Képzeljük el, hogy ülünk a dugóban, araszol a sor az autópályán a Balaton felé, és mellettünk csendben elsuhan egy autó, megelőzve a sort, mindenkit maga mögött hagyva. Ez a jelenség most is fennáll, csakhogy a dugókerülő autósok a tilosban járnak, a leállósávon, szabálytalanul spórolnak maguknak időt, ami balesetveszélyes és pofátlan manőver.
Viszont maga a koncepció, egy VIP-sáv nem teljesenen a fantázia szüleménye. Reptereken mindenhol találkozhatunk vele. Aki megveszi a feláras extrát, az átugorhatja a sorbanállás kellemetlen perceit, és így legálisan, a plusz szolgáltatást igénybe véve haladhat az uticélja felé.
Létezik ilyen a közlekedésben is?
Alkalmanként már előfordul a VIP-sávok bevezetése, erre jó példa a hazai Forma-1-es futam.
„A VIP-vendégek részére az M3-as autópálya fővárosból kifelé vezető oldalán az M0-s autóút csomópontja és a Ring pihenőhely, vagyis a 13-as és a 18-as kilométerszelvény között a leállósávon külön forgalmi sáv kerül kialakításra. Ezen keresztül csak ők közelíthetik meg a versenypályát.” – írtuk a mogyoródi futam előtt 2021-es hírünkben.
Ebben az esetben áttételesen ugyan, de a fizető vendégek kaptak plusz előnyt, nekik nem kellett hosszú sorokban várakozni, míg kiérnek a pályára.
Eddig a legszembetűnőbb ilyen kivételezést a Tesla lobbizta ki magának. A gyártó számára ugyanis Tesla-sávot alakítottak ki az amerikai-mexikói határ texasi átkelőhelyén, miután az elektromosautó-gyártó üzleti megállapodást kötött Nuevo Leon régió illetékeseivel – szúrta ki a Bloomberg nyomán a CarBuzz.
Ez természetesen a gyártó beszállítóinak, teherautóknak szól, de azt egy hírben sem olvashattuk, hogy a külön Tesla felirattal ellátott sávból visszafordítják-e a Tesla személyautóval arra haladókat.
A leginkább életszerű, sőt példának tekinthető megoldást Izrael vezette be, idén tavasszal. Mivel a kis területő ország nagyvárosaiban óriásira nőtt a forgalom, a kormányzat központi megoldással próbál enyhíteni a helyzeten.
A Fast lanes nevű programmal lehetővé teszik, hogy autósok is használhassák a buszsávot, ha gyorsabban akarnak haladni, természetesen plusz úthasználati díjért cserébe. A szolgáltatással élő autósoknak 70 km/órás minimum sebességet ígérnek, viszont a gyors sávok használatának ára változó, igénytől függő lesz: ha nagy rá az igény, drágább, ha pedig kisebb, olcsóbb lesz a szolgáltatás.
Tehát vannak példák VIP előnyöket adó forgalmi sávokra. Az elgondolkodtató kérdés, hogy a digitális szolgáltatások korában lesz-e más olyan útfenntartó cég, ami lát fantáziát az ötletben? Online, mobilról megvásárolható egérút, amivel kikerülhető a dugó, az órákig tartó araszolás? Van akinek ez megérne akár egy szemmel látható összeget is, főleg ha siet. Lehetne alkalmi vásárlás, vagy éves bérlet, a rendszert kezelő mobil applikációk már minden lehetőségre alkalmasak, a forgalmat pedig így is kamerák ezrei figyelik.
Igény az vélhetően lenne rá, az más kérdés, hogy a többi autós hogy reagálna egy ilyen megkülönböztetésre.