X-az-egyben: ezen a néven mutatta be új elektromobilitási koncepcióját a Nissan. A japán gyártó moduláris kialakítású hajtásláncokat vezetne be részben vagy teljesen villamosított járművein, és ezzel egyszerre csökkentené a fejlesztési és a gyártási költségeket, méghozzá akár 30 százalékkal.

Megalkották az olcsó villanyautó receptjét? 1

Fent a moduláris villanymotor (3-az-1-ben), lent a moduláris hibrid egység (5-az-1-ben) makettje

Az X jelen esetben a moduláris komponensek számát jelzi, értéke pedig a hajtáslánc jellegétől függően változik. A villanyautókban ilyen lesz a villanymotor, az inverter és a fordulatszám-csökkentő egység; a hibridekben pedig felsorakozik ezek mellé a generátor, illetve a fordulatszám-növelő komponens is.

A Nissan mindkét hajtási típusnak elkészítette és bemutatta a prototípusát, ugyanakkor ezzel még nincs vége a történetnek, hiszen a későbbiekben egyéb kombinációk is elképzelhetők.

3-1

A közös használatú, modulárisan cserélhető komponensek alkalmazása lehetővé teszi, hogy az elektromos és hibrid járművek közös gyártósoron készüljenek. Jelen esetben hibrid alatt a Nissan e-Power rendszerét kell érteni, ami valójában egy többé-kevésbé folyamatos működtetésű áramfejlesztővel kiegészített elektromos hajtáslánc; a tervezett olcsó és rugalmas gyárthatóság egyébként egy újabb fontos érv a Nissan szokatlan „hibrid” megoldása mellett.

A moduláris fejlesztés lehetővé teszi a komponensek méretének és tömegének a csökkentését, ez pedig nagyobb teljesítményt, valamint csekélyebb üzemi zajt és energiafelhasználást ígér. A Nissan reményei szerint ez az új koncepció lehetővé teheti számára, hogy néhány éven belül (kb. 2026-ra) a belső égésű motorok szintjére csökkentse az e-Power hajtáslánc árát.

5-1

Ettől részben független, mégis örömteli fejlesztési cél, hogy a Nissan egy olyan, új fejlesztésű villanymotor bevezetését tervezi, amelyben a ritkaföldfémek tömegaránya nem haladja meg az 1%-ot.

A vállalat 2030-ra 19 tisztán elektromos modellt és további nyolc részben villamosított típust készül bevezetni világpiacain.

Alább videón mutatjuk be az X-in-1 koncepciót.

a videó a hirdetés után indul