Ha végignéztek a mai autókínálaton, a márkák zöme egy évszázada vagy még régebb óta gyárt autókat, és a náluk később piacra lépő autógyártók is sok évtizede jelen vannak Európában, ezen belül a magyar családok életében is.
Új autómárkát a 100-120 éve működő konkurensek mellé meghonosítani és jövedelmezően forgalmazni nehéz és nagyon tőkeigényes feladat. Sok kezdeményezés ütött ki balul, lásd a Daewoo-Chevrolet sorsát, több kínai kísérlet kudarcát, vagy a Smart történetét, amely 1998 óta inkább vitte a pénzt, mint hozta.
Bejött a Formentor
Vannak azonban sikert ígérő kezdeményezések is. Én jelen lehettem az öt éve alapított első autója, a Cupra Ateca nemzetközi bemutatóján. Akkor az egészből még csak az volt egyértelmű, hogy az összes olyan modellváltozatot kiveszik a SEAT alól, ami miatt egy autórajongó figyelt rájuk, köztük az összes sportverziót.
Időközben az első önálló modell, a Formentor viszi a hátán a Cuprát, impozáns növekedési számokkal. A 2022-ben eladott 97 600 Formentorral a tavalyi teljes évben 150 000 darab fölé mentek a márka értékesítései, ami 92,7 százalékos ugrás a 2021-es 79 300 autóhoz képest.
Ez már kezd látható mennyiség lenni és azért is fontos, mert a Cuprákon több a profit, mint a SEAT modelleken. A növekedés annyira erős, hogy a márka jövőjét megcsillantó rendezvényen arról beszélt a cég első embere Berlinben, hogy mérlegelik a belépést az Egyesült Államok piacára is.
Eredeti forma, szokványos technika
Míg ez a döntés még arrébb van, a Tavascan érkezése egyre közelebb jön. Az új autó egy ötajtós, akkumulátoros elektromos SUV.
A név eredetét frappánsan megválaszolta Wayne Griffith, a Cupra és a SEAT elnök-vezérigazgatója, amikor a vendégek között Tavascan polgármesterét köszöntette. A magashegységi kistelepülés a Pireneusokban található, majdnem pontosan 2000 kilométerre Budapesttől.
Ezúttal csak kívülről láthattuk az autót, vezetni nem lehetett, és egyelőre még beleülni sem tudtam. A legfontosabb feladat, hogy a Tavascan látványosan másmilyen legyen, mint a rengeteg kategóriatárs és házon belüli konkurens az Audi Q4 E-trontól a Škoda Enyaq iV-n át a VW ID.5-ig.
Optikailag az önállóság mindenképpen adott. Jellegzetes vonás a Cupra más autóin is bevetett háromszögmotívum a fényszórókban. A nappali menetfényt oldalanként 3-3 háromszög alkotja. A mátrix-LED fényszóró képes kitakarni a távfény kévéjéből az előttünk haladókat és a szemből érkezőket, kvázi körbelőni őket reflektorral.
MEB: hátul is hajthat
Milliméterre pontos adataink vannak az autóról, a Tavascan hosszúsága 4644, szélessége 1861, magassága 1597 milliméter, tengelytávja pedig 2766 milliméter. Ez az ID.5 tengelytávjához van nagyon közel.
Technikájában a Tavascan is azt nyújtja, amit a konszern elektromos modulrendszere, a MEB (Modularer E-Antriebs Baukesten) kiad. Az autó vázstruktúrájának része az akkumulátor védőkerete is, maga a lítiumion-telep prizmatikus cellákból épül fel.
A folyadéktemperálású akkucsomag töltéséről a Cupra nem adott ki gyári információt és a helyszínen sem volt szakember, akivel beszélni tudtam volna a témában. Annyi sejlik ki a sajtóanyagból, hogy egyenáramon 135 kW-tal tölthető a nettó 77 kilowattórás telep, ami átlagos töltési teljesítmény. Váltóáramról valószínűleg 11 kW a maximum.
A kormánykerék mögötti fülekkel négy fokozatban szabályozható lesz az áram-visszatermelés, a rekuperáció mértéke. A másik fontos villanyautós megoldás, a hőszivattyú várhatóan csak extraként lesz rendelhető, de a magyarországi modellek felszereltségéről és áráról még nincs információnk.
49:51-es súlyeloszlás
Elöl MacPherson futóműve van, hátul pedig több lengőkaros. Elérhető lesz az adaptív lengéscsillapítás-szabályozás, ami ugyanolyan vonzó extra a VW-konszern autóiban, mint a hátsó oldallégzsák.
A kerekek 19-20-21 hüvelykesek lehetnek, a két villanymotoros csúcsmodellen a gumiméret 255 mm mind a négy keréken, az alapverzió viszont két széles kerékszettet kap, elöl 235-ös, hátul 255 milliméteres gumikkal. A hátsó fék dobfék lesz, szemben a kisebb UrbanRebellel, legalábbis a rendezvényen kiállított városi villanyautó hátsó kerekeinél tárcsaféket láttam.
Jót ígér az alapértelmezésű hátsókerék-hajtáson kívül a 49:51 arányú első-hátsó súlyeloszlás, is. A Cupránál kezdettől fogva az a célkitűzés, hogy akkumulátoros elektromos autóik se legyenek unalmasak, amit a Born, a cég első villanyautója annyiban hoz is, hogy jobb vezetni, mint a szinte azonos technikájú testvérmodelleket.
Beugorhat a Ford Explorer
Kétféle verzióról adott hírt a Cupra. Az egyik farmotoros, hátul hajt és 286 lóerős, a másik összkerekes, elöl is van villanymotorja, és 340 lóerős.
A hátsó motor itt is 210 kilowattos és egyezik az 545 Nm nyomatékmaximum is, a különbséget a 134 newtonméteres, 80 kW (109 LE) teljesítményű első villamos gép adja. A teljesítményadatokról beugorhat az új Explorer, mert a Ford ugyanilyen értékeket és hajtásképletet közölt elektromos terepjárója kapcsán, amelynek alapja szintén a MEB.
Ezek az autók ugyanis az APP550 kódjelű, új villanymotor-generációt kapják. A jelentős nyomatéktöbblet az eddig motorhoz képest az állórész tekercselésének módosításából fakad, nőtt a tekercsek száma és a rézdrót keresztmetszete is. A forgórészben a mágnesek lettek erősebbek, mint a korábbi generációban. Mivel a beépítési tér nem változik, az új motor úgy lett erősebb és hatékonyabb, hogy méretet nem nőhetett.
Sokféle vezetőtámogató rendszer lesz az autóhoz, köztük kikerülés- és bekanyarodásasszisztens, illetve a közvetlenül előtted haladó autónál messzebbre tekintő adaptív sebességszabályozás is.
A Cupra Tavascan képes lesz kommunikálni a környezetében lévő autókkal. A Car2x rendszerrel a többi járművel megoszthatók a félreállt, meghibásodott autók vagy a balesetek az útvonalon, bár ezt a vezeték nélküli kapcsolattal a belső kijelzőn futtatható Waze is megadja. Balesetkor az automatikus segélyhívás azt is közli a mentésirányításnál, hány bent ülőt jeleznek az ülésfoglaltság-érzékelők.
Virtuális valóság a szélvédőre vetítve
Újdonság lesz az utastérben a 15,0” képátlójú érintőképernyő, ami valamivel nagyobb a márka autóiban eddig előfordulóknál. A vezető előtti kijelző 5,3 colos, ez az óracsoport. A Tavascan megússza az este sötétbe burkolódzó fűtésvezérlést, mert a kritikákra reagálva a VW-konszern javít ezen az elbaltázott megoldáson, és ide már a belülről megvilágított érintőfelület kerül.
Nagyon menőnek ígérkezik a szélvédőre vetített kijelzés továbbfejlesztése a kiterjesztett valóság funkcióval. A fejlett head-up display a Ford Explorerben nem lesz elérhető, az benne az ígéretes, hogy az információkat közvetlenül a látóterünkbe vetíti a szélvédőn. Jó lesz egyszer kipróbálni, mert egyelőre az ID.3-ban nem sikerült.
Amióta a volumenmárkák közül például a Ford a Bang & Olufsen, a Nissan pedig a Bose hangrendszereit kínálja az audiospecialista nevével vonzóbbá téve, a feljebbre célzó márkáknak végképp muszáj valamit villantani ezen a téren. A Cupra partnere a német Sennheiser, a Tavascan legfejlettebb hangrendszere 12 hangszórós lesz, emlékeim szerint 650 wattos összteljesítménnyel, de ebben bizonytalan vagyok. Mókás lenne egy villanyautótól, de valószínűleg nem fog esni a kiírt hatótáv, ha feltekered a volumét.
Made in China
Idén év végén vagy 2024 legelején juthat el Magyarországra a Cupra Tavascan. Áráról kár volna spekulálni a féléves távlatban 375 és 425 forint között gyengélkedő forinttal, de a nagyságrend sejthető. Az autót a 20 milliós kategóriába várjuk.
Egyelőre nincs róla információnk, de a konkurensek sem mind 300 lóerő közeléből indítanak, és a közös villanyautós bázison vannak kisebb teljesítményű modellek is hátsókerék-hajtással, tehát lesz lehetőség lefelé bővíteni a kínálatot.
Kínai gyártás súlyosbítja az autó szén-dioxid-lábnyomát. Anhuj a gyártás helyszíne, a kínai üzem az akkumulátorok előállításának CO2-emisszióját is rontja mondjuk a Northvolt svédországi adottságaihoz képest. A Tavascan és más kizárólag Kínából érkező autók, így a Volvo S90 szállítása is súlyosbítja a környezetszennyezést az európai gyártáshoz képest.
Új Cupra szalonok itthon
Tervszámokat előre kommunikálni mindig kockázatos, mert később szembesíthetők a valósággal, de a Cupra nem sunnyogja el a választ az egyik legfontosabb kérdésre, hogy mekkora volumennel számol a Tavascan kapcsán? A márka nem szívbajos a gyártástervezéssel, mert a nemrég kiadott sajtóanyagban még évi 50 000 autó gyártásáról olvastam, a rendezvényen már 70 ezres értékesítési cél szerepelt a fényfalon.
Ezen az eseményen Rozgonyi Ádám kalauzolt bennünket, aki a SEAT és a Cupra magyarországi márkaigazgatója. Az autóértékesítési területen komoly tapasztalattal rendelkező szakembertől megtudtuk, hogy a jelenleg héttagú hálózatot a Cupra tovább kívánja bővíteni. A tervek szerint Miskolc és Veszprém lesz a két új értékesítési pont, a helyi márkakereskedők akár még idén bővíthetik a kínálatot a Cupra autóival.
Közel az elektromos átállás
Egy autógenerációnyira vagyunk attól a korszaktól, amikor a Cupra leáll a belső égésű motoros autók gyártásával és se benzines, se konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid nem lesz belőlük, csak elektromos hajtású.
2030 az átállás éve a Cupra esetében, a SEAT valamivel tovább gyárt belső égésű motoros autókat. Legalábbis most ezt a dátumot kommunikálta a márka, annak ellenére, hogy a bizonytalan európai keretfeltételek miatt nagyon nehéz előre tervezni.
Már 2025-re, jóval a váltás előtt mélyen más lesz a modellpaletta, mint ma. Elektromos hajtással a Spanyolországban készülő UrbanRebel lesz a belépőmodell, piacon lesz a Győrött gyártandó, elektromos hajtású Terramar és nála nagyobb méretű villanyautóként a Tavascan is.
A Cupra sínen van, egyelőre a gyártásmegoszláson belül is erős prioritást élvez az új márka. Tehát amikor nem lehet annyi autót legyártani, amennyire igény volna, akkor a SEAT vásárlóinak kell tovább várniuk.
Ha a Tavascan, a Terramar és a többi újdonság vezetés közben is hozza a formával ígért színvonalat, a Cupra hosszabb távon is megvetheti lábát a volumenmárkák és a prémiumgyártók között. Pedig az Alfa Romeo, a DS, a Jeep, a Mazda, a MINI és a Tesla jelenlétével ez a sáv kicsit sem a senkiföldje.