Szemellenzősen rajong értük és az átlagnál nagyobb mennyiségben vásárolja a német prémiummárkás autókat a magyar ember – nagyjából így hangzik a vissza-visszatérő állítás, és tulajdonképpen régóta látjuk az új személyautók forgalomba állítási statisztikáiban, hogy számos népautótól több új Mercedest, BMW-t és Audit vesznek honfitársaink. Ááá, ez csak olyan kelet-európai, nagyzoló szokás – legyintenek rá mások, ez szintén közkeletű vélekedés a témában.
Régóta megdönthetetlennek tűnő állítás mindkettő idehaza, de most eljött az igazság pillanata. A Vezess beleásta magát a globális járműipari statisztikákat rögzítő JATO adatbázisaiba, hogy megmutassuk: a három nagy német brand személyautóiból újonnan melyik európai országban mennyit vesznek. Hol feltűnően sokat, hol szerényen keveset. A darabszámok mellett természetesen azt is bemutatjuk, hogy ezek az adatok milyen arányt képviselnek az adott országban eladott összes új személyautóhoz képet.
Elsőként természetesen a legfrissebb hazai számok, 2022-ben ennyi új személyautó állt forgalomba a három márka logójával és összesen Magyarországon.
Darab | Arány (százalék) | |
Mercedes-Benz | 5757 | 5,16 |
BMW | 4790 | 4,29 |
Audi | 2869 | 2,57 |
Összesen a három márka | 13 416 | 12,02 |
Összes új forgalomba helyezés | 111 628 | 100 |
Első ránézésre soknak tűnik bő 12 százaléknyi csak ebből a három drága márka modelljeiből az Európai Unióban kimondottan alacsony hazai átlagfizetéseket nézve. Ráadásul az egy főre jutó megtermelt GDP is meglehetősen alacsony nálunk, az inflációnk viszont a legmagasabb volt tavaly az egész kontinensen, vagyis európai összehasonlításban kimondottan szegénynek számít Magyarország, és anyagilag piszok nehéz év áll mögött állunk.
Mielőtt továbbgörgetne bárki, játsszunk egy picit. Tippelje meg mindenki, hogy az általunk megadott opciók közül melyik állam polgárai vásárolják velünk, magyarokkal szinte azonos arányban újonnan a prémiumtrió személyautóit.
Ebben a 10 európai országban a legmagasabb a Mercedesek, BMW-k és Audik aránya
Máris megdőlt a lyukas zsebbel nagyzoló kelet-európaiak mítosza, itt és most Európa vagyonos lakóinak országai következnek. Igaz, nem mind, de erre még kitérünk. A három márkából együttesen és százalékosan a parányi Luxemburgban állt forgalomba a legtöbb új példány 2022-ben, de nem csak az adóoptimalizálásra egyes körökben ajánlott miniállamban haladja meg az összes értékesítés egynegyedét a híres trió aránya. Belgiumban, Svájcban és odahaza, Németországban is.
Ország | A 3 márka aránya (százalék) |
A 3 márka értékesítése összesen (darab) |
|
1. | Luxemburg | 27,58 | 11 610 |
2. | Belgium | 25,54 | 93 547 |
3. | Németország | 25,41 | 673 782 |
4. | Svájc | 25,23 | 56 973 |
5. | Norvégia | 19,91 | 34 930 |
6. | Dánia | 19,43 | 29 067 |
7. | Ausztria | 18,61 | 40 028 |
8. | Nagy-Britannia | 18,57 | 299 678 |
9. | Portugália | 16,32 | 25 524 |
10. | Svédország | 16,03 | 46 184 |
Érdekes lehet a közismerten gazdag Norvégia, Dánia és Svédország helyezése, hiszen mindhárom skandináv országban szinte nem hivatalos államvallás a hivalkodás nélküli élet, az éppen elég (Lagom) kultúrája, amelyet vastag betűkkel szednek a róluk szóló útikönyvek. Egészen más összeg euróban számolva a portugál átlagkereset, az egész éves turizmusából a számok szintjén hozzánk, magyarokhoz közel hasonló életszínvonalon élő helyiek is elég sok drága kocsit vesznek. Ebben persze benne vannak a Portugáliába költözött brit, német és skandináv születésűek is, akik már csak élvezni akarják a kontinens naposabb oldalát.
Még a legkisebb arány is 15 százalék feletti a top 10-ben, elég messze vannak a magyar aránytól.
Ahol a legkisebb a német prémiumok értékesítési aránya
Ez ám Kelet-Európa valósága számos szomszédunkkal az élmezőnyben, hajszál híján egyik országban sem éri el a 10 százalékot az újonnan eladott Mercedesek, BMW-k és Audik összesített aránya. Érdemes a magyarországi bő 12 százalék mellé rakni Szlovákia 8,14 százalékát, Románia 7,03 százalékát (amely az egész kontinensen a legalacsonyabb arány a JATO elérhető adatai szerint), vagy éppen Horvátország 9,39 százalékát.
Külön érdekes a tőlünk manapság már sokkal magasabb életszínvonalon élő cseheknél az igencsak visszafogott 8,01 százalékos arány. Sajnos muszáj itt megemlíteni egy sajátosan hazai, „adóoptimalizálási” szokást, a német mellett a szlovák, és több éve a cseh rendszámok közismert használatát (KN, RO és egyebek), vagyis e két közeli ország alacsony számaiban még magyar tulajdonban álló autók is benne vannak.
Egészen más okból, de szintén figyelemre érdemes a hazai autóiparukat közismerten és erőteljesen támogató – de átlagosan nézve jómódban élő – franciák 8,96 százaléka.
Ország | A 3 márka aránya (százalék) |
A 3 márka értékesítése összesen (darab) |
|
1. | Románia | 7,03 | 9091 |
2. | Lettország | 7,48 | 1209 |
3. | Szlovákia | 7,51 | 5697 |
4. | Csehország | 8,01 | 15 382 |
5. | Szlovénia | 8,14 | 3654 |
6. | Törökország | 8,65 | 51 235 |
7. | Franciaország | 8,96 | 137 018 |
8. | Horvátország | 9,39 | 4031 |
9. | Észtország | 9,85 | 1935 |
10. | Litvánia | 10,03 | 2451 |
Itt találjuk még mindhárom balti államot is, Lettország, Észtország és Litvánia egy főre vetített GDP-je ugyan mindhárom országban magasabb a miénknél, drága német autót újonnan mégis jóval kevesebb polgáruk (és cégük) vásárol, mint nálunk.
Melyik népekhez áll a legközelebb a magyarok vásárlási szokása?
Szinte ugyanolyan arányban vesznek új Mercedest, BMW-t és Audit a spanyol és az ír családok és vállalkozások, e két ország összesített számai állnak a legközelebb a magyarhoz. Mikor e sorok íródnak, szerdán délután sem nehéz megtippelni, hogy a cikk eleji kérdésnél nem az írekre voksol a legtöbb magyar válaszadó. Pedig ott ez a helyes válasz a miénktől sokkal-sokkal magasabb átlagfizetésük ellenére.
Ország | A 3 márka együttes aránya (százalék) |
Szerbia | 11,57 |
Írország | 11,58 |
Magyarország | 12,02 |
Spanyolország | 12,31 |
Hollandia | 14,04 |
Elég vegyes társaság ez, nehéz bármilyen szabályszerűséget találni benne, hiszen vannak köztük gazdaságilag és földrajzilag hozzánk közeli és nagyon távoli országok is.
Amit viszont biztosan kijelenthetünk összeállításunknak ezen a pontján: tényszerűen nem igaz, hogy Magyarországon kiemelkedően magas az újonnan forgalomba állított német prémiummárkás személyautók aránya a teljes értékesítésen belül.
A JATO 30 európai állam statisztikáit küldte el a Vezess kérésére az uniós tagállamokon felül olyanokkal kiegészítve, mint Szerbia és Törökország, vagy éppen Svájc. Ebben a sorban éppen középen áll Magyarország a 12,02 százalékkal, 15-ik. Ez egyben azt is jelenti, hogy a fizetésekhez és az általános életszínvonalhoz képest európai összevetésben viszont egyértelműen felülreprezentáltak a német prémiumok nálunk, hiszen az életszínvonalunkat leíró adatok a sor végén szomorkodnak.
Mi a helyzet, ha csak a BMW márka eladásait nézzük?
Nálunk különösen erős az új személyautók piacán a Mercedes márka, évek óta stabilan első e három brand között, a forgalomba állítási adataikat azonban némileg emelik a kecskeméti gyár által felrendszámozott kocsik (ahogy más országokban is, ahol van összeszerelés). Ez az egyik ok, amiért nem a stuttgarti márka hazai eladásait hasonlítjuk össze más országokéval, a másik pedig az, hogy összességében BMW-ből fut hármójuk közül a legtöbb idehaza. Meg mintha ennek lenne erősebb a kultusza határon belül.
Arányaiban a belgák vették a legtöbb BMW-t 2022-ben, aztán a szomszédos Luxemburg, majd a szintén dúsgazdag Svájc következik a sorban. Itt vannak a leginkább BMW-fan országok Európából, sehol nincs hozzájuk képest a mi 4,29 százalékunk. És nincs közöttük egyetlen kelet-európai vagy a Balkánhoz tartozó állam.
Ország | Új BMW-k aránya (százalék) | Új BMW-k száma (darab) | |
1. | Belgium | 10,38 | 38 011 |
2. | Luxemburg | 8,91 | 3750 |
3. | Svájc | 8,71 | 19 677 |
4. | Norvégia | 8 | 14 037 |
5. | Németország | 7,91 | 211 480 |
Az öt legalacsonyabb arányt ellenben csupa környékbeli, a rendszerváltások után hozzánk hasonlóan az EU-ba igyekvő, majd csatlakozó országban találjuk. Miközben gazdaságilag és életszínvonalban közel állunk hozzájuk, ők bizony sokkal kevesebb BMW-t vásárolnak, mint mi.
Ország | Új BMW-k aránya (százalék) | Új BMW-k száma (darab) | |
1. | Románia | 2,31 | 2982 |
2. | Csehország | 2,41 | 4624 |
3. | Szlovénia | 2,51 | 1126 |
4. | Horvátország | 2,61 | 1119 |
5. | Szlovákia | 2,65 | 2012 |
Magyarország ebben a sorban is a 15-ik helyen áll. Nagyjából a hollandok (5,56 százalék), a litvánok (5), a görögök (4,17) és az írek (3,88) vesznek arányaiban annyi vadonatúj BMW-t, mint mi.
Na és darabra ki veszi a legtöbb Mercedest, BMW-t és Audit?
Összeállításunk legkönnyebben megtippelhető és legkevésbé meglepő válasza, a bajor márkánál már közöltük is. Európa legnagyobb autópiacán, a három neves márka hazájában, Németországban értékesítették mindhárman messze a legtöbb új személyautót 2022-ben.
Vadonatúj Mercedesből 248 892 darabot vásároltak a németek, Audiból 213 410 példányt, BMW-ből pedig 211 480 darabot.
Eközben a teljes magyar autópiac 111 628 darab új személyautó forgalomba állításáig jutott tavaly.