa végén járó generátoroknak, szíjaknak, feszítőgörgőknek, kerékcsapágyaknak, toronycsapágyaknak könnyen felismerhető, jól azonosítható hangja van, amikkel már illik szerelőhöz fordulni.