Ez a lista nemcsak a kezdő sofőröknek szól, hanem azoknak is, akik elfelejtették, hogy valaha kezdők voltak. Az odafigyelés, az óvatosság örök érték a volán mögött, gyakorolja mindig mindenki! 

Felkapcsolt ködlámpával vezetni

Ezt a témát már oda-vissza átrágtuk a Vezessnél. Kevés idegesítőbb dolog van, mint olyan autós mögött haladni, aki tiszta időben, jó látási viszonyok között is a hátsó ködlámpa retinaégető vörösével bünteti a többi autóst. Kezdő sofőrként ezt könnyű elvéteni, de pár tanácsot megfogadva el lehet kerülni az idegesen dudáló, villogó autóstársakat: 

– Ha látod, hogy megérkeznek mögéd, nyugodtan lekapcsolhatod a hátsó segédfényt, hiszen aki mögötted autózik, jó eséllyel használja, és így nem égeted ki a szemét, ha huzamosabb ideig mögötted halad. 

Ezt az 5 balfék hibát sok kezdő sofőr elköveti 1

– Ha utolérsz egy autót és úgy döntesz, hogy nem előzöd ki, vagy nem tudod kielőzni, akkor kapcsold le az első ködlámpákat, biztos lehetsz benne, hogy már észlelte az érkezésed, és mivel ő halad elöl, neki fel van kapcsolva a ködlámpa, ezért a szembejövők észreveszik, hogy jármű közeledik. 

Indulás helyett lefulladás

Talán a leggyakoribb eset, amikor egy kezdő sofőr feltartja a forgalmat. Az elindulás művészetét idő elsajátítani, és van, akinek több gyakorlás kell, de persze van, aki mindig jobban tudja, és semmilyen tanácsot nem fogad meg. 

Égett szag, és lassú autó, én vagyok a rém, a behúzott kézifék!

A kézifék ádáz ellenség. Főleg, mikor csak lanyhán fog. Ha nem figyelünk oda, könnyen a kerti sütések hangulatát varázsolja az utastérbe, legalábbis a füstöt tekintve. Elég, ha csak félig marad behúzva, és máris kész a baj. A tapasztalt vezető azért észreveszi a piros jelzést a műszerfalon, vagy az autó erőtlenségét, de aki alig ült még a kormány mögött, annak ezek a jelek lehet, fel sem tűnnek. 

Ezért legyen rutinszerű mozdulat, indulás előtt, mindig, kivétel nélkül ellenőrizni a kéziféket. 

Ennél már csak az ellenkezője a rosszabb, a rögzítés nélkül hagyva leparkolt autó. Ha nincs sebességben a váltó, és a kéziféket sem húzta be a sofőr, akkor jönnek ám az igazi problémák. Ha megindul egy átlagos másfél tonnás autó a lejtőn, azt emberi akarattal már nehezen állítjuk meg. 

Eszetlen gyorshajtás

A tapasztalatlanság gyorshajtással keverve rendkívül veszélyes elegy. Több statisztika is kimutatta, hogy a fiatal sofőrök hajlamosabbak a gyorshajtásra, és balesetet is nagyobb eséllyel okoznak. 2022-ben a KSH által szolgáltatott adatok alapján Lencsés Csaba kollégánk a következő megállapításra jutott a témában: „Részleteiben nézve mindenképpen soknak tűnik a kezdő sofőrök hibái okozta tragédiák száma, a 25 év alattiak háromnegyed év alatt 1702 balesetet okoztak tavaly (2021-ben).

Ezt az 5 balfék hibát sok kezdő sofőr elköveti 2

Red speedometer close up

Különösen elgondolkodtató, hogy a hazai rendszer miatt legkorábban jellemzően 17 évesen és néhány hónaposan jogsit szerzők – minden bizonnyal max. pár ezres létszáma ellenére – 349 balesetet okoztak 9 hónap alatt.”

Az Egyesült Államokban is hasonlóak a statisztikák, az amerikai Betegségmegelőzési és Járványügyi Központ szerint ennek oka a fiatal sofőrök tapasztalatlansága, a figyelmet elvonó eszközök, mobilok használata vezetés közben, valamint az éjszakai vezetés, vagyis a jó öreg diszkóbalesetek kategóriája. 

Mutatvány a haverok előtt, avagy így csúsztam a sínekre, anya

„Elém ugrott egy kutya, alig tudtam kikerülni” – ilyen és ehhez hasonló történetek hangzanak el egy törött autó felett a rémült szülőknek, és a nap végén természetesen minden érintett annak örül, hogy nem történt nagyobb baj. Pedig sokszor az ilyen történetek mögött egy futóműteszt áll, egy kézifékes kanyar, egy driftpróbálkozás, egy gumiégetés, ami balul sül el. 

Napjainkban mindez már online történik, a mutatványt csodálóknak ott sem kell ülni az autóban, egyre több esetről derül ki, hogy a baleset pillanatait élőben közvetítették a közösségi oldalak figyelmére vágyó fiatalok.