Hosszú idő után néhány napja a fővárosba látogattam, és indulás előtt elhatároztam, inkább vonattal megyek, hiszen mikor meglátom a kúton az üzemanyagok árát, az olyan, mintha ólmot öntenének a szemembe. Ha munka miatt utazok Budapestre, általában egyedül megyek, így igen komoly összeget spóroltam azzal, hogy nem négy keréken tettem meg a távot.
Az útvonal:
- Tiszavasvári,
- Debrecen,
- Budapest, Nyugati pályaudvar,
- Budapest, Montevideo utca.
Nézzük, mennyi lenne ez autóval
Mivel a Covid óta nagyon keveset mozgok autópályán – teljesen átalakultak a munkába járási és hétköznapi szokásaim -, így nincs éves matricám, tehát mindig aznap veszek, amikor felhajtok a pályára. A 10 napos, D1-es matrica ára 5500 Ft, a távolság 202 kilométer, tehát oda-vissza 404. Gázolajat számoljuk 620 forint/literes áron, 7,5 literes 100-as fogyasztással, így gyorsan kijön, hogy az üzemanyagköltség ezen a távon 18 768 Ft, matricával együtt 24 258 Ft lenne, ha most autóval indulnék el a fővárosba.
Az időtartam autóval nagyon kiszámíthatatlan, teljesen forgalomtól függ. Az M3-ast általában 1 óra 30 perc alatt letudom, aztán van, hogy simán még ugyanennyi, mire átvergődök Budára, de olyan is van, hogy 20-30 perc, szóval pont annyi rizikó van benne, mint ahányszor a MÁV vonatai késnek.
Nézzük, mennyi volt ez tömegközlekedéssel
Telefon a kézbe, MÁV-applikáció megnyit, és elkezdek keresgélni, milyen vonatok mikor, honnan indulnak. Ha lúd, legyen kövér, benyomom, hogy olyan IC-ket keressen, ahol első osztály is van. Ekkor jön a meglepetés: valami nem jó, mi az, hogy az IC első osztály olcsóbb, mint a másodosztály? Aztán rájövök, hogy létezik okosjegy, ami kizárólag arra a vonatra jó és csak abban az időpontban, szóval ha lekésed, akkor „you fucked up”. De nézzük az árakat a Debrecen – Budapest Nyugati pályaudvar vasútvonalon:
- sima, teljes árú jegy 2. osztályra: 4485 Ft,
- teljes árú okosjegy 1. osztályra: 3299 Ft,
- idő: 2:35 perc (5 percet késett).
Nem volt kérdés, hogy melyiket válasszam, gondoltam, csak nem késem le, szóval magabiztosan böktem rá a kosárra, majd a fizetésre. Igen ám, de az állomásról még el is kell jutom Budára, ahol a szerkesztőség van, ez sem lesz ingyen, a taxi pedig kizárva. Óriási szerencse, hogy a Nyugati előtt áll meg a 9-es busz, pont a Mekinél, szóval csak arra felpattanok, az aztán lerak a Kolosy téren, onnan pedig 5 perc egészségügyi séta, hegynek felfelé.
Oké, kellene egy vonaljegy, a bliccelésből már kinőttem, mi legyen? Emlékeztem, hogy írtunk róla, a BKK járatain már elérhető az online jegyvásárlás és telefonos jegykezelés. De még mennyire, hogy elérhető, és milyen baromi könnyen, egyszerűen működik! Halló, Budapest, 2023, végre tényleg úgy éreztem, hogy megérkeztünk Nyugat-Európába (legalábbis, ami a tömegközlekedést illeti). A Budapest GO alkalmazásban lehet jegyet, bérletet vásárolni, és annyi a dolgunk, hogy a járművek ajtajánál lévő QR-kódot leolvassuk a digitális jegyünkkel, készen is van az érvényesítés.
Ez a kamerás kódleolvasás olyan villámgyorsan megy, hogy még nem is tűnt fel a telefonom kamerájának a képén normálisan a QR-kód, már be is záródott az ablak és ott volt az érvényes jegyem. Szóval emiatt tuti nem fog feltorlódni a sor a megállókban, pláne úgy, hogy minden ajtónál van kód, amit lehet használni. Ja, hogy mennyi volt jegy? 350 Ft.
Szóval a tömegközlekedésre összesen 3999 forintot égettem el, oda-vissza 7998 Ft-ot.
Összegzés
Ne felejtsük ki, hogy a Tiszavasvári-Debrecen távot szintén vonattal oldottam meg, ennek a költsége 2. osztályon 1120 Ft volt, összesen 2040 Ft. Ezt hozzáadjuk a tömegközlekedés költségeihez, és megkapjuk, hogy egészen pontosan 10 038 forintból oldottam meg az utazást.
SPÓROLÁS AZ AUTÓHOZ KÉPEST: 14 220 Ft!
Azt mondod, oké, de az autó kényelmesebb, gyorsabb, kiszámíthatóbb. A nagy francokat, a forgalomfaktor a fővárosban bármikor megszívathat, az ebből adódó stresszről pedig inkább ne is beszéljünk. Nem, autóval nem kényelmesebb 200 kilométert vezetni, mint egy baromi komfortos fotelben sörözni, közben zenét hallgatni, filmet nézni vagy éppen dolgozni. Plusz bármikor lehunyhatod a szemed menet közben, míg a volán mögött ez nem tanácsos…
Telekocsi mint harmadik opció?
Megnéztem ezt is. Tiszavasváriból ritkán van közvetlen fuvar Budapestre, szóval a környező településkere, mondjuk Polgárra vagy Hajdúnánásra még át kell jutni, és ott tudunk csak beszállni egy oszkáros autóba. Egy ilyen kanyar oda-vissza 10 ezer forint durván, de ha nem nagyvárosból indulsz, akkor nem a vasútállomások közelében vesznek fel, hanem mondjuk egy benzinkúton vagy autópályalehajtónál a „mezőn”. Szóval ha nincs valaki, aki autóval el tud vinni az indulási pontra, ezt inkább nem erőltetem.
Igen, tudom, ha több helyre kell menni Budapesten belül, akkor azért tud szívás és fárasztó lenni a tömegközlekedés, de az biztos, hogy még így sem költesz el rá plusz 14 ezret, hogy megérje autóba ülni. És azt se felejtsük el, hogy autóval a városban fel-alá járkálni minden, csak nem költséghatékony.
És tudod, mit csináltam a megspórolt 14 220 forinttal? Beletankoltam az autóba, elvittem kirándulni a családot a Mátrába, mert az autós élmény, az autópályázás nem az.