Az elmúlt három esztendő legrosszabb balesetei statisztikáit hozta 2022, legalábbis az ORFK honlapján jelenleg elérhető tavalyi adatok szerint, amelyek egyelőre január elejétől november végéig közölnek információkat. Eszerint 13 499 személysérüléses baleset történt 11 hónap alatt az országban, miközben 2021-ben 13 073, 2020-ban pedig 12 715 ugyanazon időszakokban.

Kíváncsiak voltunk, hogy az évről évre romló helyzet közepette hol történt a legtöbb baleset tavaly, konkrétan melyik hazai közutakra hívták a legtöbbször a mentőket és a rendőröket. A KSH jelenleg csak a múlt év első felére vonatkozóan tudta elküldeni a legfrissebb elérhető számokat az utakról, amelyekből azért több érdekesség is kiolvasható.

Ezen a 10 úton volt a legtöbb baleset tavaly

A statisztikai hivataltól a személysérüléses és halálos balesetek számát kapta meg a Vezess, vagyis a kisebb koccanásokat nem tartalmazzák az alábbi táblázatok. Nem meglepő módon Magyarország messze leghosszabb útján, a Budapesttől félkörívben és négy megyén keresztül egészen Záhonyig húzódó 4-es főúton tört össze a legtöbb autó és sérült meg a legtöbb ember 2022-ben.

Elnézve a lista folytatását, erősen elgondolkodtató, hogy három különféle autópálya következik a sorban, hiszen építési módjukból következően (pl. egyirányú forgalom, nincsenek kereszteződések) elvileg a sztráda az egyik legbiztonságosabb útfajta kellene hogy legyen.

  Út Személysérüléses
balesetek száma
1. 4-es 89
2. M3-as 66
3. M1-es 59
4. M5-ös 58
5. 3-as 49
6. 5-ös 47
7. 1-es 43
8-9. 6-os 42
8-9. 51-es 42
10. 7-es 40

Indokolt a személysérüléses baleseteket átszámolni mindegyiknél az adott út hosszára. Kilométerre vetítve a balesetszámot már korrektebb választ kapunk a kérdésre, hogy melyik utat mennyire tekinthetjük veszélyesnek.

Itt már más a sorrend, a fővárost Hegyeshalommal összekötő M1-esen jutott 2022 első felében a legkevesebb kilométerre egy-egy emberi sérüléssel járó közlekedési baleset, majd a Budapesttől a röszkei határállomásig szinte nyílegyenesen húzódó M5 következik.

  Út Ennyi kilométerre
jutott egy személysérüléses
baleset
1. M1-es 2,89
2. M5-ös 2,98
3. 5-ös 3,93
4. 4-es 3,95
5. 1-es 4,11

Nyilván nagyon fontos tényező a balesetszámnál az adott úton létező forgalom nagysága, a lista elején csupa zsúfolt, külföldi személy- és teherautókkal teli útvonalat látunk. Az első ötben gyakorlatilag két-két párost: az M1-es autópályát és az 1-es főutat, valamint az M5-öst és 5-öst.

Rekordsok autó fut a hazai utakon

Összesen 4 094 129 darab személyautó van hivatalosan forgalomban a KSH most közzétett legfrissebb adatai szerint Magyarországon, amelyek a 2022 év végi állapotot rögzítik. Soha ennyi nem futott még a kopottas hazai úthálózaton. Az egy év alatt bekövetkezett közel 74 ezer darabos növekedés tovább erősíti a trendet, miszerint egyértelműen lassul a gyarapodás. 2018-ról 2019-re még 170 ezer személyautóval bővült a hazai járműpark, 2019-ről 2020-ra csaknem 109 ezerrel, 2020-ról 2021-re pedig jó 99 ezerrel. 

Sajnos rekordot döntött tavaly az általunk használt bő négymilliónyi személyautó átlagéletkora is, amely most már elkeserítően magas 15,4 év. Rossz hír, hogy a legnagyobb számban használt közel félmilliónyi Opel átlagosan immár 17 éves. A Suzukik 16,2 éve és a Volkswagenek szintén 17 éve mutatja, hogy a legtöbbek által használt márkák mindegyike felfelé húzza az átlagot.

Itt a lista Magyarország legveszélyesebb útjairól 1

Az egyre több és egyre vénebb hazai autó természetesen nem segíti a közlekedésbiztonság növelését (Fotó: Lakatos Miklós/MTI)

Ezeken az utakon volt a legtöbb halálos baleset

A halálos baleseteknél szerencsére az elmúlt évtized második legalacsonyabb számát hozta 2022-ben a vizsgált 11 hónap, csak a koronavírus-járvány miatti kisebb forgalom jellemezte 2020-ban történt kevesebb tragédia. Tavaly összesen 410 halálos közlekedési baleset történt, míg két esztendővel korábban 382, az évtized közepén azonban még rendre 500 felett.

Érdemes lenne alaposabb vizsgálat alá venni az 5-ös főút és az M5-ös sztráda párosát, ugyanis ezen a két, Budapesttől a déli határszélig egymás mellett húzódó úton haltak meg a legtöbben tavaly. Vagy ha tudják ennek az okát az illetékesek, akkor tenni kellene valamit: lassítani a forgalmat, nagyobb rendőri jelenlétet mutatni, bármit.

  Út Halálos balesetek száma
1. 5-ös 7
2. M5-ös 5
3. 3-as 4
4-10. 4-es  3
4-10. 8-as  3
4-10. 53-as  3
4-10. 63-as 3
4-10. M43-as 3
4-10. 2102-es 3
4-10. 4625-ös 3

Mivel a 352 kilométer hosszú 4-es főúttól a 173 kilométeres M5-ösön át a mindössze 34,5 kilométeres 2102-es mellékútig akár azonos balesetszámmal sorakoznak itt nagyon különféle hosszúságú, forgalmú és felépítésű utak, még inkább indokolt átszámítani egy kilométerre a halálos balesetek számát.

Eszerint a 2102-es mellékúton történt tavaly egy kilométerre vetítve a legtöbb halálos baleset. „A 2102-es számú mellékút egy négy számjegyű mellékút az észak-pesti agglomerációban. Első néhány kilométere még Budapest területén húzódik, túlnyomó része azonban Pest megyei településeket köt össze, átszelve a Gödöllői-dombságot is” – írja a Wikipédia erről a bő 30 kilométerről.

  Út Ennyi kilométerre
jutott egy személysérüléses
baleset
1. 2102-es 11,5
2. M43-as 19,23
3. 4625-ös 23,66
4. 5-ös 26,42
5. 63-as 30

Nagyon kilóg két vármegye a sorból

A rendőrség adatbázisában közigazgatási területekre bontva is meg lehet nézni a balesetszámot, itt nagyon kilóg kettő a többi közül. Pest vármegyében 54 halálos baleset történt 2022-nek ebben a 11 hónapjában, Bács-Kiskunban 47, majd Borsod következik 27-tel, aztán Csongrád (22) és Veszprém (21) alkotja az első ötöt.

(Nyitókép: police.hu)