Nemrég egy rendezvényen a Mercedes-Benz magyarországi villanyautó-kínálatából az EQA-tól az EQS SUV-ig vezettem a jelenleg elérhető modelleket, köztük kompakt crossovert és négyajtós limuzint, ötajtós ferdehátút és óriás-terepjárót a luxuskategóriából.

Pár év alatt annyi akkumulátoros elektromos autót mutatott be a cég, hogy az elektromos T-osztályt, a Renault Kangoo rokonát és az EQV kisbuszt is ideszámítva kilenc villanyautó-típusból áll a kínálat. Mivel a kipróbált autókról, illetve az EQE SUV-ról már részletesen olvashattatok a Vezessen, most a hátterükkel és a piaci szerepükkel foglalkozunk.

A modellfejlesztésre elköltött pénztömeg jelzi igazán, mekkora erővel készülnek az autógyártók az európai emissziós szabályozás által rájuk kényszerített elektromos átállásra.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 2

Először pár adat arról, hol tartunk most a legnagyobb volumenű prémiummárkák között. A számok azt mutatják, hogy az impozáns, akár 80-100 százalékos év/éves bővülési ráták dacára az elektromos autók (BEV vagy Battery Electric Vehicle) részaránya jelenleg csekély.

E-tron Audik, BMW i-k, EQ Mercedesek

Villanyautó-értékesítésben a Mercedes-Benz Cars kicsit a BMW-csoport mögött és jóval az Audi előtt van a legfrissebb adatok alapján. 2023 első negyedévében a BMW Group 64 647 akkumulátoros elektromos autót adott el a MINI-ket ideértve, a Mercedes 51 600 darabot a Smarttal együtt. Az Audi eredménye kerekítve 34 600 villanyautó. Földrajzi értelemben mindkét német vetélytársat nevezhetjük bajor konkurensnek, mivel Ingolstadt, az Audi székhelye éppúgy a Bajor Szabadállam része, ahogy München, a BMW központja.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 26

Első a BMW és a MINI, második a Mercedes és a Smart, harmadik az Audi az elektromos autók értékesítésében a német prémium-autógyártók közül 2023 első negyedévében

2023 első negyedévében az elektromos autók a BMW és a MINI 588 138 darabos globális összeladásainak 10,99 százalékát tették ki, a Mercedes személyautóknál nagyon hasonló ez az arány 10,24 százalékkal az 503 500 autóból. Az Audi BEV-aránya mintegy 8 százalék.

Magyarországon 2023 első három hónapjában az MGE és a DataHouse adatai szerint 29 561 új személyautó kapott rendszámot, közülük 1421 darab volt konnektorról feltölthető akkumulátoros hibrid és 1655 tisztán elektromos autó.

Utóbbi az összes forgalomba helyezés 5,6 százaléka. Itthon a prémiummárkáknál jóval magasabb az elektromos autók részesedése, a magyar piacon a Mercedes idei célja 10 százalékra emelni a 2022-ben 8 százalékos villanyautó-részarányt.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 27

Ha a T-osztályt, a Kangoo rokonát és az EQV kisbuszt is ideszámítjuk, 9 villanyautó-típusból áll a Mercedes kínálata: EQA, EQB, EQC, két EQE, két EQS, EQT és EQV

Hibridek zöld rendszámmal

De a hajtáslánc villamosítása nem merül ki villanyautók bemutatásában. Idén, globális szinten a konnektorról tölthető akkus hibridekkel együtt a Mercedesnél majdnem minden ötödik eladott autó villamosított hajtásláncú. A konnektorról feltölthető akkumulátoros hibridek kínálata a kompakt A 250 e-től a Mercedes-Maybach S 580 e luxuslimuzinig ível. A csillagos PHEV-autók (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) nagyrészt egyenáramú gyorstöltést is képesek felvenni, míg a legtöbb konnektoros hibrid akkumulátora csak váltóáramról, jóval lassabban tölthető fel.

A gyártó arra is áldozott, hogy ne kizárólag benzines plug-in hibridjei legyenek, hanem a dízelmotor is kiteljesíthető legyen konnektoros hibrid hajtásrendszerré nagy kapacitású lítiumion-akkumulátorral és hajtó villamos géppel.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 28

Egyenáramon gyorstölthető és dízelmotoros konnektoros hibrideket is kínál a Mercedes, más márkáknál ez így nem érhető el

Ahol elérhető, a dízel hibrid kifejezetten gyakori választás. Itthon a GLE a márka legnépszerűbb autója, 2022-ben a jóval több forgalomba helyezett AMG sportverzióval megelőzte az alaptípusként nagyon hasonló számokat produkáló GLC-t. A GLE-k körülbelül 30 százaléka volt zöld rendszámos hibrid és ezen autók 9 tizede dízelmotoros.

Ritkán egyedüli autó egy elektromos Mercedes

A minapi rendezvényen lehetőségünk volt beszélgetni Hesz Tamással a márka elektromos autóinak hazai szerepéről. Az importőr személyautó-üzletágának kereskedelmi és marketingigazgatójától megtudtuk, hogy a legtöbb ügyfelük valamilyen más autó mellé választ elektromos új autót is.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 29

A legtöbb magyar ügyfél valamilyen más autó mellé választ elektromos új Mercedest

Gyakran a háztartás második-harmadik autójaként szerzik be az elektromos modellt, amely aztán a család legtöbbször használt autójává avanzsálhat. Nem ritka, hogy szerepet cserél státuszában a férj és a feleség autója.

A luxuskategóriában azok választanak elektromos limuzint, EQE-t vagy EQS-t, akiknek az élete kiszámítható mederben zajlik, akik tudják, nagy eséllyel hol lesznek és mit csinálnak két hét múlva – tapasztalja a szakember, akinek korábbi 123-as Mercedesét vezethettem.

Sofőrös autóként az EQS nem rúg labdába az S-osztály mellett, ennek okáról én is meggyőződhettem az EQS hátsó ülésén. Egyszerűen túl szűk a fejtér és az ülés sem annyira kényeztető, mint egy S-osztályban, jóllehet az autó futási kultúrája és utasterének csendje még a luxuskategóriában is megejtő. Az ötajtós karosszérián kívül a hátsó utastér lehet az oka annak, hogy a lépcsős hátú, nagy lábterű autókat kedvelő Kínában nem különösebben kapós az EQS.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 31

Megesik, hogy a saját maga vezető tulajt sofőrnek nézik egy luxuslimuzinban. A képen a konnektorról tölthető akkus Mercedes-Maybach S 580 e, aminek egyelőre még nincs hazai ára

Aki viszont saját maga vezet, a GLS-hez hasonlóan ebben is elkerülheti az S-osztály vezetőülésében előforduló félreértést, amikor valakit sofőrnek hisznek a saját autójában. Lám, az élet egy luxuslimuzinban sem habostorta.

Lesz árcsökkentés, mint a Teslánál?

Szóba került a rendezvényen a Tesla stratégiája az árcsökkentéssel. Ezekből a lépésekből szerintem kiviláglik, hogy a Tesla miért nem prémiummárka. A nyílt árcsökkentés ugyanis leértékeli a korábbi ügyfelek drágábban megvett autóit, növeli az értékvesztésüket. Emiatt a prémiummárkák az árkedvezményt igyekeznek finanszírozási konstrukciókba, alacsonyabb havi díjakba burkolni vagy többletfelszereltséget adva elrejteni.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 32

Míg a Tesla árat csökkentett, ami jó az új vevőknek, de lerontja a korábban eladott autói értékét, a Mercedes alacsony kamatú hitellel és bővített felszereltséggel reagálva ösztönzi az értékesítést. Más a stratégia

Ennek klasszikus példájával a Mercedes-vezérképviselet a 18 százalékos MNB-alapkamat idején 6,16-6,30 százalékos THM-mel, 5,99 százalékos kamatozású fix forinthitelt nyújt villanyautóihoz és bővíti elektromos autóinak felszereltségét. Az alapáras extracsomagok típustól függően 1,5-9 százalékos árelőnyt jelentenek, miközben nem verik agyon a pár hónapja, pár éve átvett autók értéktartását.

Drága, de egyszerűsített töltés

Elektromos autókat tesztelve épp elégszer tapasztalom, mennyire szűk és bizonytalan a töltőinfrastruktúra itthon. Nemrég Balatonfüreden, az északi part fővárosában, egy kiemelt turisztikai ponton szerettem volna tölteni egy villanyautót azon az 50 kW-os villámtöltőn, amit az EQS SUV tesztjekor már kipróbáltam. De a töltő két napig épp üzemen kívül volt, amit sem a Mobiliti alkalmazása, sem a Plugshare nem jelzett (én írtam be, hogy más ne faragjon rá).

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 33

Zseniálisan egyszerű a Teslák töltése a Supercharger-hálózatban: elég csatlakoztatni a töltőfejet, mint a benzinkúton, utána az autó azonosítja magát az oszlopnál. A Mercedes csak a legdrágább, EQE és EQS modellekkel nyújt hasonló kényelmet és csak az Ionity-töltőkön

B megoldásként kettő órán át lógott az elektromos autó egy sokkal lassabb töltőn, hogy hazajussak. Útitársam közben felült a vonatra és mire én a töltés után, nagyon szűken kalkulált töltöttségi szinttel elkezdtem a vergődést, ő már otthon kavarta a teáját. Tempomat 94-gyel visszaaraszoltam Budapestre és a közterületi töltés több mint kétszer annyiba került, mint az út hasonló tempóval egy dízel négykerekűvel.

Mivel hasonló esetek más villanyautózókkal is előfordulhatnak, a legtöbb autómárka igyekszik segíteni vevőinek a töltésben. A Mercedes Me Charge szolgáltatással Európa-szerte mintegy 300 ezer töltőponthoz férhetnek hozzá a cég ügyfelei (ami azonban nem kíméli meg őket a hasonló esetektől). Jelenleg 5300 vagy 1990 forintos havidíjért választhatnak az utcainál alacsonyabb töltési díjakat biztosító csomagokat.

Máshol is olcsóbb lesz a villanyautó? 34

8 év/160 000 km a garancia az EQA, az EQB és az EQC nagyfeszültségű akkumulátorára, 10 év/250 000 km, az EQE- és EQS-modellek akkugaranciája, SUV-testvéreikkel együtt. A jótállás az eredeti kapacitás 70 százalékának megőrzésére vonatkozik

Az EVA2 technikájú autók, tehát az EQE és az EQE SUV, illetve az EQS és az EQS SUV az Ionity villámtöltőkön hozzák a Teslák kényelmét azzal, hogy elég csatlakoztatni a töltőkábelt, nem kell telefonos alkalmazással vagy az oszlopon szerencsétlenkedni a töltés elindításához, ami sokkal egyszerűbbé teszi a töltést a plug and charge funkciós autókkal. Városi, elővárosi utakon kívül is elektromos autóval közlekedni nem egyszerű, de nem feltétlenül kell vesszőfutássá válnia.