Rengeteget változott a világ az elmúlt harminc évben, és sokak számára megdöbbentő lehet a tény, de ugyanolyan messze vagyunk időben 1993-tól, mint 1993-ban voltunk 1963-tól. Évtizedes távlatból másképp hatnak az autózás hírei, lássuk az aktuális válogatást!

1993 – Toyota-Nissan közös villanyautó, amiből nem lett semmi

A kilencvenes évek elején a japán autógyártók közösen készültek egy villanyautós platform létrehozására. Az együttműködés végül kútba esett, a Toyota a hibridek vonalán indult el a Priusszal, a Nissan viszont maradt az eredeti elképzelésnél, és sokévnyi fejlesztés után, de nekik sikerült piacra dobniuk az első igazán sikeres, nagy példányszámban gyártott, kompakt méretű villanyautót, a Nissan Leafet.

Tokió, 1993. január 15. péntek (MTI-tud.) – Japán két legnagyobb autóipari vállalata, a Toyota és a Nissan közösen kezdett bele egy elektromos autó kifejlesztésébe – írja pénteki számában a Mainicsi Simbun című lap. A Toyota feladata lenne az, hogy motort, a Nissané, hogy akkumulátort szállítson a közös autóhoz – mondta a Nissan elnöke.    

Fegyver lett a kolbászból egy német autós fejében 1

A két japán gyártó végül külön úton indult el, a Toyota 1997-ben már piacra dobta az első hibridként úttörő Priust, a Nissan viszont 2010-re tudta elkészíteni a teljesen elektromos Leafet

 

A lap szerint a két japán cég azután döntött a fejlesztési erőfeszítések összehangolásáról, hogy tavaly óta már a „három nagy” amerikai autóipari vállalat is közös tervet valósít meg környezetbarát autó előállítására. A szigetország azt a célt tűzte maga elé, hogy az ezredforduló idején már 200 ezer elektromos autó fusson az utakon. Jelenleg a helyi kormányzatok mintegy ezer különböző célú elektromos haszonjárművet üzemeltetnek kísérleti célból. 

A Toyota Prius első generációját már kipróbálhatta a Vezess stábja új autóként.

„Az élénk fantáziájú sci-fi-regényírók elképzeléseinek ugyan nem felel meg a Toyota Prius, mivel a többi járműhöz hasonlóan ennek is csak négy kereke van, és ugyanúgy a földön jár, mégis a közeljövő autóideálja, és a jelen egyik legkevésbé környezetszennyező szériaautója lehet.” – írtuk az autóról 2001-ben.

2003 – Fegyver lett a kolbászból egy német autós fejében

Könnyed bulvárhír a kétezres évek elejéről, amikor francia vígjátékokba illő üldözést mutatott be a német rendőrség egy kolbász miatt.

Berlin, 2003. február 3., hétfő (MTI-Panoráma) – Hatalmas rendőrségi hajsza folyt Németországban egy kolbászért. A tíz rendőrautóval és egy helikopterrel folytatott kolbászüldözést lakossági bejelentés indította el: egy férfi telefonon riasztotta a rendőrséget azzal, hogy úgy látta, az egyik autósztráda leállósávjában parkoló autóban három férfi lőfegyverrel babrál.

Fegyver lett a kolbászból egy német autós fejében 3

Fegyvernek látszó kolbász okozott roblémát Fotó: pexels.com

 

A hatóság nagy erőkkel eredt a közben elindult autó után és hamarosan sikerült feltartóztatnia a járművet. A benne ülő három, igencsak megszeppent férfi ellenállás nélkül engedte átkutatni az
autót, amelyben a hatóság – miután fegyvert egyáltalán nem talált – fegyvernek látszó, vagy látszódható tárgyat kezdett keresgélni. Az egyetlen gyanúsított egy jókora kolbász lett. – Az autó ablakai meglehetősen koszosak voltak, ezért nézhette lőfegyvernek a kolbászt a bejelentő – idézte a Reuters a rendőrség szóvivőjét.

A rendőrök visszaadták a három férfinak a kolbászukat.

2013 – a világ legdrágább fémlapja

A legdrágább, ritka rendszámok iránt tanusított őrület nem új keletű dolog, de tíz éve Kínában nem ezért adtak milliókat egy-egy rendszámért. Sokkal inkább a kommunista vezetés egysíkú törvényhozási gyakorlata okozta a furcsa jelenséget, amikor ilyen érdekes módszerrel próbálták csökkenteni Sanghaj autós forgalmát.

Sanghaj, 2013. január 21., hétfő (MTI) – Egyre többen akarják, de egyre kevesebb van belőle – 2,5 millió forintnak megfelelő januári átlagárával a sanghaji rendszámtábla valószínűleg a legdrágább fémlap a világon. A táblácska átlagos ára a város történelmében először a múlt hét végén megtartott januári aukción lépte át a 70 ezer jüanos (2,45 millió forint) határt. A havonta egyszer, árverés útján értékesített rendszámtáblák iránt töretlen a kereslet a 23 milliós metropolisz lakói körében, ez volt sorozatban a hetedik hónap, hogy rekordmagasságokba ugrottak az árak. Az átlagos ár jelenleg 75 332 jüan (2,64 millió forint), csaknem 6000 jüannel (210 ezer forint) több, mint az előző hónapban.

Fegyver lett a kolbászból egy német autós fejében 4

2021-ben 3 629 107 darab személyautó volt forgalomban magánszemélyek nevén Sanghaj területén

Jelenleg havonta mindössze 9 ezer autótulajdonos kaphat rendszámtáblát, melyekért a hétvégén több mint 20 ezer ember versengett, a kvótákkal a városvezetés az utcákon közlekedő autók számát kívánja határok közé szorítani. Az árak emelkedésére a jövőben is számítani lehet, az átlagbérek növekedésével és a középosztály bővülésével egyre többen vennének autót maguknak. Bár emellett sok lakos már évek óta arra számít, hogy a rendszámtábla ára csökkenni fog, lassan-lassan ők is feladják reményeiket.

A sanghaji rendszámtáblák ára 2011 nyarán lépte át az 50 ezres határt, majd 2012 tavaszán a 60 ezres küszöböt is. A rendkívül magas árak miatt sok autótulajdonos panaszkodik, a rendszámtábla ára ugyanis egy kisebb autó árával egyenlő. Egy új Volkswagen Polo például 77 ezer jüan (2,7 millió forint), alig használt Opelt pedig 50 ezer jüanért (1,8 millió forint) is lehet kapni.