Évtizedeken keresztül fejlődtek a belső égésű motorral szerelt autók. A technika egyre összetettebb, bonyolultabb lett, az alkatrészek száma csak nőtt, a mechanikai beavatkozások mellett pedig szinte fontosabbá vált a számítógépes diagnosztika. Az alapok viszont ugyanazok, a kötelező szervizekben megvannak még a klasszikus tételek, amik viszont egy villanyautónál teljesen hiányoznak.
Majdhogynem az összes gyártó márkaszervizeiben megjelentek már a teljesen elektromos autók, van, ahol már több mint 10 éve, van, akinél csak idén, de lassan mindenhol ez lesz a jellemző. Az elektromos autók szervizelése pedig egészen más, mint egy belső égésű motoros autónál. Szorítkozzunk most csak a kötelező karbantartásra, ezzel lehet és kell is számolnia mindenkinek. Minden további javítás, alkatrész csere, szerviz nem számítható ki előre.
Mivel a különbség nem kicsi, ennek nem csak az elvégzett munkában kell meglátszania, hanem az ügyfélnek kiadott számlán is. Röviden; egy villanyautó szervizigénye töredéke egy belső égésű motoros autóénak. A rendszer itt sem egyszerű, csak más, de az alkatrészek száma mindenképpen kevesebb. De milyen szervizre is van szüksége egy villanyautónak a kötelező körökön, és ez mennyibe is kerül pontosan a tulajdonosnak? Jobban jár-e, mintha hagyományos autót kéne fenntartania, vagy a márkaszervizek tesznek azért, hogy a költségek minimum azonosak legyenek? Ennek jártunk most utána.
Miből áll egy hagyományos autó kötelező szervize?
Akár 1-2 éves, akár jóval idősebb autóról legyen szó, a kötelező éves/két éves szerviz mindnél ugyanazt kell, hogy tartalmazza. A kötelező persze az új, garanciális autókra értendő, azért is kötelező időben és futásteljesítményben is az előírt perióduson belül a megfelelő szervizbe vinni őket, hogy érvényes maradjon rájuk a garancia vagy jótállás. Annak lejárta után már nem kötelezi semmi a tulajdonost rá, bár a nagyobb javításokra megajánlható méltányosság is a márkaszervizek mellett szól. Mindenesetre a szervizintervallum betartása erősen ajánlott az állagmegtartás és a biztos üzembentartás érdekében.
Egy ilyen éves randevún az autó szinte összes rendszerét átnézik. Ez az átvizsgálás a legfontosabb része. Lefuttatják rajta a számítógépes hibakeresést, ellenőrzik a fékrendszert, a fékbetéteket és a féktárcsákat, a futómű elemeit, a lengéscsillapítók állapotát, a váltó működését, az akkumulátor állapotát és persze a motor állapotát. A motoron belül a gyújtógyertyák, ékszíjak és ékszíjtárcsák, vezérműszíj, -lánc állapotát, a motorolajszintet, hűtőfolyadékszintet, fék- és kormányműolaj szintet ellenőriznek és szivárgásokat keresnek.
Az ilyenkor feltárt hibákat rögzítik, a halaszthatatlant javítják a tulaj beleegyezése után, majd kap egy olajcserét a motor olajszűrő-, levegőszűrő- és pollenszűrőcserével együtt. Modellenként eltérhetnek a kötelező szervizek elemei és minél bonyolultabb, modernebb, több extrával felszerelt az autó, annál tovább tart.
Mit kell szervizelni egy elektromos autón?
Jóval kevesebb komponensből áll egy elektromos autó, ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne szervizigényes. Vannak azonban lényeges különbségek, és a lista is jóval rövidebb egy belső égésű motoros autóéhoz képest. Az első és legfontosabb, hogy elektromos autót jellemzően kétévente kell csak kötelező szervizre vinni, nem pedig évente.
Mint egy hagyományos autónál, a villanyautóknál is átfogó átvizsgálással kezdődik a szerviz. Ugyanazokat a főegységeket ugyanúgy ellenőrzik, mivel a futómű, a fékrendszer, az utastér és a csomagtér elemei ugyanazok. Utóbbi esetében a töltőkábelek állapota jön hozzá az átvizsgáláshoz, a motortérben azonban nincs sok dolga a szervizeseknek.
Folyadékok persze egy villanyautóban is vannak, leginkább az erőátvitelben, a fékrendszerben, az akkumulátor hőmenedzsmentjében és az ablakmosótartályban, a többi pedig modelltől függ. Viszont a motorban, motorokban, akkumulátorban nincsenek fizikailag ellenőrizendő alkatrészek, ezek állapotát szoftveres diagnosztikával ellenőrzik.
Ha nem találnak semmilyen hibát, vagy elfáradt alkatrészt, pollenszűrőt cserélnek, az előírt időközökben a fékfolyadék cseréjét is tartalmazza a kötelező szerviz. Felmerülhet a kérdés, hogy minek? Hiszen a villanyautók alapvetően a motorral/motorokkal oldják meg a lassítás nagy részét, ezért sem kopnak igazán a fékbetétek és féktárcsák, a folyadék viszont öregszik, így időszakosan nem árt cserélni.
Kevesebb meló, olcsóbb szerviz?
Hogy körbejárhassuk, jobban jár-e az, aki elektromos autót vesz és spórol-e eleget a szervizeken, megkérdeztem a hazai márkaképviseleteket, mennyi is az annyi. Egészen változatos válaszokat kaptam ezzel kapcsolatban, mert messze nem annyira egyszerűek a szervizek árai. Szabadpiacos árazású a márkaszervizek rezsióradíja, vagyis minden márkaszerviz maga dönti el, mennyit kér egy óra munkáért. Éppen ezért nem mindegyik, pontosabban csak kevés importőrtől kaptam hivatalos választ a kérdésre: Mennyi?
Mivel most annak járunk utána, hogy tesz-e különbséget márkaszerviz hagyományos és villanyautó között, most olyan márkák árait fogom említeni, ahol van elektromos autó, a legtöbb márka kínálatában már szerepel ilyen. A márkaszervizek díjai eltérőek, így ahonnan kaptam hivatalos választ, ott tól-ig összeggel tudok példát közölni.
Az a jelenlegi információkból már biztosan látszik, hogy a Hyundainál nettó 15 000 forintról indul az óradíj és nagyjából 25 000 forint a maximum. Van azonban 25-30% felár az elektromos modellekre, ezek óradíja 21 000-34 000 forint között mozog. Mivel az elektromos autók szervizelését csak olyan szerelő végezheti, aki erre külön képesítést szerzett, így érthető is a felár valamilyen szinten.
Hasonló a helyzet a Mazdánál is, 18 000-24 000 forint között mozog a hagyományos autók és 22 000-28 000 forint között az elektromos autók szervizóradíja, a 27 százalékos áfa nélkül. Kiák esetében szintén van különbség 17 000-22 000 forint között szór a hagyományos autóké és 25-30% többlet rakódik az elektromos modellekre.
Másként kell számolnunk a Peugeot, a Citroën és a DS esetében. Mivel ezektől a márkáktól hivatalos választ nem kaphattam, az egyik budapesti kereskedésnél, az Emil-Frey M5 Centernél érdeklődtem. Külön elektromos autóra nincsen árazásuk, ugyanakkor más rezsióradíja van az általános szervizeknek, az elektronikai szereléseknek és a számítógépes diagnosztikának is. Hogy pontosan mennyibe kerülne egy elektromos autó kötelező szervize, az ezekből a munkákból adódik össze. Vagyis lehetséges, hogy a 17 700 forintos „alap” szervizt csak fél órában számolják fel, de mivel egy villanyautónál több a diagnosztika, így annak 18 500 forintos árából fognak felszámolni egy teljeset.
Nem mindenhol van különbség. A Honda budaörsi kereskedésében például nincs különbség hagyományos, hibrid vagy elektromos autók szervizköltségeiben, a nettó 18 500 forintos rezsióradíjjal számolnak minden esetben. Más választ kaptunk a Fordtól, ahol a sima modelleket 27 000 forintért javítják óránként, az elektromos modellek díját viszont beleépítik az autó árába, amíg garanciális, a kötelező szerviz ingyenes.
Prémium márkáknál van a legnagyobb különbség?
Itt is elég nagy szórásra kell számítanunk, már csak azért is, mert nem mindenkitől érkezett hivatalos válasz. A Porsche Hungaria egyetlen márkájához sem tudunk csatolni általános információt, így például a Škoda, a Volkswagen és az Audi árai a Schiller Autó Család szabadon elérhető táblázataiból kerültek bele a cikkben szereplőbe. Jellemző a prémium gyártóknál, hogy a különböző kategóriáknak más-más árakat szabnak, így az Audik szervizelésében is három kategóriát látunk nettó 27 340-43 790 forint között, utóbbiba kerülnek az elektromos modellek.
BMW-nél nettó 32 000 forintért foglalkoznak az autóval, ha a nagyfeszültségű rendszerhez kell hozzányúlni, az plusz 20%. Volvo esetében 27 000-30 000 forint a tartomány és itt is felára van az elektromos modelleknek. A Lexusok esetében még újdonság az elektromos autó, de van pár UX 300h forgalomban és érkezik az RZ, melynek testvérmodellje a Toyotánál a bZ4X, de egyelőre egyik márka sem ad meg külön árat az elektromos autók szervizére. Van azonban különbség közöttük, Lexusszal 31 450 forintért foglalkoznak óránként, Toyotával viszont 24 000 forintért (szintén Schiller árak). A Reálszisztéma budaörsi telephelye szerint viszont a két márka elektromos modelljének szervizigénye és alkatrészei egyformák.
A Mercedes-Benz ügyében a Budapesten lévő Kárpát utcai Pappast kerestem fel, ahol szintén sávos a szervizdíj. Modellfüggően 17 240-41 460 forintig terjed a hagyományos autók óradíja és 30 000-41 400-ig az elektromosaké.
A más forrásból elérhető és az importőröktől kapott szerviz rezsióradíjak:
Márka | Hagyományos autó (Ft, nettó) | Villanyautó (Ft, nettó) |
Audi | 27 340 – 43 790 (Schiller) | |
Alfa Romeo | 30 000 (Pappas) | |
BMW | 32 000 | 32 000+20% |
Citroë | 17700-19800 (Emil-Frey) | – |
Dacia | 20 550 | 29 900 (Schiller) |
DS | ||
Ford | kb. 27 000 | új autók árába épített |
Fiat | 21 800 | 29 900 (Schiller) |
Honda | 18500 | 18500 (Budaörs) |
Hyundai | 15000-25000 | 18750-31250 |
Kia | 17000-22000 | 21000-31000 |
Lexus | 31450 | 31450 (Schiller) |
Mazda | 18000-24000 | 22000-28000 |
Mercedes-Benz | 17200-41500 | 30000-41400 (Pappas) |
Opel | 21800 (Schiller) | 29900 (Schiller) |
Peugeot | 17700-19800 | – |
Renault | 20 550 | 29 900 |
Škoda | 22050-23150 | 31180 (Schiller) |
Toyota | 23 990 (Schiller) | |
Volkswagen | 22050-23150 | 31180 (Schiller) |
Volvo | 27000-30000 | 30000-35000 |
Olcsóbb az elektromos autó fenntartása
Habár az árak teljesen eltérőek, az elektromos autók szervizigényére nagyjából összecsengő válasz érkezett. Jellemzően csak kétévente kell márkaszervizbe vinni őket, az átnézés és az ellenőrzés mellett pedig fékfolyadékot és pollenszűrőt cserélnek. Hogy mennyi időt foglalkoznak az autóval? Ezt a legnehezebb megmondani. Volt lehetőségem belekukkantani pár ügyfeles számlába különböző márkáktól és 2-2,5 óra körüli munkadíjakat láttam felszámolva.
Hogy könnyebb legyen elképzelni, ez egy népszerű BMW i3 esetében a felhasznált anyagokkal (fékfolyadék, szűrő, segédanyagok…) 120-130 ezer forintra jön ki nettóban, vagyis úgy 152-165 000 forint magánügyfélként. Mindez kétévente értendő, vagyis a kötelező szervizek éves költsége egy ilyen autónak körülbelül 76-83 000 forint, miközben egy hagyományos benzines modellhez ez nagyjából a motorolaj költsége önmagában. Vagyis, ha az előre kalkulálható kiadásokra szorítkozunk, egy villanyautó fenntartása töredéke egy hasonló benzinesének vagy dízelének.