33 darab új Mercedes Sprinter mentőautó érkezett Országos Mentőszolgálathoz. Közel másfél milliárd forintot költött a járműpark fejlesztésére a 75 éves szervezet, a modernizálásnak köszönhetően 6 év alá csökkent az ezer darab mentőautó átlagéletkora, amelyek az OMSZ kötelékében évente 1,2 millió betegnek segítenek. A Vezess is ott volt az autók hétfői átadásán.

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 1

A Markó utcában ma reggel különösen sok mentőautó parkolt az Országos Mentőszolgálat épülete előtt. Összesen 15 darabot hoztak el megmutatni a sajtónak a nemrég beszerzett Mercedes Sprinterekből. Az autók belül még pucérak, bár ez nem jelenti, hogy teljesen üresek lennének, csupán a felszerelés egy része, az, ami még hiányzik, a műszaki alapok – hordágy, elektromos és oxigénellátó rendszer, navigáció – már megtalálható minden autóban. 

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 59

A nagyobb komfort miatt rugózik a hordágy is

A Markó utcai épületben található a Kresz Géza Mentőmúzeum is:

Mentőmúzeum

Szintén a Markó utcában található a Kresz Géza mentőmúzeum is. A legtöbb múzeum általában főként a régi, félig-meddig elfeledett eszközök bemutatására koncentrál. A mentőmúzeum ennél többet is ad, előre egyeztetett időpontban óvodás, kisiskolás csoportokat is fogadnak, akik a kiállított tárgyak egy részét kézbe is vehetik, illetve megtanítják őket olyan alapvető dolgokra, amelyekkel sok felnőtt sincs tisztában.

Műszakilag az új Sprinterek kétliteres turbódízel motorral felszereltek, hátsókerék-hajtásúak – ebben nincs változás az elődhöz képest – és hétfokozatú automatikus váltó teszi könnyebbé velük a munkát.

Ami viszont új, az a légrugós felfüggesztés, amit magától is képes szintbe állni, de a vezető is tudja gombokkal szabályozni. A légrugó nem úri huncutság, a budapesti utakon különösen jól jön, többek között gerincsérült beteg szállításánál. 

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 61

Egy ember is könnyedén mozgatja a hordágyat

Elöl a spéci, megkülönböztető jelzést használó autóknak szánt navigáció más, mint a polgári Sprinterekben – ez képes úgy megtervezni az útvonalat, hogy nagyvonalúan kezeli a kanyarodási, behajtási szabályokat. És kilopni sem nagyon lehet ezekből a mentőautókból, mint egy ablakra tapasztott eszközt.

A biztonságos hátramenetet tolatókamera segíti, és ilyen helyzetben a jármű külsején lévő lámpák is automatikusan felkapcsolódnak. Szintén a korábbi kétszemélyes helyett már háromüléses kabin extrája a kesztyűtartó, ami alatt nem a hagyományos értelembe vett dologra kell gondolni, hanem a gumikesztyűk tárolására való zsebet. 

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 62

Külön zseb az M, L és XL-es kesztyűknek

A sofőrök szerint ennek a járműnek a mérete pont megfelelő, már lehet benne állva is dolgozni, ugyanakkor a karosszéria nem nagyobb, mint a Budapesten mindenhová eljutó kisáruszállítók, és a motorerő, sebesség is elegendő. Vezetni is könnyű, fordulékonyabbak, mint a VW Crafterek, és jobban is szeretik a rajtuk szolgálatot teljesítők.

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 63

Oxigéncsap is van a hátsó vezérlőpanelen

Extra még a töltőkábel, amivel éjszakára az autót az elektromos hálózatra csatlakoztatják, hogy töltse a jármű munkaakkumulátorait, és valamennyire melegen tartsa a motort is. Van még kézi keresőlámpa a lábtérben, számos 12 voltos aljzat – az egységek tableten kapják a riasztást, ami igényli a gyakori töltést –  és egy vezérlő, amivel a világítást, első hátsó klímát, fény és hangjelzéseket lehet irányítani. A mentőautó maximális tömege 3850 kilogramm, aminek vezetéséhez elméletben már C-s jogosítványra lenne szükség, de a honvédség és a mentőszolgálat sofőrjei vezethetik B kategóriás jogosítvánnyal is ezeket a járműveket is. 

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 64

A kék táska egy mozdulattal kikapható a helyéről

Hátul a központi helyen a hordágy található, ami oldalirányba is mozgatható, így a kritikus állapotú beteget akár körbe is járhatják a mentők. Maga a hordágy rugózott, ami a már említett légrugóval együtt hatékonyan szűri meg az úthibákat. A hordágy mellett – amit egy ember is képes ki és betolni a járműbe – van hordszék is, a felső fiókokba infúzió, oxigénmaszk, és egyéb felszerelési eszközök kerülnek majd.

Emellett találunk is oxigénellátó rendszert, 12 és 230 voltos elektromos csatlakozót és légkondicionálót is. A Covid alatt szerzett tapasztalatokat is figyelembe vették a belső megtervezésekor, így nemcsak zárható nyíláson, hanem beépített kihangosítóval is tud kommunikálni a betegtérben, illetve a kabinban ülő személyzet. 

Kényelmesebb a betegeknek az új magyar mentőautó 65

Ez kb. a God Mode-dal egyenértékű beállítás

Emellett kifejezetten a mentők kérésére került egy nyitott polc is az ajtó közelébe, amiről egyetlen mozdulattal lehet felkapni a felszerelés egyik részét tartalmazó táskát, és egy hasonló található a másik oldalon lévő tolóajtó mögött is, de azt a táskát a gépkocsivezető veszi magához, és úgy mennek az ellátásra szorulóhoz. A sofőr oldaláról érhető el a tűzoltókészülék és az oxigénpalack.

Ha érdekel, milyen az élet egy ennél régebbi mentőautó fedélzetén, hogy zajlik egy nap a mentőállomáson, akkor olvasd el ezt is: