Jelentős növekedést mutatnak a Magyar Ásványolaj Szövetség adatai a 2022-es magyarországi üzemanyag-fogyasztásról. Az adatok a legnagyobb kúthálózatok, így többek között a Mol, az OMV, a Shell eladásait összegzik.

2022-ben a sima 95-ös benzin forgalma 37 százalékkal nőtt, azaz 465 ezer literrel több fogyott belőle: a 95-ös fogyasztása meghaladt a másfél milliárd litert, ugyanakkor tavaly a normál gázolaj eladása meghaladt a 2,9 milliárd litert, ami 693 ezer literrel több, mint 2021-ben.

Nem meglepő módon a prémium benzinek és gázolajokból kevesebb fogyott, hiszen azokra nem vonatkozott a 2021 év végén bevezetett, 480 forintos hatósági ár. Mindent egybevéve 4,6 milliárd liter üzemanyag fogyott hazánkban 2022-ben, ami 22,8 százalékkal haladja meg a 2021-re regisztrált 3,8 milliárd litert.

Itt vannak a számok: ennyivel tankoltunk többet tavaly 1

Nem egyértelműen lehet megfejteni a folyamatokat. Nyilvánvaló, hogy abban az időszakban, amikor még külföldiek is tankolhattak hatósági áron, miért is ugrott meg a töltőállomások forgalma. Utána azonban vélhetően az pörgette a hazai eladásokat, hogy az autósok azt érezhették, olcsón kapják az üzemanyagot, hiszen a környező országokban drágább volt.

Ugyanakkor, ha megnézzük, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott üzemanyagárakat, azt láthatjuk, hogy 2021-ben a benzin átlagára 445, a gázolajé 462 forint volt. Ezzel szemben nemcsak a 480 forintos hatósági ár áll ott 2022-ben, hanem az arra nem jogosultaknak értékesített piaci árú üzemanyagok is. Azok a bevezetése a július és december közötti időszakban – a folyamatos áremelkedés mellett – a benzinre vonatkozóan 705, a gázolaj esetében 756 forintra adódnak.

Ma teljesen más a helyzet idehaza: a környező országokkal szemben Magyarországon a legdrágább az üzemanyag, akár 100-120 forinttal is lehet olcsóbban tankolni a közeli országokban.

A korábbi évekkel ellentétben 2023-ban jóval nehezebb megmondani, mennyibe is kerül az üzemanyag, hiszen ahány töltőállomás, annyiféle ár látható. Erről az összevisszaságról beszélgettünk Grád Ottóval, a Magyar Ásványolaj Szövetség elnökével. Az interjút elolvashatjátok itt:

Ha arra vagytok kíváncsiak, mit mondanak a helyzetről a kis benzinkutak üzemeltetői, azt is tudjuk, hiszen a Vezess újságírója őket is megkérdezte: