Megnyitotta első saját cseppfolyósított földgázt (LNG) kínáló töltőállomását a Shell Hungary Zrt. Az új kút Szigetszentmiklósnál, az M0-s autóút 19. kilométerszelvényénél található, a Törökbálint felé vezető irányban. Ha valakinek ismerősek már ezek a koordináták, az nem a véletlen műve. Már korábban is működött itt LNG-kút, csak azt még másik üzemeltető tartotta fenn. A Shell igazából 2021 végén vásárolta meg ezt a létesítményt.

Az új kút önkiszolgáló, használatához az előírásoknak megfelelően védőfelszerelésre van szükség. Ottjártunkkor éppen 734,9 forintba került egy kilogrammnyi LNG, vagyis jóval drágább, mint a gázolaj. A töltőállomás használatához Shell-üzemanyagkártyára van szükség, csak így lehet ugyanis kifizetni a tankolást.

Mi az az LNG?

Az LNG cseppfolyós halmazállapotú, -161 C hőmérsékletű a víznél kisebb sűrűségű , színtelen, szagtalan, kémiailag passzív folyadék. Az LNG összetétele az előállításához felhasznált földgázéval azonos. A földgáz termelőhelyi adottságai, a rendelkezésre álló gázelőkészítési technológia vagy a megrendelő igénye szerint akár 99 tf% metántartalmú is lehet, de több etánt, propánt, butánt is hagyhatnak benne, és ekkor a fűtőérték 40 MJ/Nm3 érték fölé is emelkedhet. (via:.vgfszaklap)

Úgy tekintenek az LNG-re az olajtársaságnál, mint a jövő üzemanyagára, ami lehetővé teszi, hogy akár 22 százalékkal csökkenjen a teherjárművek üvegházhatásúgáz-kibocsátása (az előállítástól a felhasználásig). Ennél is lényegesebb azonban, hogy az LNG-vel hajtott teherautók 90 százalékkal kevesebb szilárdrészecskét bocsájtanak ki az Euro VI-os szabványnak megfelelő dízelmotorral szerelt teherautókhoz képest.

Különleges üzemanyagot kezdett árulni itthon a Shell 1

Legkésőbb 2050-re nettó nulla karbonkibocsátású vállalattá kíván válni a Shell ezért folyamatosan csökkenti a működéséből, illetve az általa értékesített üzemanyagokból és további termékekből származó kibocsátásokat. Ez a mostani lépés is illik a tervbe.

Az, hogy a nagy haszonjárműgyártók hazai forgalmazói egyelőre nem álltak be teljes mellszélességgel az LNG mögé, az a még magas üzemanyagárnak köszönhető, de kétség nem fér hozzá, hogy a Volvo, a Scania és az Iveco is kínál LNG-vel hajtott nyerges vontatót. Gyakorlatban tehát nincs annak akadálya, hogyha valaki akar, akkor vehessen ilyen alternatív hajtású nyerges vontatókat.

Egyértelműen ezen kamionok mellett szól még, hogy a dízelekhez képest kisebb motorzajjal rendelkeznek, motorteljesítményük viszont nem marad el a gázolajjal hajtott változatokétól. Elterjedésüket azonban az alacsonyabb üzemanyagár mellett az is ösztönözné, ha például a fuvarozók német mintára útdíjkedvezményt kaphatnának akkor, ha ilyen LNG-motoros kamionokkal hoznák-vinnék az árukat.

Különleges üzemanyagot kezdett árulni itthon a Shell 2

LNG-s Scania és Iveco.

A most átadott Shell-kutat nem számolva 635 darab (januári adat) LNG-kút áll rendelkezésre Európában. A legtöbb Németországban (162 db) és Olaszországban (130 db). Régiós szinten pedig Lengyelország tölt be vezető szerepet ezen a téren, hiszen ott 24 darab LNG-töltőállomás várja az ügyfeleket nap mint nap. Hazánkban jelenleg három LNG-kút működik: a fuvarozók Dunaharasztiban, Mosonmagyaróváron, valamint Szigetszentmiklóson tankolhatnak cseppfolyósított földgázt. A Shell azt tervezi, hogy hamarosan Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában nyit újabb LNG-kutakat, hogy bővítse LNG-hálózatát.

Különleges üzemanyagot kezdett árulni itthon a Shell 3

LNG-vel hajtott Volvo FH a jobb oldalon.

A szigetszentmiklósi kútra a horvátországi Krk-terminálból érkezik a cseppfolyósított földgáz, tanker trailer segítségével. Az LNG-t szállító kamion azonban saját maga is LNG-hajtású.