Felbolydult hangyabolyhoz hasonlítható mostanában a magyar használtautó-piac, amelyben összevissza rohangálnak a szereplők.
Az ellenkező irányú mozgásokat jól mutatja, hogy 24,4 százalékkal kevesebb használt személyautó érkezett az országba 2023 első negyedévében a múlt év hasonló időszakához képest, miközben 5 százalékkal több apróhirdetést adtak fel a kereskedők és a tulajdonosok a Használtautó.hu-ra ebben a három hónapban.
A használt autók importjának visszaesése 2022 júniusában kezdődött, aminek elsősorban a forint gyenge árfolyama az oka. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint „a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt”, így decemberben már csak 7150 darab érkezett.
Mi ömlik rá a piacra, mit hirdetnek ilyen nagy mennyiségben?
Elég egyértelműnek tűnik a helyzet az évi egymillió apróhirdetéssel a hazai használtautó-piacról meglehetősen pontos képet mutató oldal friss statisztikái szerint, melyeket a Vezess kérésére állítottak össze.
„A feladott hirdetések között megnőtt a 15 évnél öregebb járművek száma. A 15-20 év közöttieknél csaknem 15 százalékkal több hirdetés került fel az idei év első negyedévében, míg a 20 évnél idősebb járműveknél több mint 35 százalékkal több hirdetés jelent meg az oldalon” – válaszolta kérdésünkre Szeder Attila, a Használtautó.hu értékesítési vezetője.
A jóval kisebb hirdetésmennyiséggel dolgozó, a piacon második JóAutók.hu-n ennél is sokkal nagyobb mértékben, összesen 35,5 százalékkal emelkedett ugyanebben a negyedévben az eladásra kínált személyautók száma 2022 hasonló időszakához képest.
Visszatérve a nagyobb oldalon tapasztalt jelenséghez, az eladásra kínált benzinesek száma (ez a legnagyobb halmaz) valamelyest visszaesett (-1,15 százalékkal), a dízelmotoros személyautóból azonban 9 százalékkal többet hirdettek meg ebben a negyedévben, a még mindig messze legkisebb kategóriát jelentő elektromosok száma pedig gyakorlatilag megduplázódott 2022 első negyedévéhez képest (+82,51 százalék).
Hirdetések száma (2023, első negyedév) | |
Benzines személyautók | 143 554 |
Dízel üzemű személyautók | 130 633 |
Elektromos személyautók | 8558 |
„Szinte az összes népszerű modell esetén megnőtt a hirdetésfeladási kedv az előző év utolsó negyedévéhez képest. Például az Opel Astra esetén 2023 első negyedévében átlagosan naponta 8 százalékkal több hirdetést adtak fel, míg a Volkswagen Golfokból, Passatokból vagy a Škoda Octaviákból átlagosan naponta több mint 15 százalékkal több hirdetést adtak fel az előző negyedévhez képest” – mondja Szeder Attila.
Adott a kérdés, hogy ha jóval kevesebb kocsi jön be külföldről, honnan kerül fel az oldalra a korábbinál több hirdetés? Mivel a 20 év feletti, vagyis a legolcsóbb autók száma ugrott meg, a válasz egyik része minden bizonnyal a pár hónapja 600 forint fölé ugró benzinár felől közelíthető meg, valószínűsíthetően a 20-30 év közötti autók tulajdonosainak egy része ezt már nem bírja fizetni a megemelkedett biztosítási díjakkal együtt.
Hogyan változott a benzines, a dízel- és az elektromos autók ára?
Elsőként nézzük meg, hol tart most az átlagár. A Használtautó.hu összes autójának kínálati árát egybegyúrva 4,6 millió forint jött ki az első negyedévben, ami 11,69 százalékos emelkedés. A JóAutók.hu ugyan az összeget nem árulta el, azt viszont igen, hogy náluk „34 százalékos volt a növekedés, ugyanebben a periódusban a szalonautók átlagára pedig 42 százalékkal emelkedett” – közölte kérdésünkre Halász Bertalan vezérigazgató.
A hajtásláncot nézve érdekes tapasztalatról számolt be a Vezessnek a piacvezető Használtautó.hu. Legnagyobb mértékben (8,92 százalékkal) a meghirdetett dízelüzemű személyautók átlagára emelkedett, aztán a benzinesek követeznek (8,85 százalék), míg a jelentősen növekvő kínálat közepette az elektromosok átlagára ebben a negyedévben alig változott (1,48 százalék), pedig nem is olyan régen még durva áremelkedés volt tapasztalható náluk.
Hirdetések átlagára, forint (2023, első negyedév) |
|
Benzines személyautók | 3 607 989 |
Dízelüzemű személyautók | 4 928 847 |
Elektromos személyautók | 13 098 940 |
A benzinesek 3,6 milliós átlagára és a dízelek 4,9 millió forintja szintén jól mutatja, hogy a legnagyobb hazai hirdetési oldalon milyen mértékben dominálnak a kimondottan öreg autók. És, hogy az újautó-piac 1-2 évvel ezelőtti megrogyása után 2023 elejére mennyivel szűkült az 1-2 évesek kínálata.