Az időszalagon hátrafelé haladva, az elmúlt évtizedekben akad pár érdekes hír és esemény. Hírturkáló rovatunk a múltba réved, hosszú éveket visszautazva az időben szemlézzük az aktuális időszak híreit.

Évtizedes távlatból másképp hatnak az autózás eseményei, történései, lássuk az aktuális válogatást!

1993 – a jövő ígérete az elektromos autó

Ausztria egyik legnagyobb elektromos vállalata, az Elin képviselője szerint a környezetbarát, kipufogógáz-mentes, halk, de nagy teljesítményre képes villanyhajtású autóé a jövő. Az Elin cég ezért is vállalkozott arra, hogy 1987-től kezdve a Volkswagen autógyár felkérésére a Transporter típushoz kifejlessze a meghajtás elektromos változatát.

Többéves munkájuk eredménye az a kedden Budapesten bemutatott Elin elektromos autó, amelynek lelke a háromfázisú aszinkronmotor és egy mikroprocesszor-vezérlésű tranzisztoros áramátalakító. Az autóban a jelenleg kialakított, konnektorról is tölthető, de még tökéletesítésre váró akkumulátor súlya 850 kilogramm, és elegendő akár 100 kilométer/óra eléréséhez is.

300 km/óra felett száguld a japán gyorsvonat, és ez egyáltalán nem újdonság 1

Már 1993-ban ilyen töltőoszlopokat terveztek a gyártók, de a megvalósításra sokáig kellett várni (Fotó: Frederic REGLAIN/Gamma-Rapho/Getty Images)

Ezeket az autókat elsősorban a belvárosi közlekedésre szánják, és a Volkwagen-gyár már 16 darabot adott el belőlük. Mint a Porsche Hungária képviselője elmondta: hazai érdeklődés esetén importálni fogják az autókat, amelynek ára az előzetes becslések szerint hatmillió forint.

 2003 – Szlovákiába mennek a magyarok tankolni

Lassítja a magyar-szlovák határátkelők forgalmát a magyar benzinturizmus – írta hétfőn a Pozsonyban megjelenő Új Szó.

A lap nem először ír arról, hogy az átkelőkön sokszor órákig kell várakozni azok miatt, akik a szlovákiainál magasabb magyarországi benzinárak miatt rendszeresen a szlovákiai töltőállomásokhoz járnak tankolni. A tumultus elsősorban hétvégeken, hétköznap pedig a kora esti órákban okoz bosszúságot, kivált az Esztergom-Párkány, Komárom-Révkomárom és a Vámosszabadi-Medve közti átkelőkön, de másutt is.

300 km/óra felett száguld a japán gyorsvonat, és ez egyáltalán nem újdonság 2

MTI Fotó: Mohai Balázs

Ezen a hétvégén az utóbbi átkelőn többen nem bírták idegekkel, ezért a szembejövő sávban akartak előrejutni, veszélyeztetve ezzel a közlekedés biztonságát. „Akadtak olyan várakozók is, akik felháborodott szidalmakkal, kisvártatva pedig már ököllel igyekeztek visszaszorítani az agresszív gépkocsivezetőket” – így a lap.

Egy magát megnevezni nem kívánó szlovák vámtiszttől az Új Szó úgy tudja, hogy a napokban ismét megemelt magyarországi üzemanyagárak miatt több győri és Győr környéki település autósai a határtól alig egy kilométerre lévő szlovákiai benzinkúthoz járnak, miközben a szlovák oldalról sokan Győrbe igyekeznek bevásárolni, egyre többen pedig a győri mozikba ruccannak át, ezért nemritkán közlekedési dugók alakulnak ki.

Egy nevének elhallgatását kérő magyar határrendész viszont úgy vélekedett, hogy szombaton azért alakult ki több kilométeres kocsisor, mert a szlovákiai oldalon a déli csúcsforgalom idején csupán egy sávon fogadták a gépkocsikat – írta a szlovákiai magyar napilap.

2013 – 300 km/órával száguld a japán gyorsvonat

Tokió, 2013. február 8., péntek (MTI) – Először vehette használatba az utazóközönség a legújabb Sinkanzen gyorsvonatot pénteken Tokióban, amely a korábbi modelleknél nagyobb kényelmet, jobb menetteljesítményt és kisebb fogyasztást kínál.

A Tokió és Oszaka között közlekedő, N700A típusú vonat kényelmesebb üléseket és fejtámlákat kapott, a kocsik világításának korszerűsítésével pedig a korábbiaknál 20 százalékkal kevesebb
áramot fogyaszt, mivel a hagyományos égőket LED-ekre cserélték benne. A környezettudatosság jegyében a székpárnák 100 százalékig újrahasznosítható anyagokból készültek.

A vonat végsebessége a korábbi verziókkal megegyező óránkénti 300 kilométer, ugyanakkor a továbbfejlesztett sebességvezérlő-rendszernek, illetve az erősebb fékeknek
köszönhetően az új szerelvények minden pályaszakaszon képesek lesznek a lehető leggyorsabban közlekedni. Így a kanyarokban és az emelkedőkön jóval nagyobb sebességet érhetnek el az N700A-k, mint a korábbi modellek.

300 km/óra felett száguld a japán gyorsvonat, és ez egyáltalán nem újdonság 3

Egy N700A Shikanzen szerelvény halad Kakegawa és Shizuoka között. (Fotó: Manabu Takahashi/Getty Images)

A 16 kocsiból álló szerelvény 1323 utast képes szállítani japán két legnagyobb városa között. A mintegy 400 kilométeres utat kevesebb mint két és fél óra alatt teszik meg a vonatok, amelyekre 14 ezer jenbe (31 ezer forint) kerül egy jegy.

A vonatokat üzemeltető JR Tokai társaság március végéig hat szerelvényt fog forgalomba állítani, amelyekre 66 milliárd jent költött. Ezeket további hét új vonat fogja követni.

A következő új, E6 típusú Sinkanzen márciusban fog forgalomba kerülni Tokió és az északi Akita városa között. A zajcsökkentés érdekében hétméteres „orral” rendelkező vonat a tervek szerint 320 kilométeres végsebességgel fog közlekedni.