Elgondolkodtató, hogy tavaly 37 autós balesetet nem mások, mint a járművek utasai okoztak Magyarországon. Mi is elképzelünk most számos lehetséges mókás vagy éppen tragikus szituációt, a részletek sajnos nem ismertek. Ezt leszámítva azonban számos érdekes információ kiolvasható a KSH által a Vezess kérésére összeállított friss adatsorokból, amelyek a tavaly idehaza történt 14 498 darab emberi hibás közlekedési balesetet sorolják be különböző kategóriákba.
Az első szerint az ilyen balesetek 95 százalékát a járművezetők okozták 2022-ben, összesen 13 781 alkalommal miattuk kellett mentőt hívni. Az április hónapban hivatalosan még „előzetesnek” mondott tavalyi adatok (melyeket az ORFK-tól szerez be a KSH) szerint 680 alkalommal voltak gyalogosok a hibásak, plusz ugye a háromtucatnyi utas.
Férfiak vs. nők
Óriási különbséget látni a balesetokozók nemek szerinti felosztásában. Összesen 10 304 alkalommal bizonyultak férfiak felelősnek (71,1 százalék), szemben a 3665 női hibást kimutató balesettel (ami 25,3 százalék), sajnos 529 esetről nincs adata a rendőrségnek, vagy még nem állt rendelkezése információ az adatszolgáltatáskor.
Természetesen a legfontosabb kérdés ilyenkor, hogy mennyi nő és férfi vezet jelenleg gépjárművet Magyarországon, hiszen a jogosítványok számával arányosítva lenne beszédes a nemek szerinti bontás. Sajnos korábbi kérdésünkre azt mondta a Belügyminisztérium, hogy nem létezik nőkre és férfiakra bontott statisztika az érvényes vezetői engedélyek számáról idehaza.
„Nagyjából a rendszerváltás óta azonosnak mondható a B-kategóriás jogosítványért elindulók között a férfiak és a nők aránya” – ezt már Böröcz Mátyás, a Magyar Autósiskolák Szövetségének az elnöke mondta kérdésünkre. Eszerint az ötvenes korosztályig nagyjából ugyanannyi nő és férfi vezethet személyautót idehaza. Habár nincs rá statisztikánk, de a hivatásos sofőrök (kamionosok, buszvezetők stb.) között láthatóan sokkal több a férfi, azonban a rendőrségi statisztikák szerint a közlekedési balesetek legnagyobb részét nem ők, hanem a személyautósok okozzák. Azon belül is az ORFK szerint háromnegyedrészt a férfiak.
Melyik korosztály töri össze a legtöbb autót?
A legfiatalabbak és a legidősebbek, ha röviden akarunk válaszolni a kérdésre. A KSH által részünkre elküldött adatsorok – nem milliméterre azonos – korosztályok szerint ezeket a számokat mutatják az emberi hibás baleseteknél 2022-re.
Életkor szerinti kategóriák | Balesetszám, 2022 |
18-24 | 1949 |
25-30 | 1614 |
31-35 | 1267 |
36-40 | 1152 |
41-45 | 1285 |
46-50 | 1353 |
51-60 | 2062 |
61-64 | 631 |
65- | 2227 |
A Magyarországon élő 18 és 24 év közötti fiataloknál valószínűleg még alacsonyabb a jogosítványosok aránya, mint a harmincasok vagy a negyvenesek között, mégis láthatóan több balesetet okoznak náluk. Főleg a legfiatalabbak, de vajon mi lehet e mögött? „Eltörölték a rutinvizsgát, azóta egyeseknek kell némi idő, amíg magabiztosságot szereznek a forgalomban” – válaszolja Böröcz a felvetésünkre. Nem tett jót a rendszernek egy küszöb kivétele belőle. Az elnök szerint ő maga is lobbizott személyesen a rutinvizsga eltörlése ellen, de nem járt eredménnyel az illetékes államtitkárnál.
A legidősebb járművezetők magas balesetokozási számára pedig úgy reagált az autósikolák érdekszervezetének a vezetője, hogy „Németországban könnyebben belátják az idősek és a családtagok, hogy eljön a pillanat, amikor már nem szabad a volán mögé ülni.”
Mint arról a Vezess is beszámolt, az Európa Unió egy jelenleg még készülő javaslat keretében változtatna a jogosítványok érvényességén. Az egyelőre csak tervezett változtatás lényege, hogy aki 70 éves kor után is meg akarja tartani a jogosítványát, annak bizonyos teszteket kellene teljesítenie.
A téma egy április eleji Kormányinfón is szóba került, ahol Gulyás Gergely miniszter úgy nyilatkozott, hogy a kormány semmiképp sem fogja támogatni azt, hogy újabb vizsgát kelljen tenniük az időseknek. Szerinte nem az idősek okozzák a baleseteket, sokkal inkább a fiatalok a felelősek.
A politikáról visszatérve a hivatalos számokhoz, ha valaki összeadja a fenti táblázat adatait, még nem jön ki a végeredmény, két adat hiányzik. A hivatalos statisztikák szerint 449 balesetet 18 év alattiak okoztak (például autó elé szaladó gyerekek), és 509 balesetnél nincs rendőrségi információ a felelős életkoráról (mert mondjuk még nem zárult le az ügy).
Hónapok, napok és napszakok
Magyarország útjain a nyár számít a leginkább balesetveszélyesnek, a tavasz közepétől őszig történik a legtöbb tragédia idehaza. Jellemzően a hosszabb autós kirándulásokkal terhelt nyári hónapok a leginkább rizikósak minden évben, évtizedek óta. A legnyugisabb időszak szinte minden esztendőben az év eleje, február és január. Ezekben csak egy-egy kiemelkedően csapadékos (havas, latyakos) téli nap (esetleg hét) szokott problémás lenni, de amint tapasztaljuk, egyre kevesebb a hó az országban, a kontinensen.
Balesetszám, 2022 | Hónap | |
1. | 1560 | július |
2. | 1503 | május |
3. | 1472 | június |
4. | 1393 | augusztus |
5. | 1320 | október |
6. | 1291 | szeptember |
7. | 1182 | december |
8. | 1146 | november |
9. | 1082 | április |
10. | 1032 | március |
11. | 903 | január |
12. | 864 | február |
Sok újdonságot nem hoztak a tavalyi adatsorok a hét napjait nézve, ősidők óta a legzűrösebbnek a pénteket mutatják az adatbázisok, ha nem is az év minden egyes hetében, de az utolsó munkanap rendre kiemelkedik a mezőnyből. A Budapesten élők és ott rendszeresen autózók számára ez egyáltalán nem meglepetés, különösen a kivezető utakon tapasztalható a szokásosnál is zűrösebb zsúfoltság péntek délutánonként. A második legproblémásabb (és minden bizonnyal a második legforgalmasabb) nap a statisztikák szerint a csütörtök.
Velük szemben állnak – szintén hosszú évek óta – másik végletként a vasárnapok, ezek a hét legkisebb forgalmú, legbiztonságosabb, legnyugisabb napjai. A maradék négy nap statisztikáit nézve nagyjából azonos szinten mozog a balesetszám, szabadnapjuk ellenére a szombatok hozzák a hétfők-keddek-szerdák szintjét.
A napszakokat nézve a forgalom – különösen városokban jellemző – megugrását eredményező reggeli és a délutáni csúcsokban ütköznek egymásnak a legnagyobb számban a gépjárművek, ez is régóta, stabilan így van. A KSH négy darab 6 órás időszakra osztja a napokat, a reggel 6-tól déli 12 óráig tartó időszakot hajszállal előzi a feketelistán a 12-től 18-ig tartó időszak, így volt ez szinte mindig.
Nagyon fontos megemlítenünk és kiemelnünk, hogy csak vasárnaponként, és csak éjfél és reggel 6 óra között összesen 196 baleset történt az útjainkon tavaly.