Lehalt Opel helyett másik Opelt?

Olvasónk kérdez

Tisztelt szakértő!

21 éves Opel Astra G-m motorhiba (és egyéb nyalánkságok) miatt gazdasági totálkárossá vált, így autóváltásra kellett adnom a fejem.

Márkahűségem mi sem mutatja hogy következő autónak is Opellel szemezek, méghozzá Astra J GTC verzióval. (A bemutató óta beleszerelmesedtem). Érdeklődnék hogy mennyire kell félni ezen Astra 1.4 illetve 1.6-os turbós motorjaitól, mennyire megbízhatóak? Vagy inkább maradjak egy 5 ajtós 1.6 szívóbenzinnél? Nem várok olyan túlélési képességeket mint az eddigi 1.4-es G Astra ami minimális karbantartással bírta eddig (örökölt autó, és már én is úgy álltam hozzá hogy drágább a leves mint a hús).

Maximum 3 millió forintos kategóriában keresgélek, de ha feljebb jobb vétel van, tudok feljebb menni.

Válaszát előre is köszönöm!

Dávid

Motorhibával totálkáros az autóm, de mégis maradok a márkánál, mit vegyek? 1

Szakértőnk válaszol

Kedves Dávid!

 Egy G Astrát valóban csekély költségekkel életben lehet tartani, amit modernebb autók nem fognak hozni, így a J Astra GTC sem. Szívmelengető, hogy ezt nem is várja el tőle.

Az ötajtóshoz képest a GTC nemcsak formájában ad többet (legalábbis számomra), de technikája is fejletteb. Nyomtávja és tengelytávja is nagyobb. Elöl az Opel Hiper Strut fantázianevű függőcsapszeges MacPherson futóművével a motor nyomatéka nem cibálja ki a kormányt a kezünkből, nyugodtabban, pontosabban irányíthatjuk az autót, kisebb lesz vagy eltűnik a hajtási befolyás. Cserébe az első lengéscsillapítói viszonylag drágák, 40 ezer forint körül indulnak, a sima ötajtóshoz innen jóval lejjebb. Az adaptív FlexRide lengéscsillapítású autókhoz nem találtam utángyártott lengéscsillapítót, ha a gyári nagyon sokba kerül, meg lehet próbálkozni a lengéscsillapítók felújításával.

Motorhibával totálkáros az autóm, de mégis maradok a márkánál, mit vegyek? 2

Az 1,6-os szívó benzines valóban kevesebb hibalehetőséget tartogat, de elég elkeserítő menetteljesítményeket ad a J Astrák súlyával összekényszerítve. Ha ráér, akkor jó, de ha a futómű képességeit legalább néha kihasználná, maradnak a turbós benzinesek. Egyik sem golyóálló az 1,4 és az 1,6 literes közül, a fogyasztása az 1,4-esnek csekélyebb és abból többet talál használtan is. A 120 lóerős átlaga 7,27, a 140 lóerősé 7,59, a 180 lóerősé viszont 9,15 liter 100 kilométerre a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint, ami jelentős többlet.

A 120 A14NEL és a 140 lóerős A14NET verziónak azonos a nyomatékmaximuma 200 Nm-rel, így nem nagy lemondás a kisebb teljesítményűt választani.

A 2013-2014 fordulóján bevezetett DISI turbómotorok fogyasztása kedvezőbb, akár a 170 akár 200 lóerővel, de a nagynyomású közvetlen befecskendezés miatt használtan több problémát tartogatnak a szívócső-befecskendezős, kis benzinnyomással dolgozó A16LET kódjelű motorhoz képest.

Üdvözlettel, Szörényi András 

Automata hobbiautóból milyet?

Olvasónk kérdez

Tisztelt Szerkesztőség,

Japán közép/felső-középkategóriás autót szeretnék venni a 80-as évek végéről, a 90-es évek elejéről,illetve Audit. Csak és kizárólag automata és benzines változat érdekel. Az alábbi járművek jöhetnek szóba:

1) Honda Accord (89-93)
2) Audi 100 C3 (82-90)
3) Audi 100 C4 (90-94)
4) Nissan Maxima (88-94)

Motorhibával totálkáros az autóm, de mégis maradok a márkánál, mit vegyek? 3

Melyiket ajánlanák ezek közül? Mire kell odafigyelni ilyen öreg autóknál és mire kell számítani?
Tartósság, megbízhatóság, rozsda védelem, kényelem, vezethetőség szempontjából milyenek, ill. Önök szerint melyik lenne a legjobb? Melyik motor-hány lóerő a legjobb? Csak a benzines,automata változatok érdekelnek.

Ezek közül a járművek közül melyikhez lehet találni még alkatrészt és szerelőt?
Hogyan alakulnak a fenntartási költségek ennél a három járműnél (üzemanyag, gépjárműadó, alkatrész- szervízdíj,biztosítás, egyéb)?

Válaszát előre is köszönöm szépen.

Tisztelettel,
Barna

Motorhibával totálkáros az autóm, de mégis maradok a márkánál, mit vegyek? 4

Szakértőnk válaszol

Kedves Barna!

Ebben az ügyben nehéz lesz segítenünk. Az első gond az, hogy ha csak benzines és automata autókban gondolkodik, akkor az egyes típusokból nagyon-nagyon kevés, esetleg egyetlen egy darab jöhet szóba a hazai piacterek hirdetései alapján.

Négy ennyire ritka és koros autótípusnál nagyon nehéz jellemző hibalehetőségekről beszélni, mert jóval több mint 20 éve nincs gyártásban egyik sem. A legőszintébb azt mondanom, számítson rá, hogy bármi is elromolhat bennük. Így az a lényeg, hogy az adott autónak milyen az előélete, milyen javításokon van túl. Az Audikhoz könnyebben talál itthon szerelőt, aki már látott ilyet, a C4-hez szétbontható autót és utángyártott alkatrészt is könnyebben kap, mint a két 30 év körüli japánhoz. Amíg még volt belőlük választék és így releváns használt autók voltak, a C3-ról és a C4-es 100-as Audiról is írtunk használtautó-típusbemutatót a típus érdekessége miatt, ami Önnek is segítségére lehet:

100 C3: 

100 C4/Audi A6: 

Az elsőkerék-hajtáshoz képest menetdinamikai szempontból felbecsülhetetlen többletet adó quattro négykerék-hajtás miatt is az Audik közül választanék egyet. Kényelme, jobb korrózióvédelme, fejlettebb ütközésbiztonsága miatt a C4-est. Ha szeretne négynél több hengeres autót, akkor a C4 5-6-8 hengerrel is sokkal többet nyújt autóként, mint egy Accord, amiből a szedán csak négyhengeres lehet vagy a Maxima.

Az egyes autók és motorváltozatok fogyasztásáról a Spritmonitor.de oldalról tájékozódhat, például a 133 lóerős Acord 2,0i átlaga 8,63 l/100 km. 

A 174 lóerős, V6-os Audi 100 C4 átlagértéke 10,70 l/100 km. 

A sávosan csökkenő gépjárműadó mértékéről ebből a cikkünkből tájékozódhat:

A kinézett autók 16 év feletti kora miatt mindegyikre 140 Ft lesz kilowattonként.

A biztosítási díjaknak az Ön helyében online biztosítási alkuszok kalkulátoraiban néznék utána, ennél kisebb ráfordítással lehetetlen összehasonlítani a várható összegeket. A tarifa függ az Ön korától a jogosítványa megszerzésének évétől, lakhelyétől és még több tucatnyi tényezőtől, amivel majd a konfigurátor paraméterei között találkozik.

Mivel a két japán modell korrózióvédelmi hiányosságai miatt az eladó autók egy része elkeserítő és gazdaságosan nem szanálható állapotban lehet, továbbá a választék is annyira szűk, mint a C3-as 100-as Audiból, az Ön helyében az 1990 utáni 100-as Audi vagy annak 1994-es modellfrissítése után az első A6-ból próbálnék egy épkézláb benzinest kifogni automatikus sebességváltóval.

Sikert kívánunk a kereséshez és sok örömöt az autóval!